Gå til innhold

Snobberi angående bosted i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her. Antakeligvis uttaler de seg pga fordommer? For ingen av dem er fra Oslo, og ingen av dem har i realiteten satt foten sin noe særlig utenfor ring 3.

Og så føler jeg at det underliggende temaet egentlig er en vurdering av min og min kjærestes økonomi. Er vi i stand til å finne noe på rette siden av disse berømmelige grensene, eller ikke.

Anonymous poster hash: b6ecc...56d

Her tror jeg du er vanvittig hårsår. Jeg er født og oppvokst i Oslo (øst, sådan), og jeg spør ikke folk hvor de ser etter leilighet for å snuse i hvor mye penger de har. Jeg anbefaler derimot folk å holde seg unna visse nabolag av hensyn til deres egen sikkerhet og velvære.

Anonymous poster hash: 669f5...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne aldri bosatt meg i Oslo Vest, brekker meg av fisefine folk.



Anonymous poster hash: 004e1...5d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Du må ha truffet en eller to skrullinger og basert det på det.

Anonymous poster hash: 5e2d4...12c

Det er dessverre ikke bare en eller to jeg har hørt dette fra. I arbeidssammenheng treffer jeg personer fra hele Oslo (og store deler av Akershus), og det er flere som har nevnt dette. En av begrunnelsene som går igjen er at "alle" vil bosette seg der, slik at den svenske servitøren og "Johnny fra Stovner" også bosetter seg der.

Anonymous poster hash: b6a28...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på østsiden i 5år, og var så lei fulle busser. Folk stinker mat os, eier ikke manerer, snakker ikke bare med utestemme, men med ropert(høres sånn ut).

Flyttet til Ullern og har aldri angret. Ikke noe mer Somalia-ekspress på meg.

Anonymous poster hash: 94203...8b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vokst opp i Stovner bydel, og skjønner godt "bydels-snobberiet." Nei jeg har aldri følt meg utrygg på Stovner, ja det finnes eneboligområder (ikke bare høyblokker) men det hjelper ikke når hele området er så shabby. Høy innvandrertetthet fører mange problemer med seg og fører til at de ressurssterke norske som bor der flytter. De som blir igjen er de som ikke har mulighet til å komme seg bort + de gammle som tviholder på gode gammle dager.... Jeg kunne aldri tenkt meg å flytte tilbake til Stovner



Anonymous poster hash: f2741...673
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke bare en eller to jeg har hørt dette fra. I arbeidssammenheng treffer jeg personer fra hele Oslo (og store deler av Akershus), og det er flere som har nevnt dette. En av begrunnelsene som går igjen er at "alle" vil bosette seg der, slik at den svenske servitøren og "Johnny fra Stovner" også bosetter seg der.

Anonymous poster hash: b6a28...147

"Alle" har ikke råd til å bosette seg der, noen svenser velger å bo veldig trangt og eller bo seg fattig der, men stort sett preges strøket av de samme gammle folkene det alltid har gjort. Så forresten akkurat på Finn at bare 40 % av de som bor på Majorstua eier egen bolig.

Men Frogner og Majorstua er fermdeles attraktive og dyre steder å bo enten man leier eller eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd på østsiden i 5år, og var så lei fulle busser. Folk stinker mat os, eier ikke manerer, snakker ikke bare med utestemme, men med ropert(høres sånn ut).

Flyttet til Ullern og har aldri angret. Ikke noe mer Somalia-ekspress på meg.

Anonymous poster hash: 94203...8b6

Festlig. En venninne av meg flyttet nettopp fra Ullern med den begrunnelse at det var et elendig oppvekstmiljø for barna. Så her er nok ikke alle enige.

Anonymous poster hash: cc99f...442

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke tenkt meg å bo på Oslo Vest med overklassen (eller en haug folk som tror de er overklasse blir vel mer riktig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig. En venninne av meg flyttet nettopp fra Ullern med den begrunnelse at det var et elendig oppvekstmiljø for barna. Så her er nok ikke alle enige. Anonymous poster hash: cc99f...442

Synd for henne, men jeg har aldri følt meg hjemme før jeg flyttet til Ullern.

Kanskje hun bare ikke passet inn her?

Anonymous poster hash: 94203...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv innad i bydelene er det jo "bra" og "dårlige" strøk. Ser Mortensrud ble nevnt, vi bor her, på "rette sia", og vi trives veldig godt. Vi tilhører Stenbråten skole, som er mer blandet enn Mortensrud skole. Jeg er litt mer bekymret mtp. ungdomsskole, så vi får se hvordan vi løser den biten om noen år. Her løper ungene mellom husene, og selv om jeg vet at ungdomsmiljøet kan være tøft her vet jeg ikke om det er verre enn andre steder. Senteret her er dog rimelig shabby, vi drar som regel til Lambertseter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri tenkt meg å la mine barn vokse opp noe annet sted enn Nordberg. Mange andre fine steder i Oslo, men ikke steder vi kommer til å bo med våre barn. Så får heller andre kalle det snobberi, det bryr jeg meg fint lite om.



Anonymous poster hash: d6c20...7a4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har venner som mener Frogner er for langt øst.

Anonymous poster hash: b6a28...147

HÆ? :ler:

Hvor i all verden bor de vennene hen som mener dette? Er de rett og slett bare dumme? :P

Anonymous poster hash: 272f9...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når Frogner og Majorstua blir ansett som "Oslo øst slum" av enkelte så undrer jeg meg på hva som har skjedd. Nå ville jeg aldri bodd de stedene, men det er pga mangel på grøntområder og trafikken.

Har jeg aldri hørt. O_o

Mangel på grøntområder? :blink:

Kanskje for noen. Jeg har Vigelandsparken som nærmeste nabo og egen hage.

I nærheten er også en del ambassader og ambassadørboliger. Jeg tror neppe de synes de tilhører "Oslo øst slum". :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff. Den sedvanlige drittslengingen mellom folk som bor på øst og vest. :glare:

Spesielt tydeligvis mest vanlig at folk fra øst slenger mest med leppa. Fordommer much? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Den sedvanlige drittslengingen mellom folk som bor på øst og vest. :glare:

Spesielt tydeligvis mest vanlig at folk fra øst slenger mest med leppa. Fordommer much? :P

Er det? Og du bygger selv opp om fordommer når du mener at det er vi fra fra øst som slenger mest med leppa. Jeg tviler ikke på at det er en del fra både øst og vest. Selv har jeg opplevd mest fra vest, men tviler ikke på at det kan komme fra øst også. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer fra vest og, men fra øst er det mer av typen "fisefine rikfolk som tror de er noe" og lignende. Og det er ikke akkurat så mye av det i bydel Frogner at det gjør noe. Innflyttere har sørget for at man får denne "hedersbetegnelsen" noen ganger. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer fra vest og, men fra øst er det mer av typen "fisefine rikfolk som tror de er noe" og lignende. Og det er ikke akkurat så mye av det i bydel Frogner at det gjør noe. Innflyttere har sørget for at man får denne "hedersbetegnelsen" noen ganger. :glare:

Og derfor så tror du at vi i Oslo øst ikke opplever at folk fra vest rakker ned på oss? Jeg ble faktisk mobbet for hvor jeg er født og oppvokst, da blant annet av folk fra vestkanten. Så jeg vil absolutt ikke si at folk fra vestkanten er noe bedre enn folk fra østkanten.

Og det at folk fra østkanten sier slikt til deg er ikke greit, men det betyr ikke at vi fra østkanten ikke hører mye rart vi også. Ikke bare det, men vi får jo høre at det er ghetto, det er slum osv. Dere blir kanskje kalt fisefine, og det er ikke så kjekt det heller, men å få vite at du bor i slummen er faktisk ganske kjipt. Og jeg snakker ikke bare om innflyttere.

Å måle hvem som slenger mest dritt mot hvem er uansett ganske merkelig å gjøre da jeg ikke tviler på at man finner fordommer på begge kanter av byen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at du ble mobbet, sånt er utrolig slemt synes jeg. :(

Jeg har vært masse på østkanten og jeg har aldri sett verken slum eller ghetto.

(Jeg har en følelse av og til at forskjellen går på steder og klær på øst, og klær og personlighet på vest. Uten at jeg kan si det sikkert. :sjenert: )

Endret av iDoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i byen min jeg. Jeg er såpass heldig at jeg ser at alle bydelene våres har noe eget og unikt ved seg. For øvrig er Nordstrand og Lambertseter de to stedene i byen som hører mitt hjerte til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at du ble mobbet, sånt er utrolig slemt synes jeg. :(

Jeg har vært masse på østkanten og jeg har aldri sett verken slum eller ghetto.

(Jeg har en følelse av og til at forskjellen går på steder og klær på øst, og klær og personlighet på vest. Uten at jeg kan si det sikkert. :sjenert: )

Det kan nok stemme, ja. Jeg har dog mange venner fra Oslo vest, så jeg vet jo at de aller fleste er hyggelige mennesker. Det er heldigvis fåtall som oppfører seg slik. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...