Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

AnonymBruker

530 stemmer

1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

• For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28

Anbefalte innlegg

Skumle og triste holdninger ute å går synes jeg. Jeg er for mangfold, og håper virkelig at samfunnet forsatt rommer mange forskjellige mennesker om 10-20-50 år.

Anonymous poster hash: 890e7...0f0

Hva har mangfold med saken å gjøre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forstår vel hva jeg mener? Variasjoner, forskjellige typer mennesker. I forskjellige former, størrelser, farger og med forskjellige diagnoser. Og da også mennesker med ulike pskyiske og sosiale utfordringer, fysiske problemer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et levende vesen idet man blir gravid. Alle har rett på å leve

Vile du tatt abort?

Anonymous poster hash: 1981e...266

Nei, det er ikke et levende vesen de første ukene. Først når hjertet begynner å slå kan dette diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er levende i det man blir gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kun kan begynne å diskutere saken når hjertet har begynt å slå. Det har vel for lengst å slå når man kan se på ultralyd at fosteret har downs??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår vel hva jeg mener? Variasjoner, forskjellige typer mennesker. I forskjellige former, størrelser, farger og med forskjellige diagnoser. Og da også mennesker med ulike pskyiske og sosiale utfordringer, fysiske problemer osv.

Så du syns sykdommer er positivt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mythic

Jeg finner det merkelig at utrolig mange mener at å få et barn med Downs er noe av det verste som kan skje, og å abortere foster med Downs skal være helt greit. Jeg har jobbet med barn i veldig mange år, og kan garantere at å få et barn med Downs ikke er i nærheten av det verste som kan skje. Det kan oppstå komplikasjoner under fødsel som gir CP. Hvis barnet blir tungt rammet, er det multihandikappet resten av livet. Dette er noe som alle som velger å få barn kan risikere å oppleve, da det er en fødselsskade. Man kan få barn som er tungt psykisk utviklingshemmet, og trenger bistand hele livet. Dette er ikke noe man ser på ultralyd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det merkelig at utrolig mange mener at å få et barn med Downs er noe av det verste som kan skje, og å abortere foster med Downs skal være helt greit. Jeg har jobbet med barn i veldig mange år, og kan garantere at å få et barn med Downs ikke er i nærheten av det verste som kan skje. Det kan oppstå komplikasjoner under fødsel som gir CP. Hvis barnet blir tungt rammet, er det multihandikappet resten av livet. Dette er noe som alle som velger å få barn kan risikere å oppleve, da det er en fødselsskade. Man kan få barn som er tungt psykisk utviklingshemmet, og trenger bistand hele livet. Dette er ikke noe man ser på ultralyd.

Det er sikkert ikke det verste som kan skje men folk må få velge selv om de ønsker den ekstra utfordringen eller ei. Det er jo et syndrom. Om det kan unngås. Javel. Er det så grusomt? Er det så fælt å ønske seg et friskt barn? Et barn med ds får aldri de samme mulighetene uansett hvor fungerende de er

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ds?

Man kam adoptere om man ikke orker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ds?

Man kam adoptere om man ikke orker

Vet du. Folk som adopterer ønsker også helst friske barn...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du dame eller mann? Ren nysgjerrighet :)

Det er mange som kunne adopter ufriske barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Det er sikkert ikke det verste som kan skje men folk må få velge selv om de ønsker den ekstra utfordringen eller ei. Det er jo et syndrom. Om det kan unngås. Javel. Er det så grusomt? Er det så fælt å ønske seg et friskt barn? Et barn med ds får aldri de samme mulighetene uansett hvor fungerende de er

Jeg har jobbet med mennesker med DS, CP, tunge psykisk utviklingshemminger, psykiatri osv, og fatter bare ikke hvorfor DS blir framstilt som så forferdelig. Alle med DS som jeg kjenner, har et godt liv. De har gått på skole, fått seg jobb, har venner, mange av dem har kjæreste/er gift, de har hobbyer og interesser. Hva er så forferdelig med å ha et sånn liv? Hvem skal sette seg til doms over livet deres, og si det ikke er verdt å leve? 

Du har tydeligvis ikke så inngående kjennskap til DS, som kan si at de ikke har de samme mulighetene. De har de samme mulighetene innenfor sine forutsetninger, og det er det som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SELVFØLGELIG så hadde det perfekte vert at absolutt hele befolkningen i verden var 100% friske. Men sånn er det ikke. Sånn blir det ikke heller. Synes ikke det skal være i vår makt å velge ut hvem som skal få leve og ikke. Vett jo at det er sånn det er. Desverre!

Og siden du formulerer deg sånn så kan jeg spørre; syns du at de som er syke er mindre verdt/har mindre rettigheter til å leve? - Jeg kan vel spørre sånn når du spør om et så idiotisk..

Selvfølgelig synes jeg ikke at sykdom er positivt. Men det er ikke bare negativt heller, og de er like mye verdt som friske!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der lever jo i mors mage

De lever ikke selvstendig alene og hadde ikke overlevd utenfor mors mage på det aktuelle tidspunktet. Ergo ikke et levende individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det blir helt feil å ta livet av et foster fordi det har en feil ): Så jeg er mot selvfølgelig

Så det er ikke feil å ta abort av et friskt barn fordi det "ikke passer?" 

Anonymous poster hash: fd2a0...686

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All form for drap er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All form for drap er feil

Abort er ikke drap. Er en grunn til at det er lov i Norge :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...