Gå til innhold

Surrogati - uetisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sammenligner du virkelig det med å skru sammen en pc med det å bære et barn gjennom et helt svangerskap og bli tatt fra det ved fødsel uten muligheter til kontakt? Du syns ikke disse to valgsituasjonene er noe emosjonelt skjevdelte?

Det å jobbe på fabrikk dagen lang, året rundt er langt mer belastende fysisk og psykisk enn å gå gravid med relativt god oppfølging fra selskapet som organiserer surrogatien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*SNIP*

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Forskjellen er at fattige land trenger morgendagens borgere, ikke at velstående vestlige mennesker kjøper barn. Dessuten er det slettes ikke alltid at barna er foreldreløse, det finnes barn som blir revet vekk fra foreldrene sine for å bli solgt. Et stygt marked. Så lenge penger er på bordet når man snakker om barn, så kjøper du dem. Å lulle seg inn i at man ikke er menneskehandle pga "det juridiske og formelle" er bare en fin måte å si at man kjøper et annet menneske.

Jeg vet godt at verden ikke er perfekt, derfor jeg vil gjøre noe med det og derfor jeg er motstander av adopsjon. Det er en av mange grunner til at jeg er for fosterforeldreordningen, fordi da kan barna også se sine foreldre samtidig som de har en stabil hverdag.

Så det er derfor du reagerer sånn? Fordi du føler deg truffet? Da er du ikke mye edel når du til syvende og sist bare ønsker å kjøpe barnet fordi du ikke kan få egne. Det er trist. Det er mye mer som er A4 enn kun barn, bare så det er sagt. Dersom jeg ikke kan få barn blir det i hvertfall ikke i mine tanker å kjøpe med et barn som noen kjøper seg en dyr veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at fattige land trenger morgendagens borgere, ikke at velstående vestlige mennesker kjøper barn.

Du vet at fertiliteten er skyhøy i fattige land, såpass høy at millioner dør årlig på grunn av at foreldrene har for lite penger og for mange barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at fertiliteten er skyhøy i fattige land, såpass høy at millioner dør årlig på grunn av at foreldrene har for lite penger og for mange barn?

Ja? Derfor man burde bistå fattige land med prevensjons-undervisning, barnehjem, fosterforeldreordning og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at fattige land trenger morgendagens borgere, ikke at velstående vestlige mennesker kjøper barn. Dessuten er det slettes ikke alltid at barna er foreldreløse, det finnes barn som blir revet vekk fra foreldrene sine for å bli solgt. Et stygt marked. Så lenge penger er på bordet når man snakker om barn, så kjøper du dem. Å lulle seg inn i at man ikke er menneskehandle pga "det juridiske og formelle" er bare en fin måte å si at man kjøper et annet menneske.

Jeg vet godt at verden ikke er perfekt, derfor jeg vil gjøre noe med det og derfor jeg er motstander av adopsjon. Det er en av mange grunner til at jeg er for fosterforeldreordningen, fordi da kan barna også se sine foreldre samtidig som de har en stabil hverdag.

Så det er derfor du reagerer sånn? Fordi du føler deg truffet? Da er du ikke mye edel når du til syvende og sist bare ønsker å kjøpe barnet fordi du ikke kan få egne. Det er trist. Det er mye mer som er A4 enn kun barn, bare så det er sagt. Dersom jeg ikke kan få barn blir det i hvertfall ikke i mine tanker å kjøpe med et barn som noen kjøper seg en dyr veske.

Nei, jeg føler meg overhode ikke truffet. Tvert i mot ser jeg det som en vinn-vinn situasjon der hvor foreldre får barnet de har lengtet etter, og barna får de foreldrene de fortjener :)

At du åpenbart ikke ser hva som faktisk er barnets beste er verst for deg og eventuelt dine barn, ikke for meg.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg føler meg overhode ikke truffet. Tvert i mot ser jeg det som en vinn-vinn situasjon der hvor foreldre får barnet de har lengtet etter, og barna får de foreldrene de fortjener :)

At du åpenbart ikke ser hva som faktisk er barnets beste er verst for deg og eventuelt dine barn, ikke for meg.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

I grunn ikke. Biologiske barn eller ingen barn. Da vil jeg heller prioritere å hjelpe barn dersom jeg ikke kan få egne. Ikke kjøpe meg barn :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I grunn ikke. Biologiske barn eller ingen barn. Da vil jeg heller prioritere å hjelpe barn dersom jeg ikke kan få egne. Ikke kjøpe meg barn :)

Jeg har ikke betalt en krone jeg da, for å ha sagt det. Da er det kanskje greit da? Dessuten; hvem er det som får pengene? Familien til barnet? Nei, det går nok stort sett til adopsjonsbyrået her i Norge. Men nok en gang viser du at du ikke vet hva du prater om, eller at du overhode ønsker å lære eller sette deg inn i fakta.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke betalt en krone jeg da, for å ha sagt det. Da er det kanskje greit da? Dessuten; hvem er det som får pengene? Familien til barnet? Nei, det går nok stort sett til adopsjonsbyrået her i Norge. Men nok en gang viser du at du ikke vet hva du prater om, eller at du overhode ønsker å lære eller sette deg inn i fakta.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Blir penger utvekslet kjøper man seg et barn. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å jobbe på fabrikk dagen lang, året rundt er langt mer belastende fysisk og psykisk enn å gå gravid med relativt god oppfølging fra selskapet som organiserer surrogatien.

Hehe, really? Oppfølging? Morsomt ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir penger utvekslet kjøper man seg et barn. Punktum.

Ja. Det er vel der vi er uenige :) Heldigvis er de aller fleste opptatt av barnets beste, i motsetning til deg.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er vel der vi er uenige :) Heldigvis er de aller fleste opptatt av barnets beste, i motsetning til deg.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Det samme gjelder deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder deg :)

Nei, det gjør det ikke :) Jeg kan såpass mye om tilknytningsteori at jeg ikke kan fatte og begripe at noen helst vil at barn skal vokse opp på barnehjem, for det er faktisk ikke bra for barn. Du kan ikke si at du tenker på barnets beste når du ønsker å påføre dem varige skader. Så enkelt er det faktisk.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke :) Jeg kan såpass mye om tilknytningsteori at jeg ikke kan fatte og begripe at noen helst vil at barn skal vokse opp på barnehjem, for det er faktisk ikke bra for barn. Du kan ikke si at du tenker på barnets beste når du ønsker å påføre dem varige skader. Så enkelt er det faktisk.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Deg om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deg om det :)

Meg og absolutt all kunnskap om barns utvikling, mener du vel.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt meg selv om det samme, og har betenkeligheter, men har landet på at det er ok, så lenge det skjer i ordnede former.

Kjenner faktisk til to par som har fått barn ved surrogati. De er begge heterofile, men har av fysiske grunner ikke kunnet få barn ved egen hjelp. Tror ene paret først stod i adopsjonskø noen år, andre paret tror jeg bare forsøkte surrogati. En kan spørre seg om det er moralsk riktigere å adoptere, all den tid det er overflod av barn uten foreldre som kan ta seg av dem. Jeg tråkker kanskje noen adoptivforeldre på tærne ved å si det, men jeg har en viss forståelse for at man kan ønske seg "biologiske" barn, om så ved surrogati.

Enig, og synes det er et godt argument for surrogati, så det faktisk blir under ordna forhold.

Anonymous poster hash: 97e08...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og absolutt all kunnskap om barns utvikling, mener du vel.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Nei det mente jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei det mente jeg ikke.

Nei, men det er nå uansett det som er sannheten, så det spiller egentlig ingen rolle.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er nå uansett det som er sannheten, så det spiller egentlig ingen rolle.

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

Ikke legg ord i munnen min. Det er ikke god debattskikk. Jaja, adjø til deg. Useriøse debattører ser jeg ingen grunn til å svare :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg ord i munnen min. Det er ikke god debattskikk. Jaja, adjø til deg. Useriøse debattører ser jeg ingen grunn til å svare :)

Det har jeg ikke gjort, jeg bare konstaterer fakta. God dag til deg også:)

Anonymous poster hash: 8c9a9...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke når fattige kvinner bærer fram barnet til hvite rike... På et program jeg så om dette lå kvinnene på rekke og rad på fødeklinikken og da barnet var født ble det tatt fra dem med en gang og de ble betalt og bedt om å dra hjem.

Om dette er valgfritt kan vel diskuteres, så lenge fattige mennesker gjøre mye rart "frivillig" for å slippe å leve i fattigdom (prostitusjon, selge kroppdeler, slavearbeid, surrogati)

Ingen tvil om at det er en rekke problemstillinger knyttet opp til kommersiell surrogati i India, slik man så på programmet. Mitt mål er uansett at norsk media og nordmenn generelt sett får opp øynene og ser at enda flere pdd får barn gjennom altuistisk surrogati/delvis altruisme i Nord-Amerika, noe som er vesenforskjellig fra den -industrien- og systemet man ser i India og andre asiatiske land. Det kan knapt sammenlignes og man kan ikke diskutere -surorgati- som én ting, hvis man ikke er klar over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...