Gå til innhold

Det er så mange som setter hunder foran mennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det så rart? Mennesker har en tendens til å være helt jævlige. Hunder gjør ingen noe galt så lenge de har blitt trent riktig.



Anonymous poster hash: 92e1b...684
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å rangere andres sorg på den måten, sier mer om deg enn det gjør om meg.

Går det virkelig an å være uenig i at konsekvensene av å miste et menneske, og spesielt et barn, er større enn å miste et kjæledyr? At du gir fanden i disse konsekvensene er en ting, men at det kan sidestilles er bare tull.

Anonymous poster hash: e1376...865

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig an å være uenig i at konsekvensene av å miste et menneske, og spesielt et barn, er større enn å miste et kjæledyr? At du gir fanden i disse konsekvensene er en ting, men at det kan sidestilles er bare tull.

Anonymous poster hash: e1376...865

Det eneste jeg sier er at jeg hadde reddet våre familiemedlemmer før jeg hadde reddet et fremmed barn. For oss er disse kattene våre barn. Jeg hadde selvfølgelig prøvd å¨redde ungen etterpå. Jeg "gir ikke fanden i noe som helst", men jeg setter faktisk min og herr Vinds sorg før fremmede. Man står sine egne nærmest.

Endret av Vind
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg sier er at jeg hadde reddet våre familiemedlemmer før jeg hadde reddet et fremmed barn. For oss er disse kattene våre barn. Jeg hadde selvfølgelig prøvd å¨redde ungen etterpå. Jeg "gir ikke fanden i noe som helst", men jeg setter faktisk min og herr Vinds sorg før fremmede. Man står sine egne nærmest.

Nettopp! Jeg hadde også reddet hunden min først, hun er min familie. :hug: til deg, Vind, som er en god kattemamma

Anonymous poster hash: 6ea45...242

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Jeg hadde også reddet hunden min først, hun er min familie. :hug: til deg, Vind, som er en god kattemamma

Anonymous poster hash: 6ea45...242

Tusen takk, hundemamma/ pappa. :hug: Jeg tror man må være dyremor/far for å skjønne. Alt det beste til deg :) Vi lover jo å ta vare på dem med alt vi har så lenge de får være med oss.

Edit: Trykka for fort på send.

Endret av Vind
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg sier er at jeg hadde reddet våre familiemedlemmer før jeg hadde reddet et fremmed barn. For oss er disse kattene våre barn. Jeg hadde selvfølgelig prøvd å¨redde ungen etterpå. Jeg "gir ikke fanden i noe som helst", men jeg setter faktisk min og herr Vinds sorg før fremmede. Man står sine egne nærmest.

Og dette er noe du kunne levd med i ettertid? Dette er noe du kan rettferdiggjøre overfor deg selv og andre? At noen har mistet sitt barn, barnebarn, søsken, klassekamerat?

Jeg prøver og prøver å sette meg inn i din tankegang og se for meg situasjonen, men jeg klarer det bare ikke. Jeg får igjen bare trøste meg med at dette aldri kommer til å skje.

Anonymous poster hash: e1376...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tomasjj

Dyr, som barn, er vel nesten utelukkende uskyldige per definisjon, og dermed underlagt menneskenes egen samvittighet.

Jeg vet ikke, men tror det kan være noe der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er noe du kunne levd med i ettertid? Dette er noe du kan rettferdiggjøre overfor deg selv og andre? At noen har mistet sitt barn, barnebarn, søsken, klassekamerat?

Jeg prøver og prøver å sette meg inn i din tankegang og se for meg situasjonen, men jeg klarer det bare ikke. Jeg får igjen bare trøste meg med at dette aldri kommer til å skje.

Anonymous poster hash: e1376...865

Jeg ville som sagt sette alt inn på å redde det fremmede barnet også. Dersom det ikke gikk, måtte jeg akseptert, men selvfølgelig vil jeg tro det ville vært vondt og tungt, at jeg ikke klarte det. Jeg ville nok ha det vondt ja, men jeg ville likevel satt min egen familie først. Det er min oppgave å verge dem.

Endret av Vind
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu perspektivet litt, så ville jeg forstått at noen hadde reddet sine barn før mine. Jeg ville hatt det uendelig vondt, men jeg ville skjønt at de satte sin familie først. Det er helt naturlig!

Endret av Vind
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg reagerer mer på folk som behandler dyr som mennesker.

Veldig mange har en lei tendens til å gi dyr menneskelige egenskaper som de faktisk ikke har. Det er rart at intelligente, oppegående mennesker ikke forstår hvor tøysete dette er.

Samtidig reagerer jeg på at de samme folka ikke gir dyrene sine det de trenger av stell, stimulering og fysisk aktivitet.

Og dere som mener at mine kommentarer ikke stemmer hos dere, så flott, - dere trenger ikke overbevise meg. Dere som dette gjelder for vet hvem dere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu perspektivet litt, så ville jeg forstått at noen hadde reddet sine barn før mine. Jeg ville hatt det uendelig vondt, men jeg ville skjønt at de satte sin familie først. Det er helt naturlig!

Det tror jeg da alle her ville hatt forståelse for. Problemstillingen er jo om din katt kan sees på som familie på samme måte som et barn kan.

Anonymous poster hash: e1376...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg da alle her ville hatt forståelse for. Problemstillingen er jo om din katt kan sees på som familie på samme måte som et barn kan.

Anonymous poster hash: e1376...865

For oss er svaret: ja. Helt klart. De er vår familie.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg har skrevet lenger oppe er kattene barna våre.

Dyr blir aldri barn, og hvis du en dag får barn selv så vil du innse det ganske kjapt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr blir aldri barn, og hvis du en dag får barn selv så vil du innse det ganske kjapt.

Du har virkelig en ovenfraognedholdning, du. Det kan godt hende du sitter med en fasit for deg, men det gjelder ikke for alle mennesker, vet du.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dyr blir aldri barn, og hvis du en dag får barn selv så vil du innse det ganske kjapt.

For øvrig er et barn et dyr. Ettersom et menneske er et dyr, et sosialisert et, men... Vi tilhører menneskeapefamilien.

Endret av Vind
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Det eneste jeg sier er at jeg hadde reddet våre familiemedlemmer før jeg hadde reddet et fremmed barn. For oss er disse kattene våre barn. Jeg hadde selvfølgelig prøvd å¨redde ungen etterpå. Jeg "gir ikke fanden i noe som helst", men jeg setter faktisk min og herr Vinds sorg før fremmede. Man står sine egne nærmest.

Nettopp! Jeg hadde også reddet hunden min først, hun er min familie. :hug: til deg, Vind, som er en god kattemamma

Anonymous poster hash: 6ea45...242

Det er ikke alltid at man kan velge. Ved brann dreper røyk på sekunder. Man kan ikke redde dyret og så løpe inn etter et fremmed barn på feks 2 år.

Det jeg leser over gjør meg kvalm og bekymret over hvilke tankegang dere har. Jeg håper for deres del at dette ikke er seriøst ment. Dere burde skamme dere.

I Norge har vi også lovbestemt at man skal hjelpe andre i nød. Da hjelper det lite å prioritere hunden før et menneske. Dere kan jo starte med å lese denne:

9.1 Generelt om øyeblikkelig hjelp-plikten

I lovgivningen er borgere pålagt en handleplikt for å hjelpe andre mennesker under bestemte forutsetninger. Etter § 387 i straffeloven har alle borgere en plikt til etter evne å hjelpe den som er i «øyensynlig og overhængende Livsfare».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Du har virkelig en ovenfraognedholdning, du. Det kan godt hende du sitter med en fasit for deg, men det gjelder ikke for alle mennesker, vet du.

Og du mangler respekt for menneskeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid at man kan velge. Ved brann dreper røyk på sekunder. Man kan ikke redde dyret og så løpe inn etter et fremmed barn på feks 2 år.

Det jeg leser over gjør meg kvalm og bekymret over hvilke tankegang dere har. Jeg håper for deres del at dette ikke er seriøst ment. Dere burde skamme dere.

I Norge har vi også lovbestemt at man skal hjelpe andre i nød. Da hjelper det lite å prioritere hunden før et menneske. Dere kan jo starte med å lese denne:

9.1 Generelt om øyeblikkelig hjelp-plikten

I lovgivningen er borgere pålagt en handleplikt for å hjelpe andre mennesker under bestemte forutsetninger. Etter § 387 i straffeloven har alle borgere en plikt til etter evne å hjelpe den som er i «øyensynlig og overhængende Livsfare».

Nei, jeg skammer meg ikke og er ikke flau.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...