Gå til innhold

Har uføre rett til å kose seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

for meg er det kos å kunne klare å sitte lenge nok til å svare på denne tråden.

Nå,kom og klag på at jeg har det for godt a.. :nisselue:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på det? Eller kan det tenkes at man reagerer på de som har trygd på et ikke helt legitimt grunnlag? Snakker da på ingen måte om folk som faktisk har behov for det og som er syke, men folk som har vært litt for flinke med å argumentere ovenfor lege og NAV. Det er et problem både for samfunnet og andre som faktisk har behov for trygd, da man må gjennom en større byråkratisk mølle som uansett ikke stanser de som er relativt oppegående og kan argumentere retorisk og logisk godt.

Vi hadde f. eks en nabo med dårlig rygg (og jeg antar ikke, h*n sa det rett ut selv og at det var grunnlaget for trygd). Men det var tydeligvis ikke et problem å gjøre tyngre vedlikehold og bære tunge løft når det var egne oppussingsprosjekter som skulle gjøres, eller å jobbe svart for andre. I lange perioder av gangen som helt tydelig ikke hadde gått dersom man hadde hatt alvorlige ryggproblemer.

Utfordringen for samfunnet er at det er stadig færre i arbeid som støtter opp om velferdssamfunnet. Dette skyldes selvsagt ikke bare uføresystemet, men fremtidige alderspensjoner, effektiviseringer i arbeidslivet og en omvendt demografisk befolkningspyramide. Det er mange som jobber seg nesten i hjel for å få endene til å møtes og jeg kan forstå at det føles ekstra tungt når man ser den trygdede naboen som har klart å argumentere til seg en solid stønad dra på den 3. sydenreisen inneværende år.

Anonymous poster hash: 994d8...094

Det er noen arbeidstakere som snyter på skatten, er det da meningen at vi skal ha lange, indignerte tråder over alle som arbeider for de er potensielle skattesnytere? Regner med at du arbeider OG betaler skatt, hvordan hadde du opplevd det om du ble indirekte og direkte beskyldt for å være skattesnyter dag ut og dag inn, og uansett hvor mye du protesterte " Ja men jeg betaler jo skatt!" så var det alltid noen som mistenkte deg? Hvis du kjøpte deg god mat på butikken-Hun er skattesnyter!. Du tok din 2 ferietur til syden et år-Det der har hun egentlig ikke råd til-Hun er skattesnyter!! Dag ut og dag inn var det alltid noen som mistenkte deg, hadde det vært noe kjekt? Det å bli uføretrygdet i dag tar mange år, og alle må sjekkes grundig av legespesialister, jeg overlater det hele til myndighetene å sjekke ut hvem som kan ha snyltet til seg uføretrygd, på samme måte overlater jeg til myndighetene å sjekke ut hvem som snyter på skatten. Hvis jeg selv kommer over åpenlyse tilfeller, både når det kommer til skattesnyteri eller en som har klart å skaffe seg uføretrygd på falskt grunnlag så melder jeg selv ifra som privatperson. Alle andre får være i fred for meg.

Anonymous poster hash: 85de6...461

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

Det ser ut til å være en allmenn konsensus at samtlige uføre i Norge er noen gigantiske unnasluntrere og snyltere som ikke gidder å arbeide eller betale skatt. Det å være uføretrygdet, betyr hverken rikdom eller frihet. Uføre har vissnok "ferie" året rundt, sommer som vinner. Derfor er det alltid noen som påstår at uføre har det så ufattelig mye bedre enn friske folk som må jobbe for å få råd til litt mat på bordet..

I tillegg ser det ut som uføre får vanvittig mye penger nærmest slengt etter seg uten å måtte løfte en finger. Folk som er på uføretrygd skal helst ha fryktelige smerter hele tiden, og selvfølgelig være fullstendig ubrukelige. I tillegg skal de jo ha ekstremt dårlig råd. Uføretrygdede skal kunne rakkes ned på og fordømmes, fordi de er så mye mindre verdt enn velfungerende og friske mennesker som har en jobb å gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen arbeidstakere som snyter på skatten, er det da meningen at vi skal ha lange, indignerte tråder over alle som arbeider for de er potensielle skattesnytere? Regner med at du arbeider OG betaler skatt, hvordan hadde du opplevd det om du ble indirekte og direkte beskyldt for å være skattesnyter dag ut og dag inn, og uansett hvor mye du protesterte " Ja men jeg betaler jo skatt!" så var det alltid noen som mistenkte deg? Hvis du kjøpte deg god mat på butikken-Hun er skattesnyter!. Du tok din 2 ferietur til syden et år-Det der har hun egentlig ikke råd til-Hun er skattesnyter!! Dag ut og dag inn var det alltid noen som mistenkte deg, hadde det vært noe kjekt? Det å bli uføretrygdet i dag tar mange år, og alle må sjekkes grundig av legespesialister, jeg overlater det hele til myndighetene å sjekke ut hvem som kan ha snyltet til seg uføretrygd, på samme måte overlater jeg til myndighetene å sjekke ut hvem som snyter på skatten. Hvis jeg selv kommer over åpenlyse tilfeller, både når det kommer til skattesnyteri eller en som har klart å skaffe seg uføretrygd på falskt grunnlag så melder jeg selv ifra som privatperson. Alle andre får være i fred for meg.

For det første taler jeg ikke for at man skal ha såklat lange, indignerte tråder om misbruk av uføretrygd og det er heller ikke greit å henge ut enkeltpersoner. Likevel er dette et debattforum der man svarer i tråd med temaet i HI og jeg har da svart ut fra det. At en del har argumentert litt for godt for å få offentlige stønader på vaklende grunn er et problem. De lange utredningene med lege og NAV gjøres jo nettopp fordi det er en del som ikke er 100% ærlige og litt for spekulative. Men disse lange utredningene går jo ikke utover dem, men de som faktisk har behov for det og som kanskje ikke er i stand til å stå opp for seg selv med argumenter, de ressurssterke og spekulative greier ofte å tvinne både NAV og lege rundt fingeren.

For det andre er det på ingen måte bare trygdede som møter på fordommer og blir man kjent som en som trolig snyter på skatten så kan jeg nesten garantere deg at vedkommende får høre det. Forutsetningen er jo at det faktisk blir kjent, gjennom at man kanskje har skrytt litt mye av det selv. På samme måte vil f. eks en som er trygdet med utgangspunkt i dårlig rygg fremstå som lite troverdig når han likevel viser seg å ha god kapasitet til å bære tunge løft i privatlivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde visst med tilnærmet 100 prosent sikkerhet at en person hadde fått uføretrygd pga dårlig rygg og denne personen allikevel drev med hardt arbeid og i tillegg jobbet svart så hadde jeg rett og slett meldt ifra til skattemyndighetene. La oss si at du også tok bilder av ham ved flere forskjellige anledninger mens gan drev med tungt arbeid og sendte det også inn så skulle saken være biff. Hvis jeg allikevel så ham senere, fortsatt uføretrygdet mens han drev på samme harde arbeid, uten at han prøvde å skjule det på noen som helst måte så hadde jeg rett og slett tenkt at han hadde feilinformert meg med vilje ang hvilke lidelse han var uføretrygdet med, hadde vel tenkt at han hadde en alvorlig psykisk lidelse som han var for skamfull til å fortelle meg om. Tror nemlig det er mange som skjuler for bekjente eller naboer hvorfor de ikke jobber, hvis jeg selv for eksempel hadde diagnosen psykose( de kan bli bedre i lengre perioder hvis de tar medisinen sin) så hadde jeg nok ikke fortalt det til så mange, i hvert fall ikke til naboer og heller ikke tilfeldige bekjente. Ps, jeg selv dømmer ikke mennesker med en psykoselidelse, men man dømmer gjerne seg selv hardere enn andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du ikke riktig velbevart?!

Hva da rykte?! Når folk velger å hisse seg opp eller falle for dette "ryktet" du snakker om så synes jeg det sier mer om de som person enn noe annet.

Du har rett i at å reise til syden ikke er en menneskerett. Men hvem er du (eller noen av oss andre) til å dømme hvem som har rett til dette eller ikke? hva vet vi om bakgrunnen til dette? Nå nevnte AB`en det er snakk om at hun fikk ferien i gave av moren, men hva om hun hadde spart til denne turen i mnd./år? prioritert bort div matvarer og andre aktiviteter til fordel for å kunne spare? Det er ingen menneskerett, men folk må da for f.. velge hvordan de prioriterer økonomien selv. Er ikke som hun har dratt ned på nav og sagt "hei, neste mnd. vil jeg reise til kreta, gidder dere bestille tur og fikse med transport og sende regninga til staten?"

Det er skammelig å tenke på mange av holdningene mennesker har til de uføre. Hvor mye de stjeler og bruker av skattepengene våre. Ingen stjeler mine skattepenger, skattepengene mine er penger jeg betaler som forsikring for at jeg blir fanget opp om ulykka også skulle treffe meg.

og bare for å påpeke det først som sist; jeg er ikke uføretrygdet selv, ei heller har jeg noen nære relasjoner til noen som er det.

til ts: uføre har all rett til å kose seg på lik linje som de som er i arbeid. Jeg stusser aldri over de uføre som legger ut bilder ol. på facebook om "kose-tid", fordi jeg vet ingenting om de andre timene i døgnet som ikke er på bildene.

Anonymous poster hash: ac0df...29b

som du sier selv "Det er skammelig å tenke på mange av holdningene mennesker har til de uføre. " poenget mitt er at et eller annet sted på et eller annet tidspunkt må disse holdningene ha oppstått.. om du forstår... og jeg skjærer heller ikke alle over en kam, som i mange andre saker, er det noen få som ødelegger for de som virkelig trenger den hjelp de kan få....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tydelig at du har veldig liten innsikt i hva det betyr å være syk.

Men disse du snakker om som jobber livet av seg og likevel ikke kan dra på ferie. Da er det

vel bare for disse å minske utgiftene sine da og ikke minst la være å få barn .

Anonymous poster hash: c5f71...fd6

ja, jeg har vært/ er heldig som ikke har vært alvorlig syk ,men det fratar meg ikke retten i å mene noe om saken, og dette er min mening..:) og mange med meg... :) tydeligvis at det har vært et stort økonomisk misbruk fra trygdede, siden myndighetene endelig har gått inn for å begrense /kontrollere mer.... med rette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som missbruker uføreordningen. Eller det er det. Men alle vi som ikke gjør det, vi må få slippe å skamme oss for å svare hva på hva vi lever av sannferdig. Det er det som skjer. For den du snakker med syns ofte å mene at du er en av dem som kanskje snylter. Da skjer ofte en av to ting. Du blir plutselig uinteressant som samtalepartner, eller du skal avhøres. Mulig noen her syns de har rett til å avhøre en når en lever på samfunnets penger ?

Tenk iallfall folkens, at hva dere nå mener om trygdesystemet, behandle den du har foran deg med respekt.

Anonymous poster hash: 930ff...a50
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor koser meg hver dag som ufør jeg :)

Jorda er virkelig himmel på jord (for noen), jeg har et tak over hodet, en seng, en tv å se litt på, en arvet laptop, en pusekatt som fanger egen mat og deler gjerne med meg, smiler til alle rundt meg og har så mange venner at jeg ikke har energi til alle engang.

14-18 timer i senga, resterende på sofaen, er jeg heldig klarer jeg å være sosial 1-2 timer (gjøre noe normalt), hmmm... skla jeg lage mat eller vaske klær i dag? har ikke energi til begge deler.

jaja heller ufør en død, men døden må gjerne komme.

Gode mennesker er ikke redde for å dø, de bruker nesten al sin energi på å glede andre, være sympatiske og lytte, for dem er døden en befrielse og fred, man kan rett og slett ikke bruke al energien sin på andre når man er død.

For de som har det godt er døden en straff.

Anonymous poster hash: 9797f...223
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har vært/ er heldig som ikke har vært alvorlig syk ,men det fratar meg ikke retten i å mene noe om saken, og dette er min mening..:) og mange med meg... :) tydeligvis at det har vært et stort økonomisk misbruk fra trygdede, siden myndighetene endelig har gått inn for å begrense /kontrollere mer.... med rette...

Så angrip de som fortjener det da. AB som du siterte tidligere fikk ferien i gave, og er altså ikke noe du har vært med på å betale.

Javel, så er det noen som snylter, men hvorfor skal man gå til angrep på alle som er uføre da? Synes det er så jævlig å se når folk sparke dem som allerede ligger nede.

Fremstiller det nesten som om det bare er de ressurssterke som får uføretrygd og som har "tvunnet" legen og nav rundt fingeren.

Når skal folk slutte å mistenkeliggjøre alle som går på nav. Man kan heller ta de man vet om, men ikke alle andre som allerede har det tøft.

Det å være under nav er ingen dans på roser eller luksus for de fleste.

Anonymous poster hash: aeaa9...c27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så angrip de som fortjener det da. AB som du siterte tidligere fikk ferien i gave, og er altså ikke noe du har vært med på å betale.

Javel, så er det noen som snylter, men hvorfor skal man gå til angrep på alle som er uføre da? Synes det er så jævlig å se når folk sparke dem som allerede ligger nede.

Fremstiller det nesten som om det bare er de ressurssterke som får uføretrygd og som har "tvunnet" legen og nav rundt fingeren.

Når skal folk slutte å mistenkeliggjøre alle som går på nav. Man kan heller ta de man vet om, men ikke alle andre som allerede har det tøft.

Det å være under nav er ingen dans på roser eller luksus for de fleste.

Er det å angripe alle uføre fordi man man mener at det er noen som ødelegger for de andre? Det er heller ingen som har påstått at det bare er de ressurssterke som får uføretrygd, det jeg skrev var at de er de ressurssterke som har best muligheter til å argumentere for seg og få offentlige stønader på et litt vel overdrevet grunnlag. Å påpeke at dette er et problem er jo på ingen måte å sparke alle som ligger nede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å angripe alle uføre fordi man man mener at det er noen som ødelegger for de andre? Det er heller ingen som har påstått at det bare er de ressurssterke som får uføretrygd, det jeg skrev var at de er de ressurssterke som har best muligheter til å argumentere for seg og få offentlige stønader på et litt vel overdrevet grunnlag. Å påpeke at dette er et problem er jo på ingen måte å sparke alle som ligger nede.

Nei, men hvorfor sitere en bruker som ikke faller inn under det, og skrive at det er på grunn av sånne at uføre har fått et så dårlig rykte + at det ikke er en menneskerett å reise til syden?

Nei, det er ikke en menneskerett for noen, men ferie ønsker de fleste.

Nå skrev jeg ikke at det var å sparke alle som ligger nede, men det virket som denne brukeren har det vanskelig så hvorfor h*n skal bli et mål for denne irritasjonen forstår ikke jeg helt.

Jeg er ikke uføretrygdet selv, men reagerer litt på hvor fordømmende mange er. Så det er ikke bare de som snylter som blir dømt nord og ned. Det blir jo mange bare fordi de nevner at de går på nav. Da skal "alle" ha en mening om det, og følge med på alt man gjør. Helst skal man vel ligge lenket til sengen før folk godtar at man mottar ytelser fra staten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

selvfølgelig har uføre rett til å kose seg. vi har ikke lover mot kos her i landet. :)

både føre og uføre gjør lurt i å legge inn litt kos i hverdagen, det er bra for helsa.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du sier selv "Det er skammelig å tenke på mange av holdningene mennesker har til de uføre. " poenget mitt er at et eller annet sted på et eller annet tidspunkt må disse holdningene ha oppstått.. om du forstår... og jeg skjærer heller ikke alle over en kam, som i mange andre saker, er det noen få som ødelegger for de som virkelig trenger den hjelp de kan få....

Tenker du slik om jødehat også? At på en eller annen måte har disse holdningene oppstått, og at det har noe med jødene som gruppe å gjøre?

Anonymous poster hash: 9ae08...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det å angripe alle uføre fordi man man mener at det er noen som ødelegger for de andre? Det er heller ingen som har påstått at det bare er de ressurssterke som får uføretrygd, det jeg skrev var at de er de ressurssterke som har best muligheter til å argumentere for seg og få offentlige stønader på et litt vel overdrevet grunnlag. Å påpeke at dette er et problem er jo på ingen måte å sparke alle som ligger nede. Anonymous poster hash: 994d8...094

Du har ikke møtt nav's samarbeidende spesialister i alle fall. De fleste av dem lar seg ikke tvinne rundt lillefingeren. Dessuten: om man kan argumentere logisk og rasjonelt i fht sin helsetilstand, kan det også bety at man faktisk innfrir kravene til å få uføretrygd. Det er de som ikke har argumenter, men som kommer med masse diffust vissvas man skal være på vakt overfor. Og, ja forresten, man trenger ikke å være lettere psykisk utviklingshemmet for å bli ufør, man kan faktisk være syk på andre måter.

Anonymous poster hash: 9ae08...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan kose seg så mye de vil for meg. Misunner ikke trygdede på en flekk.

Men noe irriterende er det med trygdede som sitter med røyken i den ene hånden og colaen i den andre, og samtidig klager over lave utbetalinger/dårlig råd.

Anonymous poster hash: 34f9b...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening begynner diskusjon om trygd, også spørsmålet til TS, på feil innfallsvinkel. En begynner nesten alltid umiddelbart diskusjonen med hva som er "rettferdig" at trygdete skal ha sammenlignet med folk i fulltidsarbeid. En burde heller starte med å finne ut hvor mye vi har råd til å betale, ikke bare bare i dag, men også i fremtiden. Dagens system er etter manges mening (også min) ikke bærekraftig i lengden. Jeg syns mao at trygdede skal få nok til å kose seg, om vi har råd til å betale for det; i lengden. Det har vi, men ikke i like stor grad som i dag.

Anonymous poster hash: c061a...fdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan rett og slett ha oppstått fordi folk føler at de må rakke ned på noen uten at det ligger noen logisk forklaring rundt det. Det blir det samme som raseskille (apartheid) i USA,Nazismen osv. Det handler bare om at noen tror de er bedre enn andre,har et behov for å sette seg først og rakke ned på de som er svakere/i minoritet etc

Anonymous poster hash: ed831...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...