Gå til innhold

Je suis Max Hermansen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er litt snodig å lese her at enkelte syntes at en bedriftseier ikke skal stå fritt til å leie inn de selvstendige næringsdriverne som gagner bedriften best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt snodig å lese her at enkelte syntes at en bedriftseier ikke skal stå fritt til å leie inn de selvstendige næringsdriverne som gagner bedriften best.

Står en bedriftseier fritt til å unnlate å leie inn unge kvinner, homofile, religiøse, svarte fordi han mener at de ikke gagner bedriften best?

Hvorfor ikke? (Hint: Diskriminering).

Anonymous poster hash: 11552...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her du helt på tur? En kunde kan kjøpe av hvem de vil. Dette forstår du om du vil

Så hvis jeg handler f.eks bredbånd av Canal Digital og montøren er svart. Kan jeg kreve at de sender en ny montør? Enn hvis barnehageassistenten i min datters barnehage ikler seg hijab og ikke serverer barna kjøttpålegg? Kan jeg kreve at hun byttes ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dét kommer fra en sosialist?

Som innerst inne mener at bedriftseiere ikke skal ha lov til noen ting, overhodet - heller ikke til å eie sin bedrift!?

Ohh, the irony!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg handler f.eks bredbånd av Canal Digital og montøren er svart. Kan jeg kreve at de sender en ny montør? Enn hvis barnehageassistenten i min datters barnehage ikler seg hijab og ikke serverer barna kjøttpålegg? Kan jeg kreve at hun byttes ut?

Nei, du kan ikke - men det er mest fordi begge de to du nevner er minoriteter, og ikke-hvite.

Da vil de aldri kunne diskriminere mot noen, bare blitt diskriminert imot!

Så, du har nok ingen rettigheter dér, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke - men det er mest fordi begge de to du nevner er minoriteter, og ikke-hvite.

Men de har jo lov til å være svart eller praktisere sin religion, så da må jo alt være såre greit? (Jfr Mann41/42).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står en bedriftseier fritt til å unnlate å leie inn unge kvinner, homofile, religiøse, svarte fordi han mener at de ikke gagner bedriften best?

Hvorfor ikke? (Hint: Diskriminering).

Forskjell på fast ansettelse og det å leie inn folk som jobber selvstendig. Men selvsagt en har kontrakter og forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som innerst inne mener at bedriftseiere ikke skal ha lov til noen ting, overhodet - heller ikke til å eie sin bedrift!?

Ohh, the irony!!

Du er jaggu ikke sann? Skal vi gå gjennom en del av innleggene her å se hva du faktisk har sagt om dette punktet?

Ser du ikke ironien i at en "sosialist" forsvarer liberalistiske synspunkt ovenfor en som jeg antar er langt langt på ytterste høyre fløy?

Høyre siden av politikken vil, i generell vendinger, begrense statens innflytelse og fremheve individets rettigheter. innlegget du kommenterer på påpeker at det er det motsatte som faktisk skjer om det blir som dere vil. Du oppfører deg som en kommunist. :-)

Ohh, the irony!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, the irony!!

Hvor har du det sosialist røret fra? jeg har faktisk min egen bedrift og har trua på en sterk privat eiendomsrett, samtidig som jeg er for bla at verdifulle naturressursene skal komme fellesskapet til gode via et sterkt statelig eierskap.

Jeg vet også at jeg ikke har det samme sikringsnettet som en med fast ansettelse,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart på dette mange ganger, men dere gir dere ikke. Dere kan ikke kreve at en arbeidsgiver skal si opp sine ansatte. Dere kan klage på at ansatte har brutt vedtektene i barnehagen f.eks, å be de gjøre en vurdering av dette.

Det jeg har SAGT ER: Dere kan fritt velge å ikke bruke Canal Digital eller velge en annen løsning enn barnehagen dere har fått tildelt! Det er deres private rettighet og FRITT velge tjenesteleverandør! Canal Digital kan ikke kreve å få fortsette kundeforholdet med dere, bare fordi de har hatt denne tidligere!!! Sier dere at dere ønsker å bytte til GET fordi de har færre svarte ansatte så er det lov! Fordi det er individets rett til egne VALG. Personlig så synes jeg dette hadde vært dårlig karma, men selvsagt kan dere bytte leverandører når der vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt ham benekte at han har misbrukt lærerrollen til agitasjon, men det kan selvsagt være feil, det jeg forsvarer er uansett retten til å gi uttrykk for kristendomskritiske eller islamkritiske meninger i offentligheten og samtidig være lærer for kristne og muslimer. Det er imidlertid ikke det minste overraskende at det byr på helt andre problemer å være islamkritisk enn kristendomskritisk. Dette er del av vår nye kulturelle og politiske virkelighet.

En lærer er i en spesiell posisjon, og må derfor være forsiktig med hva han ytrer. Det samme gjelder andre yrkesgrupper også, f.eks. politiet. En politimann som kommer med idiotiske uttalelser på sosiale medier passer ikke som politi.

På samme måte vil en lærer som kommer med krasse utsagn som rammer elever ikke passe som lærer.

Jeg er helt enig med mannen om at islam er en ond drittideologi, men som lærer kan han ikke tillate seg å ytre dette offentlig. Islam er tross alt ikke en "forbudt" ideologi i Norge.

På samme måte bør en lærer som ytrer seg negativt om homofile få sparken fort som faen.

En lærer som rakker ned på nazismen, derimot, kan fortsette å gjøre det fordi nazismen faktisk er noe myndighetene aktivt kjemper mot. Denne læreren har altså sitt på det tørre i forhold til offisiell politikk. Elever som eventuelt sympatiserer med nazismen bør uansett følges opp (akkurat som elever som sympatiserer med muslimske terrorister).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor faller ikke Hermansens tapte kunde under inn under forbrukermakt? Kunden likte ikke det han sa og valgte så å handle et annet sted. Hva er forskjellen?

Denne kunden er vel ikke en privatkunde, men en bedrift/organisasjon som bruker Hermansens tjenester. Dermed går det ikke inn under forbrukermakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kunden er vel ikke en privatkunde, men en bedrift/organisasjon som bruker Hermansens tjenester. Dermed går det ikke inn under forbrukermakt.

HVA???? Hva lever en bedrift av da? Subsidier fra staten? Det er ikke sånn det fungerer forstår du, bedrifter lever av kunder som vil kjøpe deres varer eller tjenester. Kundene er privatkunder (kursdeltakere/elever), bedriften leiet inn foreleser (Hermansen) og Hermansen er også en bedrift som leverte tjenester (leverandør).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper Max Hermansen driver enkeltmannsforetak, og da er det lov

Vet du dette helt sikkert? Jeg trodde ikke skatte-etaten aksepterte at enkeltmannsforetak kunne drive i kundens lokaler uten å ha flere kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på fast ansettelse og det å leie inn folk som jobber selvstendig. Men selvsagt en har kontrakter og forholde seg til.

Du svarte ikke på det med diskrimineringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jaggu ikke sann? Skal vi gå gjennom en del av innleggene her å se hva du faktisk har sagt om dette punktet?

Ser du ikke ironien i at en "sosialist" forsvarer liberalistiske synspunkt ovenfor en som jeg antar er langt langt på ytterste høyre fløy?

Høyre siden av politikken vil, i generell vendinger, begrense statens innflytelse og fremheve individets rettigheter. innlegget du kommenterer på påpeker at det er det motsatte som faktisk skjer om det blir som dere vil. Du oppfører deg som en kommunist. :-)

Ohh, the irony!!

Be my guest.

Vis meg gjerne hvor jeg har sagt eller ment at man bør tvinge oppdragsgiver til noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du det sosialist røret fra? jeg har faktisk min egen bedrift og har trua på en sterk privat eiendomsrett, samtidig som jeg er for bla at verdifulle naturressursene skal komme fellesskapet til gode via et sterkt statelig eierskap.

Jeg vet også at jeg ikke har det samme sikringsnettet som en med fast ansettelse,

Jammen så har du da min uforbeholdne unnskyldning, altså dersom du ikke er en sånn kapitalist-selvpiner, med sterkt sosialistisk idéset, som det jo finnes noen av.

Jeg mente ikke å være stygg med deg, men - som de sier - "you could 've fooled me"!

Jeg var hellig overbevist om dine røde røtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart på dette mange ganger, men dere gir dere ikke. Dere kan ikke kreve at en arbeidsgiver skal si opp sine ansatte. Dere kan klage på at ansatte har brutt vedtektene i barnehagen f.eks, å be de gjøre en vurdering av dette.

Det jeg har SAGT ER: Dere kan fritt velge å ikke bruke Canal Digital eller velge en annen løsning enn barnehagen dere har fått tildelt! Det er deres private rettighet og FRITT velge tjenesteleverandør! Canal Digital kan ikke kreve å få fortsette kundeforholdet med dere, bare fordi de har hatt denne tidligere!!! Sier dere at dere ønsker å bytte til GET fordi de har færre svarte ansatte så er det lov! Fordi det er individets rett til egne VALG. Personlig så synes jeg dette hadde vært dårlig karma, men selvsagt kan dere bytte leverandører når der vil...

Du har muligens rett, dette innlegget var ikke ment som argument for eller imot ytringsfrihet, eller - for den del - noe som hadde med denne tråden å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be my guest.

Vis meg gjerne hvor jeg har sagt eller ment at man bør tvinge oppdragsgiver til noe som helst?

Jeg skal gå gjennom det å vise deg det. Sånn generelt så er det vel det at du mener at Hermansen var usaklig oppsagt som poenget. Om du mener det er ulovlig for et privat firma eller privat person å ikke selv velge hvem de skal inngå avtaler med, så er det vel i praksis å tvinge oppdragsgiver til å inngå en avtale de ikke ønsker å ha....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be my guest.

Se også eksempelet med Canal Digital og barnehage som du allerede har kommentert på. Dette er den rettigheten ytringsfriheten ikke kan eller SKAL endre på, fordi det er våre grunnlovsfestet rettigheter som individer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...