Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Er det egentlig bullshit?

Altså, mennesker med downs jobber vel ikke, så de blir jo en 'belastning' for samfunnet i det lange løp. 

Og det er en ærlig sak å si at man ikke er sterk nok til å få ett barn med downs! 

Jeg er enig.

Hvorfor i all verden skulle noen velge å få et sykt barn når de kunne få en frisk unge i stedet? Det er helt sprøtt at noen i det hele tatt kan se noe negativt ved at man velger å IKKE bære frem et foster med Downs, hvis man ellers mener at abort er akseptabelt. De som er motstandere av abort under en hver omstendighet er i det minste konsekvente.

De som er for selvbestemt abort, derimot? Jeg skjønner ikke hvordan de kan resonnere som de gjør når de sier at selvbestemt abort er greit, så lenge man aborterer et friskt foster. Men forkastelig dersom man sier at man ikke ser for seg at man skal bære frem og oppfostre et barn med Downs.

I Danmark fødes det knapt barn med Downs, for der har man latt det være opp til mødrene, ALLE mødrene om de vil ta de relevante testene, og om de vil ta abort etterpå. Det sier sitt. La folk bestemme selv hvilke barn som skal fødes. Fjern den idiotiske aldersgrensen og gjør alle relevante tester tilgjengelige. Trisomi kan avsløres allerede i 4. svangerskapsuke, mener jeg å ha lest.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har mulighet til et godt liv uansett. Om man ikke vil ha et barn fordi der ikke er perfekt så burde man ikke få barn...

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har mulighet til et godt liv uansett. Om man ikke vil ha et barn fordi der ikke er perfekt så burde man ikke få barn...

Anonymous poster hash: 1981e...266

Hvis du kan velge mellom å få et sykt barn, eller et friskt barn, hva vil du velge? Valget er fritt, all den tid det er mulig å avsløre Downs syndrom tidlig i svangerskapet og det er fri abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke et valg

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke et valg

Anonymous poster hash: 1981e...266

I og med at man kan ta abort så har man et valg. Enkelte politiske grupperinger gjør sitt beste for å frata folk dette valget, men det er fortsatt der.

De som tror at Skybert ikke liker at man aborterer fostere med trisomi eller lignende, føler kanskje at de ikke har et valg. Men det er et slags valg, det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

For meg er ikke dette et etisk spørsmål, men et økonomisk spørsmål.

 

Mot slik systemet er i dag. Mine skattepenger bør ikke benyttes på uansvarlige og dumme menneskers handlinger. Bruk prevensjon eller gå til et kloster.

 

For hvis foreldrene tar alt ansvar for aborten, så er det greit. De kan betale selv.

 

Er jenta mindreårig, så er jeg selvsagt for gratis abort. Voksne kan betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt:

 

Hvis mitt barn, som jeg allerede hadde i magen, hadde hatt DS, ville jeg ikke brydd meg. Jeg ville fått barnet uansett. Mitt valg.

 

Hva andre måtte gjøre, er deres sak, og jeg har ikke noe stort behov for å mene masse om det.

 

Så enkelt kan det gjøres! :tommelsmil:



Anonymous poster hash: 3c768...189
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Hvis du kan velge mellom å få et sykt barn, eller et friskt barn, hva vil du velge? Valget er fritt, all den tid det er mulig å avsløre Downs syndrom tidlig i svangerskapet og det er fri abort.

Ta begge to? Er dama gravid med et sykt barn, så har hun to alternativer:

 

1. Drep barnet/celleklumpen = 0 barn

2. La barnet/celleklumpen leve = 1 barn

 

Hun kan få flere barn på et senere tidspunkt. Der og da har hun kun de to valgene.

 

Personlig mener jeg at alle barn er like verdifulle. Ja det er mye slit med et sykt barn, men en ansvarlig voksen rømmer ikke fra virkeligheten. Virkeligheten er ikke perfekt. Det finnes ikke noe perfekt barn. I tillegg skal en voksen verne og trygge barna. Abort er det motsatte av det, da voksne setter egne hensyn fremfor hensyn til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har Albert åberg å gjøre med abort?

Du misforsto meg tror jeg mann 42:)

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et like dumt og usaklig spørsmål som å spørre "er du for eller mot drap av mennesker". 

En trenger ikke være "for abort" fordi man ønsker å tillate det, og en trenger ikek være "for drap" fordi en mener det er lov med selvforsvar med døden til følge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har Albert åberg å gjøre med abort?

Du misforsto meg tror jeg mann 42:)

Anonymous poster hash: 1981e...266

 

Tror han brukte Skybert som en metafor for Gud.

 

 

Et like dumt og usaklig spørsmål som å spørre "er du for eller mot drap av mennesker". 

En trenger ikke være "for abort" fordi man ønsker å tillate det, og en trenger ikek være "for drap" fordi en mener det er lov med selvforsvar med døden til følge. 

Ah, the old abort er mord. Menneskets moral er en artig sak. 

Endret av Adara den Vakre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han brukte Skybert som en metafor for Gud.

 

 

Ah, the old abort er mord. Menneskets moral er en artig sak. 

 

Tror seriøst du bør lære deg å lese først og tenke før du svarer  :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror seriøst du bør lære deg å lese først og tenke før du svarer  :dry:

 

Jeg kan alt lese. Kanskje du skal se gjennom det du skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan alt lese. Kanskje du skal se gjennom det du skrev?

 

Åpenbart ikke, alternativt kan du å lese men ikke forstå hva du leser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart ikke, alternativt kan du å lese men ikke forstå hva du leser. 

 

Eller så er det du som ikke klarer å ordlegge tankene dine. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er det du som ikke klarer å ordlegge tankene dine. 

 

 

Siden du ikke evner å hverken forstå, ikke uttale deg uten å vite hva du faktisk svarer på og heller ikke ta til deg irettesettelser når du har tatt feil:_

1. trådstarter spør om man er "for eller mot abort av foster med downs syndrom"

2. denne spørsmålsstillingen er banal og usaklig da den skaper et falskt dilemma - fordi det åpenbart er snakk om det å tillate abort eller ikke, ikke om man er stor støttespiller av selve handlingen i seg selv

3. for å eksemplifisere hvor dumt og usaklig dette blir satte jeg spørsmålsstillingen opp mot en annen; at man ikke trenger å være "for drap" selv om man støtter det å kunne drepe noen i selvforsvar

Å da klare å mistolke dette noe så utrolig som det du gjør er for meg en gåte. Det er meget mulig at du først ikke evnet å lese posten min godt nok før du svarte, og nå i ettertid har reagert aggressivt fordi du ble tatt i en tabbe. Istedet for da å akseptere at du leste feil fortsetter du derimot å male deg inn i et hjørne.

Det mest ironiske er jo at du angrep min post fordi du trodde jeg mente abort og mord er likestilt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er forskjell på å adoptere fordi man ønsker å gjøre en god gjerning og frivillig barnløse som ønsker seg barn og det er eneste måten de kan få barn på

 

 

Ok. Du har rett jeg tar feil.

INGEN ønsker å ta seg av barn med handicapp, de er kun en byrde og burde aldri bli født. Vi vil alle kun ha det perfekte. For en kald, kynisk og ekkel holdning du har! Ikke rart du sliter! Det sier du jo selv i den andre tråden. Der er du IMOT at alt skal være perfekt! Du rakker ned på folk som vil andre godt og som vil ta seg av de svakeste. Og så henger du i tråden "hvorfor skal alt være så perfekt?" og klager over samfunnets krav! Ser du virkelig ikke sammenhengen? Etter å ha lest der tror jeg de fleste med downs er lykkeligere enn både deg og mobbemakkeren din! Oh, the irony!

 

BRAVO!!!  :klappe:  :klappe:  :klappe:

 

Anonymous poster hash: 7f42a...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke evner å hverken forstå, ikke uttale deg uten å vite hva du faktisk svarer på og heller ikke ta til deg irettesettelser når du har tatt feil:_

1. trådstarter spør om man er "for eller mot abort av foster med downs syndrom"

2. denne spørsmålsstillingen er banal og usaklig da den skaper et falskt dilemma - fordi det åpenbart er snakk om det å tillate abort eller ikke, ikke om man er stor støttespiller av selve handlingen i seg selv

3. for å eksemplifisere hvor dumt og usaklig dette blir satte jeg spørsmålsstillingen opp mot en annen; at man ikke trenger å være "for drap" selv om man støtter det å kunne drepe noen i selvforsvar

Å da klare å mistolke dette noe så utrolig som det du gjør er for meg en gåte. Det er meget mulig at du først ikke evnet å lese posten min godt nok før du svarte, og nå i ettertid har reagert aggressivt fordi du ble tatt i en tabbe. Istedet for da å akseptere at du leste feil fortsetter du derimot å male deg inn i et hjørne.

Det mest ironiske er jo at du angrep min post fordi du trodde jeg mente abort og mord er likestilt. 

 

Ja, jeg misforstod nok posten din. Men til mitt forsvar kunne du absolutt formulert deg bedre.

Den originale posten er også meningsløs da spørsmålet til TS verken er dumt eller usaklig OG at det er åpenbart at man kan være støttespiller uten å gjennomføre abort selv. 

Å sammenligne drap av noen i selvforsvar med abort er også helt ulogisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir er en klok mann :)

Guybrush, tråden min pg spørsmålet er ikke banal og tullete. Dette de er emne som blir diskutert ofte, abort er mord

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...