Gå til innhold

Det er så mange som setter hunder foran mennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dyr er viktig for oss ,og har en stor nytteverdi i vårt moderne samfunn. Den har også hatt en større verdi tidligere historisk sett. Nå er det sånn at veldig mange dyr er underdanig oss mennesker - vi kan også diskutere om det vi gjør med dyr er moralsk og etisk riktig, men det er en annen diskusjon.

Uten at jeg er noe som helst filosof så kan jeg strekker meg til å forklare hvorfor vi verdsetter mennesker høyere enn dyr, med at mennesket har en overlegen intelligens og evnen til refleksjon. Dyr agerer på instinkt og enkle emosjoner i motsetning til mennesket.

Ok, så det er intelligens og refleksjon som gjør at vi har større verdi.

Vil det si at f.eks en sjimpanse eller en godt trent hund vil være mer verdt enn en nyfødt? En dement? Eller en som er kraftig psykisk handicappet? Siden disse dyrene da vil være mer intelligent og ha større evne til refleksjon enn nyfødte, psykisk handicappede og demente.

Jeg spør ikke for å kverulere, jeg gjør det for å bevisstgjøre og problematisere det vi tar for gitt - at mennesker er mer verdt enn dyr, men at det er vanskelig å komme med gode argumenter for hvorfor.

Det betyr selvsagt ikke at man automatisk kan gå utfra at mennesker IKKE er mer verdt enn dyr. Men dette er faktisk et legitimt filosofisk spørsmål, med filosofer som f.eks Singer som argumenterer for hvorfor de mener mennesker ikke nødvendigvis er mer verdt.

Så poenget mitt er - det må være lov å ha ulike verdisyn og ulike meninger om dette uten å bli kalt umoden. Spørsmål om hva som gir menneske eller dyr verdi er et viktig og legitimt filosofisk spørsmål.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyr er viktig for oss ,og har en stor nytteverdi i vårt moderne samfunn. Den har også hatt en større verdi tidligere historisk sett. Nå er det sånn at veldig mange dyr er underdanig oss mennesker - vi kan også diskutere om det vi gjør med dyr er moralsk og etisk riktig, men det er en annen diskusjon.

Uten at jeg er noe som helst filosof så kan jeg strekker meg til å forklare hvorfor vi verdsetter mennesker høyere enn dyr, med at mennesket har en overlegen intelligens og evnen til refleksjon. Dyr agerer på instinkt og enkle emosjoner i motsetning til mennesket.

Mennesker er dyr.

Anonymous poster hash: 5d373...d4f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Ok, så det er intelligens og refleksjon som gjør at vi har større verdi.

Vil det si at f.eks en sjimpanse eller en godt trent hund vil være mer verdt enn en nyfødt? En dement? Eller en som er kraftig psykisk handicappet? Siden disse dyrene da vil være mer intelligent og ha større evne til refleksjon enn nyfødte, psykisk handicappede og demente.

Jeg spør ikke for å kverulere, jeg gjør det for å bevisstgjøre og problematisere det vi tar for gitt - at mennesker er mer verdt enn dyr, men at det er vanskelig å komme med gode argumenter for hvorfor.

Det betyr selvsagt ikke at man automatisk kan gå utfra at mennesker IKKE er mer verdt enn dyr. Men dette er faktisk et legitimt filosofisk spørsmål, med filosofer som f.eks Singer som argumenterer for hvorfor de mener mennesker ikke nødvendigvis er mer verdt.

Så poenget mitt er - det må være lov å ha ulike verdisyn og ulike meninger om dette uten å bli kalt umoden. Spørsmål om hva som gir menneske eller dyr verdi er et viktig og legitimt filosofisk spørsmål.

Nå skrev jo jeg denne "teorien" som et tilsvar på mulige grunner til at vi verdsetter mennesker høyere enn dyr. Det er en drøy forklaring, ikke nødvendigvis min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jo jeg denne "teorien" som et tilsvar på mulige grunner til at vi verdsetter mennesker høyere enn dyr. Det er en drøy forklaring, ikke nødvendigvis min personlige mening.

Grunnen til at vi setter vår egen art høyest forklares svært enkelt ved hjelp av evolusjonsteorien.

Vi ønsker at våre gener skal overleve.

Anonymous poster hash: 5d373...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi setter vår egen art høyest forklares svært enkelt ved hjelp av evolusjonsteorien.

Vi ønsker at våre gener skal overleve.

Anonymous poster hash: 5d373...d4f

Og nå har vi heldigvis blitt et samfunn som kan distansiere oss, til en viss grad, fra primitive biologiske trekk.

Anonymous poster hash: 773a5...0e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er en persons sorg viktigere enn en annen ens? Er ikke det litt egosentrisk og mene at alle skal sette sine behov og følelser til side for deg og dine følelser?

Anonymous poster hash: ace2b...cb0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor er en persons sorg viktigere enn en annen ens? Er ikke det litt egosentrisk og mene at alle skal sette sine behov og følelser til side for deg og dine følelser?

Anonymous poster hash: ace2b...cb0

Hadde det ikke sett rart ut om jeg foreksempel hjalp en annens mamma i steden for min egen? Eller en annen hund? Eller en annen baby?

Visse ting kan man ofre og gi, men egne familiemedlemmer er litt for mye å be om syns jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste fornuftige innlegget her. En fullt oppegående mors tankegang. Skjønner ikke hvorfor hun får så mye kritikk. Bare tenk, ville dere virkelig hatt på samvittigheten at et barn døde fordi dere måtte redde katten. For et samfunn det har blitt. Man kan ikke stole på at folk trer hjelpende til hvis det skjer barna noe.

Jeg er veldig glad i dyr, men allikevel...

MEN det trenger ikke å gå utover katten. Hevnlystenhet er en utrolig stygg egenskap. Men jeg skjønner at man reagerer når det blir snakket som om et barn ikke er noe som helst, bare avkommet til et annet menneske.

Syns tortur og lidelse er ille og se uansett om det er en voksen, barn eller et dyr. Aller verst er barn og dyr.

Alle arter setter sine foran andre, stort sett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde som sagt reddet kattene først, vi skjønner godt at andre vil velge annerledes, og respekterer det. Våre egne kommer foran andres, slik er det bare.

Endret av Vind
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tenkt at om dyr kunne snakke, hadde alle vært vegetarianere.

For 250 år siden så amerikanere på afrikanere som lavere vesener, og behandlet dem deretter. Slik gjør vi med dyr nå. Selvfølgelig er det forskjell på et menneske hvis eneste "forskjell" er hudfarge og et medlem av en annen art! Men kanskje vi, om 250 år, ser tilbake på denne tiden med kjøttfabrikker og dyreplageri som like fjernt og ondt?

Dyr har følelser og er individer som burde ha visse rettigheter. Da blir det veldig etisk feil(for meg) å bastant mene at et menneske har mer verdi enn et dyr, objektivt sett.

Hvert enkelt menneske får selvsagt bestemme hvem de setter høyere enn hunden sin eller en fremmed persons barn. Der vil det være forskjellige meninger, og det er helt greit. Selv hadde jeg nok også reddet hunden min i en ultimatum-situasjon - men det er opp til meg å finne ut av.

Anonymous poster hash: 773a5...0e8

Ja dyr skjønner mye mer enn vi vil tro.

Masse mer eksempler ute i verden, men så disse to for ikke så lenge siden og syns det var så utrolig :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde som sagt reddet kattene først, vi skjønner godt at andre vil velge annerledes, og respekterer det. Våre egne kommer foran andres, slik er det bare.

Elsker dyr selv og setter dem om så ikke høyere enn veldig mange mennesker på denne kloden. Mennesker er på mange måter de styggeste dyra og misbruker den lissom så smarte huet sitt på mye ondskap.

Men hater og se lidelse og død uansett. Spesielt over de som er uskyldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dyr skjønner mye mer enn vi vil tro.

Masse mer eksempler ute i verden, men så disse to for ikke så lenge siden og syns det var så utrolig :)

Åh, herregud, nå begynte jeg å gråte! Koko var nydelig :) jeg drømmer om den dagen mennesker kan leve sånn med alle dyr...

Anonymous poster hash: 773a5...0e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, herregud, nå begynte jeg å gråte! Koko var nydelig :) jeg drømmer om den dagen mennesker kan leve sånn med alle dyr...

Anonymous poster hash: 773a5...0e8

Det gjør jeg også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker dyr selv og setter dem om så ikke høyere enn veldig mange mennesker på denne kloden. Mennesker er på mange måter de styggeste dyra og misbruker den lissom så smarte huet sitt på mye ondskap.

Men hater og se lidelse og død uansett. Spesielt over de som er uskyldig.

Ja, og jeg har jo også påpekt at jeg på ingen måtte ville komme til la være på redde mennesker heller. Det er kun rekkefølgen som er annerledes hos meg. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig an å være uenig i at konsekvensene av å miste et menneske, og spesielt et barn, er større enn å miste et kjæledyr? At du gir fanden i disse konsekvensene er en ting, men at det kan sidestilles er bare tull.

Anonymous poster hash: e1376...865

Heldigvis ville disse menneskene blitt fengslet hvis de var så syke at de hadde redda bikkja si før en baby!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ville disse menneskene blitt fengslet hvis de var så syke at de hadde redda bikkja si før en baby!

Hvordan skulle det liksom gått for seg? Da måtte de jo først blitt anmeldt av andre folk som bare sto og så på, uten å redde noen....

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, herregud, nå begynte jeg å gråte! Koko var nydelig :) jeg drømmer om den dagen mennesker kan leve sånn med alle dyr...

Anonymous poster hash: 773a5...0e8

Disse dyrene er livsfarlige og man kan aldri stole helt på at en gorilla eller en sjimpanse en dag vil angripe og drepe deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle det liksom gått for seg? Da måtte de jo først blitt anmeldt av andre folk som bare sto og så på, uten å redde noen....

Hvis du reddet katten din utav et brennede hus og ikke f.eks naboens barn ville de jo kommet for en dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse dyrene er livsfarlige og man kan aldri stole helt på at en gorilla eller en sjimpanse en dag vil angripe og drepe deg.

https://www.youtube.com/watch?v=a3De

Sånt kan skje ja, men hva gjør ikke mennesker mot hverandre eller dyr HVER DAG?! Mange mange livsfarlige mennesker og.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du reddet katten din utav et brennede hus og ikke f.eks naboens barn ville de jo kommet for en dag...

Hvordan da, dersom det ikke finnes vitner som heller ikke hjalp til? Man har heldigvis ingen plikt til å sette eget liv i fare for å hjelpe andre.

Selv ville jeg nok fokusert på å få ut meg og resten av familien (både to- og firbeinte), for deretter å gjøre det jeg kunne for å redde eventuelle naboer, helt uavhengig av deres alder. Å begi meg inn i et overtent hus er dog noe jeg (i teorien) kun ville gjort for mine aller nærmeste. Ikke fordi jeg driter i alle andre, men fordi førsteprioritet er å sikre de som betyr mest for meg og som jeg har et ansvar for - da inkludert meg selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...