Gå til innhold

Kontrakt mot uønsket graviditet. Mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig i de prinsippene du legger til grunn for å kalle meg en hykler.

Både det å føde et barn og det å ta abort er en fysisk og psykisk påkjenning på moren. På samme måte som ingen kan tvinge en kvinne til å ta den fysiske og psykiske belastningen det er å bære frem et barn, kan heller ingen tvinge en kvinne til å ta den fysiske og psykiske belastningen det er for en kvinne å avslutte sin graviditet.

Kvinner må ha rett til å bestemme over sin egen kropp, både for å avslutte en graviditet, og for å ikke avslutte en graviditet. Begge deler er en konsekvens av prinsippet om selvbestemmelse over sin egen kropp.

En mann trenger bare å betale en viss sum penger i 18 år dersom han blir far ufrivillig. Jeg ser på menns behov for kontroll over sin egen inntekt som mindre verdt enn kvinners behov for kontroll over egen kropp.

En slik kontrakt som er nevnt i HI vil uansett ikke være gyldig, men det er godt nok forklart tidligere i tråden.

Anonymous poster hash: 54d5a...d09

Jeg mente at ts får beskjed om å holde seg unna sex, mens kvinner kan ha sex så mye de vil, de kan jo bare ta en abort hvis de er uheldige. Så hvis man har holdningen at man må holde seg unna sex hvis man skal unngå barn, så bør det gjelde for begge parter.

Kvinner bestemmer selvfølgelig over egen kropp, og det er ikke her snakk om at ts skal tvinge en kvinne til abort.

Men når en kvinne bestemmer om hun vil ta abort eller beholde barnet, så tar hun ikke bare et valg over sin egen kropp, hun tar en valg som i ekstremt stor grad påvirker hennes liv så lenge hun lever, og det er denne muligheten en mann også bør ha rett til å ta.

Anonymous poster hash: 4fc9d...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde vært greit om det var "mors rettigheter" det gikk utover. Problemet er at det har aldri vært mor som har disse rettinghetene, men derimot BARNET.

Anonymous poster hash: 01f50...3df

Ja men her endrer du diskusjonen, det var ikke dette jeg siterte deg på.

Du nevnte kvinnens rettighet som retten til å velge mellom abort og å beholde. Du argumenterte som om retten til å velge mellom abort og beholde var noe hun ville mistet om far ikke ville forbli far, men den retten har hun fortsatt. Det er konsekvensen av dette valget som endrer seg, valget er der likevel.

Bidraget til barnet er en annen sak, jeg rettet på ditt utsagn om at mannens og kvinnens rettighet ekskluderte hverandre.

Anonymous poster hash: 2f1ed...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da fult mulig for en mann å slippe både bidrag og noe som helst ansvar for barn i dag.

Som selvstendig næringsdrivende sørger han bare for å ha så lav lønn at han har til det mest nødvendige, dermed ikke bidragspliktig..

Ingen vil på noen måte tvinge noen til å ha samvær med barn..

mulighetene er der liksom.

Men er man voksen nok til å ha sex- da bør man også voksen nok til å vite konsekvensen,

Det kan og vil bli barn..



Anonymous poster hash: ee17c...ade
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da fult mulig for en mann å slippe både bidrag og noe som helst ansvar for barn i dag.

Som selvstendig næringsdrivende sørger han bare for å ha så lav lønn at han har til det mest nødvendige, dermed ikke bidragspliktig.

Anonymous poster hash: ee17c...ade

Og i slike situasjoner kan NAV pålegge bidrag uansett. Om inntekten er lav i forhold til hva personen burde og kunne tjent utfra alder, utdannelse og bosted så kan bidraget skjønnfastsettes. Da beregnes bidraget utfra 80 % av den inntekten NAV kommer frem til at man burde hatt. (Samme gjelder selvfølgelig også bidragsmottaker som har lavere inntekt enn normalen.) Finnes enkelte grunner til at lav inntekt godtas, som deltid pga små barn, nødvendige studier, etc. Men lav inntekt fordi man jobber selvstendig er ikke en av de grunnene som godtas.

Anonymous poster hash: 01557...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i slike situasjoner kan NAV pålegge bidrag uansett. Om inntekten er lav i forhold til hva personen burde og kunne tjent utfra alder, utdannelse og bosted så kan bidraget skjønnfastsettes. Da beregnes bidraget utfra 80 % av den inntekten NAV kommer frem til at man burde hatt. (Samme gjelder selvfølgelig også bidragsmottaker som har lavere inntekt enn normalen.) Finnes enkelte grunner til at lav inntekt godtas, som deltid pga små barn, nødvendige studier, etc. Men lav inntekt fordi man jobber selvstendig er ikke en av de grunnene som godtas.

Anonymous poster hash: 01557...a25

Om de beregner slik du beskriver så har NAV likevel ingen mulighet til å inndrive pengene, siden alt av eiendeler står på firma- ny kone, mor etc..

Bidragsgjelden som man opparbeider er rentefri..

Min x skylder sånn ca 500 000 i bidrag til mine barn.. Den dagen han blir pensjonert vil han bare få minstebidraget og det finnes faktisk ett krav om å ha penger til livsopphold.

Det han har i skjulte midler har ikke NAV mulighet til å finne ut av

Anonymous poster hash: ee17c...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Takk til de som har kommet med noe konstruktivt. Skjønner nå at det ikke er mulig å lage en sånn type kontrakt.

Så til dere som mener at jeg er en idiot og at jeg aldri burde få barn osv. Akkurat nå vil jeg ikke ha barn, og jeg vil aldri noen gang ha barn hvis det ikke er med en kvinne som jeg er gift med/eller har tenkt å gifte meg med, og da så klart leve resten av livet med. Jeg synes rett og slett synd på barn som blir født av mødre som ikke en gang da er sammen med barnefaren ved fødselen. Jeg mener at personer som ikke har orden på livet sitt ikke burde få barn. Altså man må være i et fast forhold, ha et stabilt liv og en fast jobb osv. for å få barn.

At man finner ut senere at man ikke passer sammen er greit nok. Men å velge å få barn når man vet at faren ikke vil ha barn, mener jeg er egoistisk ovenfor barnet og mannen. Det er ikke bare det økonomiske jeg tenker på med en sånn kontrakt. Det er også at hvis man skulle havne i en sånn situasjon at en sånn kontrakt ville påvirket kvinnen til å ta abort.

Hvis jeg skulle være så uheldig å klare å gjøre en kvinne gravid, uten at jeg ønsker det, så vil jeg så klart være med å bidra til at barnet får det så bra som mulig. Ville bidratt både økonomisk og være det for barnet. Men det er noe jeg virkelig ikke ønsker.

Anonymous poster hash: e26c7...fab

Nei, det er så klart mye mindre egoistisk å drepe barnet.

Anonymous poster hash: 70bab...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om det er mulig å lage en kontrakt som sikrer meg som mann mot uønsket graviditet? Altså en kontrakt som min sexpartner undertegner som fraskriver meg alt ansvar hvis hun blir gravid, og beholder barnet mot min vilje.

Anonymous poster hash: e26c7...fab

nei, nei, nei. Ingen kontakt mellom dere blir gyldig.

Du har ikke en dritt du skulle sagt. Et godt råd...prevensjon. Ta gjerne tre kondomer på deg, i tilfelle to sprekker. Du bør ikke få barn

Anonymous poster hash: 819b8...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis kvinnen du elsker blir gravid selv om dere brukte prevensjon, og hun ikke klarer å ta abort (det er ikke barebare, og noe mange sliter med i årevis), så skal ikke du ha noe ansvar? Er du et menneske uten hjerte? Det er faktisk barnet ditt også. Dere var to om å ha sex, graviditet er en mulig konsekvens man må takle sammen. Å presse en kvinne til abort er så lite manndig som det kan få blitt! Det samme er å nekte ansvar for sitt eget barn..

Jeg syns du skal stille opp med en sånn kontrakt før du har sex med noen jeg. Så vet damene hva slag dust de har foran seg;)

Anonymous poster hash: 00736...2b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er mulig å lage en kontrakt som sikrer meg som mann mot uønsket graviditet? Altså en kontrakt som min sexpartner undertegner som fraskriver meg alt ansvar hvis hun blir gravid, og beholder barnet mot min vilje. Anonymous poster hash: e26c7...fab

Alt er mulig å lage privatrettslige avtaler om, men gjør det ved hjelp av en advokat, så avtalen blir juridisk bindende og uten smutthull eller misforståelser.Anonymous poster hash: 13a8e...c8b

For noe tull.

Nei, det kan man ikke kontraktfeste.

Hva skal vel sanksjonene innebære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da fult mulig for en mann å slippe både bidrag og noe som helst ansvar for barn i dag.Som selvstendig næringsdrivende sørger han bare for å ha så lav lønn at han har til det mest nødvendige, dermed ikke bidragspliktig.. Ingen vil på noen måte tvinge noen til å ha samvær med barn.. mulighetene er der liksom. Men er man voksen nok til å ha sex- da bør man også voksen nok til å vite konsekvensen,Det kan og vil bli barn.. Anonymous poster hash: ee17c...ade

Tull.

NAV kan fastsette bidrag basert på skjønn. Ergo vil bidragsgjeld stige dersom man velger å ikke betale.

Inntekt eller ei, så koster barn penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull.

NAV kan fastsette bidrag basert på skjønn. Ergo vil bidragsgjeld stige dersom man velger å ikke betale.

Inntekt eller ei, så koster barn penger.

såklart nav kan fastsette bidrag basert på skjønn- , men det det hjelper jo ikke en shit når det ikke "finnes penger" å inndrive.

Anonymous poster hash: ee17c...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

såklart nav kan fastsette bidrag basert på skjønn- , men det det hjelper jo ikke en shit når det ikke "finnes penger" å inndrive.

Anonymous poster hash: ee17c...ade

Så planen er å ikke ha penger resten av livet? For det hørtes jo mye bedre ut enn å måtte avse en tusenlapp eller to til sitt eget barn?

Anonymous poster hash: 01f50...3df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er mulig å lage en kontrakt som sikrer meg som mann mot uønsket graviditet? Altså en kontrakt som min sexpartner undertegner som fraskriver meg alt ansvar hvis hun blir gravid, og beholder barnet mot min vilje.

Anonymous poster hash: e26c7...fab

Nei. En sånn avtale vil ikke være bindende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såklart nav kan fastsette bidrag basert på skjønn- , men det det hjelper jo ikke en shit når det ikke "finnes penger" å inndrive.

Anonymous poster hash: ee17c...ade

Gjelden blir værende til personen dør.

Vil man basere livet sitt på å leve under fattiggrensen, eller bevisst unngå å bidra til fellesskapet ved ulovlig inntekt, for å unngå barnebidrag, så er personens problemer langt større enn gjelden.

Har man barn så har man økonomisk ansvar. Vilje har lite med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bedre at sånne som deg kun runker i tilfelle uhellet skulle vært ute. Er du ikke voksen nok til å ta ansvar hvis uhellet skulle vært ute er du ikke gammel nok til sex.

Anonymous poster hash: 2b8c3...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er 100%.

Det er i praksis 1 situasjoner at det kan skje uønsket situasjon, og det er når legen har gjordt en feil, og det er noe som blir avdekket når man tar sædtest i etterkant.

Det ER menn som velger å droppe sædtesten i etterkant, og dermed ikke oppdager slurv, og det er enkelte som ber legen slurve (bare knyte istedet for å klippe) i håp om å kunne reversere prosessen i etterkant, men en korrekt utført prosedyre er 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...