Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Til UB sitt forsvar så er det ikke sikkert det er så enkelt å endre på, men man får håpe de jobber med saken iallfall.

Som en person med en grad innenfor informatikk, så er det slett ikke vanskelig for en programmerer å endre på dette dersom han har tilgang til kildekoden (dvs., hvis han bruker en moderne browser og sjekker hvordan utvikleren har kodet den aktuelle applikasjonen). Eventuelt er det fullt ut mulig, som brukere har påpekt lengre oppe, ufattelig enkelt å inkludere ordet "reklame" i plaintext for å forskre seg om at du holder deg til gjeldende retningslinjer. Gjeldene regelverk burde alltid trumfe estetikk.  

 

Når reklameinnlegg på blogg ikke fjernes av adblock på lik linje med f.eks. VGs reklamer for Peppes Pizza, burde bloggere ta ekstra forhåndsregler for å sørge for at annonsene deres enten fjernes ved bruk av adblock, eller ikke vises i det hele tatt dersom de er å regnes som reklame. Det holder ikke å fjerne en vag ledetekst med ordet "annonse" i seg dersom brukeren tilfeldigvis har installert adblock.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med dere jeg altså, bloggerne burde skrive "annonse" selv og UB burde fikse funksjonen sin. Men jeg har også jobbet med IT og vet det kan ta tid å få nye endringer ut på store systemer. Aner ikke noe om hvor avansert UB-platformen er, kanskje er det kjempelett og UB gidder ikke prioritere det.

 

 

Føler jeg bare nevner Sophie Elise i denne tråden men det er nå en av veldig få blogger jeg leser iblant så det er der jeg legger merke til ting. 

 

Dette innlegget: http://sophieelise.blogg.no/1436714332_12072015.html

 

Først et bilde, deretter "(deler av innlegget er reklame)".. så det som for meg ser ut som et innlegg med 98% reklametekst. Burde ikke dette bare være merket annonse/reklame helt øverst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk at jeg er skuffet over både SE og Styleconnection nå grunnet "klage" innleggene deres på at de har fått brev fra forbrukerombudet. Spesielt Styleconnection som faktisk virker til å håne det at hun har fått brev fra dem hun som er såå flink. Trodde ikke dette om henne faktisk. Bloggeren som er så opptatt av at deres jobb skal være sidestillt med en vanlig jobb; hva med å takle tilbakemeldinger som vi andre må på våre "vanlige" jobber? Dersom sjefen min ber meg om å endre noe så gjør jeg det uten å lage noe nummer ut av det ala gjøre narr av det eller som i SE sitt tilfelle lage et stakkers meg innlegg om hvor ødelagt dagen nå ble. Suck it up!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie Elise skriver her at hun ikke har mottatt brev fra FO tidligere, og at hun kun har lest om reglene via media. 

Dette stemmer ikke. Hun fikk brev datert 14.05.2013 fra Forbrukerombudet (se side 9) der hun fikk forklart regelverket, samt det ble gått inn på ulike blogginnlegg som ikke var merket godt nok. Dagens blogginnlegg fremstår derfor som veldig merkelig.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig, det er nesten så jeg tror det er tull, men bare nesten. Eller?

Hun mottok også brev om markedsføring på blogg tidlig i 2012. I denne VG-artikkelen fra 2014 er hun i lista over de som har blitt kontaktet ang. regler for merking i sosiale medier.

 

I tillegg har folk sagt ifra i kommentarfeltet flere ganger om dette med merking og henvist til veiledningen de har mottatt.

 

Ja, man kan begynne å lure på hva som foregår, når hun fremstår så "bevisstløs" på hva hun egentlig har mottatt fra Forbrukerombudet. 

Skulle det vise seg at hun ikke har lest mailene fra FO, så er det ingen unnskyldning. Hun har uansett et selvstendig ansvar for å sette seg inn i regelverket. Det blir så dumt å etterlyse mer/bedre informasjon fra FO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Jeg kjenner faktisk at jeg er skuffet over både SE og Styleconnection nå grunnet "klage" innleggene deres på at de har fått brev fra forbrukerombudet. Spesielt Styleconnection som faktisk virker til å håne det at hun har fått brev fra dem hun som er såå flink. Trodde ikke dette om henne faktisk. Bloggeren som er så opptatt av at deres jobb skal være sidestillt med en vanlig jobb; hva med å takle tilbakemeldinger som vi andre må på våre "vanlige" jobber? Dersom sjefen min ber meg om å endre noe så gjør jeg det uten å lage noe nummer ut av det ala gjøre narr av det eller som i SE sitt tilfelle lage et stakkers meg innlegg om hvor ødelagt dagen nå ble. Suck it up!

Ja, hadde de vært så flinke hadde da ikke fått brev fra FO, så enkelt er det. SE har blitt nevnt i denne tråden før og hun har ikke vært så nøye som hun selv hevder.

 

Ser også at denne tråden blir hengt ut i Styleconnection sitt kommentarfelt (hei på deg, forresten!). 

For det første så må man ikke lete innmari lenge for å finne feilmerking på blogg eller IG, så at man leter opp og ned etter feil er ikke helt korrekt.

Dessuten, hadde det ikke vært hold i tipsene som er sendt inn fra brukerne ville ikke FO gått videre med saken. Ingen har fått bot per dags dato, men det er fordi FO har forsøkt å gi bloggerene en sjanse til å innrette seg først før de innfører sanksjoner.

 

Jeg er så lei av at man skal stemples som det ene og det andre fordi man synes at blogger med store inntekter, ti-tusenvis av lesere og proffe folk i ryggen skal ha et ryddig forhold til sine samarbeidspartnere og ovenfor lesere.

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Denne var litt interessant: https://www.oep.no/search/result.html?caseNumber=2015/1461&searchType=advanced&list2=125&caseSearch=true&sortField=doknr

 

Har bedt om innsyn, for å se hvilken blogger som er klaget inn... Selv om jeg nok kan gjette...

:skya:

Så bra, godt det blir tatt fatt i (alle bloggerene som skrev om det burde meldes inn!)

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde de vært så flinke hadde da ikke fått brev fra FO, så enkelt er det. SE har blitt nevnt i denne tråden før og hun har ikke vært så nøye som hun selv hevder.

 

Ser også at denne tråden blir hengt ut i Styleconnection sitt kommentarfelt (hei på deg, forresten!). 

For det første så må man ikke lete innmari lenge for å finne feilmerking på blogg eller IG, så at man leter opp og ned etter feil er ikke helt korrekt.

Dessuten, hadde det ikke vært hold i tipsene som er sendt inn fra brukerne ville ikke FO gått videre med saken. Ingen har fått bot per dags dato, men det er fordi FO har forsøkt å gi bloggerene en sjanse til å innrette seg først før de innfører sanksjoner.

 

Jeg er så lei av at man skal stemples som det ene og det andre fordi man synes at blogger med store inntekter, ti-tusenvis av lesere og proffe folk i ryggen skal ha et ryddig forhold til sine samarbeidspartnere og ovenfor lesere.

 

Det som er så dumt, er at man ikke trenger å lete etter feilene. De ligger der foran oss, klare til å plukkes. For vi har jo lest veilederne fra FO VI OGSÅ!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så irritert når Sophie Elise påstår at hun omtrent ikke har hørt om disse reglene før.

 

I denne avisartiklen fra mai 2014 så står det at hun har fått brev fra FO, og at VG har kontaktet henne angående saken. Hun er også sitert i artiklen, så hun kan ikke akkurat komme og si at hun ikke så eposten.

 

http://www.vg.no/rampelys/blogg/kjendisbloggere-risikerer-store-boeter/a/10131358/ 

 

Sitat fra VG-artikkel lenket over:

 

"Ifølge blogg.no driver Sophie Elise Isachsen Norges nest mest leste blogg. Hun har vært i Forbrukerombudets søkelys lenge, og har i likhet med Fotballfrue også fått irettesettelser og klager fra ombudet.

 

I fjor fikk hun også brev fra Forbrukerombudet, hvor de understreker at de synes hun merker reklameinnlegg for dårlig.

 

«Vi vil gjøre deg oppmerksom på at det kan få økonomiske konsekvenser å bryte markedsføringsloven. Dersom du bryter loven til tross for våre brev og orienteringer, kan Forbrukerombudet ta saken inn for Markedsrådet som kan fatte et forbudsvedtak med tvangsmulkt.»

 

Flere av innleggene hennes mangler fortsatt merking, når VG besøkte bloggen denne uken.

 

Sophie Elises svarer via sin manager, Rolf-Ørjan Høgset, på e-post i denne saken.

 

Hun sier hun prøver å forholde seg til de retningslinjene hun har fått fra Forbrukerombudet.

 

- Hvis jeg er uheldig å gjøre noe feil, er fansen snare med å kommentere eller å si fra, og da korrigerer jeg med en gang, skriver Isachsen."

 

 

---

Hun er vel en av de bloggerene jeg oftest har hørt mase om at blogg er en jobb på lik linje med andre, at det er slitsomt, at det skal bli tatt seriøst og hun skal bli tatt seriøst osv osv. Men nå når hun blir bedt om å følge noen enkle retningslinjer for å gjøre leserne oppmerksom på reklamen (for hun har reklame, hvordan ellers tjener hun de summene hun sier at hun gjør?) da snur hun på flisa og blogg er bare noe gøy og useriøst... Som hun sier her i det siste innlegget http://sophieelise.blogg.no/1436821649_13072015.html

 

"Jeg synes man skal fokusere på det naturlige og morsomme ved å blogge, som at jeg nå bare sitter i stua mi alene og når ut til så mange mennesker. Det er SYKT, og det er GØY! Ikke spons og reklame hit og dit."

Endret av SoftKitty
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet meg også merke i at Sophie Elise mener at noen burde opplyse henne om krav til merking i reklameinnlegg.. Hun er vel en av de som så gjerne vil at blogging skal fremstå som en jobb, og det vel ikke noens ansvar å fortelle henne hva regelverket sier? Det er noe hun må sette seg inn i selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser rundt omkring at det er mange som reagerer på de strenge krava fra FO, særlig når det gjelder at innlegg fra arrangementer i regi av næringsdrivende må merkes. Hittil har de færreste bloggere merket alt de er pålagt, eller merket for dårlig. Kanskje FO har skjønt at å få bloggere til å merke etter retningslinjene er en vanskelig oppgave, så ved å sette krava (for?) høyt, ender det med at bloggere, selv om de ikke følger disse nye krava, allikevel merker det de skal etter retningslinjene.

 

Det er en av to muligheter; enten så vil de ikke forstå hvilken reklameeffekt og ikke minst brandingeffekt det ligger i å arrangere et event eller så forstår de det faktisk ikke. Av alle de som har uttalt seg om brevet så later det til at det er det sistnevnte som er tilfellet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Evans

Så lenge bloggere som ikke merker reklame riktig erfarer gang på gang at refs og veiledning er straffen, kommer det ikke til å bli noe bedre. FO burde trekke tilbake veiledningene sine hvis det er helt valgfritt å følge dem. Hva er de da gode for?

 

 

http://www.vg.no/rampelys/blogg/kjendisbloggere-faar-reklamerefs/a/23489367/

Forbrukerombud Gry Nedgård: 

Hun mener fortsatt det er bedre å veilede bloggerne om reglene, fremfor å true med sanksjoner og bøter.

– Men hvis det viser seg at det er store uenigheter om dette fremover, så kan det hende vi kan ta en av bloggene videre til Markedsrådet for å avgjøre hva som er riktig, sier hun.

Jeg lurer veldig på hvem hun sikter til når hun sier "stor uenighet" - er det innad i FO, er det Markedsrådet eller har vi forbrukere noe å si her? 

 

Ut fra hva hun sier nå kan vi se langt etter at noen av bloggerne blir straffet for brudd, og de kan egentlig bare ture på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...