Gå til innhold

Je suis Max Hermansen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å si det på en annen måte: en bedrift som ønsker å profilere seg internasjonalt kan ikke ha ansatte med ekstreme holdninger. Man er vel ikke villig til å miste kunder/markedsandeler fordi en ansatt ikke klarer å opptre etisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøyaktig samme argumentet kan man bruke for å beskytte arbeidsgivere som ikke ansetter unge kvinner, utlendinger og homofile - eller nær sagt hvem som helst de ikke liker.

Vi har lover mot diskriminert i her i landet nettopp fordi at trynefaktor og fordommer skal spille en mindre rolle i ansettelsesforhold.

Anonymous poster hash: 11552...e7a

Vi har ingen lover som pålegger en arbeidsgiver å ansette noen som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbundskansler Angela Merkel tok i sin nyttårstale 31. desember 2014 avstand fra Pegida-demonstrasjonene og uttalte bl.a. at de har «fordommer, kulde og til og med hat i sine hjerter.»

Anonymous poster hash: 766b4...ef7

Hvor mange prosent av dem, alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, jeg kan da fint trø hjelpende til her.

I Grosny har, selv om han i innlegg "261 forenkler problemstillingen hel forbilledlig, helt rett.

Du har, som du har hatt det i hvert eneste innlegg i denne tråden, feil - derved at du ikke forstår, eller vil forstå, denne diskusjonen som noe som helst annet enn et juridisk problem.

Se dér - problem solved!!!

Pegida burde fått støtte slik at vi som ønsket å delta i demonstrasjonstogene kunne fått dekket reisekostnadene. Problemene er større i distriktene enn i Oslo, men ingen er interessert i små demonstrasjoner der! Da burde vi få lov til å delta i Oslo.

Anonymous poster hash: 766b4...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de såkalte rasistene faktisk er rasister? De som har noe i mot brune mennesker , er det hudfargen de ikke liker , eller er det kultur, verdier, adferd etc?

Jeg er iallfall ikke rasist, men jeg mener at Islam pga sine henrettelser av homofile og frafalne er en uakseptabel religion.

Det er mer en to ting å være skeptisk til med Islam, det som er spørsmålet vil vi at ytterliggående elementer på høyresiden skal kjempe den kampen for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen lover som pålegger en arbeidsgiver å ansette noen som helst.

Nå må du la dem være i fred!! Sånne kommentarer ødelegger en god diskusjon, og har ingenting med saken å gjøre!!! :-)

Dette handler om frihet og ikke juss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer en to ting å være skeptisk til med Islam, det som er spørsmålet vil vi at ytterliggående elementer på høyresiden skal kjempe den kampen for oss?

Nå er det jo nettopp det å være kritisk til islam som har vært Max Hermansens synd, det som skapte problemer for ham på skolen var så vidt jeg forstår hans ytringer på Facebook, men det å være kritisk til islam som religion har jo i det siste blitt ensbetydende med å være høyreekstrem.

Jeg har selv i denne tråden påpekt at Pegida kan være en ideell fiende for de som ønsker at islam skal vokse i Europa, nettopp fordi organisasjonen ser ut til å være infiltrert av nynazister og fordi den kan få det til å virke som at det bare er en relativt liten gjeng særinger som er kritiske til islam, men jeg har ikke sett Max Hermansen uttale seg på måter som skulle tilsi at han er et «ytterliggående element på høyresiden».

Gjennom de siste fire tiår har tilhengerne av masseinnvandring lykkes med en knallhard stigmatisering av de med «feil» syn i innvandringsspørsmål såvel som de som måtte stå for en for hard kritikk av islam. Skal du kritisere islam uten å beskyldes for å være høyreekstremist må du begynne med å si at islam i seg selv er en god kraft og en berikelse for verden, og så kan du kritisere visse teologiske retninger innen islam, og da helst legge til at de som følger disse retningene har misforstått hva islam går ut på.

Slik har jo ikke kritikken av kristendommen vært begrenset, så regelen om at vi bare kan kritisere visse konservative retninger av religionen, mens kjernen av en stor religion er hevet over kritikk er av ganske ny dato, og gjelder fortsatt først og fremst islam, men dette ser ikke ut til å plage dagens rettroende europeere. Doble standarder er noe vi har blitt vant til å leve med, så tilvendt har vi blitt at vi knapt tenker over det, det går av seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du la dem være i fred!! Sånne kommentarer ødelegger en god diskusjon, og har ingenting med saken å gjøre!!! :-)

Dette handler om frihet og ikke juss!!

"Vi har ingen lover som pålegger en arbeidsgiver å ansette noen som helst."

Nei, men vi har en lov som regulerer hvordan man kan og ikke kan velge ut de som man har tenkt seg å ansette:

Den heter Arbeidsmiljøloven:

"Arbeidsmiljøloven forbyr forskjellsbehandling ved ansettelser på bakgrunn av kjønn (regulert i likestillingsloven), religion, livssyn, hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse (regulert i diskrimineringsloven), politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering, funksjonshemming eller alder.
Arbeidsgiver kan ikke innhente opplysninger om hvordan søkerne stiller seg til politiske, religiøse eller kulturelle spørsmål eller om de er medlemmer av arbeidstakerorganisasjoner."
Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA???? Hva lever en bedrift av da? Subsidier fra staten? Det er ikke sånn det fungerer forstår du, bedrifter lever av kunder som vil kjøpe deres varer eller tjenester. Kundene er privatkunder (kursdeltakere/elever), bedriften leiet inn foreleser (Hermansen) og Hermansen er også en bedrift som leverte tjenester (leverandør).

Eh. Poenget er at det ikke er forbrukerlovverket som regulerer dette. Forbrukerrettigheter er irrelevante i denne saken.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i mer enn ett innlegg påpekt at krasse kristendomskritikere - en del av dem human-etikere - har fungert som lærere i klasser der det også er kristne elever uten at dette har vært oppfattet som et overgrep mot elevene.

Har du noen eksempler på slike lærere?

Har disse tatt til orde for å kaste ut kristne eller hindre kristne fra å komme til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi aksepterer at mennesker mister levebrød pga sine ytringer, så er vi på full fart mot ett Stalinistisk samfunn.

En ting er lover , regler og bla, bla ,bla...

En annen ting er å faktisk stå opp mot de undertrykkende kreftene. At loven er slik og sånn er ikke noe argument for å akseptere angrep på ytringsfriheten.

Synes du en person som er uttalt nynazist bør kunne jobbe som politi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen eksempler på slike lærere?

Har disse tatt til orde for å kaste ut kristne eller hindre kristne fra å komme til Norge?

Mener du at du er ukjent med at høyt profilerte kristendomskrikere har jobbet og jobber i norsk skole og med kristne elever? Dette er en selvsagt del av det demokrati du er oppvokst i, svært mange samfunnsengasjerte mennesker har jobbet i den offentlige skolen, mennesker i alle slags interesseorganisasjoner og politiske partier, og så lenge de ikke bruker klasseværelset for agitasjon er det helt kurant.

Om mennesker med «feil» syn på innvandring ikke skulle jobbe i skolen, er jo det et klart brudd på regelen om at vi skal ha samfunnsengasjerte mennesker fra hele det politiske spekter i skolen, hvorfor skulle det være galt å være mot å gi permanent opphold og på sikt statsborgerskap til mennesker som ikke har arverett til Norge? Jeg har ikke arverett til Kina og ville ikke oppfatte det som det aller minste krenkende om en del kinesere ikke ønsker masseinnvandring til Kina. Det er ingen selvfølge at Europa skal være et slags nytt Amerika, destinasjon for velstandsflyktninger fra hele verden.

Jeg har ikke hørt Hermansen si at mennesker med norsk statsborgerskap skal kastes ut, men om han så hadde gjort det ville jeg likevel forsvart hans rett til å være lærer. På samme måte som jeg vil forsvare at vi har har/har hatt lærere som utenfor klasserommet har agitert for å kaste den lovlig valgte regjering ved væpna revolusjon.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tiltrekker Pegida og Frp seg så mange rasister?

Gjør de?

Om rasister tiltrekkes av Pegida og FrP så er det kanskje fordi det er de eneste partiene som faktisk tar opp problemer relatert til innvandring. Men hva har det med noe som helst å gjøre?

Hvis en rasist sier at jorden er rund, betyr det at den ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbundskansler Angela Merkel tok i sin nyttårstale 31. desember 2014 avstand fra Pegida-demonstrasjonene og uttalte bl.a. at de har «fordommer, kulde og til og med hat i sine hjerter.»

Jaha. Relevansen er? At en stor tilhenger av masseimport av ikke-vestlige voldsutøvere mener at en organisasjon som ønsker noe annet er hatefull er ikke akkurat uventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du er ukjent med at høyt profilerte kristendomskrikere har jobbet og jobber i norsk skole og med kristne elever? Dette er en selvsagt del av det demokrati du er oppvokst i, svært mange samfunnsengasjerte mennesker har jobbet i den offentlige skolen, mennesker i alle slags interesseorganisasjoner og politiske partier, og så lenge de ikke bruker klasseværelset for agitasjon er det helt kurant.

Jeg er ikke så oppdatert på hvem som jobber som lærere i dette landet, så spørsmålet mitt står fortsatt.

Ikke kom du med eksempler, og ikke svarte du på spørsmålet mitt.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vi har ingen lover som pålegger en arbeidsgiver å ansette noen som helst."

Nei, men vi har en lov som regulerer hvordan man kan og ikke kan velge ut de som man har tenkt seg å ansette:

Den heter Arbeidsmiljøloven:

"Arbeidsmiljøloven forbyr forskjellsbehandling ved ansettelser på bakgrunn av kjønn (regulert i likestillingsloven), religion, livssyn, hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse (regulert i diskrimineringsloven), politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering, funksjonshemming eller alder.

Arbeidsgiver kan ikke innhente opplysninger om hvordan søkerne stiller seg til politiske, religiøse eller kulturelle spørsmål eller om de er medlemmer av arbeidstakerorganisasjoner."

Du får ta denne debatten med mann 42, forsøkte bare å rettleie han litt så han ikke gikk seg bort og ødelag denne diskusjonen for dere. Skjønner ikke hvorfor du knytter dette til min kommentar? Vi vil da ikke diskutere med hverandre. Nå får vi slippe til andre! F.eks mann42 som faktisk kom med påstanden?

Føringer til arbeidsmiljøloven fra Arbeidstilsynet:

Arbeidsgiver skal informere arbeidstakere om ledige stillinger i virksomheten.

Arbeidsgiver i privat virksomhet kan i utgangspunktet ansette hvem han/hun vil, men diskriminering av enkelte grupper er forbudt. Lovpålagt fortrinnsrett kan også begrense arbeidsgivers styringsrett. I offentlig virksomhet er ansettelser i tillegg regulert i annet lovverk og tariffavtaler (for eksempel tjenestemannsloven, forvaltningsloven og hovedavtalen).

Altså politisk syn, seksuell legning, medlemskap arb. Org, funksjonshemning og alder er ikke lovkrav for privat virksomhet!

Ok?

Denne er fryktelig kjedelig! Tilbake til den virkelig debatten nå da, jeg følger filosofisk ytringsfriheten debatten med stor interesse fra sidelinjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så oppdatert på hvem som jobber som lærere i dette landet, så spørsmålet mitt står fortsatt.

Ikke kom du med eksempler, og ikke svarte du på spørsmålet mitt.

Selvsagt kom jeg ikke med eksempler, dette at lærere har kunnet ha politiske verv og fronte politiske saker såvel som inneha og fronte høyst ulike livssyn har vært del av det liberale demokrati og norsk samfunnsliv gjennom generasjoner. Mange human-etikere har refset kristendommen åpent i avisspaltene, og det har ikke vært noe problem om en human-etiker er lærer, på samme måte som lærere har kunnet tilhøre kristne retninger og likevel hatt ikke-troende elever. Dette har vært helt kurant opp til i dag så lenge man ikke har benyttet klasserommet for agitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Poenget er at det ikke er forbrukerlovverket som regulerer dette. Forbrukerrettigheter er irrelevante i denne saken.

Vel din kommentar på innlegget er tatt ut av sammenheng, vi kommenterte fra et tidligere problemstilling for å illustrere problemstillingen praktisk. Der ble det eksemplifisert med canal digital og Get.

Bedriftseier har rett til selvstendig velge leverandører, dette blir ofte gjort utfra hva som er gunstig for bedriften. Implisitt vil forbrukermakt ha betydning for saken til MH i et slik tilfelle. Er også mer detaljert forklart i en av de senere kommentarene. Forbrukerloven er ikke relevant direkte for regulere forholdet, men det var heller aldri påstått fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du en person som er uttalt nynazist bør kunne jobbe som politi?

Hvis denne nynazismen innebærer ett ønske om å drepe jøder og homofile , så bør han iallfall ikke jobbe med publikum ute på gata. Han kan fint etterforske drapssaker og sånn.

Jeg har forreste ikke sett noe info som tyder på at Hermansen er ekstremist. Han framstår som en ærlig islammotstander, som ikke helt klarer å svare riktig når pressen tar han for seg. Jeg synes det er rart eller dobbelt at det finnes mennesker som regner seg for å være humanister, uten samtidig å være mot islam sitt voldelige regime. Man er ikke nødvendigvis ekstremist dersom man er mot en ekstremistisk religion.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...