Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjennom alle disse årene har Norge vært styrt av kongefamilien. Men er det kanskje nå på tide å avskaffe monarkiet?

Jeg mener ikke dette for jeg tenker at kongefamilien er et fint symbol på landet vårt. Noen vil derimot mene at vi ikke trenger dem lenger, og at vi har dem bare til pynt. Hva er deres synspunkter?

Nå har vel Norge vært styrt av Regjeringen.

Men idéen om at noen arver en kongetittel er utdatert. I allefall i et demokratisk samfunn.

Skrot monarkiet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk snakker om at tyrgdemottagere snylter. Hva med kongefamilien som bruker skattepengene våre til å hauge seg opp en formue og en fancy livsstil, bare fordi de har arvet en tittel?

• Liker 1
Skrevet

Norge har ikke vært styrt av noen kongefamilie på mange år. De er pin-up modeller for Norge. That`s it!

Jeg foreslår at vi har folkeavstemning på hvem som skal være konge og hvem som skal være dronning, og at vi gjør det som en slags melodi-grand-prix missekonkurranse. Det skal være lov for alle alderstrinn å stille opp, og alle kroppsformer. Både hermelinskappeshow, bikinishow og representasjonsaktuelle spørsmål. Dette er et mer seriøst forslag enn å ha kongehus i utgangspunktet, det er vel ganske entydig hva som er mest latterlig og mest forkastelig som overlevning fra middelalderen. Nei, jeg er ikke kongehusopptatt, jeg er ikke misunnelig, jeg er ikke en millimeterrettferdighetsmann. Og mye bryr jeg meg ikke. Sånn ca akkurat nok til å gå inn i denne tråden og dele denne gode ideen.

Skrevet

Utdatert liksom. Du vet demokratiet startet i det greske Athen.

Sokrates ble drept av demokratiet. Plato som var elev til Sokrates hatet demokratiet. Fordi demokratiet drepte hans mentor. Under demokratiet i Athen var det kun menn som hadde makt. Det vil et mannlig dominert samfunn. Plato mente at demokratiet var urettferdig. Derfor oppfant Plato republikk systemet. Republikk systemet er et samfunn styrt av lover. Ikke av folket. I republikk systemet til Plato fikk folket ytringsfrihet. Kvinner og menn fikk like rettigheter som følge av likestilte lover. Kun rike mennesker fikk lov til å delta i valgkamp. Fattige mennesker fikk stemmerett til å stemme fram en konsul/president. Alle moderne systemer kommer fra Plato. En republikk hvor alt er styrt av lover. Ikke demokratiet.

Derfor heter Stortinget den lovgivende makt. Norge er et land styrt av loven med ideologi fra Plato sin republikk.

Ingenting av disse ideologiene er moderne! Ytringsfrihet, demokrati og konsul/president har eksistert tusenvis av år før vi kom til den moderne verden. Eleven til Plato vist at monarkiet var det beste styre system. Fordi alle andre ideologier som republikk, diktatur styre, osv alltid leder tilbake til monarkiet. Se på Russland osv.

Vi har moderne samfunn my ass. Moderne samfunn med politikk ideologi fra antikken. Det er ikke modernt i det hele tatt. Dere vet ikke hva dere prater om engang. Lær litt historie. I et ekte demokratisk samfunn. Ville alle kvinner vært slaver. Kvinne fikk først sine rettigheter, ytringsfrihet og likestilling fra Plato sin republikk. De første som innførte republikk systemet var det romerske riket.

Men Aristotle viste at alle ideologi systemer alltid fører tilbake til monarki styre. Her får dere historien Julius Gaius Ceasar som gav gratis mat, vin og sirkus underholdning til den fattige befolkningen. Slik at han kunna sikre seg nok stemmer til å bli konsul/president. Etterhvert fikk Julius Gaius Ceasar så mye makt at han fikk lyst til å bli keiser over romerriket.

Ja så enkelt er det!

I Syria har presidenten beseiret opposisjonen. Syria gikk fra republikk til monarki styre igjen. Å vent litt. Dette ligner jo på det som skjedde i det romerske republikk.

I Tyrkia har presidenten beseiret opposisjonen. Tyrkia gikk fra republikk til monarki styre igjen med en gal konge som jobber med å innføre Sharia også kalt islamsk lov. OMG det romerske republikk deja vu igjen.

http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/erdogan-dreams-of-full-sharia-law-in-turkey/story-e6frgd0x-1226545827254?nk=b223fb3399a33c266ee2627f17c7d770

I Russland har Vladimir Putin beseiret opposisjonen. Russland gikk fra republikk til monarki styre igjen. Aristotles hadde jo rett. Alle ideologier leder tilbake til monarki styre.

I Egypt vant det muslimske brorskapet president valget. Nå har de diktatur styre. Dette ligner ekstremt veldig mye på det romerske republikk.

Moderne samfunn? Dere vet ideologiene vi har i dagen politikk. Er flere tusen år gamle. Nå får dere fanken meg lære litt historie.

Ja, men vi bor da ikke i et føydalsamfunn lengre...

Skrevet

Poenget mitt er at vi kommer til å ende opp med konge og diktator til slutt. Er det bare dumme mennesker i dette forumet her? Når jeg nevner republikken Russland, republikken Syria, republikken Tyrkia og republikken Egypt. Så snakker jeg akkurat om det som skjer i 2015. Jeg snakker om konsekvensene av et republikk der president får mye makt å blir en konge/diktator, men dere lever virkelig i en fantasi verden.

Du skriver som en kompis av meg :fnise:

Men...Han strøk på Historie xD

-Tenker på alt du har skrevet her til nå :P

Er enig med deg iallefall :)

Skrevet

Ikke verst å bli kalt Konge-hater bare fordi man argumenterer mot monarkiet.

Tror jeg melder meg ut av debatten..

Anonymous poster hash: 552b5...3cf
Skrevet

Man trenger ikke president heller. Det er ikke et valg mellom konge eller president. Det er et valg mellom konge eller ikke konge.

Hvor vanskelig er det å skjønne slikt?

Du har rett i at man ikke nødvendigvis trenger å erstatte kongen med en president. Men om traurige politikere en gang i fremtiden får med seg folket på å avvikle kongehuset vil jeg tro at det vil legges opp til en debatt om hvilken modell Norge skal velge: a) Ingen erstatter for Kongen, b) Erstatning for kongen med noenlunde samme funksjon (president uten makt etc), c) President med makt (som i USA, Frankrike e.l.)

Vil nok tro muligheten for å få et politisk valgt statsoverhode fremstår fristende for mange politikere, på samme måte som de gjerne vil melde Norge inn i EU for å kunne få fancy byråkratjobber i Brussel.

Har uansett god tro på at jeg slipper å oppleve et Norge uten kongehus i min levetid :)

Skrevet

Nei. Det blir ikke republikk om man avskaffer kongehuset. Republikk = president. Vi har allerede et parlamentarisk demokrati, et Storting og en regjering. Det er der makten ligger i dag, ikke hos Kongen.

Dette er minst 5. gangen jeg har skrevet dette. Man trenger ikke å ansette en president dersom man avskaffer en Konge som allerede ikke har makt.

Jesus..

Nei, men vi trenger noen til å ta seg av å være pyntedokker. Det har ikkestatsminister og stortingspresident tid til i dag

Anonymous poster hash: 69f87...f12

Gjest Triangel
Skrevet

Kongen kan ikke bli korrupt. Hele Norge er hans land. Monarkiet kan ihvertfall ikke kjøpes opp med penger. De eier jo hele Norge. Ingenting er mer verdifult enn land.

Men hvis dere ønsker korrupte presidenter. Vær så god.

Jens Stoltenberg har en skjult formue på 45 millioner

http://www.nettavisen.no/na24/--jens-stoltenberg-har-en-skjult-formue-pa-45-millioner/3671695.html

Og hvor mye skjult formue tror du kongefamilien har?

Det er anslått å være nærmere en milliard og ingen har innsyn i hvor pengene er plassert. Er det virkelig slik man ønsker et moderne Norge? For alt vi vet kan kongefamilien velge representasjonsoppgaver etter hvor de har penger plassert - altså i egeninteresse. Det får vi aldri svar på så lenge deres økonomi kan holdes skjult på denne måten.

Skrevet

Folk snakker om at tyrgdemottagere snylter. Hva med kongefamilien som bruker skattepengene våre til å hauge seg opp en formue og en fancy livsstil, bare fordi de har arvet en tittel?

Primærkosten av Kongefamilien er knyttet til Kongefamiliens representasjonsjobb, og har relativt lav hvis man ser det i den konteksten.

Det er vanskelig å se noen reell innsparing av utgiftene ved å gå over til President; javnt over er det noen kostnader som synker fordi man betaler for færre; mens noen kostnader øker fordi avskrivningstiden går fra generasjoner til 4-8 år.

Den STORE kosten , er den mennesklige belastningen vi legger på en liten gruppe mennsker. Men hvis jeg har forstått de signaler og disposisjoner Krompen har gjordt blir dette en relativt irrelevant diskusjon; det virker som Krompen planlegger styrt avvikling av kongefamilien i løpet av sin regenttid.

Skrevet

Og hvor mye skjult formue tror du kongefamilien har?

Det er anslått å være nærmere en milliard og ingen har innsyn i hvor pengene er plassert. Er det virkelig slik man ønsker et moderne Norge? For alt vi vet kan kongefamilien velge representasjonsoppgaver etter hvor de har penger plassert - altså i egeninteresse. Det får vi aldri svar på så lenge deres økonomi kan holdes skjult på denne måten.

http://www.dagbladet.no/2015/01/03/kultur/meninger/hovedkommentar/kommentar/kongehuset/36982527/

Skrevet

Igjen faller du tilbake på argumentet at man må erstatte Kongen med noe dersom monarkiet avskaffes, det er ikke tilfellet. Slik som at man ikke må kjøpe en Mercedes dersom man ikke vil kjøpe en BMW.

-Er Kongen en gallionsfigur? Ja, absolutt.

-Trenger man det i dag? Kanskje, kanskje ikke.

-Har det kulturhistorisk verdi? Ja, absolutt. Det er også hovedgrunnen til at andre land har beholdt monarkiet eller et formelt aristokrati til tross for at man har beveget seg over til parlamentarisme.

-Trenger denne gallionsfiguren å disponere x antall eiendommer som offentligheten betaler for, et egen militæravdeling, en vanvittig kostbar yatch som offentligheten betaler for osv? Nei, absolutt ikke.

En president ville uansett vært et billigere alternativ enn en konge og et hoff.

En president har ofte livstidspensjon etter utstått verneplikt.

Dersom en sånn sitter i 4-8-12 år, og er 60-70 år gammel ved avgang, så skal vel vedkommende ha 1-2-3 mill i årlig pensjon, i kanskje 15-20 år.

Da kan vi vel til enhver tid ha 3-5 avdankede presidenter gående på 'gress', det blir penger av det også.

Itillegg er det jo sånn at de kongeliges apanasje ikke bare spanderes på kvinner og drukk og raske biler, mye går til personale som vedlikeholder div. kulturminner, kallet slott.

Jeg er ikke sikker på at presidenter er noe billigere!

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal høre med Frederik og Mary om de er interessert i å innlemme oss i kongedømmet igjen når de tar over familiebedriften.

Anonymous poster hash: 98a35...e66

Skrevet

Ja. Bort med monarkiet. Nå må Norge se å pelle seg ut av middelalderen!

Når land som Finland, Island og Frankrike klarer seg uten monarki, vil Norge kunne gjøre det samme!

Anonymous poster hash: 5d253...abd
Skrevet

Primærkosten av Kongefamilien er knyttet til Kongefamiliens representasjonsjobb, og har relativt lav hvis man ser det i den konteksten.

Det er vanskelig å se noen reell innsparing av utgiftene ved å gå over til President; javnt over er det noen kostnader som synker fordi man betaler for færre; mens noen kostnader øker fordi avskrivningstiden går fra generasjoner til 4-8 år.

Den STORE kosten , er den mennesklige belastningen vi legger på en liten gruppe mennsker. Men hvis jeg har forstått de signaler og disposisjoner Krompen har gjordt blir dette en relativt irrelevant diskusjon; det virker som Krompen planlegger styrt avvikling av kongefamilien i løpet av sin regenttid.

Altså en inntekt på 228 millioner kroner FØR vedlikehold av eiendom, offisielle besøk i utlandet og driften av kongeskipet «Norge» er regnet med, for å reise rundt å smile pent, se på kunst, håndhilse og klippe snorer ser jeg på som i overkant generøs betaling, du.

I tillegg kommer det at befolkningen som finansierer dette ikke får noe innsyn i hva de faktisk gjør med alle penga.

Skrevet

Ja. Bort med monarkiet. Nå må Norge se å pelle seg ut av middelalderen!

Når land som Finland, Island og Frankrike klarer seg uten monarki, vil Norge kunne gjøre det samme!

Anonymous poster hash: 5d253...abd

Amen.

• Liker 1
Skrevet

En president har ofte livstidspensjon etter utstått verneplikt.

Dersom en sånn sitter i 4-8-12 år, og er 60-70 år gammel ved avgang, så skal vel vedkommende ha 1-2-3 mill i årlig pensjon, i kanskje 15-20 år.

Da kan vi vel til enhver tid ha 3-5 avdankede presidenter gående på 'gress', det blir penger av det også.

Itillegg er det jo sånn at de kongeliges apanasje ikke bare spanderes på kvinner og drukk og raske biler, mye går til personale som vedlikeholder div. kulturminner, kallet slott.

Jeg er ikke sikker på at presidenter er noe billigere!

Vel, Kongeparet får en apanasje på 10 mill i året, skattefritt som all apanasje er, denne apanasjen er kongeparets "lommepenger" og er sagt å dekke personlige utgifter og drift av privat eiendom. Hva som regnes som "privat eiendom" er ikke nøyaktig beskrevet, men som nevnt så er kongeskipet å regne som Kongens private eiendom og det koster staten flere titalls millioner i året, selv om det kun er Kongen og hans familie som disponerer det. Så har man Kongsseteren, Skaugum, Mågerø og et par mindre eiendommer. Apanasjen dekker ikke alt dette på langt nær. En president betaler skatt, eller burde i hvert fall det. At presidenten får etterlønn er vanlig og pensjon er en opparbeidet rettighet alle skattebetalere har. Til enhver tid har man da kanskje 10stk presidenter i live (færre dersom man antar at de sitter lenger enn 4 år), noe som burde tilsi en etterlønnsutgift på 10-20 millioner som beskattes), indeksregulert selvsagt, slik som også apanasjen er. Staten skal ikke trenge å måtte holde presidentene og deres familie og etterkommere med bolig, vinterhytte, sommersted, representasjonsbolig og luksusyacht, et hoff og privat militæravdeling resten av livet, så noe billigere tror jeg faktisk president er.

Skrevet

Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker.

pinar, mod.

• 10 måneder senere...
Skrevet

*bump*

Anonymkode: 1064b...046

Skrevet

Vi må bevare monarkiet. Jeg orker ikke tanken på ei dum radisskjerring som president. President Grande eller President Tadjik. Kongefamilien har stil, noe svært få nordmenn har. Derfor bør kongehuset bestå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...