Gå til innhold

Piglets dagbok


Piglet

Anbefalte innlegg

Har du fått svar på mailen, Malou?

Så er det fredag i gjen, og det betyr husvask i det Pigletske-hjem. Har gjort rent på kjøkkenet, på doen og i stuen, så nå overlater jeg resten til kjæresten. :wink: Nå vil jeg slappe litt av med avisen (har fått et prøveabonement på Weekendavisen) og spise litt, før jeg skal møtes med kjæresten på cafeen han jobber.

Resten av helgen blir ganske travel. I morgen skal jeg hjelpe en veninde med å flytte. Det er en norsk jente fra der hvor jeg kommer fra i Norge, som kom til Kbnh samtidig med meg og som nå flytter hjem igjen. Det blir litt trist. Lørdag kveld kommer kjærestens bror med kone for å overnatte, så det må vi forberede litt til i dag. Og søndag skal jeg gå Ecco Walkathon sammen med en vendinde. Vi skal gå 10 km, og får hver km vi går gir Ecco penger til et veldidig formål. Vi har valgt å gi til Unicef. Et veldig bra konsept, synes jeg. Og så har kjæresten og jeg snakket litt om å dra i Tivoli søndag kveld. Vår første og eneste date ( :oops: ) ble avsluttet der, så vi har planer om å sitte på benken "vår" og mimre litt.

Kjøpte billeter til London i går, og gleder meg masse. Er allerede i gang med å planlegge alt jeg skal kjøpe. :tunge1:

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt sliten etter lang gåtur og mye sol og frisk luft, så kan ikke overskue og gjøre noe som helst. Burde ringt hjem, men de ringer vel og etterlyser meg på et tidspunkt...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Piglet,

Takk for god bedring hilsen! :-D Det høres deilig ut med masse sol og frisk luft. Hadde planer om noe lignende selv, men jeg synes ikke formen er til det i dag allikevel. Men det er ganske høstaktig ute i dag er det ikke? Så at det "bare" var 17 grader i allefall.

Du så jo svaret jeg fikk fra TVDanmark angående Gilmore Girls i min dagbok. Thanks for nothing sier jeg bare.. :roll:

Ha en fortsatt god søndag!

Malou

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så våknet jeg litt til liv i løpet av ettermidagen, så jeg fikk både ringt hjem, laget mat og dratt i Tivoli. Alt i alt ble det dermed en veldig hyggelig kveld og ikke bare (enda) en intetsigende kveld hvor man sitter og ser på tv. Litt tv-seing ble det allikevel. Vi fikk med oss turn finalene og skal se noen flere i kveld. Og så skal vi spise grøt! :)

Gleder meg til å begynne på skolen på tirsdag, føler jeg har hatt nok ferie nå...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke det store her, og derfor blir heller den store oppdateringen av dagboken. Begynner å glede meg kjempe masse til jeg skal starte på studiet igjen, og nå som dumme lånekassen endelig er ferdig med å behandele søknadden min, har jeg penger til og kjøpe bøker også. :sjarmor: Ikke værst bare det.

Ellers har kjæresten besøk av en han studerte sammen med i USA, så i dag har vi vært ute og spist brunch. Faktisk tror jeg jeg synes det er enda hyggeligere å spise brunch på resturant enn f.eks. middag. Kanksje fordi jeg stort sett lager ok middag, mens frokosten min generelt er meget trist. I kveld skal jeg på jobb. Siste dagen i de gamle lokalene, før de flytter til Hellerup. Får litt lengre vei (ca 5 km), men håper jeg kan sykle for det.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fra jobb og i en tom leilighet, noe som egentlig er deilig. Jeg slipper og være sosial og kan hygge meg med TVen. Oppdaget at Orange County (the OC) har overtatt for Gilmore Girls og er ikke lengre så sur på TV Danmark.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle kjøpe en bursdagsgave i dag (Dr. Hauschkas Rose Body Oil: http://www.sephora.com/browse/product.jhtm...dPaginate=true). Men noe som skulle være et lite, raskt kjøp, utviklet seg til en større rundtur i Købnehavns Parfymerier, da stort sett alle var utsolgte. Men den ble tilslutt funnet, kjøpt, pakket inn (selv om det tok 100 år, og ikke en gang ble fint) og ikke minst sent i posten sammen med en pose godteri. Gaven er til en gravid veninde og jeg har lest at krops oljer er bra til gravide mager og strekkmerker, så jeg håper det slår ann.

Ellers har jeg fått lånebevis av Lånekassen og lønn (overraskende masse), så nå ser det lyser ut for økonomien og ikke minst (mere eller mindre) hemningsløs shopping i London!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på byen i går og tok et par øl. Jeg kan ikke huske sist jeg va ute, så det var kjempe hygglig. Kjærestens kamerat ville fortsett litt da vi dro hjem, så siden vi kom hjem alene, benyttet kjæresten og jeg muligheten til å klatre opp på taket av bygningen og se på stjerner. Veldig romantisk, om jeg skal si det selv. :wink:

I dag blir det nok ikke mye stjernekikking, her regner og blåser det, og er generelt veldig trist. Har handlet inn til risotto med prosciutto, som er super høst- og hygge seg inne mat, og så tar vi oss kanskje en tur på cafe etterpå. Ellers håper jeg været bedrer seg til i morgen, for jeg skal sykle langt til den nye jobben.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: til Betty!

Siste helgen i sommerferien er snart overstått, og har derfor brukt litt tid på å forberede meg til studiestart. Funnet lokaleoversikten, boklister og leseplaner, så nå gleder jeg med til å komme i gang. Og ikke nok med at jeg skal begynne på mitt aller siste studieår på tirsdag, i morgen skal jeg også begynne på danskkurs. Titross for 4 år i DK snakker jeg nemlig enda ikke dansk og nå som jeg snart skal ut og søke jobb, tror jeg at et kurs er på sin plass, så jeg kan få lært det en gang for alle. Men er ganske nervøs. Det er stor barriere for meg å plutselig skulle begynne å snakke dansk med folk som alltid har hørt med snakke norsk og gjøre feil og alt mulig.

Ellers har vi handelet inn til spaghetti bolognes som jeg skal gå i gang med etter at jeg har sett på RS-finalene. Skikkelig hyggelig mat som skal koke lenge og sprer en deilig lukt i hele leiligheten. Og så lager jeg en stor posjon, så jeg kan fryse ned litt også. Ellers har jeg gått en lang tur, og funnet ut av når og hvor jeg skal trene Pilates i år.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"små-nevrotisk"?... :oops:

Det er helt sikkert en god idé med dansk kurs, Piglet. Jeg angrer litt på at jeg aldri fikk tatt et. Ei norsk jeg kjenner tok et slikt kurs en gang, og hun snakket dansk hele tiden for å øve seg. Hun ble kjempe flink :P Lykke til! Og med studiene også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte jeg ville stikke innom dagboka di og hilse på.

Så spennende med danskkurs da! Det går helt sikkert bra, for ordene kan du jo etter så lang tid i Danmark, kan du ikke?

Du får skrive og fortelle hvordan det går, så skal jeg prøve å stikke innom av og til.

Vi sees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:velkommen: Brunhilde! Og kom gjerne innom igjen...

Du synes kanskje ikke små-nevrotisk er dekkende, Miranda? Jeg tullet bare litt med deg, fordi jeg er så glad for at ting ordner seg for deg...

Dansk kurset gikk overraskende bra. Vi øvde på lyder og leste noen tekster, som vi skal presentere neste gang. Så nå må jeg øve meg sammen med kjæresten. Snakket også med noen hyggelige folk, og det var en annen grunn til at jeg ville gå på kurs. Savner å ha et litt større nettverk her i Kbnh. Jeg kan de aller fleste ordene og mange lyder også, så det kommer nok til å gå. Ikke minst hvis jeg tar meg sammen og BRUKER dansken.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du synes kanskje ikke små-nevrotisk er dekkende, Miranda? Jeg tullet bare litt med deg, fordi jeg er så glad for at ting ordner seg for deg...

Jeg følte meg veldig rammet, for du har jo rett :ler:

Jeg har nettop chattet med kollegaen, og fortalte henne din bemerkning. Hun syntes det var fint at det var noen som tok seg tid til å lytte når man trengte å "lesse av" :ler:

Hun skulle bare ha visst :wink:

Godt å høre at dansk kurset gikk fint. Egentlig er det godt å delta i noe, - for som du sier, - å utvide nettverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop chattet med kollegaen, og fortalte henne din bemerkning. Hun syntes det var fint at det var noen som tok seg tid til å lytte når man trengte å "lesse av" :ler:

Hun skulle bare ha visst :wink:

Det er nettopp det som er så bra med dagbok på nettet. Man føler at noen leser og tar del i det man skriver, samtidig som at det ikke er en man kjenner på ordentlig, og derfor må forholde seg til IRL.

I går var jeg helt utslitt da jeg gikk i seng. Jeg hadde ikke sovet godt natten før, og så dro jeg på skolen for å lese før timen. Timen var veldig interesant, men lokalet var helt proppet, så jeg ble sittende helt bak og fikk dermed ikke er bord. Ikke verdens beste stilling når man har 3 timer med bare en pause. Og så viste det seg at vi skal finne grupper til i morgen, og det er ikke så lett med tanke på at det er folk fra mange forskjellige timer som tar dette faget, og dermed ikke så mange jeg vet hvem er og enda færre jeg faktisk snakker med. Og da jeg fortalte det til kjæresten ble han sur fordi jeg alltid styrer så mye med grupper, og jeg sur fordi det hadde han IHVERTFALL ikke noe med. :( Heldigvis kom pappa på besøk på vei hjem fra et møte, så da måtte vi skynde oss å bli venner igjen, og så fikk vi fyldt opp både fryser og kjøleskap på pappas regning. Deilig! Resten av kvelden ble tilbrag forann TVen, og jeg brukte en del krefter på å vurdere om Amy blir gift eller ikke. Tror ikke det... :oops:

I dag skal jeg lese til timen i morgen og forberede meg til danskkurs i kveld. Er allerede to kapitler "bagud", så det er jo fantastisk! Må også vaske litt klær, så det vil jeg få overstått først...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titross for 4 år i DK snakker jeg nemlig enda ikke dansk og nå som jeg snart skal ut og søke jobb' date=' tror jeg at et kurs er på sin plass, så jeg kan få lært det en gang for alle. Men er ganske nervøs. Det er stor barriere for meg å plutselig skulle begynne å snakke dansk med folk som alltid har hørt med snakke norsk og gjøre feil og alt mulig. [/quote']

Jeg kjenner meg bare så alt for godt igjen i beskrivelsen din. :oops: Bare at jeg kan skifte ut de 4 år med 5. Riktignok snakker jeg jo ikke normal norsk heller, men norsk med danske ord. Du vet sikkert hva jeg mener.. :ler: Jeg burde også gå på kurs, for å lære lyder og uttale. Må jeg spørre om hvor du går på kurs? Kanskje jeg kan få tatt meg sammen jeg også? Selv om jeg jobber i et internasjonalt firma og klarer meg ganske så godt der, så merker jeg allikevel ofte at språket (eller mangel på samme) hemmer meg i mitt sosiale liv og at det å løse praktiske ting mange ganger blir mye mer innviklet enn det behøver å være. Og det er helt klart en barriere som skal overstås det å begynne å snakke dansk med de menneskene som man alltid har snakket norsk med. *grøsser litt*

Håper du har en fin torsdag Piglet!

Malou-Jen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke lett med dette gruppearbeidet, alltid...

Det er ganske naturlig at man danner gruppe med dem man kjenner fra før. Du har min fulle forståelse.

Det blir nok lettere etterhvert :klem:

Apro po å snakke dansk, - hva skal jeg si da... som har bodd her i 9 år... :oops:

Malou-Jen, så vidt jeg kan forstå kan vi tilmelde oss i kommunen hvor vi bor. Og jeg tror undervisningen til og med er gratis, - er den ikke det Piglet?

Kanskje jeg også skulle tilmelde meg? :klø: Ville ha vært godt å kunne snakke "riktig" dansk i arbeidssituasjonen... Ofte må kollegaen min fungere som tolk, - det kan være irriterende for alle parter. Kanskje mest for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danskkurs i gjennom kommunen? Ehh, men risikerer jeg ikke å komme på kurs med folk som nesten ikke kan (eller forstår) dansk i det hele tatt da? Det har jeg nemlig ikke særlig lyst til. Men jeg jobbet sammen med en svensk jente en gang som hadde gått på danskkurs for svensker i KBH. Noe sånt høres ut til å være mer for meg synes jeg.

*plaprer i Piglets dagbok*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte innom og lese litt, og ble fryktelig lattermild fordi dere skriver på norsk med danske ord og vendinger...

Jeg syns dansk er så flott - og har, etter å ha fundert en stund, funnet ut at det absolutt ikke er så vanskelig å forstå.

Godt å høre at det går bra på kurset, Piglet, bare ikke glem norsken din oppi det hele :wink:

Ha en fin week-end!

Heksehilsen fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange hilsener, så hyggelig!

Jeg har skrevet ganske utførlig om danskkurset i Malous dagbok, men det er gratis og arangert av komunen. Ikke alle kommuner har dansk for normenn og svensker, men det har de ihvertfall i Kbnh. Selv om det er en del jobbing, til mandag skal jeg skrive en profil om meg selv og en del andre oppgaver, som skal leveres inn, så er jeg veldig glad for at jeg gjør det. Det vil gjøre mange ting mye lettere, fra sosialt liv til mere praktiske ting som å ringe til legen eller andre offenllige kontor. Og så håper jeg det kan hjelpe meg når jeg skal søke jobb, som sagt. Vil jo helst bli her i Kbnh. Jeg vil prøve alt jeg kan og holde på det norske språket, Brunhilde, og jeg håper er språkkurs faktisk kan bidra til det. Kankje jeg klarer å skille bedre, og at jeg hverken klarer det ene eller det andre perfekt?

I dag har jeg kommet frem til at jeg fortjener en hygge- og slappe av dag, etter min første uke på skolen. Heldigvis fant jeg meg en gruppe i går, så da kan jeg vel ta helg med god samvitighet. Har endel lesing, men vil gjøre det i morgen. I dag skal jeg på IKEA!! Har endelig fått studielån, og skal kjøpe endel ting til leilighet. Nytt sofabetrekk, planter, reoler, persienner, og sikkert masse andre ting som vi ikke trenger, men som ser HELT uunværlig ut i butikken. Og så skal vi spise middag der ute. Jeg hadde egnetlig bestilt billeter til Shrek 2 i kveld som en overrakselse til kjæresten, men han skal til en gymnastikoppvisning. Så da blir det i morgen, men til gjengjeld i kyssesetene. Det er en kino her i Kbnh, som på de bakerste rekkene har to og to stoler uten armlene mellom, så da kan man riktig hygge seg og :kline:

På den litt mere negative siden har jeg fått en soppinfeksjon, igjen, igjen, så jeg må heller bestille en tid hos legen og finne ut hva jeg kan gjøre her. Har søkt litt på temaet her inne, men hverken store bomuldstruser eller eddikskylling frister særlig. Så nå får vi se...

Ha en fin helg, alle sammen!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...