Gå til innhold

Snobberi angående bosted i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fortalt venninnene at jeg og kjæresten ser etter bolig sammen. Alle som en er besatt av å vite HVOR i Oslo. Dvs om det er på "riktig" side. Det er viktig at det ikke er i "dårlige strøk", dvs øst. Holmlia, Grorud, Prinsdal, hva disse plassene heter, hvor boligprisene er utrolig mye lavere enn i "bedre" strøk.

Hva er det jeg ikke skjønner her? Er ikke folk folk, og et hus et hus? Så lenge det er praktisk avstand til jobb, barnehage, skole, treningssenter, matbutikk - er det ikke greit nok?

Er det barne/ ungdomsskolene som får kvaliteten på undervisningen redusert pga mange innvandrere som er dårlige i norsk? Risikerer man å bli ranet når man går i postkassen? Føler man at man er i Pakistan når man er på Kiwi? Jeg leste at Søndre Nordstrand har et av de høyeste antall barnevernssaker i Oslo.

Altså, gjør bosted at man generelt føler at det er lav standard på stedet man bor?

Hva mener dere er den konkrete årsaken til at det er helt spesifikt geografiske steder i Oslo som betegnes som dårlige.



Anonymous poster hash: b6ecc...56d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Jeg har fortalt venninnene at jeg og kjæresten ser etter bolig sammen. Alle som en er besatt av å vite HVOR i Oslo. Dvs om det er på "riktig" side. Det er viktig at det ikke er i "dårlige strøk", dvs øst. Holmlia, Grorud, Prinsdal, hva disse plassene heter, hvor boligprisene er utrolig mye lavere enn i "bedre" strøk.

Hva er det jeg ikke skjønner her? Er ikke folk folk, og et hus et hus? Så lenge det er praktisk avstand til jobb, barnehage, skole, treningssenter, matbutikk - er det ikke greit nok?

Er det barne/ ungdomsskolene som får kvaliteten på undervisningen redusert pga mange innvandrere som er dårlige i norsk? Risikerer man å bli ranet når man går i postkassen? JA Føler man at man er i Pakistan når man er på Kiwi? JA Jeg leste at Søndre Nordstrand har et av de høyeste antall barnevernssaker i Oslo. MHM

Altså, gjør bosted at man generelt føler at det er lav standard på stedet man bor?

Hva mener dere er den konkrete årsaken til at det er helt spesifikt geografiske steder i Oslo som betegnes som dårlige. Refererer til henholdsvis JA, JA og MHM

Anonymous poster hash: b6ecc...56d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortalt venninnene at jeg og kjæresten ser etter bolig sammen. Alle som en er besatt av å vite HVOR i Oslo. Dvs om det er på "riktig" side. Det er viktig at det ikke er i "dårlige strøk", dvs øst. Holmlia, Grorud, Prinsdal, hva disse plassene heter, hvor boligprisene er utrolig mye lavere enn i "bedre" strøk.

Hva er det jeg ikke skjønner her? Er ikke folk folk, og et hus et hus? Så lenge det er praktisk avstand til jobb, barnehage, skole, treningssenter, matbutikk - er det ikke greit nok?

Er det barne/ ungdomsskolene som får kvaliteten på undervisningen redusert pga mange innvandrere som er dårlige i norsk? Risikerer man å bli ranet når man går i postkassen? Føler man at man er i Pakistan når man er på Kiwi? Jeg leste at Søndre Nordstrand har et av de høyeste antall barnevernssaker i Oslo.

Altså, gjør bosted at man generelt føler at det er lav standard på stedet man bor?

Hva mener dere er den konkrete årsaken til at det er helt spesifikt geografiske steder i Oslo som betegnes som dårlige.

Anonymous poster hash: b6ecc...56d

Irriterer meg over at folk har så lite kjennskap til Oslo. Bydelene i Oslo er store! Selv enkelte steder kan oppleves nesten litt "ghetto" eller utrygt, (f.eks Veitvet i Grorud bydel), så har du Tonsenhagen og Årvoll som er fantastiske og trygge villastrøk for en familie.

Dumt at man skal se så svart-hvitt på stede i Oslo. Bydelene består jo av mange steder som alle har sine fordeler og ulemper.

Anonymous poster hash: a0137...d14

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett ved siden av Prinsdal, og fortsatt liggende i bydel Søndre Nordstrand, ligger det eneboliger hvor prisen er 10 millioner for komplett oppussingsobjekt. De går på samme skoler og leker med samme barna.

Oslo øst og Oslo vest er så mangt. Som påpekt over her er det faktisk mye forskjell innad i de forskjellige bydelene også. Jeg har vokst opp i øst, og kunne ikke tenkt meg bo et nytt sted. Har venner som mener Frogner er for langt øst. Hvem av oss har rett? Jeg trives der jeg bor, og hadde ikke trivdes om jeg bodde et sted hvor man ser ned på mennesker for hvor de bor.

Anonymous poster hash: b6a28...147

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Antakeligvis uttaler de seg pga fordommer? For ingen av dem er fra Oslo, og ingen av dem har i realiteten satt foten sin noe særlig utenfor ring 3.

Og så føler jeg at det underliggende temaet egentlig er en vurdering av min og min kjærestes økonomi. Er vi i stand til å finne noe på rette siden av disse berømmelige grensene, eller ikke.



Anonymous poster hash: b6ecc...56d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Antakeligvis uttaler de seg pga fordommer? For ingen av dem er fra Oslo, og ingen av dem har i realiteten satt foten sin noe særlig utenfor ring 3.

Og så føler jeg at det underliggende temaet egentlig er en vurdering av min og min kjærestes økonomi. Er vi i stand til å finne noe på rette siden av disse berømmelige grensene, eller ikke.

Anonymous poster hash: b6ecc...56d

Vel selv om de er utenfra Oslo har de for så vidt rett. Jeg er fra Oslo, og det er steder jeg absolutt ikke ville bosatt meg. Selvsagt er ikke hele bydeler bare bra eller bare dårlig men det er stor forskjell på mange ting - kvalitet på undervisning/skole, nabolag, tilbud av butikker, cafeer og sosialt, standard på boliger, kriminalitet, hva slags mennesker som bor der.

Dersom man ikke er fra Oslo kjenner man ikke hver bydel ut og inn og man forholder seg naturlig nok til hver og enkelt bydel og dens rykte (som ikke alltid stemmer 100%, men godt nok).

Hvis din holdning er "et hus er et hus" så er det jo en grei sak, men de fleste har meninger om hvor de vil bosette seg, uansett hvor god råd de har.

Anonymous poster hash: 5e2d4...12c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor på Lambertseter, og har selv fordommer mot f.eks Holmlia, fordi jeg gikk på skole i nærheten. Hadde jeg vært dere ville jeg valg Lambertseter og omegn, flere kulturer uten massiv overvekt, stort senter, kort tid til byen etc.



Anonymous poster hash: 5b974...581
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke bodd øst for karl johan, men hver sin smak :)



Anonymous poster hash: 876bf...763
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del folk er dessverre ganske forutinntatte, vil jeg si. De har gjerne hørt og sett et eller annet og så tror man det er den fulle og hele sannheten. Jeg er stolt av stedet jeg bor på, her i Groruddalen, og ingenting irriterer meg mer enn folk som tror de vet sannheten om akkurat her jeg bor.

Jeg er selv født og oppvokst i Oslo syd og nei, det har ikke vært en grusom oppvekst. Jeg hadde en fantastisk flott oppvekst, og jeg er kjempeglad for alle de kulturene jeg har fått lov til å lære å kjenne. Og jeg håper virkelig at mine egne barn får oppleve det samme.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tydelig forskjell på bydelene her i Oslo. Hadde aldri funnet på å flytte til de værste delene, fordi det som sies er som oftest sant og grunnet egne erfaringer. Har du mulighet og økonomi til å holde deg unna de stedene, så burde man gjøre det - med mindre du som nevnt ovenfor du mener at - hus er hus og totalt driter i visse ting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel som alt annet? Jo dyrere -jo mer status :) jeg bor på Holmlia, flott her, nærhet til natur og meget godt bomiljø, kommer ofte hjem fra byen i 2-3 tiden, men aldri opplevd noen ubehageligheter :)

Men, alle er jo innforstått med at - man flytter jo til Holmlia pga pris, at man ikke har råd/tar seg råd til å bo i et "finere" strøk :)

Det må man jo bare leve med

Anonymous poster hash: 655c0...5db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel som alt annet? Jo dyrere -jo mer status :) jeg bor på Holmlia, flott her, nærhet til natur og meget godt bomiljø, kommer ofte hjem fra byen i 2-3 tiden, men aldri opplevd noen ubehageligheter :)

Men, alle er jo innforstått med at - man flytter jo til Holmlia pga pris, at man ikke har råd/tar seg råd til å bo i et "finere" strøk :)

Det må man jo bare leve med

Anonymous poster hash: 655c0...5db

Man flytter jo dit fordi man ikke har råd, alle utlendingene er jo der? Ikke fordi de er rike, men fordi de ikke har annet valg. Har vært der noen ganger (ufrivillig såklart) og det er det bare brune folk som løper og skriker, mennesker forkledd som spøkelseskladden og det oser av matlukt. Ungdommene henger på et hjørne eller slåss. Det er ALLTID en eller annen poltibil på besøk. I den fine naturen driver ungdommene med dop, slåsskamper, gjemmer tyvegods, osv.

Veldig fint sted for barna da <3 <3

Anonymous poster hash: 59b8c...41d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del folk er dessverre ganske forutinntatte, vil jeg si. De har gjerne hørt og sett et eller annet og så tror man det er den fulle og hele sannheten. Jeg er stolt av stedet jeg bor på, her i Groruddalen, og ingenting irriterer meg mer enn folk som tror de vet sannheten om akkurat her jeg bor.

Jeg er selv født og oppvokst i Oslo syd og nei, det har ikke vært en grusom oppvekst. Jeg hadde en fantastisk flott oppvekst, og jeg er kjempeglad for alle de kulturene jeg har fått lov til å lære å kjenne. Og jeg håper virkelig at mine egne barn får oppleve det samme.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det handler jo ganske enkelt om preferanser, ikke fordommer. Det ER store forskjeller mellom bydeler.

Jeg er litt lei av at jeg blir konfrontert med fordommer mot Oslo vest, som at folk sitter i sin egen boble og ikke kjenner byen sin. Moren min vokste opp i Groruddalen. Hun hadde en fin oppvekst som mange mennesker, men ville likevel noe annet for sine egne barn, hvilket er hvorfor hun flyttet.

Min beste venninne er opprinnelig fra Irak og familien bosatte seg på Holmlia da de kom til Norge. De hadde det greit der, men etterhvert som foreldrene fikk bedre råd, flyttet de på seg.

Jeg gikk på skole i sentrum og der var det en god miks av folk, men fellestrekket for de med innvandrerbakgrunn var at foreldrene hadde ambisjoner på deres vegne og derfor ville ut av de aller mest innvandrertette områdene.

Det er ingen som sier at Grorud eller Holmlia er et helvete. Det de påpeker er simpelthen at priser indikerer attraktivitet og er noe dyrt eller råbillig, er det som regel en grunn til det. Det er ingenting forutinntatt eller diskriminerende ved å si at man vil - for seg selv og barna - på vest eller nord i Oslo.

Anonymous poster hash: 5e2d4...12c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler jo ganske enkelt om preferanser, ikke fordommer. Det ER store forskjeller mellom bydeler.

Jeg er litt lei av at jeg blir konfrontert med fordommer mot Oslo vest, som at folk sitter i sin egen boble og ikke kjenner byen sin. Moren min vokste opp i Groruddalen. Hun hadde en fin oppvekst som mange mennesker, men ville likevel noe annet for sine egne barn, hvilket er hvorfor hun flyttet.

Min beste venninne er opprinnelig fra Irak og familien bosatte seg på Holmlia da de kom til Norge. De hadde det greit der, men etterhvert som foreldrene fikk bedre råd, flyttet de på seg.

Jeg gikk på skole i sentrum og der var det en god miks av folk, men fellestrekket for de med innvandrerbakgrunn var at foreldrene hadde ambisjoner på deres vegne og derfor ville ut av de aller mest innvandrertette områdene.

Det er ingen som sier at Grorud eller Holmlia er et helvete. Det de påpeker er simpelthen at priser indikerer attraktivitet og er noe dyrt eller råbillig, er det som regel en grunn til det. Det er ingenting forutinntatt eller diskriminerende ved å si at man vil - for seg selv og barna - på vest eller nord i Oslo.

Anonymous poster hash: 5e2d4...12c

Jeg har da ikke nektet for at man har ulike preferanser. At noen bosetter seg på Frogner og andre på Holmlia er helt greit for meg. Hvor andre velger å bosette seg hen er helt opp til dem.

Jeg snakker om de fordommer jeg har blitt møtt med, og det er ikke sjelden. For du har faktisk ikke rett, det er faktisk noen som fremstiller det som om det er er et helvete på jord. Og det er nettopp dem jeg snakker om. Ikke dem som sier "ja, jeg foretrekker noe annet", men dem som aldri engang har bodd i området, men har en oppfatning av at det er massevis av gjenger og voldteker og vold og hva det nå måtte være. Jeg har faktisk opplevd disse fordommene, og det er ikke få ganger jeg har opplevd dem. Og derfor skrev jeg "en del folk". En del folk betyr overhodet ikke alle. Det betyr at noen har slike oppfatninger. Og ja, jeg mener det er synd at man har gjort seg opp en mening før man faktisk vet hvordan ting er. Før man i det hele tatt har giddet å snakke med oss som faktisk bor i disse områdene.

Dessuten er det også store forskjeller innen ett gitt område. Her jeg bor er det flere etnisk norske enn ikke-etniske nordmenn. Allikevel fremstilles det som det ikke er det. Nå gjør det meg ingenting om det hadde vært den ene eller andre veien, men folk har det med å lage seg et bilde som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Man tror og synser gjerne mye. Det blir litt som fordommer mot Oslo-folk generelt sett eller vestlendinger for den saks skyld. Det er dumt og i grunn ikke veldig konstruktivt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man flytter jo dit fordi man ikke har råd, alle utlendingene er jo der? Ikke fordi de er rike, men fordi de ikke har annet valg. Har vært der noen ganger (ufrivillig såklart) og det er det bare brune folk som løper og skriker, mennesker forkledd som spøkelseskladden og det oser av matlukt. Ungdommene henger på et hjørne eller slåss. Det er ALLTID en eller annen poltibil på besøk. I den fine naturen driver ungdommene med dop, slåsskamper, gjemmer tyvegods, osv.

Veldig fint sted for barna da <3 <3

Anonymous poster hash: 59b8c...41d

Er det mulig? Hvorfor har du vært på Holmlia om det ikke var frivillig? Noen som dro deg med?

Holmlia er mye mer enn blokkene på senteret. De jeg kjenner som bor der stortrives, og ja de er etnisk norske.

Kjenner folk som bor over hele byen, både i de verre områdene og i de såkalt finere områdene. Mye som skjer bak fasaden i Oslo vest jeg aldri har opplevd hos folk i Oslo øst.

Sier ikke at det ikke er områder i Oslo som er mer belastet både med synlig rus og synlig kriminalitet. Men de fleste steder utenfor sentrum er trygge, og har gode oppvekstvilkår. Det er faktisk mye skjult kriminalitet i mange miljøer, og ikke minst rusmisbruk. Det er ikke noe bedre kun fordi det foregår i det skjulte, heller verre. Enkelte skoler er belastet pga høy andel fremmedspråklige, men dette er en skikkelig skoleetaten kunne gjort noe med. Likevel så fungerer disse skolene.

Jeg trodde ærlig talt man har kommet litt lenger de siste tiårene når det gjelder forskjellene på øst og vest, men tydeligvis ikke. Og når Frogner og Majorstua blir ansett som "Oslo øst slum" av enkelte så undrer jeg meg på hva som har skjedd. Nå ville jeg aldri bodd de stedene, men det er pga mangel på grøntområder og trafikken.

Anonymous poster hash: b6a28...147

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Og når Frogner og Majorstua blir ansett som "Oslo øst slum" av enkelte så undrer jeg meg på hva som har skjedd.

Anonymous poster hash: b6a28...147

Det stemmer ikke. Du må ha truffet en eller to skrullinger og basert det på det.

Anonymous poster hash: 5e2d4...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det mulig? Hvorfor har du vært på Holmlia om det ikke var frivillig? Noen som dro deg med?

Holmlia er mye mer enn blokkene på senteret. De jeg kjenner som bor der stortrives, og ja de er etnisk norske.

Kjenner folk som bor over hele byen, både i de verre områdene og i de såkalt finere områdene. Mye som skjer bak fasaden i Oslo vest jeg aldri har opplevd hos folk i Oslo øst.

Sier ikke at det ikke er områder i Oslo som er mer belastet både med synlig rus og synlig kriminalitet. Men de fleste steder utenfor sentrum er trygge, og har gode oppvekstvilkår. Det er faktisk mye skjult kriminalitet i mange miljøer, og ikke minst rusmisbruk. Det er ikke noe bedre kun fordi det foregår i det skjulte, heller verre. Enkelte skoler er belastet pga høy andel fremmedspråklige, men dette er en skikkelig skoleetaten kunne gjort noe med. Likevel så fungerer disse skolene.

Jeg trodde ærlig talt man har kommet litt lenger de siste tiårene når det gjelder forskjellene på øst og vest, men tydeligvis ikke. Og når Frogner og Majorstua blir ansett som "Oslo øst slum" av enkelte så undrer jeg meg på hva som har skjedd. Nå ville jeg aldri bodd de stedene, men det er pga mangel på grøntområder og trafikken.

Anonymous poster hash: b6a28...147

Ja, det er nettopp dette jeg snakker om.

Da jeg begynte på en av de "finere" videregående skolene i Oslo ble jeg møtt med at jeg var "ghetto-jente" og det var ikke måter på hvor langt ned på rangstigen jeg var. Og det faktisk ganske sårende og vondt at man blir sett på som mindreverdig fordi man tilfeldigvis er oppvokst i sydøst. Jeg er oppvokst ved siden av flere gårder, med grønne omgivelser. Det var en herlig oppvekst, lite preget av "ghetto" og dårlige oppvekstvilkår.

Det betyr ikke at det ikke finnes utfordringer i Oslo, selvfølgelig gjør det det, men det er ikke så svart-hvitt som enkelte skal ha det til, og ikke er det nødvendigvis forferdelig heller å være født/oppvokst på Oslos østkant. Forøvrig har jeg aldri vært borti så mye dop og forferdelige ting som på denne "fine skolen" med alle sine etnisk norske elever (det var noe de var svært opptatt av, ikke jeg). Foreldrene skulle bare ha visst. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv oppvokst på Prinsdal og har foreldre med innvandrerbakgrunn. Jeg har aldri følt meg utrygg verken her eller på Holmlia, hvor jeg hadde mange venner. Tror at denne følelsen av utrygghet hos folk kommer av alt det nye man ser som man er fremmed for, og det at de ikke er kjent med menneskene, kulturen og hva som ellers oppleves som "normalt" i nabolaget. Med andre ord, tror jeg ikke folk som bor og er oppvokst her føler seg utrygge, men det kan godt tenkes at de opplever noen forhold som problematiske.

Når jeg skal ut på boligjakt i nærmeste fremtid, tenker jeg mye som deg TS. Det viktigste er selvsagt selve leiligheten og nærhet til kollektivtrafikk, matbutikk, parkering osv. Samtidig er det enkelte steder jeg ikke ønsker å bosette meg, deriblant Mortensrud og sentralt på Holmlia. Dette er fordi at jeg ønsker at mine fremtidige barn skal kunne gå på skole og barnehage med en god blanding av mennesker med ulike etnisiteter. Jeg vil at barna mine skal lære å se "mennesket" bak land og kultur, og samtidig ønsker jeg at de også skal ha en del norske venner og få gleden av å oppleve en helnorsk kultur som de nødvendigvis ikke kan oppleve med meg.

Når det er sagt er det så store forskjeller lokalt, at det er tilnærmet umulig å dømme en hel bydel utifra statistikken og erfaringene til "mannen i gata". Jeg syntes bydelen som helhet er flott og grønn, med nærhet til gode turområder og ikke minst herlige Hvervenbukta. Det er et godt mangfold og trivelige mennesker, men en del gutter i stemmeskiftet som snakker altfor høyt på bussen. Akkurat de har jeg lite til overs for.

Husker forresten at overgangen fra ungdomsskolen til videregående var svært stor for meg. På trinnet vårt i 10. var det ikke vanlig med hjemmefester og alkohol, men vi hadde fortsatt et kjempegodt miljø. På vgs (i bydel Nordstrand et sted) havnet jeg i en klasse som den eneste med innvandrerbakgrunn, hvor alkohol, sex og disse festene heller var normen enn unntaket. De i klassen min trodde jeg kom fra slummen i Oslo, og bodde i en trang leilighet med 10 søsken. De skulle bare visst hvor bra man kan ha det på Prinsdal ;)
Så det er vel fordeler og ulemper med det meste, uansett område!
Lykke til med leilighetsjakten! :)


Anonymous poster hash: d02f6...0f7



Anonymous poster hash: d02f6...0f7
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp dette jeg snakker om.

Da jeg begynte på en av de "finere" videregående skolene i Oslo ble jeg møtt med at jeg var "ghetto-jente" og det var ikke måter på hvor langt ned på rangstigen jeg var. Og det faktisk ganske sårende og vondt at man blir sett på som mindreverdig fordi man tilfeldigvis er oppvokst i sydøst. Jeg er oppvokst ved siden av flere gårder, med grønne omgivelser. Det var en herlig oppvekst, lite preget av "ghetto" og dårlige oppvekstvilkår.

Det betyr ikke at det ikke finnes utfordringer i Oslo, selvfølgelig gjør det det, men det er ikke så svart-hvitt som enkelte skal ha det til, og ikke er det nødvendigvis forferdelig heller å være født/oppvokst på Oslos østkant. Forøvrig har jeg aldri vært borti så mye dop og forferdelige ting som på denne "fine skolen" med alle sine etnisk norske elever (det var noe de var svært opptatt av, ikke jeg). Foreldrene skulle bare ha visst. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Samme opplevelse som deg på en "finere" vgs i Oslo jeg og. Men det for snart 25 år siden 😲

Og det var også foreldre som ga sine unge håpefulle både narkotiske stoffer og alkohol så lenge de fikk frem.

Fraråder mitt barn om å søke seg til disse skolene nå som det står for tur, og det er synd

Har selv vokst opp i utkanten av Oslo, på øst. Og kunne ikke hatt en bedre oppvekst. Er samme miljøet der den dag i dag.

Anonymous poster hash: b6a28...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det barne/ ungdomsskolene som får kvaliteten på undervisningen redusert pga mange innvandrere som er dårlige i norsk? Risikerer man å bli ranet når man går i postkassen? Føler man at man er i Pakistan når man er på Kiwi? Jeg leste at Søndre Nordstrand har et av de høyeste antall barnevernssaker i Oslo.

Anonymous poster hash: b6ecc...56d

Ja.

Anonymous poster hash: 669f5...827

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...