naivsuper Skrevet 15. juni 2017 #1021 Del Skrevet 15. juni 2017 3 timer siden, Mayoo skrev: Neida, men en har jo strengt tatt ikke et valg når det kommer til å gå til tannlegen heller. Eller klippe håret. Og det må jo være kjipt for de som ikke har råd til å ta med barna sine på ferie når CBE kan dra sine to små med på sponset ferier både titt og ofte? Nei vet du hva. Er helt enig i mye av den kritikken bloggerne får, men det å si at de tråkker de med cølliki på tærne fordi de tar imot glutenfrie produkter blir litt som å si at de tråkker de som er lam på føttene ved å reklamere for sko. Nei. Det kan du ikke si. Her snakker vi om å late som man har en kronisk sykdom - som man kan dø av, for reklamere for et produkt. Den sammenligningen din fungerer derfor ikke. Hvis du skulle kjørt en sammenligning der så ville det vært at man later som man trenger å sitte litt i rullestol fordi man mener man får vondt av å gå, for å reklamere for rullestoler. Det er ikke mange som er klar over det faktum at cøliaki som regel er symptomfritt. Vondt i magen er ikke et symptom. Mange blir oppblåste og får vondt i magen av å spise produkter med mye hvitt, fint mel. Men man har ikke gluten av den grunn. Hvis du går i årevis med cøliaki uten å være klar over det blir resultatet at tarmtottene dine blir ødelagte og da får du magekreft. Resultat av uoppdaget cøliaki kan også være noe så kjipt som struma. Hvis disse bloggerne påstår at de har glutenallergi - (noe som heller ikke er et reelt navn, diagnosen heter cøliaki. Det vanligste symptomet på cøliaki er løs mage/langvarig diare`. ) så venter jeg spent på å høre at de forteller om at de har vært på gastroskopi (slange ned i magen) eller rektoskopi (slange opp i rumpa). Hilsen ei som har vokst opp med mor og søster med cøliaki. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Njuta Skrevet 15. juni 2017 #1022 Del Skrevet 15. juni 2017 48 minutter siden, naivsuper skrev: Nei. Det kan du ikke si. Her snakker vi om å late som man har en kronisk sykdom - som man kan dø av, for reklamere for et produkt. Den sammenligningen din fungerer derfor ikke. Hvis du skulle kjørt en sammenligning der så ville det vært at man later som man trenger å sitte litt i rullestol fordi man mener man får vondt av å gå, for å reklamere for rullestoler. Det er ikke mange som er klar over det faktum at cøliaki som regel er symptomfritt. Vondt i magen er ikke et symptom. Mange blir oppblåste og får vondt i magen av å spise produkter med mye hvitt, fint mel. Men man har ikke gluten av den grunn. Hvis du går i årevis med cøliaki uten å være klar over det blir resultatet at tarmtottene dine blir ødelagte og da får du magekreft. Resultat av uoppdaget cøliaki kan også være noe så kjipt som struma. Hvis disse bloggerne påstår at de har glutenallergi - (noe som heller ikke er et reelt navn, diagnosen heter cøliaki. Det vanligste symptomet på cøliaki er løs mage/langvarig diare`. ) så venter jeg spent på å høre at de forteller om at de har vært på gastroskopi (slange ned i magen) eller rektoskopi (slange opp i rumpa). Hilsen ei som har vokst opp med mor og søster med cøliaki. 👏👏👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayoo Skrevet 15. juni 2017 #1023 Del Skrevet 15. juni 2017 (endret) 1 time siden, naivsuper skrev: Nei. Det kan du ikke si. Her snakker vi om å late som man har en kronisk sykdom - som man kan dø av, for reklamere for et produkt. Den sammenligningen din fungerer derfor ikke. Hvis du skulle kjørt en sammenligning der så ville det vært at man later som man trenger å sitte litt i rullestol fordi man mener man får vondt av å gå, for å reklamere for rullestoler. Det er ikke mange som er klar over det faktum at cøliaki som regel er symptomfritt. Vondt i magen er ikke et symptom. Mange blir oppblåste og får vondt i magen av å spise produkter med mye hvitt, fint mel. Men man har ikke gluten av den grunn. Hvis du går i årevis med cøliaki uten å være klar over det blir resultatet at tarmtottene dine blir ødelagte og da får du magekreft. Resultat av uoppdaget cøliaki kan også være noe så kjipt som struma. Hvis disse bloggerne påstår at de har glutenallergi - (noe som heller ikke er et reelt navn, diagnosen heter cøliaki. Det vanligste symptomet på cøliaki er løs mage/langvarig diare`. ) så venter jeg spent på å høre at de forteller om at de har vært på gastroskopi (slange ned i magen) eller rektoskopi (slange opp i rumpa). Hilsen ei som har vokst opp med mor og søster med cøliaki. Poenget mitt var bare det at det får være måte på hvor mye en skal ta til seg og hvor hårsår en skal være. Om en skal føle seg tråkket på fordi en blogger velger å spise glutenfritt (og skrive/reklamere om det) blir litt vel rart. Seriøst, tråkket på!? Det du skriver her er jo rene spekulasjoner. Hvordan vet du at hun later som? Sitter du på legejournalen hennes kanskje? Lene skriver jo at hun har fått en diagnose. Hun skriver også at faren hennes har cøliaki. Endret 15. juni 2017 av Mayoo 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulu21 Skrevet 15. juni 2017 #1024 Del Skrevet 15. juni 2017 43 minutter siden, Mayoo skrev: Poenget mitt var bare det at det får være måte på hvor mye en skal ta til seg og hvor hårsår en skal være. Om en skal føle seg tråkket på fordi en blogger velger å spise glutenfritt (og skrive/reklamere om det) blir litt vel rart. Seriøst, tråkket på!? Det du skriver her er jo rene spekulasjoner. Hvordan vet du at hun later som? Sitter du på legejournalen hennes kanskje? Lene skriver jo at hun har fått en diagnose. Hun skriver også at faren hennes har cøliaki. Om Lene har fått en diagnose, så sitter hun ikke og trøkker i seg pasta, pizza og croissant! 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skorpion89 Skrevet 16. juni 2017 #1025 Del Skrevet 16. juni 2017 2 timer siden, Mayoo skrev: Poenget mitt var bare det at det får være måte på hvor mye en skal ta til seg og hvor hårsår en skal være. Om en skal føle seg tråkket på fordi en blogger velger å spise glutenfritt (og skrive/reklamere om det) blir litt vel rart. Seriøst, tråkket på!? Det du skriver her er jo rene spekulasjoner. Hvordan vet du at hun later som? Sitter du på legejournalen hennes kanskje? Lene skriver jo at hun har fått en diagnose. Hun skriver også at faren hennes har cøliaki. Jeg mener at det er utrolig smakløst og kvalmende at flere (sa ikke LO alene) bloggere, som er tilsynelatende friske skal få kastet glutenfri mat etter seg, ja. Om jeg er hårsår av den grunn, so be it. Utifra hva LO spiser, regner jeg med, og håper at diagnosen du sier hun har fått, ikke er cøliaki. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten29 Skrevet 16. juni 2017 #1026 Del Skrevet 16. juni 2017 Mistet nesten en venn av det, ( mange år siden ) de fant ikke ut hva det var og raste ned i vekt-som kunne vært katastrofalt, i siste liten ble det oppdaget. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentefranorge Skrevet 16. juni 2017 #1027 Del Skrevet 16. juni 2017 Det funker jo tydeligvis at lene reklamerer for gluten frie produkter. Se hvor mange hun når, hvor mange av dere som har glutenfri allergi eller kjenner noen. At lene reklamer for det er fordi hun har stor lesegruppe hvor sikkert mange har det. Reklamer er vell aldri ærlige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayoo Skrevet 16. juni 2017 #1028 Del Skrevet 16. juni 2017 Egentlig så burde dere som har, kjenner noen eller kjenner noen som kjenner noen med glutenallergi/cøliaki prise dere lykkelig over at bloggere reklamerer for glutenfrie produkt. Når flere etterspør glutenfrie produkter vil det si at produsentene velger å satse mer på det. Så når flere kjøper glutenfritt vil altså utvalget i butikkhyllene bli bedre. Og om nok mennesker kjøper produktene vil det si at produktene ikke blir trukket i løpet av året og du fortsatt vil finne de i butikken i lang tid fremover. Isteden velger dere å sitte å syte over at bloggere reklamerer for det, fatter ikke hva problemet deres er. Hva med å være glad for at det blir satt litt fokus på produktene som hjelper med å holde vennene deres i live? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Femilie Skrevet 16. juni 2017 #1029 Del Skrevet 16. juni 2017 1 time siden, Mayoo skrev: Egentlig så burde dere som har, kjenner noen eller kjenner noen som kjenner noen med glutenallergi/cøliaki prise dere lykkelig over at bloggere reklamerer for glutenfrie produkt. Når flere etterspør glutenfrie produkter vil det si at produsentene velger å satse mer på det. Så når flere kjøper glutenfritt vil altså utvalget i butikkhyllene bli bedre. Og om nok mennesker kjøper produktene vil det si at produktene ikke blir trukket i løpet av året og du fortsatt vil finne de i butikken i lang tid fremover. Isteden velger dere å sitte å syte over at bloggere reklamerer for det, fatter ikke hva problemet deres er. Hva med å være glad for at det blir satt litt fokus på produktene som hjelper med å holde vennene deres i live? Bloggerne kan selvfølgelig reklamere for hva de vil, men hva med å skrive at disse produktene er kjempegode og glutenfrie for de som må spise glutenfritt, istedet for å lyve på seg magevondt for å gjøre reklamen mer troverdig? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skorpion89 Skrevet 16. juni 2017 #1030 Del Skrevet 16. juni 2017 54 minutter siden, Femilie skrev: Bloggerne kan selvfølgelig reklamere for hva de vil, men hva med å skrive at disse produktene er kjempegode og glutenfrie for de som må spise glutenfritt, istedet for å lyve på seg magevondt for å gjøre reklamen mer troverdig? Evt kjøre konkurranse, så de med Cøliaki kan vinne månedsforbruk eller noe. Helt ærlig så regner jeg med at de med Cøliaki er de første som får med seg hva som kommer på markedet, siden de er avhengig av sånn mat eller hjemmelaget. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anna Nas Skrevet 16. juni 2017 #1031 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) 7 timer siden, Femilie skrev: Bloggerne kan selvfølgelig reklamere for hva de vil, men hva med å skrive at disse produktene er kjempegode og glutenfrie for de som må spise glutenfritt, istedet for å lyve på seg magevondt for å gjøre reklamen mer troverdig? Tviler på at Orvik får bestemme teksten. Sannsynligvis ønsker Fria, som betaler Orvik for å ha vondt i magen og kurere det med glutenfritt, nettopp å nå mennesker som Orvik - uten diagnosen cøliaki eller intoleranse. Målet er å få flere kunder enn kun diagnostiserte og ekte glutenintolerante. De vil at unge kvinner som er opptatt av kosthold- og livsstilstrender, og som har et stort utseende- og kroppsfokus - skal tro på glutenfrie produkters positive effekt på velværefølelsen (og gi flat mage). Jeg har inntrykk av at vondt i magen-forklaringer florerer i kroppsorienterte miljøer. Jeg kjenner i alle fall ikke mange som har mer "vondt i magen" og flere egenerklærte matintoleranser enn unge menn og kvinner som trener mye og er over snittet opptatt av hvordan de ser ut. Endret 16. juni 2017 av Anna Nas Forsøkt å klargjøre hva jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frupedersen Skrevet 16. juni 2017 #1032 Del Skrevet 16. juni 2017 Noen som vet hvor lene får tak i de fine hårbåndene sone ? Med sløyfe.. jeg kunne tenkt meg noen sånne,men jeg finner ikke... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Femilie Skrevet 16. juni 2017 #1033 Del Skrevet 16. juni 2017 1 minutt siden, frupedersen skrev: Noen som vet hvor lene får tak i de fine hårbåndene sone ? Med sløyfe.. jeg kunne tenkt meg noen sånne,men jeg finner ikke... Tror ett av de er fra Samsøe Samsøe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frupedersen Skrevet 16. juni 2017 #1034 Del Skrevet 16. juni 2017 Akkurat nå, Femilie skrev: Tror ett av de er fra Samsøe Samsøe Er det butikk eller nettbutikk ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Femilie Skrevet 16. juni 2017 #1035 Del Skrevet 16. juni 2017 Akkurat nå, frupedersen skrev: Er det butikk eller nettbutikk ? Et merke. De har nettbutikk også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frupedersen Skrevet 16. juni 2017 #1036 Del Skrevet 16. juni 2017 1 minutt siden, Femilie skrev: Et merke. De har nettbutikk også Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milio Skrevet 16. juni 2017 #1037 Del Skrevet 16. juni 2017 Lene har ikke cøliaki. Les kommentarfeltet her: http://www.leneorvik.no/2017/06/15/my-new-place/#comments Hun bare "tåler ikke brød så godt" og "hvis hun ser noe hun virkelig har lyst på så spiser hun det". Troverdigheten altså.. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skeli22 Skrevet 16. juni 2017 #1038 Del Skrevet 16. juni 2017 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentefranorge Skrevet 16. juni 2017 #1039 Del Skrevet 16. juni 2017 4 timer siden, frupedersen skrev: Noen som vet hvor lene får tak i de fine hårbåndene sone ? Med sløyfe.. jeg kunne tenkt meg noen sånne,men jeg finner ikke... Zara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scherbatsky Skrevet 16. juni 2017 #1040 Del Skrevet 16. juni 2017 På 6/15/2017 den 13.23, Unika skrev: Det er helt sjukt. Erstatningsproduktene er vel ikke noe sunnere enn de med gluten heller, er vel faktisk ofte tilsatt mer sukker og karbo.. Skjønner ikke at de gidder. Var nylig på utbredelse selv, sjeleglad jeg slipper glutenfritt, jeg. Det er de absolutt ikke. Gluten er ikke usunt, det er produktene gluten er i som har varierende grad av sunnhet. Og i et hvert kosthold er det få ting er usunt i seg selv for friske folk, det er sammensetningen som betyr noe. Som tidligere kokk kan jeg si deg at folk i restaurantnæringen holdt på å bli "tullait" av alle som sa de ikke kunne ha gluten i matretten. Man kan jo aldri vite om det er reelt eller ikke, og antallet *IKKE GLUTEN* på matbestillinger økte betraktelig for noen år siden, da det plutselig var trendy med vondt i magen av "gluten". Kokker (og servitører) må ta hvert av de tilfellene dønn seriøst, og det tas hensyn hver gang. Man har rutiner som er en del av læreboken og som så blir kakka inn i skallen på deg på kjøkkenet. Denne rutinen tar mye tid, reduserer effektiviteten på kjøkkenet og er jævlig irriterende etterhvert (særlig når det samme bordet bestiller to desserter som inneholder gluten uten noen beskjed). Jeg har stor respekt for folk som virkelig ikke tåler gluten, det må være hardt av og til. Det er ofte vanskelig å tilpasse seg utafor hjemmets fire vegger, og det koster mye penger (spesielt i starten før man lærer seg alt man trenger å vite for å kunne lage ting selv). Det er urettferdig for de som blir skikkelig syke av det. Glutenallergi er ikke kødd, det burde folk respektere. De fleste av disse bloggerne spiser også mye sushi, som har gluten i seg, i tillegg til bakverk/granola etc. De aller fleste går gjennom perioder i livet der kroppen reagerer på ting. Det kan være på grunn av stress, på grunn av klima, av forandringer i magen, medisiner... Jeg har selv hatt store problemer med magen i perioder, og det var så inn-i-gran-skauen stressrelatert eller bare helt tilfeldig. Og som noen over her sier, cøliaki er ikke "luft i magen". Av og til er luft i magen jævlig vondt... men også bare luft - i - magen. Det er kjempeflott at det gjøres reklame for produktene, og jeg har generelt null i mot reklame, men det bør tenkes LITT på språket i innlegg som dette. Jeg regner med det kom fra produsenten, siden både Lene og Kristina skrev nesten akkurat det samme. Unødvendig når det så lett kan reklameres bedre for det ved å forandre på språket. "Selv har jeg ikke behov for dette, men jeg har smakt de og de smakte kjempegodt!" Piece of cake. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå