Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Jeg fikk asperger diagnose som 16 åring. For å si det sånn, når jeg har fortalt det til nye bekjentskap har reaksjonen vært "Hæ? hadde jeg aldri trodd" Så hvorfor så mange har svart nei på det spørsmålet forundrer meg.. jeg tror det er flere med Asperger enn det folk vet. Og jeg er sikker på at mange av dere har venner eller noen bekjente med Asperger uten at dere har lagt merke til det.

Jeg fortalte det til min kjære etter 4 år og han hadde aldri tenkt over at jeg skulle hatt noen diagnose av et slag. Er jo sikkert forskjell, men det fleste med Asperger fungerer fint, både sosialt og i jobb.



Anonymous poster hash: cf4d7...8a5
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aw robin williams hadde det også og han var jo et fantastisk menneske og skuespiller

Ser at til og med skaperen av internett al gore hadde aspergers. Michael jackson, abe lincoln og mange store folk. Synd at det står antas at dem har på dem fleste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også. Jeg var en av dem. :) Han er jo en kjekk mann og så virker han så snill og det er det aller viktigste. :)

Anonymous poster hash: 5ea98...49f

Han holder jo seg ganske bra ut nå også når han snart blir 59 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrukket å date en med asperger. Det er fordi jeg har asperger selv, og har erfart at jeg kommer best overens med folk med samme diagnose. Men ikke hvem som helst. Folk er så forskjellige selv om de har samme diagnose. Men jeg kommer veldig godt overens med folk som har diagnosen på samme måte som meg, folk som er litt rolige og introverte, og som har noen av de samme interessene som meg.

Min beste venn har asperger. Han er snill og veldig smart. I tillegg er han veldig morsom. Han er hyggelig og avslappende å omgås. Jeg trenger ikke tenke på at jeg kan bli misforstått. Når jeg sier noe, tolker han det ikke til å bli noe annet. Og når han prater kan jeg være sikker på at han mener det han sier bokstavelig, og at han ikke mener noe annet enn det han sier. Jeg liker også at han ikke ser på meg mens vi prater. Da slipper jeg å passe på å lage ansiktuttrykk og bekymre meg for om kroppsspråket mitt er riktig. I stedet kan jeg fokusere fullt og helt på samtalen. Det er befriende.



Anonymous poster hash: 95c81...5b2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil dele livet med en person man elsker og som elsker deg tilbake, en person man passer sammen med. Uavhengig av diagnoser.



Anonymous poster hash: a3ca6...c86
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Asperger kommer i mange variasjoner akkurat som folk felst..

En med Asperger kan være ekstremt sosialt tilbakestående, mens en annen med AS kan være veldig sosial og forstår sosialt samspill like godt som en uten AS.

En uten AS kan være ekstremt sosialt tilbakestående og en uten AS kan være veldig sosial igjen..

Ingen med AS er like.. så å si at man aldri kunne datet en med AS, viser uvitenhet.

Jeg har Asperger, er i full jobb, har familie og fungerer sosialt. Jeg har mange venninner og er veldig glad i å være sosial. Jeg elsker å møte nye mennesker!

Jeg er absolutt ikke klønete i sosiale sammenheng og er vell ofte den som fører en samtale.

Forstår ironi og sarkasme helt perfekt og er ofte den som kommer med en sarkastisk kommentar.

Bryr meg om andre gjør jeg også og klarer fint å se andres behov fremfor mine egne.

Så å si at man aldri kunne tenke seg å date en med Asperger blir som å si at man aldri kunne datet en jente eller gutt.. det er like mange variasjoner av folk med AS, som det er mennesker. Vi er alle forskjellig og har våre "ting"



Anonymous poster hash: cf4d7...8a5
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asperger kommer i mange variasjoner akkurat som folk felst..

En med Asperger kan være ekstremt sosialt tilbakestående, mens en annen med AS kan være veldig sosial og forstår sosialt samspill like godt som en uten AS.

En uten AS kan være ekstremt sosialt tilbakestående og en uten AS kan være veldig sosial igjen..

Ingen med AS er like.. så å si at man aldri kunne datet en med AS, viser uvitenhet.

Jeg har Asperger, er i full jobb, har familie og fungerer sosialt. Jeg har mange venninner og er veldig glad i å være sosial. Jeg elsker å møte nye mennesker!

Jeg er absolutt ikke klønete i sosiale sammenheng og er vell ofte den som fører en samtale.

Forstår ironi og sarkasme helt perfekt og er ofte den som kommer med en sarkastisk kommentar.

Bryr meg om andre gjør jeg også og klarer fint å se andres behov fremfor mine egne.

Så å si at man aldri kunne tenke seg å date en med Asperger blir som å si at man aldri kunne datet en jente eller gutt.. det er like mange variasjoner av folk med AS, som det er mennesker. Vi er alle forskjellig og har våre "ting"

Anonymous poster hash: cf4d7...8a5

Hva er det som gjør at du hr fått diagnosen da?

Anonymous poster hash: 67688...476

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du hr fått diagnosen da?

Anonymous poster hash: 67688...476 [/acros

Lærevansker og at jeg en periode var veldig opphengt i en ting, verdensrommet, USA. Hadde veldig god kunnskap om de emnene jeg intresserte meg for. Dette var på barne og ungdomskolen. I voksen alder har jeg ikke merket noe til de tingene som ga meg diagnosen. Det var også visse ting i barneårene som ga mistanke og jeg ble utredet. Men som sagt idag merker jeg ikke noe til AS diagnosen. Jeg vet ikke om man kan vokse det av seg? Merker hvertfall ikke noe til diagnosen min selv og det gjør ikke vennene min, kolleger eller andre som tilbringer tid med meg.

Anonymous poster hash: cf4d7...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du hr fått diagnosen da?

Anonymous poster hash: 67688...476

Også er det jo nettopp det jeg sier, AS kommer i mange variasjoner. Noen har nok mere utfordringer enn andre, derfor blir det litt feil å bastant si at man aldri kunne datet en med AS. Jeg kan ikke relatere meg selv til hverken Forest Gump eller Sheldon Cooper på noen måte.

Anonymous poster hash: cf4d7...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærevansker og at jeg en periode var veldig opphengt i en ting, verdensrommet, USA. Hadde veldig god kunnskap om de emnene jeg intresserte meg for. Dette var på barne og ungdomskolen. I voksen alder har jeg ikke merket noe til de tingene som ga meg diagnosen. Det var også visse ting i barneårene som ga mistanke og jeg ble utredet. Men som sagt idag merker jeg ikke noe til AS diagnosen. Jeg vet ikke om man kan vokse det av seg? Merker hvertfall ikke noe til diagnosen min selv og det gjør ikke vennene min, kolleger eller andre som tilbringer tid med meg.

Anonymous poster hash: cf4d7...8a5

Kanskje du ble feildiagnostisert og ikke har det? Det må jo være noen kriterier som oppfylles for at man skal ha et syndrom.

Anonymous poster hash: 67688...476

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo nettopp det jeg sier, AS kommer i mange variasjoner. Noen har nok mere utfordringer enn andre, derfor blir det litt feil å bastant si at man aldri kunne datet en med AS. Jeg kan ikke relatere meg selv til hverken Forest Gump eller Sheldon Cooper på noen måte.

Anonymous poster hash: cf4d7...8a5

Har sheldon cooper aspergers? Jøsses, så mye jeg ikke vet O:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde de vel ikke hatt diagnosen?

Såklart vi er vanlige mennesker. Om man utredet alle mennesker for karakteristiske ting ved dem, så hadde alle fått en eller annen diagnose.

Du har nok vært borti flere med Asperger enn du vet om. Ikke alle er som Sheldon Cooper eller Forest Gump

Anonymous poster hash: cf4d7...8a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk om alle med aspergers var som sheldon cooper :fnise: Hei, det er min plass! :P

Da hadde hvertfall alle hatt sin egen plass :danse:

Neida, men jeg har Asperger og de jeg kjenner som har det, er langt ifra Sheldon Cooper for å si det sånn. Ikke at det er noe galt med han da

Anonymous poster hash: cf4d7...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan dere forklare hvorfor? Folk med aspergers er vanlige mennesker som alle

Det er vel individuelt.

Det er ikke til å stikke under en stol at mange med asbergers fungerer på automatikk eller ikke fungerer særlig bra sosialt.

Når h*n sier at h*n er glad i deg så er det gjerne for at de har observert at andre gjør det, noen blir helt i fra seg om det blir endringer i planen som er om en ukes tid, mens andre igjen kanskje er veldig utagerende og voldsom.

Og mange er som alle andre mennesker både med og uten diagnoser, men ville jeg datet en stereotypisk person med aspergers? Tror ikke det. Jeg tror faktisk ikke vi hadde fungert kommunikasjonsmessig.

Jeg er ikke den beste på å kommunisere selv, så det blir litt krasj rett og slett. Jeg kjenner flere med aspergers, og de er svært forskjellige mennesker, (Jeg ville ikke hatt dem i samme rom faktisk.) men fellestrekket er at jeg syns det er vanskelig å få flyt i samtalen. Dette til tross for at jeg faktisk kjenner dem ganske godt.

Flyt i kommunikasjon er ganske viktig i et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kunnet trenge hans matematiske ferdigheter. Han er jo rå i matematikk!

Heldigvis? har de nok dratt karakteren til Sheldon litt langt hva AS angår.. færreste er som han, å det er kanskje like greit. Tror jeg hadde blitt litt sliten av å oppholde meg med han over lengre tid..Hadde vell egentlig blitt gal :bond:



Anonymous poster hash: cf4d7...8a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere kvinner, kunne dere datet en med aspergers eller er det uaktuelt for dere?

Er det ikke ganske nedlatende / umoralsk ovenfor de med Aspergers å opprette en tråd som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...