Gå til innhold

Spørsmål til vaksinefantastene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånne vaksiner er vel mest aktuelt for de fleste når de skal reise til områder der disse sykdommene fortsatt florerer. Jeg måtte ta noen vaksiner da jeg reiste til Asia for noen år siden, og jeg mener jeg fikk de du nevner, samt en hepatitt-vaksine. Hep A spres gjennom avføring, og kan derfor smitte pga dårlig håndhygiene.

Du tenker på polio? Det vanlige er vel å ta poliovaksine i en kombinasjon med kikhoste/difteri/stivkrampe, vet ikke om man kan ta bare polio? Man har kombivaksine med kun kikhoste/difteri/stivkrampe (DTP), jeg tok den quadruple (DTP-IPV) når jeg først var igang. I mitt tilfelle var det egentlig bare kikhoste jeg ville friske opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har du ikke klart å dokumentere. Tvert imot, forsøket ditt på å dokumentere påstanden viste seg å være en diger bløff.

Jeg har forklart dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ok..om du er mye i afrika så skjønner jeg. Men de fleste er ikke så ofte utenfor Europa, eller andre land man trenger spesielle vaksiner til.

Det virker nok som at de fleste voksne er mest besatt av å vaksinere barna sine mot alt mulig..selv ugjennomtenkte vaksiner som forkjølelsesvaksina nå nylig..men når det gjelder dem selv (ego-jævlene de er) så driter de langt i solidariteten de snakker så flott om...glad i å plage sine egne barn :)

http://www.nrk.no/norge/vaksinene-som-voksne-bor-huske-a-ta-1.11670847

Anonymous poster hash: 63c91...4e3

Du store verden!

Hvor bor du hen som kan få vaksinert deg mot forkjølelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du store verden!

Hvor bor du hen som kan få vaksinert deg mot forkjølelse?

I bakvendt land kanskje. Det fins ikke noen vaksine mot forkjølelse da de virusene er uskikkelige, og muterer altfor fort til at en vaksine kan rekke å være up to date.

Jeg undrer meg på om det kanskje er vaksine mot rotavirus AB tenker på? Den er ganske ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: Av de som trenger påfyll, ja. For øvrig er du en smule usaklig og får ikke frem poenget ditt særlig godt.

Anonymous poster hash: 9cad0...a65

hun prøver ikke å gjøre et poeng. hun stiller ett spørsmål!

Anonymous poster hash: e5881...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

I bakvendt land kanskje. Det fins ikke noen vaksine mot forkjølelse da de virusene er uskikkelige, og muterer altfor fort til at en vaksine kan rekke å være up to date.

Jeg undrer meg på om det kanskje er vaksine mot rotavirus AB tenker på? Den er ganske ny.

Rotavirus har da absolutt ingenting med forkjølelsesliknede sykdom å gjøre heller.

Vi får vente og se om vedkommende vil klarere ut forkjølelsesvaksinen sin.

Så ser jeg det var vært litt bølger rundt vaksinen i -09. Kanskje ikke så rart når ledende personell går ut og bruker krisescenariet som underlag.

- det har aldri vært spesielt fornuftig overfor 'folk flest', for i et krisescenario gjør man beregnede anslag om antall døde og alvorlig syke eller sårede, for å dimensjonere beredskapstiltakene deretter.

Det er ingenting som gir mening til 'folk flest', det eneste det gjør er å skape ekstrem frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotavirus har da absolutt ingenting med forkjølelsesliknede sykdom å gjøre heller.

Nei, absolutt ikke. Men det var den første jeg kom på, om jeg skulle tenke på en eller annen relativt ny vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nei, absolutt ikke. Men det var den første jeg kom på, om jeg skulle tenke på en eller annen relativt ny vaksine.

Ja, ser den :Nikke:

Interessant debatt forøvrig. Jeg undres litt over at noen stadig sitter med en forestilling om at all verdens helsemyndigheter har som overordnet mål å skade og drepe sin egen befolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den :Nikke:

Interessant debatt forøvrig. Jeg undres litt over at noen stadig sitter med en forestilling om at all verdens helsemyndigheter har som overordnet mål å skade og drepe sin egen befolkning.

Neida, det tar alt.med bransjen seg av. :sjarmor:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på polio? Det vanlige er vel å ta poliovaksine i en kombinasjon med kikhoste/difteri/stivkrampe, vet ikke om man kan ta bare polio? Man har kombivaksine med kun kikhoste/difteri/stivkrampe (DTP), jeg tok den quadruple (DTP-IPV) når jeg først var igang. I mitt tilfelle var det egentlig bare kikhoste jeg ville friske opp.

Jeg tok bare polio nå for noen uker siden. Det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bare polio nå for noen uker siden. Det går fint.

Ah. Da fins det altså. My bad. (Google, you're not my friend anymore)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta kan alltid diskuteres. Som vi nå også ser etter vaksinasjonen i 09.

Vel, det startet vel egentlig med at endel leger begynte og nekte og ta influensavaksine selv. http://www.dinside.no/349078/leger-tor-ikke-vaksinere-seg-mot-influensa

Noe som førte til en storm av skeptiske mennesker som stilte spørsmål omkring hele temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skulle jo tro det da. Men i den medisinske verden, er det alltids rom for diskusjon.

Deretter kom det nye inspill fra hele Europa i 2009, bl.a fra england.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/091118/nekter-vaksine-redd-bivirkningene

Så når man talte opp, var det langt færre som var syke enn først antatt og langt flere som fikk bivirkninger av vaksinasjoner, enn man først hadde forestilt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun prøver ikke å gjøre et poeng. hun stiller ett spørsmål!

Anonymous poster hash: e5881...586

Nuvel, du skulle kanskje lest startinnlegget før moderator måtte fjerne mesteparten av det...

Anonymous poster hash: 9cad0...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke forstår at man ikke alltid kan legge ut det man sitter på av dokumentasjon på nett. De kaller jeg mindre begavet. Folk som heller ikke husker galskapen i 09, de er nok unge, eller rett slett ikke helt med.

At leger blir truet til taushet, er da ingen hemmelighet!? Maktkampen i helsenorge pågår for fullt, og det er pasientene som alltid taper.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/leger-blir-truet-til-taushet-1.284541

Det jeg finner av slike saker er i mengde og art ganske foruroligende i seg selv. Erstattning til 70 Barn som fikk narkolepsi, er nå en ting. Men hva med alle andre bivirkninger, alle spontanabortene, alle dødsfallene, og alle som reagerte allergisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At leger blir truet til taushet, er da ingen hemmelighet!? Maktkampen i helsenorge pågår for fullt, og det er pasientene som alltid taper.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/leger-blir-truet-til-taushet-1.284541

Det jeg finner av slike saker er i mengde og art ganske foruroligende i seg selv. Erstattning til 70 Barn som fikk narkolepsi, er nå en ting. Men hva med alle andre bivirkninger, alle spontanabortene, alle dødsfallene, og alle som reagerte allergisk?

Erstatningene var ekstremt rundhåndet, og det ble ikke gjort noen forsøk på å nekte noen noe. Hadde man fått vaksinen, og hadde man en tilstand som kunne skyldes bivirkninger, så fikk man erstatning. Men folk får diverse lidelser, inkludert narkolepsi, også uten å bli vaksinert. Og "alle dødsfallene"? Det var ingen som døde pga denne vaksinen. Ei heller var det noen økt forekost av spontanaborter som følge av vaksinen. Det var derimot flere spontanaborter blant gravide som ble syke av influensa. Men det var jo å forvente. Det er sånt virusinfeksjoner gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatningene var ekstremt rundhåndet, og det ble ikke gjort noen forsøk på å nekte noen noe. Hadde man fått vaksinen, og hadde man en tilstand som kunne skyldes bivirkninger, så fikk man erstatning. Men folk får diverse lidelser, inkludert narkolepsi, også uten å bli vaksinert. Og "alle dødsfallene"? Det var ingen som døde pga denne vaksinen. Ei heller var det noen økt forekost av spontanaborter som følge av vaksinen. Det var derimot flere spontanaborter blant gravide som ble syke av influensa. Men det var jo å forvente. Det er sånt virusinfeksjoner gjør.

Jada, jeg er ikke uenig med deg om denne delen, men her var det visst noen som var i tvil om legene ble truet til taushet. Sannelig etterlyser man dokumentasjon på det også!? Etter bare få minutt på en søkemotor på nettet finner jeg foruroligende mange og groteske tilfeller av knebling og forsøk på og bringe leger til taushet, ved trusler om tap av stilling eller lisens!

Ikke alle, men ganske mange av disse legene taler endel av debattinnleggene her på forumet MIDT IMOT!

Derfor er det vel om og gjøre og dreie debatten bort fra dette faktum? http://tidsskriftet.no/article/3163544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er ikke uenig med deg om denne delen, men her var det visst noen som var i tvil om legene ble truet til taushet. Sannelig etterlyser man dokumentasjon på det også!? Etter bare få minutt på en søkemotor på nettet finner jeg foruroligende mange og groteske tilfeller av knebling og forsøk på og bringe leger til taushet, ved trusler om tap av stilling eller lisens!

Ikke alle, men ganske mange av disse legene taler endel av debattinnleggene her på forumet MIDT IMOT!

Derfor er det vel om og gjøre og dreie debatten bort fra dette faktum? http://tidsskriftet.no/article/3163544

Den artikkelen underbygger heller ikke noen av påstandene.

Den gjør det tilsynelatende, ved at det henvises til tilfeller der leger har blitt kritisert for å ha brukt media til å påvirke interne beslutningsprosesser, noe som jeg tror det kan sies ganske mye om.

Men jeg kan ikke se at det står et skvatt der heller om at noen har mistet jobben, eller at de har blitt truet med å miste bevilgningen for å ha uttalt seg kritisk om f.eks influensavaksine.

Og vaksine som sådan nevnes ikke med en stavelse i artikkelen.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At leger blir truet til taushet, er da ingen hemmelighet!? Maktkampen i helsenorge pågår for fullt, og det er pasientene som alltid taper.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/leger-blir-truet-til-taushet-1.284541

Det jeg finner av slike saker er i mengde og art ganske foruroligende i seg selv. Erstattning til 70 Barn som fikk narkolepsi, er nå en ting. Men hva med alle andre bivirkninger, alle spontanabortene, alle dødsfallene, og alle som reagerte allergisk?

Det er ca 40 000 mennesker som dør i Norge hvert år. Ca annenhvert befruktet egg ender i spontanabort, det skjer altså mange, mange tusen spontanaborter hvert år. Det er 50 barn i Norge som får diagnosen autisme hvert år og ca 300 nordmenn får diagnosert MS hvert år. Dette er bare noen eksempler.

Så du skjønner vel at av alle vaksiner (mange hundre tusen) som blir tatt hvert år vil noen spontanabortere etterpå, noen barn får febersykdom, diare eller utvikler autisme. Noen får MS, revmatisme, epilepsi eller reagerer allergisk på et eller annet i perioden etter at de har tatt en vaksine. Og noen vil dø. Dette er statistikk, men mange vil tenke at "jeg tok jo den vaksinen for 3 uker siden, kanskje det er derfor?" Enkelte rapporterer dette sammentreffet inn, og denne "bivirkningen" kommer inn i systemet. Selv om dette bare er helt logiske statistiske sammentreff, vil mange tenke årsak og se en sammenheng med vaksinen.

Måten å finne virkelige bivirkninger på er å innhente fakta fra store grupper mennesker. Man kan hente inn statistikk over hvor stor prosent som får den og den sykdommen/plagen i løpet av 40-50 dager, så overvåkes vaksinerte grundig for å se om man finner statistiske forskjeller.

Man gjør også konkrete studier av en spesiell vaksine ved å dele en større menneskegruppe i tre. En gruppe får ekte vaksine, en får liksomvaksine og den tredje gruppen er bare en kontrollgruppe. Det som er interessant er at det ofte er ekstra mange og like mange komplikasjoner og plager som blir rapportert i begge vaksinegruppene. Dette kalles noceboeffekten, man kjenner ekstra godt etter plager og setter plagene i sammenheng med stikket.

Virkelige bivirkninger (ikke noceboeffekt eller sammentreff) er svært få og stort sett ufarlige ved alle vaksiner. Men en sjelden gang har man grunn til å tro at noen får en alvorlig reaksjon. Dette er beklagelig men kan på ingen som helst måte settes opp mot at vaksiner redder mange liv, reduserer mye lidelse, alvorlige komplikasjoner og hindrer fosterskader og aborter hvert år.

Etter svininfluensavaksinen ble gravide ekstra godt overvåket. Man fant ingen økning av spontanaborter i den vaksinerte gruppen, men fant ut at denne gruppen hadde færre dødfødsler. Altså reddet man noen nyfødte der også.

Endret av Nefarian
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...