Chromium Skrevet 16. januar 2015 #1 Skrevet 16. januar 2015 Gjennom alle disse årene har Norge vært styrt av kongefamilien. Men er det kanskje nå på tide å avskaffe monarkiet? Jeg mener ikke dette for jeg tenker at kongefamilien er et fint symbol på landet vårt. Noen vil derimot mene at vi ikke trenger dem lenger, og at vi har dem bare til pynt. Hva er deres synspunkter? 1
Djungelvrål Skrevet 16. januar 2015 #2 Skrevet 16. januar 2015 Norge har ikke vært styrt av noen kongefamilie på mange år. De er pin-up modeller for Norge. That`s it! 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #3 Skrevet 16. januar 2015 Ja, monarkiet bør avskaffes. De kongelige får finne seg en jobb og forsørge seg selv ... Monarki hører ikke hjemme i et moderne samfunn. Anonymous poster hash: 8f6e6...6e2 14
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #4 Skrevet 16. januar 2015 Jeg synes kongefamilien representerer Norge på en bra måte jeg De har jo fått kritikk for å være utradisjonelle, velge seg ektefeller og yrker som er for "folkelige", men jeg tenker at dette gjør at de reflekterer folket bedre, istedenfor at de var veldig korrekte og aldri gjorde feil eller bare gikk rundt i vakre antrekk og vinket hihi ser det for meg.Anonymous poster hash: d8a1b...5b2 5
Gjest Evans Skrevet 16. januar 2015 #5 Skrevet 16. januar 2015 Nei, jeg syns ikke vi skal avskaffe monarkiet. Jeg syns de gjør en flott jobb med å representere Norge og jeg syns de har en viktig historisk verdi.
Howl Skrevet 16. januar 2015 #6 Skrevet 16. januar 2015 Skal innrømme at jeg liker veldig godt å høre "Norge er et monarki", selv om kongefamilien ikke har noen annen funksjon i Norge enn å være til pynt. 3
Duckie Skrevet 16. januar 2015 #7 Skrevet 16. januar 2015 Enig med de over, kongefamilien i dag gjør en god jobb. Så lenge det er gode representanter som tar over (noe jeg synes Håkon er) er jeg fortsatt for. Jeg tviler på at det blir noe billigere med president. Er ikke særlig keen på at Siv Jensen eller Kristin Halvorsen skal ta over rollen som jeg synes Harald gjør bra i dag. 5
Chromium Skrevet 16. januar 2015 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2015 Ja, monarkiet bør avskaffes. De kongelige får finne seg en jobb og forsørge seg selv ... Monarki hører ikke hjemme i et moderne samfunn. Anonymous poster hash: 8f6e6...6e2 Hva tenker du med det? Hvorfor hører det ikke hjemme i moderne tid?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #9 Skrevet 16. januar 2015 Enig med de over, kongefamilien i dag gjør en god jobb. Så lenge det er gode representanter som tar over (noe jeg synes Håkon er) er jeg fortsatt for. Jeg tviler på at det blir noe billigere med president. Er ikke særlig keen på at Siv Jensen eller Kristin Halvorsen skal ta over rollen som jeg synes Harald gjør bra i dag. Man kan godt avskaffe monarkiet uten å innføre president. Vi har et Storting og en regjering som ledes av en statsminister, kongefamilien er lite mer enn marionetter. De utøver ingen politisk makt, og har ingen praktisk nytteverdi. Man kan alltids argumentere for at de er av kulturhistorisk verdi, og det er stort sett alt. Du kunne like gjerne sagt: Jeg synes vi skal ha monarki, det er tross alt billigere enn at alle innbyggerne skal få en BMW 5-serie hver, annenhvert år og gratis drivstoff. Like (u)gyldig resonnement. Anonymous poster hash: 552b5...3cf 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #10 Skrevet 16. januar 2015 Heller en pyntekonge eller pyntedronning enn en riv ruskende president. Tenk dere det, en president ala Stoltenberg. Anonymous poster hash: 9d862...2e7 1
Sir Winston Skrevet 16. januar 2015 #11 Skrevet 16. januar 2015 Heller en pyntekonge eller pyntedronning enn en riv ruskende president. Tenk dere det, en president ala Stoltenberg. Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Løper kaldt ned av ryggen ved tanken!! Nei, Monarki det er konge, det!! 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #12 Skrevet 16. januar 2015 Nei, de (som mange andre sier) representerer Norge på en flott måte, rundt om i verden.Anonymous poster hash: e9f18...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #13 Skrevet 16. januar 2015 Heller en pyntekonge eller pyntedronning enn en riv ruskende president. Tenk dere det, en president ala Stoltenberg. Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Man trenger ikke president heller. Det er ikke et valg mellom konge eller president. Det er et valg mellom konge eller ikke konge. Hvor vanskelig er det å skjønne slikt? Anonymous poster hash: 552b5...3cf 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #14 Skrevet 16. januar 2015 Man trenger ikke president heller. Det er ikke et valg mellom konge eller president. Det er et valg mellom konge eller ikke konge. Hvor vanskelig er det å skjønne slikt? Anonymous poster hash: 552b5...3cf Ikke det? Hva skjer når man ikke lenger er et monarki da? Anonymous poster hash: 9d862...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #15 Skrevet 16. januar 2015 Monarkiet (som er latin for enevelde) er strengt tatt avskaffet for lenge siden. Kongen har ingen reell makt. Anonymous poster hash: 80612...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #16 Skrevet 16. januar 2015 Ikke det? Hva skjer når man ikke lenger er et monarki da? Anonymous poster hash: 9d862...2e7 Ja, hva skjer da tror du? Tror du ikke Stortinget og regjeringen står til i morgen om Kongen og hans familie trer av? Vi har et demokrati. Monarki er historisk sett ikke demokratisk, men siden Kongen i praksis er fratatt sin makt så har vi demokrati og dette demokratiet hadde fortsatt om Kongen var borte. Anonymous poster hash: 552b5...3cf 3
Sir Winston Skrevet 16. januar 2015 #17 Skrevet 16. januar 2015 Man trenger ikke president heller. Det er ikke et valg mellom konge eller president. Det er et valg mellom konge eller ikke konge. Hvor vanskelig er det å skjønne slikt? Anonymous poster hash: 552b5...3cf Trenger man ikke et statsoverhode? 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #18 Skrevet 16. januar 2015 Trenger man ikke et statsoverhode? Jo. Vi har Stortinget og stortingspresidenten. Anonymous poster hash: 552b5...3cf 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #19 Skrevet 16. januar 2015 Trenger man ikke et statsoverhode? Jo. Vi har Stortinget og stortingspresidenten. Anonymous poster hash: 552b5...3cf Og selvsagt statsministeren Anonymous poster hash: 552b5...3cf 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #20 Skrevet 16. januar 2015 Ja, hva skjer da tror du? Tror du ikke Stortinget og regjeringen står til i morgen om Kongen og hans familie trer av? Vi har et demokrati. Monarki er historisk sett ikke demokratisk, men siden Kongen i praksis er fratatt sin makt så har vi demokrati og dette demokratiet hadde fortsatt om Kongen var borte. Anonymous poster hash: 552b5...3cf Joda, men si meg, hvordan er det andre steder hvor det ikke er monarki? De har sin regjering ja, men hva annet er det de har? Anonymous poster hash: 9d862...2e7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå