Gå til innhold

Snobberi angående bosted i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk er forskjellige. Jeg for min del foretrekker Oslo øst, eller sentrums Oslo og føler meg ikke hjemme vest i Oslo.

Jeg er glad i groruddalen, selv om jeg ikke nødvendigvis vil bo alle steder der. Og mange steder er fine på vest siden, men det er ikke hjemme. Men vanskelig å tenke hvordan Oslo virker utenfra siden jeg er oppvokst her.

Fordommer er det vel det bygger mye på. Men som andre har nevnt er bydelene store, og i en bydel kan du finne både villa strøk og mer "slum" områder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dessverre ikke bare en eller to jeg har hørt dette fra. I arbeidssammenheng treffer jeg personer fra hele Oslo (og store deler av Akershus), og det er flere som har nevnt dette. En av begrunnelsene som går igjen er at "alle" vil bosette seg der, slik at den svenske servitøren og "Johnny fra Stovner" også bosetter seg der. Anonymous poster hash: b6a28...147

Gidemei, ja tenk å bo i samme område som en servitør. Det ville jo blitt skandaaaaale!

Anonymous poster hash: 498ea...767

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at disse områdene har slike rykter, jeg er født og oppvokst på Mortensrud og Bjørndal og har bodd der helt jeg ble 21 år. Jeg kan si at det er en del innvandrere, men jeg trivdes så utrolig godt der, og hadde det veldig godt. Jeg kjøpte meg en leilighet på Mortensrud før vi flyttet derifra slik at jeg alltid kan vende tilbake når alt er klart for det. Jeg er veldig sikker på at jeg kommer til å ønske å flytte dit når jeg er klar for familielivet.

Nå har vi flyttet til Bærum hvor alt er annderledes, og det merkes utrolig godt på en negativ måte dessverre.

Lykke til med boligjakten.. :-)



Anonymous poster hash: 4cfbd...00b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du er vanvittig hårsår. Jeg er født og oppvokst i Oslo (øst, sådan), og jeg spør ikke folk hvor de ser etter leilighet for å snuse i hvor mye penger de har. Jeg anbefaler derimot folk å holde seg unna visse nabolag av hensyn til deres egen sikkerhet og velvære.

Anonymous poster hash: 669f5...827

TS her. Jeg synes ikke jeg er hårsår, jeg og kjæresten har god økonomi og vi kan velge og vrake i hvor vi vil bo. Men når venninnene, som er innflyttere som jeg, uttaler seg om "bra steder å bo"uten å ha tilstrekkelig kunnskap og bare har en generell formening om at øst er slum og vest er bra. Så høres det mer ut som statusjag og snobberi. Jeg etterlyser faktabasert argumentasjon.

Eksempler på faktabasert argumentasjon er feks. saken om den stakkars gutten som døde av sult, i den vg-artikkelen stod det at Søndre Nordstrand har størst antall barnevernssaker i Oslo. Eller den grafikken som en av avisene lagde på antall ransoverfall i hver bydel i Oslo, hvor Grønland kom verst ut.

Det oppleves så utrolig feil når venninner omtaler andre venninners bosted som ikke så bra, kun på grunn av at det ligger i et "feil" område, som de ikke engang har vært i selv. Det bidrar til at boligprisene presses opp i de "riktige" områdene, kun på grunnlag av snobberi og føleri. Det føler til ghettoifisering av områder som ligger på"feil" side.

Anonymous poster hash: b6ecc...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at disse områdene har slike rykter, jeg er født og oppvokst på Mortensrud og Bjørndal og har bodd der helt jeg ble 21 år. Jeg kan si at det er en del innvandrere, men jeg trivdes så utrolig godt der, og hadde det veldig godt. Jeg kjøpte meg en leilighet på Mortensrud før vi flyttet derifra slik at jeg alltid kan vende tilbake når alt er klart for det. Jeg er veldig sikker på at jeg kommer til å ønske å flytte dit når jeg er klar for familielivet.

Nå har vi flyttet til Bærum hvor alt er annderledes, og det merkes utrolig godt på en negativ måte dessverre.

Lykke til med boligjakten.. :-)

Anonymous poster hash: 4cfbd...00b

TS her; hvorfor oppleves Bærum annerledes på en negativ måte?

Anonymous poster hash: b6ecc...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på Stovner, nærmere bestemt Høybråten. Høybråten er et veldig fint og dyrt sted på Stovner, og ligger midt i mellom Gamle Stovner og Furuset.

Da jeg jobbet i butikk på Furuset senter, var det mange der som sa at "jasså, du bor på den fine siden?" Det var mer tull, også lo de, fordi Høybråten er et fint sted på Østkanten, det samme gjelder de gamle delene av Stovner og Furuset,

men idag er Stovner og Furuset full av blokker og utlendinger, og derfor er det visst ikke så fint lenger.

Men Høybråten er fortsatt et veldig fint sted helt i øst, ligger rett på grensa til Lørenskog.

Etterpå flyttet jeg til Holmenkollen, bodde med kjæresten min som holdt til der.

Idag bor jeg på Ullern, og trives veldig godt her.

Storo og Grefsen og Sognsvann og området rundt der kunne jeg godt ha bodd, for det ligger litt høyt oppe det også, men kort vei til natur og kort vei til sentrum.
Jeg kunne nok bodd hvorsomhelst, men jeg ville ikke bodd i sentrum slik som Majorstuen, Frogner, Grunerløkka. Jeg må ha natur og frisk luft.

Å bo der borte ved Holmlia, Mortensrud, Prinsdal - jeg vet ikke, jeg har aldri bodd der.



Anonymous poster hash: b3980...441
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, TS! Vi bor på Holmlia, ikke fordi vi må (vi tjener 1,5 mill tilsammen, så vi kunne lett ha hatt et større boliglån og bodd et annet sted), men fordi vi VIL. Og herrejemini så mange av våre venner og bekjente som har veldig sterke meninger om hvor ille det er at vi bor her :rolleyes:

Vi har bodd her i 8 år, og har ingen som helst ønsker om å flytte (selv om det tydeligvis er veldig vanskelig for andre å forstå). Her har vi stort, fint rekkehus, som vi har under 1 mill i lån på, vi har masse flotte grøntarealer i nærområdet, deilig sandstrand 15 minutter unna huset, nydelig fjordutsikt, fred og ro, men likevel bare 10 min med toget til sentrum, og utrolig herlige naboer (og ja, absolutt alle naboene våre er norske- til alle dere som tror at det omtrent ikke bor etnisk norske her. D.v.s nå lyver jeg, den ene naboen vår (etnisk norsk) er faktisk gift med en dame fra Honduras. Så vi har jo én utlending i nabolaget :fnise: )

Og alle dere som skriver (her og i tilsvarende tråder) om hvor ille det er på Holmlia, at det er slåsskamper på alle gatehjørner, alle ungdommer driver med dop, det er matos og burkadamer overalt- jeg må jo bare le av dere :ler: Dere har jo helt åpenbart ALDRI vært her, for det bildet dere har av bostedet mitt stemmer overhode ikke med virkeligheten (men det stemmer derimot med de fordommene jeg hører at veldig mange har).

Anonymous poster hash: 5eb80...7f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her; hvorfor oppleves Bærum annerledes på en negativ måte?

Anonymous poster hash: b6ecc...56d

Litt vanskelig å forklare men jeg skal prøve så godt jeg kan.

Vi flyttet til Bærum fordi min mor fikk jobb her, senere byttet jeg avd. fra Oslo til Bærum slik at jeg fikk en kortere reisevei.

Kundene jeg jobber med her er f. eks. veldig vanskelige og uhøflige. De forventer mer, og blir gretten og irritert for alt. For å være helt ærlig synes jeg det er helt sykt at 40-50 åringer oppførerer seg om en suttrete 5 åring her. Dette er ikke snakk om 1 eller 2 kunder. Dette er daglig, snakket litt med mine kollegar ang. dette og fikk klar beskjed at dette er Asker og Bærum folk, og sånn er de bare.

Naboer? Alle sitter hjemme og følger med på alt, hvem, hva, hvor? Føler jeg blir overvåket, i det jeg går ut døren og er på vei til bilen ser jeg alltid en eller annen i vunduene som stirrer.

I matbutikkene rundt Vøyenenga, Kolsås Rykkinn er det så ubehaglig å være, folk er så sånt sure og grettene. De føler de er verdt mer enn deg. Helt sykt.

Jeg kommer til å flytte fra Bærum snart, har nylig kjøpt meg en leilighet til på Grunerløkka, og gleder meg utrolig mye til å flytte tilbake til Oslo.

Anonymous poster hash: 4cfbd...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare men jeg skal prøve så godt jeg kan.

Vi flyttet til Bærum fordi min mor fikk jobb her, senere byttet jeg avd. fra Oslo til Bærum slik at jeg fikk en kortere reisevei.

Kundene jeg jobber med her er f. eks. veldig vanskelige og uhøflige. De forventer mer, og blir gretten og irritert for alt. For å være helt ærlig synes jeg det er helt sykt at 40-50 åringer oppførerer seg om en suttrete 5 åring her. Dette er ikke snakk om 1 eller 2 kunder. Dette er daglig, snakket litt med mine kollegar ang. dette og fikk klar beskjed at dette er Asker og Bærum folk, og sånn er de bare.

Naboer? Alle sitter hjemme og følger med på alt, hvem, hva, hvor? Føler jeg blir overvåket, i det jeg går ut døren og er på vei til bilen ser jeg alltid en eller annen i vunduene som stirrer.

I matbutikkene rundt Vøyenenga, Kolsås Rykkinn er det så ubehaglig å være, folk er så sånt sure og grettene. De føler de er verdt mer enn deg. Helt sykt.

Jeg kommer til å flytte fra Bærum snart, har nylig kjøpt meg en leilighet til på Grunerløkka, og gleder meg utrolig mye til å flytte tilbake til Oslo.

Anonymous poster hash: 4cfbd...00b

Det du opplever om bæringer, kalles paranoia...

Og da mener jeg ikke Bærumsfolk.

Anonymous poster hash: 94203...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg synes ikke jeg er hårsår, jeg og kjæresten har god økonomi og vi kan velge og vrake i hvor vi vil bo. Men når venninnene, som er innflyttere som jeg, uttaler seg om "bra steder å bo"uten å ha tilstrekkelig kunnskap og bare har en generell formening om at øst er slum og vest er bra. Så høres det mer ut som statusjag og snobberi. Jeg etterlyser faktabasert argumentasjon.

Eksempler på faktabasert argumentasjon er feks. saken om den stakkars gutten som døde av sult, i den vg-artikkelen stod det at Søndre Nordstrand har størst antall barnevernssaker i Oslo. Eller den grafikken som en av avisene lagde på antall ransoverfall i hver bydel i Oslo, hvor Grønland kom verst ut.

Det oppleves så utrolig feil når venninner omtaler andre venninners bosted som ikke så bra, kun på grunn av at det ligger i et "feil" område, som de ikke engang har vært i selv. Det bidrar til at boligprisene presses opp i de "riktige" områdene, kun på grunnlag av snobberi og føleri. Det føler til ghettoifisering av områder som ligger på"feil" side.

Anonymous poster hash: b6ecc...56d

Da får du heller ta til deg faktabasert argumentasjon fra de som tilbyr det i tråden eller andre osm bor i Oslo og slutte å diskutere fremtidig bosted med de som ikke er fra eller er bosatt i Oslo. Verre er det ikke.

Jeg er fortsatt uenig med deg at det er "bare" fordommer - selv om dine venninner ikke har så mye å begrunne sine utsagn på, så har de observert ting av en grunn, og det er jo visse forskjeller i Oslo. Det er klart at når man ikke er fra en by så suger man til seg de ryktene man kommer forbi, akkurat som når en nordmann flytter til London, New York eller Paris. Det er aldri helt presist, men man tar sine forhåndsregler.

Anonymous poster hash: 5e2d4...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du opplever om bæringer, kalles paranoia...

Og da mener jeg ikke Bærumsfolk.

Anonymous poster hash: 94203...8b6

Nei, tror nok du har missforstått det jeg har skrevet.

Ts. spurte " hvorfor oppleves Bærum annerledes på en negativ måte?"

Det jeg har svart på, altså mine egene grunner for at jeg ikke trives i dette området. Jeg er ikke syk og heller ikke paranoid så spar meg for slike kommentarer.

Kan forklare deg litt grundingere hva jeg mente med naboer som titter ut av vinduet, det har kanskje noe med at det bor litt eldere folk i mitt nabolag. De elsker å snakke om alt og ingenting med hverandre og om hverandre, de baksnakker andre naboer.

Jeg har i flere annledninger snakket med et par av naboene mine her, og det eneste de babler om er hvem som har gjort hva, hvem som forlot leiligheten sin kl 20 i går kveld. Kan legge til at de overreager på alt.

Som sagt er dette det jeg merker spesielt godt her i Bærum. Om dette er Bærumsfolk eller ikke spiler liten rolle. Jeg har besvart ts. om hvorfor jeg opplever Bærum annderledes enn Oslo Øst.

Anonymous poster hash: 4cfbd...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...