Gå til innhold

Ny uføretrygd, hvor mye mindre/mer får du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får uføretrygden fra to plasser; en vanlig, offentlig og en fra livsforsikringsselskap.

Tilsammen har den økte skatten redusert inntekten min med netto 1800,- kr pr mnd.

Anonymous poster hash: 9afef...f4e

Det er det samme som her, når jeg sier 2100 mindre i mnd så er det inkludert at jeg får mindre fra KLP. Ca 1200 mindre fra NAV og ca 900 mindre fra KLP.

Anonymous poster hash: 8e209...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva var ditt totale skattetrekk i fjor? Og hva blir ditt totale skattetrekk i år (bare gang denne måneds skatt med 10,5). Man må se året som helhet og ikke plukke ut enkelt måneder.

Anonymous poster hash: c60f4...258

Jeg hadde så lav utbetaling fra nav at skatteetaten ga meg frikort ifjor. Totalt skattetrekk i 2015 blir 43092,-

Anonymous poster hash: 68810...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be dem flytte hjemmenfra da ;)

Anonymous poster hash: bc742...302

Som forelder har man forsørgelsesplikt overfor barn som fortsatt går på videregående, uansett om de er 18 eller 19. Barneloven slår fast det, men alle støtteordninger forsvinner den dagen barnet blir 18.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

nemlig.

Anonymous poster hash: 84f38...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme som her, når jeg sier 2100 mindre i mnd så er det inkludert at jeg får mindre fra KLP. Ca 1200 mindre fra NAV og ca 900 mindre fra KLP.

Anonymous poster hash: 8e209...433

Hva er klp?

Anonymous poster hash: bc742...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren da?

Anonymous poster hash: bc742...302

Joda begge foreldre har da egentlig dette ansvaret. Men enkelte tar det ikke... Men det er en helt annen situasjon.

Uansett om man bor alene eller to med barn så blir reduksjon i barnetillegg og barnetrygd merkbart om en en ufør.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent det samme utbetalt, men plutselig har jeg 40% i skatt.... Jeg tror likhet i summer har noe med at inntekt før uførhet er oppjustert til dagens kroneverdi, men syns at 40% skatt var veldig mye. Er aleneforsørger. Sendte inn tallene på ny, for å få nytt skattekort, men kom ut med det samme....

Foredrene mine, som begge er alderspensjonister med mye mer enn meg utbetalt til sammen, gjeldfri enebolig verdt 6 millioner og 2 millioner på bok, har 29% i skatt. Forstå det den som vil.....



Anonymous poster hash: c5702...b9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er klp?

Anonymous poster hash: bc742...302

Kommunal Landspensjonskasse. Hvis du har vært offentlig ansatt før du ble ufør, har var innemldt i pensjonskassen via rabeidsgiver, opparbeides det rettigheter til pensjon derfra i tillegg til uføretrygd fra NAV. Tror det betinger minst to års ansattelse.

Anonymous poster hash: c5702...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda begge foreldre har da egentlig dette ansvaret. Men enkelte tar det ikke... Men det er en helt annen situasjon.

Uansett om man bor alene eller to med barn så blir reduksjon i barnetillegg og barnetrygd merkbart om en en ufør.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

Det er merkbart ja, men dette er noe en vet og kan forberede seg på.

Anonymous poster hash: 68810...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkbart ja, men dette er noe en vet og kan forberede seg på.

Anonymous poster hash: 68810...c01

Nå er det ikke like lett for alle å spare opp for å dekke opp dette tapet, det kan bli mange tusen i måneden. Og er trygden liten fra før så vil mange slite.

Jeg påpekte bare at det ikke er sammenheng mellom barnelovens pålegg om forsørgelse og folketrygdens ytelser som forsvinner. Og som forelder har man ansvaret uansett, men det er hardt for mange når dette forsvinner.

Selv om jeg selv ikke er i den situasjon klarer jeg å se at det er vanskelig for enkelte.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke like lett for alle å spare opp for å dekke opp dette tapet, det kan bli mange tusen i måneden. Og er trygden liten fra før så vil mange slite.

Jeg påpekte bare at det ikke er sammenheng mellom barnelovens pålegg om forsørgelse og folketrygdens ytelser som forsvinner. Og som forelder har man ansvaret uansett, men det er hardt for mange når dette forsvinner.

Selv om jeg selv ikke er i den situasjon klarer jeg å se at det er vanskelig for enkelte.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

Jeg har selv mistet dette tillegget for 4 år siden så jeg vet veldig godt hvordan det er. Men samtidig er dette noe en vet om, og bare er nødt til å tilpasse seg i.

Anonymous poster hash: 68810...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 1600 mer i mnd. Men til sommeren må jeg klare meg med nesten 9000 mindre i mnd fordi barnetrygd, barnebidrag og barnetillegg forsvinner. DA skal det bli moro da, når man har to hjemmeboende barn over atten hjemme.

Anonymous poster hash: 84f38...29a

Går de på vgs, eller er de over 20? Hvor gamle er de egentlig?

Du kan vel bare prate med de om at de må prøve å få seg en liten jobb om de går siste år på vgs. Tror de kan får stipend om du har lav inntekt selv om de bor hjemme, men det er ikke så mye.

Det er normalt å få seg en jobb når man er over 18 om man ønsker å ha en annen livsstil enn å kun få det nødvendigste av foreldrene.

Som forelder har man forsørgelsesplikt overfor barn som fortsatt går på videregående, uansett om de er 18 eller 19. Barneloven slår fast det, men alle støtteordninger forsvinner den dagen barnet blir 18.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

Ja, om barnet går på vgs skal foreldrene hjelpe barna, men om foreldrene ikke har råd så pleier barna å forstå dette og prøve å få seg en jobb.

Det er mange som får seg jobb når de er 18 år selv om de har 1 år igjen på vgs, fordi de ikke kan eller vil leve på foreldrene, og man hjelper jo til økonomisk om ikke foreldrene har råd.

Eller så får de jobb fordi de ønsker å ha mer penger enn det de får fra foreldrene, siden man skal være med på alt og ha alt. Eller man ønsker å spare penger.

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å leve på foreldrene mine om de ikke hadde hatt råd, og da finner man seg en jobb.

Men jeg vet om en jente som slet med sosial angst på vgs, og hun bodde hjemme med mor og en bror. Moren var ufør og hadde veldig lite penger, og barna fikk stipend pga dette. Hun klarte ikke spørre etter en ekstrajobb, men var veldig flinkt til å leve på stipendet og å spise den maten hun fikk hjemme. Hun kjøpte aldri noe ute, for hun hadde ikke penger, og hun var sjelden med på ting.

Så det er veldig trist om man sliter med ting som gjør at man ikke klarer å spørre etter jobb ... da må man samle tomflasker eller bare godta det man får hjemme.

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be dem flytte hjemmenfra da ;)

Anonymous poster hash: bc742...302

Man ber ikke noen som går på vgs flytte hjemmefra om man har dårlig råd, men man ber de om å forstå at man har dårlig råd og ikke kan få annet enn mat og husly hjemme,

og man kan oppfordre de til å få seg en liten ekstrajobb så de har penger de kan bruke på klær og sosialt, siden mor eller far ikke har råd til å kjøpe klær og spandere kino og turer lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda begge foreldre har da egentlig dette ansvaret. Men enkelte tar det ikke... Men det er en helt annen situasjon.

Uansett om man bor alene eller to med barn så blir reduksjon i barnetillegg og barnetrygd merkbart om en en ufør.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

Faren min fortsatte å betale barnebidrag til jeg nesten ble 19 og flytta hjemmenfra

Man ber ikke noen som går på vgs flytte hjemmefra om man har dårlig råd, men man ber de om å forstå at man har dårlig råd og ikke kan få annet enn mat og husly hjemme,

og man kan oppfordre de til å få seg en liten ekstrajobb så de har penger de kan bruke på klær og sosialt, siden mor eller far ikke har råd til å kjøpe klær og spandere kino og turer lenger.

Anonymous poster hash: bc742...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har omtrent det samme utbetalt, men plutselig har jeg 40% i skatt.... Jeg tror likhet i summer har noe med at inntekt før uførhet er oppjustert til dagens kroneverdi, men syns at 40% skatt var veldig mye. Er aleneforsørger. Sendte inn tallene på ny, for å få nytt skattekort, men kom ut med det samme.... Foredrene mine, som begge er alderspensjonister med mye mer enn meg utbetalt til sammen, gjeldfri enebolig verdt 6 millioner og 2 millioner på bok, har 29% i skatt. Forstå det den som vil..... Anonymous poster hash: c5702...b9d v

Du må endre skattekortet ditt. Du skal ha en del høyere inntekt enn maks uførepensjon fra det offentlige før du må betale så mye skatt.

Til du som mister barnetillegg ++: Ungene får vel maks stipend, så lommepenger har de. De må selv søke om utvidet bidrag fra bidragsyter. Gjør en avtale med de om at ihvertfall deler av den summen går til husholdning.

Anonymous poster hash: cba9e...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min fortsatte å betale barnebidrag til jeg nesten ble 19 og flytta hjemmenfra

Anonymous poster hash: bc742...302

Det var bra for deg. Men det finnes dessverre en del foreldre som slipper å betale bidrag.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra for deg. Men det finnes dessverre en del foreldre som slipper å betale bidrag.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

Han måtte ikke, han gjorde det frivillig ;)

Man kan alltids spørre faren

Anonymous poster hash: bc742...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Taper 63.722kr i året :(

Ganger man med 3år (overgangsfase) blir det 191.166kr

Snakk om tåpelig argumentasjon.,,, "på papiret" ser der bra ut, men regner man langsiktig lyver ikke tallene...

Betaler skatt av allerede beskattet pensjon/trygd, må betale arb-skatt ingen feriepenger, trekker 57,8% skatt over 1G grensen, betaler skatt på ekstrajobben + 57,8% over 1G. Dobbelt/3 dobbelt skatt???.

27/7 å være Ung ufør/ufør

= 0,8kr netto i timen på 24 timers "jobb"

= 40kr netto i timen på 7,5 timers "jobb"

Da ser man litt på hva man sitter igjen med,, jeg forbanner KREFTen.

Noen sier "åh det er nå du ser verdiene i livet ditt når du har fått en så alvorlig aggressiv sykdom"

Nei den ser jeg ikke... Jeg vil jo ikke være en byrde i samfunnen men en ressurs, ung ufor/ufør og de eldre krever penger av staten., ja og så??? Noen Andre får lønn på 14 dager sykemelding, der skulle det være diskusjoner, lettere å være hjemme 2dager ekstra med lønn når man vet regelverket sier det.

Hadde jeg ikke vært ekstrahjelp å tjent litt ekstra før neste operasjon står for tur, hadde det ikke gått rundt i det hele tatt. Penger på ekstrajobben går til det staten ikke dekker i forkant, under og etter enda en hofteoperasjon.

Noe er riv ruskende galt når staten tar de fra de aller svakeste i samfunnet.

Nei..

Jeg ser på oss som de sterkeste i samfunnet.

Mennesker som sklir på ett BANANskall gjennom livet, møter en spennende utfordring hvis/når de blir avhengig av staten resten av livet. Betaler skatt, er en ressurs og ser fortsatt oppover, selv i motbakke..

Når staten tar pengerne våre blir jeg provosert.. Er dere enig? Eller ?

Jeg vil være inkluderende på lik linje. På grensen til ulovlig spør du meg.. Hvem setter Normene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går de på vgs, eller er de over 20? Hvor gamle er de egentlig?

Du kan vel bare prate med de om at de må prøve å få seg en liten jobb om de går siste år på vgs. Tror de kan får stipend om du har lav inntekt selv om de bor hjemme, men det er ikke så mye.

Det er normalt å få seg en jobb når man er over 18 om man ønsker å ha en annen livsstil enn å kun få det nødvendigste av foreldrene.

Ja, om barnet går på vgs skal foreldrene hjelpe barna, men om foreldrene ikke har råd så pleier barna å forstå dette og prøve å få seg en jobb.

Det er mange som får seg jobb når de er 18 år selv om de har 1 år igjen på vgs, fordi de ikke kan eller vil leve på foreldrene, og man hjelper jo til økonomisk om ikke foreldrene har råd.

Eller så får de jobb fordi de ønsker å ha mer penger enn det de får fra foreldrene, siden man skal være med på alt og ha alt. Eller man ønsker å spare penger.

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å leve på foreldrene mine om de ikke hadde hatt råd, og da finner man seg en jobb.

Men jeg vet om en jente som slet med sosial angst på vgs, og hun bodde hjemme med mor og en bror. Moren var ufør og hadde veldig lite penger, og barna fikk stipend pga dette. Hun klarte ikke spørre etter en ekstrajobb, men var veldig flinkt til å leve på stipendet og å spise den maten hun fikk hjemme. Hun kjøpte aldri noe ute, for hun hadde ikke penger, og hun var sjelden med på ting.

Så det er veldig trist om man sliter med ting som gjør at man ikke klarer å spørre etter jobb ... da må man samle tomflasker eller bare godta det man får hjemme.

Ser det også som en selvfølge at store barn forsørger seg selv når det kommer til fornøyelser og klær. Men mat og husrom koster jo like mye fra den ene dagen til den andre. Og om man har to tenåringer som man forsørger er det ikke bare flytte til en ettroms for å spare penger. Og som den ene sa her, kaste dem ut.

De fleste unge gjør det de kan for å hjelpe foreldrene om de har dårlig råd. Men det er likevel tøft å miste så mye penger på en gang. Det var det jeg svarte på i utgangspunktet :-)

Anonymous poster hash: f5f40...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent det samme utbetalt, men plutselig har jeg 40% i skatt.... Jeg tror likhet i summer har noe med at inntekt før uførhet er oppjustert til dagens kroneverdi, men syns at 40% skatt var veldig mye. Er aleneforsørger. Sendte inn tallene på ny, for å få nytt skattekort, men kom ut med det samme....

Foredrene mine, som begge er alderspensjonister med mye mer enn meg utbetalt til sammen, gjeldfri enebolig verdt 6 millioner og 2 millioner på bok, har 29% i skatt. Forstå det den som vil.....

Anonymous poster hash: c5702...b9d

Da er det jo helt opplagt og logisk at det er noe galt med skattekortet til en av dere, de som tjene mer, betaler også mer i skatt i både kroner og prosent. Ser at mange her inne har tatt på skylapper. En nevner også at hun taper 60.000 i året, ok, men da skylds det helt andre grunner enn den nye ordningen. Hva med å lese litt og sette dere ordentlig inn i endringene?

Anonymous poster hash: ee81f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo helt opplagt og logisk at det er noe galt med skattekortet til en av dere, de som tjene mer, betaler også mer i skatt i både kroner og prosent. Ser at mange her inne har tatt på skylapper. En nevner også at hun taper 60.000 i året, ok, men da skylds det helt andre grunner enn den nye ordningen. Hva med å lese litt og sette dere ordentlig inn i endringene?

Anonymous poster hash: ee81f...dcf

Barnetillegget = 35352kr i året.

Mindre 1G grense = 28370kr

= 63722kr

Samboer med felles barn = ? (Enda) fratrekk pga høy lønning samlet uklart.

Den lønna over 1G nå = 57.8% skatt som igjen er allerede betalt arbeids skatt fra arb giver.

2 av 10 kommer veldig mye dårligere ut.

Men staten presiserer jo 8 av 10 kommer bedre ut!

Skjulte ord og handlinger i retorikk språket! Ja så klart ,Ser det bedre ut på liknings tallene! Regn over på årsbasis og gang det med 3år (overgangsfase)

Det er de Reelle tallene vi tenker på. Ikke "papiret" som blir pyntet på !

Endret av Shelby83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...