Gå til innhold

Kontrakt mot uønsket graviditet. Mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å ikke ha sex? Eller tenke seg godt om før du har sex? Så lenge du velger å ligge med folk må du nesten ta den risikoen ;)

Hilsen en 23 år gammel jomfru

Anonymous poster hash: 4dea8...233

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En slik kontakt vil settes til side ved hensyn til barnet. Barnet har rett til å kjenne begge sine biologiske foreldre, eller i verste fall ihvertfall biologisk opphav. Barnet har også krav på forsørgelse av begge sine foreldre.

Så hva du og en kvinne måtte avtale har ingenting å si da det er hensynet til barnets beste som er sterkest iht norsk lovgivning.

Anonymous poster hash: 01557...a25

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er mulig å lage privatrettslige avtaler om, men gjør det ved hjelp av en advokat, så avtalen blir juridisk bindende og uten smutthull eller misforståelser.

Anonymous poster hash: 13a8e...c8b

For noe tull.

Anonymous poster hash: be787...de9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den vil ikke være gyldig siden det er for barnet man betaler bidrag.

Men lag gjerne en slik kontrakt og presentér den for partneren din. Jeg hadde i hvert fall ikke gått til sengs med en som har slike meninger. Blir det barn, tar man ansvar.

Anonymous poster hash: 31489...0f5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS bør absolutt ikke få barn, det er ihvertfall sikkert.



Anonymous poster hash: be787...de9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en til avtalepart her som du ikke har inngått avtale med, barnet. Dine forpliktelser er ikke ovenfor mor til barnet, det er ovenfor barnet ditt.



Anonymous poster hash: 920ff...3f2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en idiot du er! Sorry, men sånn er det altså. Du må som far til et barn ta ansvar for det barnet. Vil du ikke ha barn, så er det et enkelt inngrep som stort sett alltid fungerer. For å være ekstra sikker, OG beskytte mot sykdommer, hiver du på en kondom i tillegg. Så kan du leve ungkarslivet ditt, og ruge på pengene for deg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Takk til de som har kommet med noe konstruktivt. Skjønner nå at det ikke er mulig å lage en sånn type kontrakt.

Så til dere som mener at jeg er en idiot og at jeg aldri burde få barn osv. Akkurat nå vil jeg ikke ha barn, og jeg vil aldri noen gang ha barn hvis det ikke er med en kvinne som jeg er gift med/eller har tenkt å gifte meg med, og da så klart leve resten av livet med. Jeg synes rett og slett synd på barn som blir født av mødre som ikke en gang da er sammen med barnefaren ved fødselen. Jeg mener at personer som ikke har orden på livet sitt ikke burde få barn. Altså man må være i et fast forhold, ha et stabilt liv og en fast jobb osv. for å få barn.

At man finner ut senere at man ikke passer sammen er greit nok. Men å velge å få barn når man vet at faren ikke vil ha barn, mener jeg er egoistisk ovenfor barnet og mannen. Det er ikke bare det økonomiske jeg tenker på med en sånn kontrakt. Det er også at hvis man skulle havne i en sånn situasjon at en sånn kontrakt ville påvirket kvinnen til å ta abort.

Hvis jeg skulle være så uheldig å klare å gjøre en kvinne gravid, uten at jeg ønsker det, så vil jeg så klart være med å bidra til at barnet får det så bra som mulig. Ville bidratt både økonomisk og være det for barnet. Men det er noe jeg virkelig ikke ønsker.



Anonymous poster hash: e26c7...fab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å selv ta ansvar for prevensjon, dvs. at du bruker kondom (og tar selvfølgelig selv dette initiativet og insisterer på å bruke det), også i et fast forhold, så minker i det minste sjansen for graviditet.

Altfor mange menn tar det for gitt at kvinnen ordner med prevensjonsmidler, men det bør de slutte med, også i faste forhold.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Takk til de som har kommet med noe konstruktivt. Skjønner nå at det ikke er mulig å lage en sånn type kontrakt.

Så til dere som mener at jeg er en idiot og at jeg aldri burde få barn osv. Akkurat nå vil jeg ikke ha barn, og jeg vil aldri noen gang ha barn hvis det ikke er med en kvinne som jeg er gift med/eller har tenkt å gifte meg med, og da så klart leve resten av livet med. Jeg synes rett og slett synd på barn som blir født av mødre som ikke en gang da er sammen med barnefaren ved fødselen. Jeg mener at personer som ikke har orden på livet sitt ikke burde få barn. Altså man må være i et fast forhold, ha et stabilt liv og en fast jobb osv. for å få barn.

At man finner ut senere at man ikke passer sammen er greit nok. Men å velge å få barn når man vet at faren ikke vil ha barn, mener jeg er egoistisk ovenfor barnet og mannen. Det er ikke bare det økonomiske jeg tenker på med en sånn kontrakt. Det er også at hvis man skulle havne i en sånn situasjon at en sånn kontrakt ville påvirket kvinnen til å ta abort.

Hvis jeg skulle være så uheldig å klare å gjøre en kvinne gravid, uten at jeg ønsker det, så vil jeg så klart være med å bidra til at barnet får det så bra som mulig. Ville bidratt både økonomisk og være det for barnet. Men det er noe jeg virkelig ikke ønsker.

Anonymous poster hash: e26c7...fab

Jeg forstår ditt ståsted, og jeg er faktisk enig i at det er galt at en mann ikke har noe å si. Jeg ville aldri bragt frem et barn som barnefar ikke ville ha. Men her kan ikke loven foreta seg noe - graviditet foregår i kvinnens kropp og en påtvunget abort er et alvorlig inngrep i et annet menneskes kropp, og vil aldri forekomme.

Som poengtert her tidligere, går bidraget til barnet og en avtale mellom deg og henne har lite å si. Dersom det ble juridisk lovlig for fedre å fraskrive seg farskapet, ville også barnet (en uskyldig part) lidd.

Vasektomi er et alternativ, og disse er også reversible om du senere skulle ombestemme deg. Ellers er det kondom (der feilmarginen er ekstremt liten ved helt korrekt bruk, de fleste slurver) eller rett og slett at du er selektiv med hvem du ligger med og inngår forhold med.

Ting forandrer seg med tiden, men har du noen skikkelige samtaler sammen om disse tingene, kan du få litt mer av en garanti. Du er ikke 100% sikret selv om en kvinne sier at hun aldri ville bragt fram et barn faren ikke ville ha, men du er langt tryggere enn en som sier at hun "vet ikke helt".

Anonymous poster hash: 2f1ed...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på jussen her, men jeg kan nesten garantere at alle kvinner som måtte være interessert i sengekos med deg, vil miste lysten straks du trekker fram kontrakten, så jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at den effektivt vil forhindre uønskede svangerskap.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at ts er en idiot, og ikke bør få barn.

Er dere imot selvbestemt abort for kvinner? Hvis dere ikke er det så er dere hyklere alle sammen.

Anonymous poster hash: 4fc9d...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvertfall helt sikkert og det ar at hvis en jeg hadde et forhold til kom trekkende med en slik kontrakt og ville ha meg til å signere så hadde vi ikke lenger hatt noe forhold!

Anonymous poster hash: 44a23...549

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier at ts er en idiot, og ikke bør få barn.

Er dere imot selvbestemt abort for kvinner? Hvis dere ikke er det så er dere hyklere alle sammen.

Anonymous poster hash: 4fc9d...6b3

Jeg er uenig i de prinsippene du legger til grunn for å kalle meg en hykler.

Både det å føde et barn og det å ta abort er en fysisk og psykisk påkjenning på moren. På samme måte som ingen kan tvinge en kvinne til å ta den fysiske og psykiske belastningen det er å bære frem et barn, kan heller ingen tvinge en kvinne til å ta den fysiske og psykiske belastningen det er for en kvinne å avslutte sin graviditet.

Kvinner må ha rett til å bestemme over sin egen kropp, både for å avslutte en graviditet, og for å ikke avslutte en graviditet. Begge deler er en konsekvens av prinsippet om selvbestemmelse over sin egen kropp.

En mann trenger bare å betale en viss sum penger i 18 år dersom han blir far ufrivillig. Jeg ser på menns behov for kontroll over sin egen inntekt som mindre verdt enn kvinners behov for kontroll over egen kropp.

En slik kontrakt som er nevnt i HI vil uansett ikke være gyldig, men det er godt nok forklart tidligere i tråden.

Anonymous poster hash: 54d5a...d09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Takk til de som har kommet med noe konstruktivt. Skjønner nå at det ikke er mulig å lage en sånn type kontrakt.

Så til dere som mener at jeg er en idiot og at jeg aldri burde få barn osv. Akkurat nå vil jeg ikke ha barn, og jeg vil aldri noen gang ha barn hvis det ikke er med en kvinne som jeg er gift med/eller har tenkt å gifte meg med, og da så klart leve resten av livet med. Jeg synes rett og slett synd på barn som blir født av mødre som ikke en gang da er sammen med barnefaren ved fødselen. Jeg mener at personer som ikke har orden på livet sitt ikke burde få barn. Altså man må være i et fast forhold, ha et stabilt liv og en fast jobb osv. for å få barn.

At man finner ut senere at man ikke passer sammen er greit nok. Men å velge å få barn når man vet at faren ikke vil ha barn, mener jeg er egoistisk ovenfor barnet og mannen. Det er ikke bare det økonomiske jeg tenker på med en sånn kontrakt. Det er også at hvis man skulle havne i en sånn situasjon at en sånn kontrakt ville påvirket kvinnen til å ta abort.

Hvis jeg skulle være så uheldig å klare å gjøre en kvinne gravid, uten at jeg ønsker det, så vil jeg så klart være med å bidra til at barnet får det så bra som mulig. Ville bidratt både økonomisk og være det for barnet. Men det er noe jeg virkelig ikke ønsker.

Anonymous poster hash: e26c7...fab

Hva skal du med en kontrakt mot uønsket graviditet som fraskriver deg all ansvar om du allikevell har planer om å stille opp å være der for barnet?

Forstår du ikke ønsker dette, og det har du full rett til å føle. MEN du må tenke kondom eller ikke ha sex, det er da enda mer egoistisk og fraskrive seg all ansvaret for et barn fordi en hadde en kontrakt da barnet ble født.

Hadde noen lagt frem at de ikke ønsket barn osv hadde jeg selvsagt gjort alt for å ikke blitt gravid og godtatt dette. Men hadde noen kommet med en kontrakt som krevde at han ble fraskrevet alt ansavaret dersom vi skulle være uheldig noe som er begges feil eventuelt så hadde jeg ikke forsatt i det forholdet for å si det slik.

Anonymous poster hash: 65f57...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på menns behov for kontroll over sin egen inntekt som mindre verdt enn kvinners behov for kontroll over egen kropp.

Anonymous poster hash: 54d5a...d09

Men det er likevel irrelevant, for det ene utelukker ikke det andre. De som mener at en mann ikke skal måtte betale for barn han ikke vil ha, fratar ikke kvinners rett over sin egen kropp. Hun har fortsatt valget mellom abort og beholde - det valget består, hun må kun innregne i beslutningen at dersom hun beholder barnet mot fars vilje, er det hun som har ansvaret.

De som mener at en mann kan frasi seg farskapet promoterer kun at far også har et valg.

Anonymous poster hash: 2f1ed...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere kan jo bli enige om en slik avtale, men om uhellet først skulle skje, og hun bestemmer seg for å bryte avtalen, kan du være ille ute.

Dette fordi den trolig garantert vil bli trykket på når norske lover trer inn på banen, noe det vil gjøre om hun bestemmer seg for å bryte deres private kontrakt.

Men jeg ville i så fall kanskje gjort som noen foreslår tidligere i tråden; å få hjelp til dette via en advokat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at en avtale mellom deg og mor vil være gyldig, men barnet har aldri samtykket eller inngått en avtale så barnet sine rettigheter kan verken du eller mor ta fra barnet. Barnet har sine lovfestede rettigheter og vil aldri være bundet av en avtale inngått før barnets fødsel, og som barnet aldri har samtykket til.

Kondom er nok ditt beste kort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke ha sex? Eller tenke seg godt om før du har sex? Så lenge du velger å ligge med folk må du nesten ta den risikoen ;)

Hilsen en 23 år gammel jomfru

Anonymous poster hash: 4dea8...233

Kvinner da, -de kan ta den risikoen? De kan jo bare ombestemme seg om de plutselig vil noe annet. Så rettferdig og likestilling betyr risiko for den ene part bare. Sånn skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er likevel irrelevant, for det ene utelukker ikke det andre. De som mener at en mann ikke skal måtte betale for barn han ikke vil ha, fratar ikke kvinners rett over sin egen kropp. Hun har fortsatt valget mellom abort og beholde - det valget består, hun må kun innregne i beslutningen at dersom hun beholder barnet mot fars vilje, er det hun som har ansvaret.

De som mener at en mann kan frasi seg farskapet promoterer kun at far også har et valg.

Anonymous poster hash: 2f1ed...29e

Dette hadde vært greit om det var "mors rettigheter" det gikk utover. Problemet er at det har aldri vært mor som har disse rettinghetene, men derimot BARNET.

Anonymous poster hash: 01f50...3df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...