blabla2226 Skrevet 16. juni 2017 #1041 Del Skrevet 16. juni 2017 11 timer siden, Mayoo skrev: Egentlig så burde dere som har, kjenner noen eller kjenner noen som kjenner noen med glutenallergi/cøliaki prise dere lykkelig over at bloggere reklamerer for glutenfrie produkt. Når flere etterspør glutenfrie produkter vil det si at produsentene velger å satse mer på det. Så når flere kjøper glutenfritt vil altså utvalget i butikkhyllene bli bedre. Og om nok mennesker kjøper produktene vil det si at produktene ikke blir trukket i løpet av året og du fortsatt vil finne de i butikken i lang tid fremover. Isteden velger dere å sitte å syte over at bloggere reklamerer for det, fatter ikke hva problemet deres er. Hva med å være glad for at det blir satt litt fokus på produktene som hjelper med å holde vennene deres i live? Så du ser ikke den etiske problemstillingen med det her? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blabla2226 Skrevet 16. juni 2017 #1042 Del Skrevet 16. juni 2017 47 minutter siden, Scherbatsky skrev: Det er de absolutt ikke. Gluten er ikke usunt, det er produktene gluten er i som har varierende grad av sunnhet. Og i et hvert kosthold er det få ting er usunt i seg selv for friske folk, det er sammensetningen som betyr noe. Som tidligere kokk kan jeg si deg at folk i restaurantnæringen holdt på å bli "tullait" av alle som sa de ikke kunne ha gluten i matretten. Man kan jo aldri vite om det er reelt eller ikke, og antallet *IKKE GLUTEN* på matbestillinger økte betraktelig for noen år siden, da det plutselig var trendy med vondt i magen av "gluten". Kokker (og servitører) må ta hvert av de tilfellene dønn seriøst, og det tas hensyn hver gang. Man har rutiner som er en del av læreboken og som så blir kakka inn i skallen på deg på kjøkkenet. Denne rutinen tar mye tid, reduserer effektiviteten på kjøkkenet og er jævlig irriterende etterhvert (særlig når det samme bordet bestiller to desserter som inneholder gluten uten noen beskjed). Jeg har stor respekt for folk som virkelig ikke tåler gluten, det må være hardt av og til. Det er ofte vanskelig å tilpasse seg utafor hjemmets fire vegger, og det koster mye penger (spesielt i starten før man lærer seg alt man trenger å vite for å kunne lage ting selv). Det er urettferdig for de som blir skikkelig syke av det. Glutenallergi er ikke kødd, det burde folk respektere. De fleste av disse bloggerne spiser også mye sushi, som har gluten i seg, i tillegg til bakverk/granola etc. De aller fleste går gjennom perioder i livet der kroppen reagerer på ting. Det kan være på grunn av stress, på grunn av klima, av forandringer i magen, medisiner... Jeg har selv hatt store problemer med magen i perioder, og det var så inn-i-gran-skauen stressrelatert eller bare helt tilfeldig. Og som noen over her sier, cøliaki er ikke "luft i magen". Av og til er luft i magen jævlig vondt... men også bare luft - i - magen. Det er kjempeflott at det gjøres reklame for produktene, og jeg har generelt null i mot reklame, men det bør tenkes LITT på språket i innlegg som dette. Jeg regner med det kom fra produsenten, siden både Lene og Kristina skrev nesten akkurat det samme. Unødvendig når det så lett kan reklameres bedre for det ved å forandre på språket. "Selv har jeg ikke behov for dette, men jeg har smakt de og de smakte kjempegodt!" Piece of cake. Jeg er fryktelig enig med deg. Og jeg synes denne gluten-debatten har gått over styr. Helt ærlig tror jeg at grunnen til at folk reagerer på produktene (nå snakker jeg også på vegne av meg selv) er fordi de er dårlig produsert. Når jeg spiser langhevede brød fra urkorn, melkesyregjæret brød (surdeig) så er jeg helt fin i formen etterpå. Spiser jeg butikkbrød blir jeg helt kaos i fordøyelsen. Og det har nok ikke noe som helst med glutenallergi å gjøre, men å reagere på hurtigprodusert og lavkvalitetsmat, som vi får i oss i hopetall i dag. Så jeg har større tro på ekte mat med riktig næringssamensetting. Lurer på hvorfor LO ikke har undersøkt de mulighetene når hun tilsynelatende har sagt at hun både er glad i å lage mat OG har vondt i magen. Så mitt svar er egentlig bare å lage maten selv. Så får de som har cøliaki ha maten sin i fred. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skorpion89 Skrevet 17. juni 2017 #1043 Del Skrevet 17. juni 2017 26 minutter siden, blabla2226 skrev: Så du ser ikke den etiske problemstillingen med det her? Tydeligvis ikke. Fordi her sammenlignes Cøliaki med det å ha et valg, som å gå til frisør, gå til tannlege og reise på ferie som CBE. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayoo Skrevet 17. juni 2017 #1044 Del Skrevet 17. juni 2017 9 timer siden, blabla2226 skrev: Så du ser ikke den etiske problemstillingen med det her? Nei. 9 timer siden, Skorpion89 skrev: Tydeligvis ikke. Fordi her sammenlignes Cøliaki med det å ha et valg, som å gå til frisør, gå til tannlege og reise på ferie som CBE. Så du mener det å gå til tannlegen er valgfritt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skorpion89 Skrevet 17. juni 2017 #1045 Del Skrevet 17. juni 2017 2 timer siden, Mayoo skrev: Nei. Så du mener det å gå til tannlegen er valgfritt? Tannlege er gratis frem til fylte 18. Etter det er det fult mulig med en sjekk i året, som ikke koster all verden. Er man flink med tannhygiene, går det veldig bra. Har man sykdom som påvirker tennene eller tannsykdom får man mye dekt. Dersom du leser kommentaren fra en med Cøliaki på bloggen hennes, har det vært snakk om at mennesker med Cøliaki kan miste støtten de får til mat, pga. trenden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hippyskippy Skrevet 19. juni 2017 #1046 Del Skrevet 19. juni 2017 Jammen bra hun fikk tatt seg en liten ferietur igjen. Har savna å se bikinisamlingen på diverse beach clubs. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 19. juni 2017 #1047 Del Skrevet 19. juni 2017 Dagens visdomsord fra Lenemor handler om kjærlighet, og som eksempel på uendelig kjærlighet trekker hun frem kjærligheten hun føler for Levi, bikkja hun snart skal gi bort fordi hun ikke gidder å ofre livsstilen sin for den: http://www.leneorvik.no/2017/06/19/33711/ Hvis det er uendelig kjærlighet, ville jeg ikke blitt utsatt for Lenemor sin endelige kjærlighet, foråsirresånn. 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjestgitt Skrevet 19. juni 2017 #1048 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Uendelig kjærlighet for hunden hun gir vekk til fordel for festing og reiser? Fortsett å fortell deg selv det Lene, kanskje du får sove litt lettere om nettene? 🙄 Kommenterte innlegget, men tviler hun publiserer det. Lene er ekstrem på sensur. Håper uansett at hun leser det for det gjør meg sint at noen er så egoistiske ovenfor et dyr de selv har valgt å ta inn i hus. Endret 19. juni 2017 av gjestgitt 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofabord Skrevet 20. juni 2017 #1049 Del Skrevet 20. juni 2017 Hva har skjedd med denne frøkna? Husker jeg leste bloggen hennes for 4-5 år siden og da virket hun mer jordnær og ekte. Hun trenger å stikke fingeren i jorda. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 20. juni 2017 #1050 Del Skrevet 20. juni 2017 12 timer siden, gjestgitt skrev: Kommenterte innlegget, men tviler hun publiserer det. Lene er ekstrem på sensur. Ingen kritiske kommentarer så langt, nei. Får en til å undres over hvor mange kritiske kommentarer hun siler ut hver dag. Hun er vel den bloggeren som er aller dårligst til å slippe gjennom kritiske kommentarer? Jeg ser aldri antydning til høflig og konstruktiv kritikk der en gang, og noen slike kommentarer må hun jo få? Hvis man bare leser kommentarfeltet til Lene, er det lett å få inntrykk av at alle ligger langflate av beundring og ikke kan tro sitt hell som får lov til å lese bloggen hennes. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirkustjukk Skrevet 20. juni 2017 #1051 Del Skrevet 20. juni 2017 2 timer siden, sofabord skrev: Hva har skjedd med denne frøkna? Husker jeg leste bloggen hennes for 4-5 år siden og da virket hun mer jordnær og ekte. Hun trenger å stikke fingeren i jorda. Tenker hele armen er på sin plass etterhvert🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 21. juni 2017 #1052 Del Skrevet 21. juni 2017 På 19.6.2017 den 6.57, hippyskippy skrev: Jammen bra hun fikk tatt seg en liten ferietur igjen. Har savna å se bikinisamlingen på diverse beach clubs. For det har du da ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 21. juni 2017 #1053 Del Skrevet 21. juni 2017 På 2017-06-20 den 0.12, Bloggleseren skrev: Dagens visdomsord fra Lenemor handler om kjærlighet, og som eksempel på uendelig kjærlighet trekker hun frem kjærligheten hun føler for Levi, bikkja hun snart skal gi bort fordi hun ikke gidder å ofre livsstilen sin for den: http://www.leneorvik.no/2017/06/19/33711/ Hvis det er uendelig kjærlighet, ville jeg ikke blitt utsatt for Lenemor sin endelige kjærlighet, foråsirresånn. Ja, virkelig rørende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 21. juni 2017 #1054 Del Skrevet 21. juni 2017 "Kjærlighetsinnlegget" hadde påfallende mange henvisninger til en bok. Hvordan er LeneO på merking? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirkustjukk Skrevet 21. juni 2017 #1055 Del Skrevet 21. juni 2017 7 minutter siden, CecilieX skrev: "Kjærlighetsinnlegget" hadde påfallende mange henvisninger til en bok. Hvordan er LeneO på merking? Slapp til tider, spesielt når hun henviser til annonseinnhold på blogg via SoMe. Det var flere innlegg om den midlertidige leiligheten før det plutselig ble omtalt om "sponset opphold", så hun er litt glemsom hun ogdå🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 22. juni 2017 #1056 Del Skrevet 22. juni 2017 15 timer siden, CecilieX skrev: "Kjærlighetsinnlegget" hadde påfallende mange henvisninger til en bok. Hvordan er LeneO på merking? Elendig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tudaisies Skrevet 22. juni 2017 #1057 Del Skrevet 22. juni 2017 Men i all verden... har hun laget egen Instagramkonto til hunden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 23. juni 2017 #1058 Del Skrevet 23. juni 2017 21 timer siden, Tudaisies skrev: Men i all verden... har hun laget egen Instagramkonto til hunden? Skulle ikke den gies bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 23. juni 2017 #1059 Del Skrevet 23. juni 2017 Kanskje mottageren får med IG'en til hunden: "Hund med veletablert IG-konto - nb: stort sponsorpotensiale - gis bort i Oslo-området.." ? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 23. juni 2017 #1060 Del Skrevet 23. juni 2017 13 minutter siden, Bloggleseren skrev: Kanskje mottageren får med IG'en til hunden: "Hund med veletablert IG-konto - nb: stort sponsorpotensiale - gis bort i Oslo-området.." ? Jeg flirer så at hunden min kikket opp og såg rart på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå