AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #21 Skrevet 16. januar 2015 Joda, men si meg, hvordan er det andre steder hvor det ikke er monarki? De har sin regjering ja, men hva annet er det de har? Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Noe spesielt du tenker på? Anonymous poster hash: 552b5...3cf 1
Gjest Libertyan Skrevet 16. januar 2015 #22 Skrevet 16. januar 2015 Hva er deres synspunkter? Ja, vi bør avskaffe monarkiet, selv om H.M Kongen gjør en utmerket jobb er det fortsatt problematisk at han kun har fått jobben fordi han arvet den noe som ikke hører hjemme i en moderne liberal stat. Personlig ville jeg helst sett et system slik som i USA med en folkevalgt president med makt, men også en uten makt slik de har i Finland og på Island ville vært bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #23 Skrevet 16. januar 2015 Noe spesielt du tenker på? Anonymous poster hash: 552b5...3cf Et statsoverhode f.eks. Anonymous poster hash: 9d862...2e7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #24 Skrevet 16. januar 2015 Et statsoverhode f.eks. Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Statsminister og/eller stortingspresident? Anonymous poster hash: 552b5...3cf 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #25 Skrevet 16. januar 2015 Statsminister og/eller stortingspresident? Anonymous poster hash: 552b5...3cf Har de bare det i andre republikker? Anonymous poster hash: 9d862...2e7
Gjest Horatio Hornblower Skrevet 16. januar 2015 #26 Skrevet 16. januar 2015 Kongen styrer ikke Norge. Det er statsministeren\regjeringen som styrer Norge.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #27 Skrevet 16. januar 2015 Har de bare det i andre republikker? Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Republikker har president, men det er vanlig å beholde monarkiet selv om man går over til en demokratisk styreform, selv om det egentlig ikke er noen grunn til det. Anonymous poster hash: 552b5...3cf
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #28 Skrevet 16. januar 2015 Republikker har president, men det er vanlig å beholde monarkiet selv om man går over til en demokratisk styreform, selv om det egentlig ikke er noen grunn til det. Anonymous poster hash: 552b5...3cf Nettopp. Spørsmålet er da, ønsker vi i Norge en president ala Stoltenberg? Anonymous poster hash: 9d862...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #29 Skrevet 16. januar 2015 Nettopp. Spørsmålet er da, ønsker vi i Norge en president ala Stoltenberg? Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Vi trenger ikke president, vi har Storting og regjering med statsminister og stortingspresident. Kongen har ikke noen makt i Norge (i praksis), makten sitter allerede i Stortinget. Kongen sitter ikke i Stortinget, han sitter på slottet eller på hytta i Skaugum foruten de mange dagene han reiser rundt og deler ut håndtrykk. Jeg er ikke helt sikker på hva du vil frem til her. Det er ingenting (annet enn klausulen om at Kongen skal godkjenne regjeringen) i veien for å beholde Stortinget og regjeringen, altså det parlamentariske demokratiet vi allerede har, uten å beholde Kongen. Anonymous poster hash: 552b5...3cf 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #30 Skrevet 16. januar 2015 Det jeg vil fram til er at man vil få en president dersom man skal ha en republikk. Anonymous poster hash: 9d862...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #31 Skrevet 16. januar 2015 Vi trenger ikke president, vi har Storting og regjering med statsminister og stortingspresident. Kongen har ikke noen makt i Norge (i praksis), makten sitter allerede i Stortinget. Kongen sitter ikke i Stortinget, han sitter på slottet eller på hytta i Skaugum foruten de mange dagene han reiser rundt og deler ut håndtrykk.Anonymous poster hash: 552b5...3cf En Stortingspresident og statsministeren har allere nok oppgaver og vil ikke kunne overta alle oppgavene kongen har idag, derfor trenger vi en president itillegg. Hvordan trur du Stortinget vil fungere om stortingspresidenten ikke er tilstedet og farter rundt over hele verden? Anonymous poster hash: f66ed...212 2
Agathe Skrevet 16. januar 2015 #32 Skrevet 16. januar 2015 Jeg syns det er på tide å slippe dem fri og la dem klare seg selv i den virkelige verden. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #33 Skrevet 16. januar 2015 Bryr meg egentlig ikke. Selv om jeg hadde syntes at kongefamilien bare sitter på ræva og får alt på gullfat, påvirker ikke det mitt liv noe særlig. Derfor synes jeg at de godt kan få reise rundt og representere Norge. Anonymous poster hash: f0e56...62b
regine Skrevet 16. januar 2015 #34 Skrevet 16. januar 2015 En Stortingspresident og statsministeren har allere nok oppgaver og vil ikke kunne overta alle oppgavene kongen har idag, derfor trenger vi en president itillegg. Hvordan trur du Stortinget vil fungere om stortingspresidenten ikke er tilstedet og farter rundt over hele verden? Anonymous poster hash: f66ed...212 Selvfølgelig ville de kunne det. iflg norsk konstitusjon er det Stortingspresidenten som rangeres høyest etter kongen, og det er selvsagt ingenting i veien for at man endret slik at denne ble statsoverhode. Omrokering av arbeidsoppgaver og så kunne h*n gjort mer representasjon enn i dag. Monarkiet burde vært avskaffet for lenge siden - ingen grunn til å fø på en familie som liksom er "opphøyd" ifht oss andre, samtidig som deres liv er fullstendig fastlagt. Det er også en utvikling på gang i kronprinsfamilien som viser at de ikke har særlig god rolleforståelse (innblanding i politikk/sende barn på privatskole) Om det nå ordnes på den ene eller andre måten så ville det vært mye bedre med feks et president som kun hadde vervet i 4-8 år, og da av typen finsk/islandsk som kun er en symbolfigur og ikke har noen makt. Uansett hvor enig/uenig man er med personvalget, så vil man jo da bli kvitt de etter ikke altfor lang tid, og man slipper å fø på en hel familie i evighet. Kostnadsmessig ville det antakelig bli billigere enn den apanasje kongehuset mottar i dag, fordi i tillegg til den så stiller jo staten med penger til vedlikehold av diverse kongeboliger (slottet, stiftsgården i Trondheim etc). Og det er aldri et godt argument at "jamen, de gjør en god jobb", når det er et prinsipp det er snakk om. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #35 Skrevet 16. januar 2015 I realiteten har vi parlamentarisme i Norge og ikke monarki eller demokrati. Kongen har ingen makt. Parlamentet bryr seg ikke om hvilken støtte de har i folket. De ignorer andre ikke-parlamentariske ideologier med tilsvarende oppslutning. Anonymous poster hash: 4f246...4b6 1
Brunhilde Skrevet 16. januar 2015 #36 Skrevet 16. januar 2015 Nettopp. Spørsmålet er da, ønsker vi i Norge en president ala Stoltenberg? Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Ja, hvis president var et alternativ til monarkiet, så syns jeg Stoltenberg ville vært et godt alternativ. Nå er jeg ikke republikaner, så jeg syns kongefamilien kan bli. De gjør en ok jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #37 Skrevet 16. januar 2015 Det jeg vil fram til er at man vil få en president dersom man skal ha en republikk. Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Nei. Det blir ikke republikk om man avskaffer kongehuset. Republikk = president. Vi har allerede et parlamentarisk demokrati, et Storting og en regjering. Det er der makten ligger i dag, ikke hos Kongen. Dette er minst 5. gangen jeg har skrevet dette. Man trenger ikke å ansette en president dersom man avskaffer en Konge som allerede ikke har makt. Jesus.. Anonymous poster hash: 552b5...3cf 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #38 Skrevet 16. januar 2015 En Stortingspresident og statsministeren har allere nok oppgaver og vil ikke kunne overta alle oppgavene kongen har idag, derfor trenger vi en president itillegg. Hvordan trur du Stortinget vil fungere om stortingspresidenten ikke er tilstedet og farter rundt over hele verden? Anonymous poster hash: f66ed...212 Og hvilke oppgaver har Kongen? Trenger Kongen et hoff for å kunne gjøre disse oppgavene? En egen militæravdeling? Et kongeskip (som koster mangfoldige titalls millioner kroner i året)? Et dusin eiendommer verdt mange titalls millioner hver? Skattefritak? Apanasje til seg og familien? Anonymous poster hash: 552b5...3cf 1
Kjetil E Skrevet 16. januar 2015 #39 Skrevet 16. januar 2015 Heller en pyntekonge eller pyntedronning enn en riv ruskende president. Tenk dere det, en president ala Stoltenberg. Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Eller for ikke å snakke om President Siv Jensen URK jeg gremmes bare ved tanken. Nei takke meg til, jeg vil ha Monarki, et flott kongehus vi har, samlende er det og i motsetning til en President hvor de som stemte på vedkommende vil elske h*n og de som stemte på en annen kandidat vil ønske presidenten dit peppern gror. Så mye mye heller jeg vil beholde monarkiet. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #40 Skrevet 16. januar 2015 Eller for ikke å snakke om President Siv Jensen URK jeg gremmes bare ved tanken. Nei takke meg til, jeg vil ha Monarki, et flott kongehus vi har, samlende er det og i motsetning til en President hvor de som stemte på vedkommende vil elske h*n og de som stemte på en annen kandidat vil ønske presidenten dit peppern gror. Så mye mye heller jeg vil beholde monarkiet. Hvis du forviller deg inn på en bilforretning hvor en bilselger spør om du vil kjøpe en BMW og du pent takker nei fordi du ikke vil ha en BMW, må du da kjøpe en Mercedes? Det er nemlig akkurat slik du setter president opp mot kongehus. Anonymous poster hash: 552b5...3cf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå