Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Jeg er for fritt valg til abort, men å ta abort fordi barnet er sykt sier meg at man ikke er klar for å ta i mot et barn. For ting kan skje. Og det kan skje under fødselen som det kan skje 13 år etter.

Det er nan jo ikke om man tar abort uansett.

Og selv om uforutsette ting kan skje så tenker jeg det er greit at man iallefall har mulighet for å begrense skader man vet om på forhånd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mythic

Åja så du er for abort av friske barn altså?

 

Når sa jeg det? Hvis du klarer å lese, så ser du at jeg sier at jeg er for selvbestemt abort, men at jeg samtidig ser de etiske dilemmaene som dukker opp i en debatt som dette her. Det går an å ha flere tanker i hodet på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sa jeg det? Hvis du klarer å lese, så ser du at jeg sier at jeg er for selvbestemt abort, men at jeg samtidig ser de etiske dilemmaene som dukker opp i en debatt som dette her. Det går an å ha flere tanker i hodet på en gang.

Ja du er for selvbestemt abort så lenge det ikke er av fostere med downs. For da vil man visst ha sorteringssamfunn og er rene adolf selv utfra det jeg tolker det du skriver

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen svarte på spm mitt fra i går. Mange av dere mener at det ikke er drap, siden hjertet ikke slår. Men stemmer det ikke at når man har komt så langt i graviditeten at man kan se downs- så har hjertet begynt å slå for lenge siden?

Anonymous poster hash: 890e7...0f0

Hva i all verden har hjertet med saken å gjøre? Fosteret danner et hjerte ganske tidlig, og man kan høre fosterets hjerteslag fra 10. svangerskapsuke. Etter dette er det fosterets hjerte som sørger for blodtrykk til å holde sirkulasjonen i gang.

Men tidsgrensene for når man kan ta abort er satt mhb på nervesystemets utvikling. Downs kan man diagnostisere med en viss sikkerhet fra 8. uke, og med fostervannsprøve fra 15. uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden har hjertet med saken å gjøre? Fosteret danner et hjerte ganske tidlig, og man kan høre fosterets hjerteslag fra 10. svangerskapsuke. Etter dette er det fosterets hjerte som sørger for blodtrykk til å holde sirkulasjonen i gang.

Men tidsgrensene for når man kan ta abort er satt mhb på nervesystemets utvikling. Downs kan man diagnostisere med en viss sikkerhet fra 8. uke, og med fostervannsprøve fra 15. uke.

12 vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 vel..

Kanskje jeg er en anelse feilinformert. Det spiller ingen større rolle. Hjerteslag eller ikke hjerteslag er fullstendig irrelevant for spørsmålet om en abort er et "drap" eller ikke. Hjertet er bare en pumpe. Hadde det vært like lett å sjekke peristaltikk i tykktarmen som det er å sjekke pulsen, så kunne tarmfunksjonen vært det definitive tegn på liv. Og vi ville alle brukt Roland's Tarmtottbeskyttere for sikkerhets skyld.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insekt fortjener ikke å leve, de er en pest og plage..,

Så ikke det samme

Anonymous poster hash: 1981e...266

Insekter er faktisk ekstremt viktig for at vi skal leve på denne planeten, men det bryr vel ikke du deg noe om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke svare, ingen av alternativene dekker min mening.

 

Jeg er for selvbestemt abort, dvs, jeg mener det er kvinnen selv (helst i samråd med barnefar) som skal ta avgjørelsen. Det er hun som kjenner seg selv og sitt liv best, og det er hun som best kan vurdere om hun har mulighet og ressurser til å ta seg av et barn. Det endres ikke ved at barnet har f.eks downs syndrom, som vil gjøre det mer krevende å oppdra/ta vare på barnet, og barnet vil i mye større grad enn andre være avhengig av foreldrene hele livet.

 

Jeg vet at det i disse tilfellene er snakk om senabort, men synes fortsatt det er opp til kvinnen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insekter er faktisk ekstremt viktig for at vi skal leve på denne planeten, men det bryr vel ikke du deg noe om.

Så du sier vi trenger brunsnegler og alt slikt skit?

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke svare, ingen av alternativene dekker min mening.

 

Jeg er for selvbestemt abort, dvs, jeg mener det er kvinnen selv (helst i samråd med barnefar) som skal ta avgjørelsen. Det er hun som kjenner seg selv og sitt liv best, og det er hun som best kan vurdere om hun har mulighet og ressurser til å ta seg av et barn. Det endres ikke ved at barnet har f.eks downs syndrom, som vil gjøre det mer krevende å oppdra/ta vare på barnet, og barnet vil i mye større grad enn andre være avhengig av foreldrene hele livet.

 

Jeg vet at det i disse tilfellene er snakk om senabort, men synes fortsatt det er opp til kvinnen.

Du vet, det BEHØVER ikke være senabort bare fordi om det er Downs. Det er allerede utviklet testmetoder som kan avsløre Downs så tidlig i svangerskapet at moren kan ta en ordinær selvbestemt abort. Men av politiske grunner er ikke disse gjort tilgjengelige, nettopp fordi man er redd for "sorteringssamfunnet" vi får dersom kvinnene selv får bestemme dette helt og holdent. Så derfor er den norske testen fostervannsdiagnostikk og den gjøres kun tilgjengelig for kvinner over en viss alder.

Dette kan dere takke de politisk konservative for, og da særlig KrF og alle som har hatt ambisjoner om å overtale dem til å gi seg sin støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger.

 

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier vi trenger brunsnegler og alt slikt skit?

Anonymous poster hash: 1981e...266

En snegl er da ikke et insekt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet, det BEHØVER ikke være senabort bare fordi om det er Downs. Det er allerede utviklet testmetoder som kan avsløre Downs så tidlig i svangerskapet at moren kan ta en ordinær selvbestemt abort. Men av politiske grunner er ikke disse gjort tilgjengelige, nettopp fordi man er redd for "sorteringssamfunnet" vi får dersom kvinnene selv får bestemme dette helt og holdent. Så derfor er den norske testen fostervannsdiagnostikk og den gjøres kun tilgjengelig for kvinner over en viss alder.

Dette kan dere takke de politisk konservative for, og da særlig KrF og alle som har hatt ambisjoner om å overtale dem til å gi seg sin støtte.

Typisk moldbo norge. Er sikkert lov i alle andre land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En snegl er da ikke et insekt?

jo

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo

Anonymous poster hash: 1981e...266

Trodde en snegl var noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du vet, det BEHØVER ikke være senabort bare fordi om det er Downs. Det er allerede utviklet testmetoder som kan avsløre Downs så tidlig i svangerskapet at moren kan ta en ordinær selvbestemt abort. Men av politiske grunner er ikke disse gjort tilgjengelige, nettopp fordi man er redd for "sorteringssamfunnet" vi får dersom kvinnene selv får bestemme dette helt og holdent. Så derfor er den norske testen fostervannsdiagnostikk og den gjøres kun tilgjengelig for kvinner over en viss alder.

Dette kan dere takke de politisk konservative for, og da særlig KrF og alle som har hatt ambisjoner om å overtale dem til å gi seg sin støtte.

Er ikke uenig med deg, men man kan da fint gjøre det privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for selvbestemt abort, og dermed for abort av fostre med Downs. Hvis jeg syns det er greit å abortere helt friske fostre fordi "det ikke passer", så kan jeg jo ikke være mot abort av fostre med Downs.

 

Men jeg er imot et samfunn hvor det forventes at man skal ta abort. Og jeg vet ikke om jeg hadde tatt abort selv.

 

Og så er jeg imot tåpelige argumenter for å ta abort. Type "vi ønsker oss et friskt barn, og er ikke sterke nok til å greie et barn med Downs" eller "det er det beste for samfunnet om vi tar abort". Bullshit. 

 

Er det egentlig bullshit?

Altså, mennesker med downs jobber vel ikke, så de blir jo en 'belastning' for samfunnet i det lange løp. 

Og det er en ærlig sak å si at man ikke er sterk nok til å få ett barn med downs! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...