Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare en liten digresjon: Asperger er ikke lenger en diagnose som benyttes, alt faller nå inn under autismespekterforstyrrelse.

http://www.dagbladet.no/

Det er bare at vi henger litt etter her i Norge.

Det blir feil å si at det ikke er en diagnose som benyttes. Den benyttes jo i Norge fremdeles.

Men den det stemmer at den nå blir en del av asf. Men det betyr ikke at oss som er aspergere i dag, ikke vil fortsette å være det.

Anonymous poster hash: 4b38a...435

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Jeg blir ganske sjokkert over noen av de som svarer her, nemmelig de som sier de jobber med "slike" og dermed kan være sikre på at de ikke kunne datet noen med asperger! Er dere utdannet eller ufaglærte? (Jeg håper virkelig dere er ufaglærte!)

Jeg er vernepleier og jobber med barn med spesielle behov, med div. diagnoser.

De med asperger er så forskjellige, og at de som påstår de jobber med slike kan dra alle over en kam er helt utrolig! Er man så uvitende burde man kanskje skaffe seg jobb et annet sted!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har behov for at den jeg dater har over snittet god emosjonell og sosial kompetanse :)Anonymous poster hash: ce82f...b0f

Haha! Jeg har møtt flere uten AS som mangler det, enn folk med AS.

Anonymous poster hash: cf4d7...8a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ganske sjokkert over noen av de som svarer her, nemmelig de som sier de jobber med "slike" og dermed kan være sikre på at de ikke kunne datet noen med asperger! Er dere utdannet eller ufaglærte? (Jeg håper virkelig dere er ufaglærte!)

Jeg er vernepleier og jobber med barn med spesielle behov, med div. diagnoser.

De med asperger er så forskjellige, og at de som påstår de jobber med slike kan dra alle over en kam er helt utrolig! Er man så uvitende burde man kanskje skaffe seg jobb et annet sted!

Haha! Jeg har møtt flere uten AS som mangler det, enn folk med AS.

WORD!! :tommelsmil:

Anonymous poster hash: a5514...a08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir feil å si at det ikke er en diagnose som benyttes. Den benyttes jo i Norge fremdeles.

Men den det stemmer at den nå blir en del av asf. Men det betyr ikke at oss som er aspergere i dag, ikke vil fortsette å være det.

Ja, fordi vi henger etter så brukes diagnosen i Norge. Andre steder gjør de ikke det. Hvorfor tviholde på et begrep som skal bli borte til fordel for ASF? I min jobb har vi gått bort fra Aspergerbetegnelsen, og bruker ASF, som er det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsom tråd. Og ennå morsommere at så mange har svart nei på pollen. Jeg tror 50% - 40% av dere som ar svart nei faktisk har datet noen med Asperger, kanskje dere til og med er venner med noen som har diagnosen. Jeg har hatt diagnosen i 12 år og når jeg ar fortalt mine venner dette etter noen år har det kommet som en overraskelse. Samboeren min hadde heller ikke lagt merke til noe annerledes ved meg da jeg fortalte det etter 5 år. AS kommer i mange varianter, så å si man aldri kunne datet en med AS blir litt for bastant da som sagt, mange av dere har nok allerede gjort det. Men å date en som er sterkt rammet av AS kan jeg forstå. De fleste med AS fungerer supert både sosialt og privat. Vi er ikke mere nerdete eller sosialt klønete enn andre. Noen, men langt fra alle. Syntes denne tråden er litt for generaliserende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsom tråd. Og ennå morsommere at så mange har svart nei på pollen. Jeg tror 50% - 40% av dere som ar svart nei faktisk har datet noen med Asperger, kanskje dere til og med er venner med noen som har diagnosen. Jeg har hatt diagnosen i 12 år og når jeg ar fortalt mine venner dette etter noen år har det kommet som en overraskelse. Samboeren min hadde heller ikke lagt merke til noe annerledes ved meg da jeg fortalte det etter 5 år. AS kommer i mange varianter, så å si man aldri kunne datet en med AS blir litt for bastant da som sagt, mange av dere har nok allerede gjort det. Men å date en som er sterkt rammet av AS kan jeg forstå. De fleste med AS fungerer supert både sosialt og privat. Vi er ikke mere nerdete eller sosialt klønete enn andre. Noen, men langt fra alle. Syntes denne tråden er litt for generaliserende.

Hvorfor får dere diagnosen hvis dere fungerer som normale mennesker da?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi vi henger etter så brukes diagnosen i Norge. Andre steder gjør de ikke det. Hvorfor tviholde på et begrep som skal bli borte til fordel for ASF? I min jobb har vi gått bort fra Aspergerbetegnelsen, og bruker ASF, som er det rette.

Det handler om implementering, som tar tid? Jeg vet ikke hvorfor vi henger etter?

Tviler på at det handler om tviholding - Det er ikke det at de landa som bruker icd implementerer senere enn de med dsm?

Uansett, det kan være fordeler og ulemper med å beholde termen asperger. Det er flere grunner til å ville ha et tydelig språklig skille mellom asperger og annen autisme. På den andre siden er jo asperger-termen også belastet, noe denne tråden viser.

Selv vil jeg nok bruke asf-betegnelsen når jeg en gang deler dette med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om implementering, som tar tid? Jeg vet ikke hvorfor vi henger etter?

Tviler på at det handler om tviholding - Det er ikke det at de landa som bruker icd implementerer senere enn de med dsm?

Uansett, det kan være fordeler og ulemper med å beholde termen asperger. Det er flere grunner til å ville ha et tydelig språklig skille mellom asperger og annen autisme. På den andre siden er jo asperger-termen også belastet, noe denne tråden viser.

Selv vil jeg nok bruke asf-betegnelsen når jeg en gang deler dette med noen.

Vi er nok i bunn og grunn enig. Jeg bruker bevisst ASF når jeg snakker om alt som faller inn under den diagnosen, nettopp for å implementere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi diagnosen ikke handler om normalitet som sådan, men om en annerledes kognitiv fungering.

Noen sliter med å fungere i arbeidsliv, og funksjonsvikt må foreligge for å få diagnosen, men om en senere blir velfungerende igjen, pga tilrettelegging, så har en jo fremdeles diagnosen.

Derfor har noen med diagnosen relativt normale liv med familie og full jobb, mens andre er ufør.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er jeg som AS-diagnostisert annerledes?

Vel, jeg er kreativ, løsningsorientert, setter pris på kvalitetssamtaler heller enn overflatisk pjatt, har interesser som jeg dyrker og kan mye om, er tilfreds med meg selv uten sminke og moteklær. Jeg tenker utenfor boksen, er ærlig, tar folks følelser på alvor, selv om jeg må bruke litt tid på å fordøye/forstå. Jeg har et intenst forhold til verden og omgivelser på godt og vondt. Verden er fantastisk, jeg ser ting og deltaljer og sammenhenger folk flest aldri ser, samtidig gjør det meg sliten.

Jeg kan bli stresset og handlingslammet om for mye skjer på en gang, eller ne endrer seg.

Jeg blir mer sliten av sosialt lag eller mye prat.

Jeg vokser i selvtilitt og får overskudd av å være alene innimellom.

Jeg kan være oversensitiv overfor lys, lyder og lukter i perioder.

Har noen ganger overdreven empati med andre.

I spontan kommunikasjon kan jeg av og til bli keitete, eller misforstå, eller bli for direkte/ærlig.

Hovedgrunnen til diagnosen er at jeg blir sliten av jobben min. Utslittheten er direkte knyttet til AS-problematikken.

Her har du fjerna de typiske trekkene for asperger. Personen du beskriver høres mer ut som en høysensitiv og introvert person.

Anonymous poster hash: ce82f...b0f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fjerna de typiske trekkene for asperger. Personen du beskriver høres mer ut som en høysensitiv og introvert person. Anonymous poster hash: ce82f...b0f

Nei, jeg har ikke fjerna dem, jeg har gjort dem konkrete.

De kriteriene som ligger til grunn for diagnostisering gir seg utslag på konkrete måter, og varierer fra person til person.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt som skiller seg litt ut skal bli stemplet som noe. Man kan ikke bare være forskjellig?

Jeg gikk til psykolog for noe i barneårene. Var psykologen der som sendte meg til utredning. Mulig man kan vokse av seg AS, men jeg merkermikke noe til diagnosen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan også slite ed noe selv uten at mennesker rundt en fanger det opp eller merker nevneverdig til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt som skiller seg litt ut skal bli stemplet som noe. Man kan ikke bare være forskjellig?

Jeg gikk til psykolog for noe i barneårene. Var psykologen der som sendte meg til utredning. Mulig man kan vokse av seg AS, men jeg merkermikke noe til diagnosen min.

Man vokser ikke av seg Asperger...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør det vel også nevnes at det er enkelte kjønnsforskjeller ved denne diagnosen. Jenter og kvinner har ofte mindre sosiale vansker enn guttene. Diagnosekriteriene har vært sterkt knyttet til hvordan hankjønn er, og i mindre grad tilpasset hokjønn.

Mulig en merker eller aner noe lettere om en møter en gutt/mann med as enn om en møter en jente/dame.

Vi kvinner er visstnok flinkere til å skjule vanskene og mer sosialt tilpasningsdyktig.

Men det må jeg si - jeg har vært på kurs med flere voksne med as, og følte meg langt mer sosialt inkompetent enn enkelte av mennene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vokser ikke av seg Asperger...

Så veldig påståelig du er om deitt og datt.

Nei, en vokser ikke av seg diagnosen, den er der, men i ulike faser av livet er den mer eller mindre fremtredende.

Noen har så gode forhold rundt seg som voksen, at de klarer seg helt fint, men som barn var det verre. Andre klarte seg fint som barn, men det hele kom til syne som voksen, derav sen diagnose

Tilrettelegging og omgivelser er alfa omega for folk med as. Symptomene oppstår i møte med verden, og verden er så mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...