Gå til innhold

Ny uføretrygd, hvor mye mindre/mer får du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Julekaker er ikke enslig, men har partner med inntekt. Ergo neppe noen bostøtte, da denne beregnes per husstand.

Anonymous poster hash: cba9e...911

Da har man jo 2 inntekter da. Så kan jo ikke regne så 1 betaler alt.

Anonymous poster hash: 9e988...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som får mindre utbetalt hver måned, får dere mindre brutto totalt pr år?



Anonymous poster hash: 68810...c01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man jo 2 inntekter da. Så kan jo ikke regne så 1 betaler alt.

Anonymous poster hash: 9e988...af4

Stikkord: Bidra etter evne. Så den med høyset inntekt må naturligvis bidra mye mer økonomisk enn den med lav inntekt.

Anonymous poster hash: cba9e...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er enslig ung uføre (noe jeg regner med du er ut fra satsen du nå får i 2015) og har 0 fradrag for gjeldsrenter, barn osv, så var ung uføre i fjor på 218.268 i året. Beregner man skatt ut av det, og med særfradrag som da fantes i 2014, så skulle du skatte rundt 32.000 av disse. Dette ville gitt deg en månedlig utbetaling på ca 15.500 kroner utbetalt i 2014, så du har nok skattet alt for mye, og det er jo fint at du velger å skatte for mye fordi du har råd til det og heller få noe tilbake (noe som i ditt tilfelle vil mest sannsynlig gi deg godt over 20.000 tilbake på skatten i juni), det at du kommer litt bedre ut i år vil jeg tro er fordi du ikke har noe gjeld, de har vel hele tiden sagt at de med gjeld og envt personlige uføreforsikringer er de som vil komme dårligst ut (ikke at de har sagt dette med personlige forsikringer/utbetalinger fra KLP, statens pensjonskasse osv, det ville ikke arbeidsministeren uttale seg om da han ble spurt, men det sier seg jo selv når disse ikke setter opp sine satser, men det skal skattes som vanlig lønn fremfor pensjon. Godt å høre at noen kommer bedre ut ihvertfall, jeg vet ikke om noen :)

Anonymous poster hash: 8e209...433

Joda, jeg har gjeld, rundt 800 000 ca :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig talt si at jeg ikke skjønner dette. Får 600,- mindre utbetalt pr mnd med de nye reglene dvs 14100,- netto. Skatteklasse 1, enslig, minstepensjon, og blir trekt 4100 i skatt pr mnd nå. Har null gjeld og skatter til Hordaland. Totalt sett kan det se ut til at jeg får mer totalt i året etter skatteoppgjøret, men hvorfor får jeg mindre utbetalt pr mnd når jeg har null gjeld og minstesats i pensjon? Ikke har jeg helse til å jobbe noe som betyr null sjans til å øke min inntekt. Har sparepenger under 50000,- innvirkning på dette?

Noen som kan forklare litt her?

Anonymous poster hash: 68810...c01

Du blir ikke trukket skatt i juni (eller er det juli), og i desember blir du trukket 50%.

Anonymous poster hash: c60f4...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg har gjeld, rundt 800 000 ca :)

Luksusfellen?

Anonymous poster hash: bc742...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke trukket skatt i juni (eller er det juli), og i desember blir du trukket 50%.

Anonymous poster hash: c60f4...258

Det visste jeg jo. Men jeg lurer allikevel på hvordan andre kommer fram til sine underskudd? Fikk forresten en telefon fra Nav der det ble sagt at det var det totale gjennom ett år som skulle være nesten uforandret eller bedre for de fleste. Da kommer jeg i minus 600 på ett år, så håper jeg får att en del på skatten.

Anonymous poster hash: 68810...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusfellen?

Anonymous poster hash: bc742...302

Så en ufør med gjeld = Luksusfellen?

Du vet også at folk med trygd kan ha boliglån, studielån, billån, mm uten at det er tegn på Luksusfellen. Makan!

Men godt å vite at jeg med uføretrygd som har 300000 i studielån og 1050000 i huslån nå også blir sett på som et tilfelle av Luksusfelledeltaker. Mange av oss (de aller fleste) hadde et liv med utdannelse, jobb og familie før vi ble syke eller skadet.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg jo. Men jeg lurer allikevel på hvordan andre kommer fram til sine underskudd? Fikk forresten en telefon fra Nav der det ble sagt at det var det totale gjennom ett år som skulle være nesten uforandret eller bedre for de fleste. Da kommer jeg i minus 600 på ett år, så håper jeg får att en del på skatten.

Anonymous poster hash: 68810...c01

De fleste som får flere tusen mindre i mnd er som oftest de som har hatt betydelig gjeld. Før fikk man over 50% fradrag på skatten for gjeldsrentene, men nå får man bare 27% som alle andre. Dette kan utgjøre mange tusen i forskjell på et år.

Anonymous poster hash: c60f4...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 1600 mer i mnd. Men til sommeren må jeg klare meg med nesten 9000 mindre i mnd fordi barnetrygd, barnebidrag og barnetillegg forsvinner. DA skal det bli moro da, når man har to hjemmeboende barn over atten hjemme.



Anonymous poster hash: 84f38...29a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som får flere tusen mindre i mnd er som oftest de som har hatt betydelig gjeld. Før fikk man over 50% fradrag på skatten for gjeldsrentene, men nå får man bare 27% som alle andre. Dette kan utgjøre mange tusen i forskjell på et år.

Anonymous poster hash: c60f4...258

Ja, det forstår jeg jo. Men siden jeg ikke har gjeld skule jeg jo komme helt likt ut eller bedre?

Anonymous poster hash: 68810...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får 1600 mer i mnd. Men til sommeren må jeg klare meg med nesten 9000 mindre i mnd fordi barnetrygd, barnebidrag og barnetillegg forsvinner. DA skal det bli moro da, når man har to hjemmeboende barn over atten hjemme.

Anonymous poster hash: 84f38...29a

Be dem flytte hjemmenfra da ;)

Anonymous poster hash: bc742...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be dem flytte hjemmenfra da ;)

Anonymous poster hash: bc742...302

Som forelder har man forsørgelsesplikt overfor barn som fortsatt går på videregående, uansett om de er 18 eller 19. Barneloven slår fast det, men alle støtteordninger forsvinner den dagen barnet blir 18.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstår jeg jo. Men siden jeg ikke har gjeld skule jeg jo komme helt likt ut eller bedre?

Anonymous poster hash: 68810...c01

Hva var ditt totale skattetrekk i fjor? Og hva blir ditt totale skattetrekk i år (bare gang denne måneds skatt med 10,5). Man må se året som helhet og ikke plukke ut enkelt måneder.

Anonymous poster hash: c60f4...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som forelder har man forsørgelsesplikt overfor barn som fortsatt går på videregående, uansett om de er 18 eller 19. Barneloven slår fast det, men alle støtteordninger forsvinner den dagen barnet blir 18.

Anonymous poster hash: f5f40...e81

Faren da?

Anonymous poster hash: bc742...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får uføretrygden fra to plasser; en vanlig, offentlig og en fra livsforsikringsselskap.

Tilsammen har den økte skatten redusert inntekten min med netto 1800,- kr pr mnd.



Anonymous poster hash: 9afef...f4e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt fryktelig for meg dette, hvordan skal jeg få betalt lånet nå. De tvinger jo folk fra hus og hjem.

:cry3:



Anonymous poster hash: 208b5...7a6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...