Gå til innhold

Kontrakt mot uønsket graviditet. Mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er mulig å lage en kontrakt som sikrer meg som mann mot uønsket graviditet? Altså en kontrakt som min sexpartner undertegner som fraskriver meg alt ansvar hvis hun blir gravid, og beholder barnet mot min vilje.

Anonymous poster hash: e26c7...fab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om det er mulig å lage en kontrakt som sikrer meg som mann mot uønsket graviditet? Altså en kontrakt som min sexpartner undertegner som fraskriver meg alt ansvar hvis hun blir gravid, og beholder barnet mot min vilje. Anonymous poster hash: e26c7...fab

Alt er mulig å lage privatrettslige avtaler om, men gjør det ved hjelp av en advokat, så avtalen blir juridisk bindende og uten smutthull eller misforståelser.

Anonymous poster hash: 13a8e...c8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har hørt om kondom? bruk det eller la være å ha sex!!! en graviditet (og evt abort) kan være like ille om ikke værre for en kvinne enn det er for deg som bare hadde en utløsning for det. skjerp deg gutt!



Anonymous poster hash: 150ed...da8
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Christian Grey, det er ikke mulig.

Anonymous poster hash: 420c1...2ff

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint gjøre det, men tror NAV og retten sier noe annet når den tiden kommer og damen skal ha bidrag ;)



Anonymous poster hash: bf043...eb2
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kan man lage avtale om alt mulig, og den vil være bindende.

Men i virkeligheten er det diverse forhold der det ikke har noe å si om det foreligger en avtale på, og loven kommer foran.

F.eks. kan du og et firma (la oss si Lefdal) gjøre en avtale på at det kun er to års reklamasjonstid for en telefon du kjøper. Denne avtalen vil likevel ikke gjelde, fordi forbrukerkjøpsloven sier at man ikke kan lage en avtale som stiller en forbruker dårligere enn loven.

Jeg vil tro at dette er et lignende forhold

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk alltid kondom, samme om hun sier at hun går på prevensjon. Da skal du ha max uflaks for å gå på en smell. Det er nok noen jenter som kommer itl å synes at det er avtennende om de får en sånn type kontrakt forelagt seg, så du slipper sikkert å ha så mye sex i så tilfelle :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. kan du og et firma (la oss si Lefdal) gjøre en avtale på at det kun er to års reklamasjonstid for en telefon du kjøper. Denne avtalen vil likevel ikke gjelde, fordi forbrukerkjøpsloven sier at man ikke kan lage en avtale som stiller en forbruker dårligere enn loven.

Jeg vil tro at dette er et lignende forhold

Historien din om Lefdsl er bare vrøvl og ikke sammenlignbar for det ts spør om. Det er forskjell på en privarettslig avtale og å blande inn en avtale med firmaer/butikker.

Og TS, jeg forutsetter i mitt første svar at du tar dine forhåndsregler og er voksen nok til å bruke kondom.

Anonymous poster hash: 13a8e...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er mulig å lage en kontrakt som sikrer meg som mann mot uønsket graviditet? Altså en kontrakt som min sexpartner undertegner som fraskriver meg alt ansvar hvis hun blir gravid, og beholder barnet mot min vilje.

Anonymous poster hash: e26c7...fab

Problemet blir at du lager en avtale mellom deg og mor. Saken om feks. bidrag står ikke mellom kun deg og mor, der er også NAV innblandet. NAV har ikke skrevet noen kontrakt med deg, og kan derfor kreve inn bidrag fra deg på mors vegne. Ergo fungerer ikke en slik avtale.

Enda en ting er at det er ikke mor som trenger bidrag, eller trenger at du står som far på et dokument. Det er barnet. Barnet har rettigheter som du og mor ikke kan nekte det.

Vil man absolutt ikke ha barn så har man ikke sex. Hvis det er for ekstremt alternativ så bruk ihvertfall kondom. Gjerne to stk utenpå hverandre.

Har man sex uten kondom så husk at p-piller kan svikte, og mors syn på uønsket graviditet kan endre seg pga hormoner i kroppen så fort hun blir gravid. Det at mor påtvinger far et barn er ikke så enkelt som mange tror, det er ofte ikke fornuften, men heller hormoner og instinkt som styrer mors ønske om å beholde.

Anonymous poster hash: 632d8...d8c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting i livet er det ikke mulig å lage kontrakt på, og jeg vil tro dette er en av dem. Av hensyn til barnet vil nok ikke staten Norge godta at en far fraskriver ansvaret på denne måten.

Anonymous poster hash: de2df...10b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien din om Lefdsl er bare vrøvl og ikke sammenlignbar for det ts spør om. Det er forskjell på en privarettslig avtale og å blande inn en avtale med firmaer/butikker.

Og TS, jeg forutsetter i mitt første svar at du tar dine forhåndsregler og er voksen nok til å bruke kondom.

Anonymous poster hash: 13a8e...c8b

Hvorfor er ikke det sammenlignbart?

Poenget mitt er jo at i visse tilfeller går loven over avtaler. Var ikke det et eksempel på det?

Og dersom TS og partneren lager en slik avtale, og tingretten finner at avtalen må settes tilside for loven, er ikke det akkurat samme konsept?

Edit: Skrivefeil

Endret av Pottah
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 01 Feb 2015 - 20:09, said:

Problemet blir at du lager en avtale mellom deg og mor. Saken om feks. bidrag står ikke mellom kun deg og mor, der er også NAV innblandet. NAV har ikke skrevet noen kontrakt med deg, og kan derfor kreve inn bidrag fra deg på mors vegne. Ergo fungerer ikke en slik avtale.

Enda en ting er at det er ikke mor som trenger bidrag, eller trenger at du står som far på et dokument. Det er barnet. Barnet har rettigheter som du og mor ikke kan nekte det.

Vil man absolutt ikke ha barn så har man ikke sex. Hvis det er for ekstremt alternativ så bruk ihvertfall kondom. Gjerne to stk utenpå hverandre.

Har man sex uten kondom så husk at p-piller kan svikte, og mors syn på uønsket graviditet kan endre seg pga hormoner i kroppen så fort hun blir gravid. Det at mor påtvinger far et barn er ikke så enkelt som mange tror, det er ofte ikke fornuften, men heller hormoner og instinkt som styrer mors ønske om å beholde.

Anonymous poster hash: 632d8...d8c

Det er faktisk større sjanse for at de sprekker hvis man har to kondomer utenpå hverandre, så det bør han i alle fall ikke gjøre hvis han ikke vil ha barn.

Anonymous poster hash: eac95...1aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsning: Hvis du vil ha garantier, ikke ha sex. Ellers kan dere benytte dere av både p-piller og kondom. Skal ha rimelig uflaks da! Men det KAN jo fortsatt skje, så for å være helt sikker, må du rett og slett la være å ha sex, faktisk.

For nei, det går nok ikke an å skrive noen kontrakt på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes ikke ideen var så dum..! Det burde legges til rette for at man kan lage slike avtaler seg i mellom, og at de er juridisk bindende.

Anonymous poster hash: 4fc9d...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Ja, jeg vet at det å bruke kondom er det lureste. Tviler også på at en ONS ville skrevet under på noe sånt. Hadde vell begynt å lure på hvordan gal person jeg var. Jeg tenker mer på et forhold som er litt mer fast.

Hører jo om kvinner som har blitt gravide, og selv om de før de ha blitt gravide aldri kunne tenke seg barn, bestemmer seg for å ikke ta abort. Så at det burde være mulig å for mannen å beskytte seg mot det, mener jeg er helt rimelig. Har jo hatt litt jus for noen år siden, og vet jo at det er kontraktsfrihet i Norge. Men skjønner ikke om barnelova er ufravikelig eller ikke.



Anonymous poster hash: e26c7...fab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke adgang for å avtale forhold "som ... er imod Loven, eller Ærbarhed", jfr. Christian den femtis lov art. 5-1-2. Du har også avtaleloven § 36 som setter forbud mot urimelige avtaler.

En ting er at du avtaler det med partneren din, men den er null verdt dersom dama skulle ombestemme seg og likevel ønske bidrag. Retten vil tilsidesette en slik avtale uten å blunke.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...