Gå til innhold

Har uføre rett til å kose seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hilsen hobbypsykologen ja!

Vel, utfra dine kriterier skårer jeg høyt på alle. Jeg har som regel full innsats på det jeg gjør, og ikke minst har jeg i alle år satset på jobb og karriere. Og det betyr at man setter jobb høyt, står opp når vekkeklokka ringer osv.

Likevel ble jeg ufør. Som følge av senskader jeg fikk etter en ulykke for mange år siden. Det var veldig uønsket, særlig fordi jeg da hadde jobbet meg opp til en jobb jeg hadde ønsket meg i mange år, fått den, og så ble så syk at jeg måtte si fra meg den etterhvert.

Du setter mange kriterier her, men hva er meningen med det? Er du klar over at mange uføre har skåret høyt på dine kriterier før de ble syke? Eller tror du at bare de som skårer lavt er de som etterhvert blir uføre? Det virker som at du tror det, men faktisk så er det sånn at mange av oss som etterhvert har blitt uføre etter mange år i jobb har stått på og gjort en god innsats før.

For meg og mange andre som er blitt uføre, er det veldig viktig å ha en tilnærmet normal hverdag. Det betyr at vi presser oss selv like mye som da vi var i jobb, men nå i forhold til sykdom og helse istedet. Rutiner og innsats i hverdagen er faktisk vel så viktig som før, for å kunne holde seg oppegående og ta del i hverdagen. Det er ingen som ønsker å bli isolert og kun være helt alene på sofaen.

><<<<hurra!!!!

endelig et godt skrevet innlegg - kjenner meg så igjen.

Jeg har lest EBL - og praktisert mye. Allikevel strekker jeg ikke helt til pga uførheten min. Fikk en vikarjobb ifjor, var kjempeglad, men ble sagt opp etter ca en måned da jeg ikke klarte å følge opp det fysiske med jobben.

Tar litt lengre tid med meg, skjønner du, jeg er ufør.

Har jeg rett til å kose meg?

Ganske sikkert ikke, syns mange. Jeg har, som følge av ny uføretrygd, nå 2000 kr mindre i måneden og leve for.

Så nå har jeg kuttet ut TV og kanaler - neste blir mobilen. Det er 8 år siden jeg var på ferie. Jeg røyker ikke, drikker ikke. Kjøper ikke klær.

Til pass for meg , syns sikkert mange. Vel. Jeg var masser av år i arbeidslivet - og det ingen idag kan ta ifra meg er EVNEN til å kose meg, til tross for lite penger.

Jeg tenner et lys jeg, istedet for å forbanne mørket.

Så får dere uføretrygdhatere bare fortsette og spy ut av dere usaklig dritt.

Men pass dere...Karma is a bitch...en dag kan det være nettopp DU som blir varig syk.....

Anonymous poster hash: db9b0...96e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tissemann er du hummels?

Anonymous poster hash: efb5d...f17

Yes, that's him

Anonymous poster hash: 77bdf...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt til noen at jeg er ufør. Tar noen få vakter på to arbeidsplasser innimellom men det er bittelite og kan ikke kontrolleres av utenforstående da jeg er ganske vag på hvor mange vakter jeg egentlig tar overfor andre.Offisiel har jeg to jobber hvor jeg i praksis jobber et minimum. Nav er selvsagt informert og jeg regulerer vakter etter hva jeg har lov å tjene.

Venner tror jeg jobber fullt og mere enn det siden det er det jeg signaliserer til dem.



Anonymous poster hash: c0f6e...45d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det nå sannsynligvis går mot uføretrygd for meg også, kommer jeg nok til å fortelle det til så få som mulig. Heller hjemmeværende/arbeidssøkende enn åpent ufør.



Anonymous poster hash: 96f49...ea4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du vil frem. Jeg mener oppriktig at Navere ikke skal få mer penger enn det som er strengt nødvendig. Er det bevist at du blir friskere av å reise til syden 4 ganger i året? Javel, da må vi som jobber betale for at du skal reise til syden 4 ganger i året. Er det derimot ikke bevist at du blir friskere av å reise bort? Da skal du heller ikke ha råd til å reise bort. Du skal ha akkurat nok til mat, medisiner og tak over hodet.



Anonymous poster hash: d5400...f9d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du vil frem. Jeg mener oppriktig at Navere ikke skal få mer penger enn det som er strengt nødvendig. Er det bevist at du blir friskere av å reise til syden 4 ganger i året? Javel, da må vi som jobber betale for at du skal reise til syden 4 ganger i året. Er det derimot ikke bevist at du blir friskere av å reise bort? Da skal du heller ikke ha råd til å reise bort. Du skal ha akkurat nok til mat, medisiner og tak over hodet.

Anonymous poster hash: d5400...f9d

Forstår godt at du ikke skrev dette innlegget under fullt nick. Og jeg ser heller ikke ironiflagget...

Hva med bare å stappe alle uføre inn på egne "hjem" - der de kan få servert 3 måltider pr dag, en seng på en sovesal og mulighet til å dusje en gang i blant? Thats it. Trenger ikke noe mer - for det kan jo oppleves som hygge eller kos.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt at du ikke skrev dette innlegget under fullt nick. Og jeg ser heller ikke ironiflagget...

Hva med bare å stappe alle uføre inn på egne "hjem" - der de kan få servert 3 måltider pr dag, en seng på en sovesal og mulighet til å dusje en gang i blant? Thats it. Trenger ikke noe mer - for det kan jo oppleves som hygge eller kos.

Og barn av uføretrygdede får staten overta ansvaret for. For de skal heller ikke få et verdig liv siden foreldrene er blitt syke/skadet. Så får de komme og besøke foreldrene på hjem et par timer i måneden.

Jeg anbefaler alle å lese kronikken i Dagbladet i dag om å leve som smertepasient i mange år. Tenk litt over hvordan holdninger påfører de syke flere plager. De fleste sliter nok med sykdom om de ikke også skal måtte forsvare seg mot motbydelige holdninger fra naboer og "venner", bli rakket ned på av politikere, ikke kunne ta seg en ferie med familien innimellom, og leve et så tilnærmet normalt liv som vanlig. Økonomiske bekymringer gjør ofte sykdommen verre også.

Anonymous poster hash: 24745...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som misforstår her; jeg er også gla, og setter stor pris på det velferdssystemet vi har i dag, og er villig til å strekke meg langt for å beholde det. Jeg betaler gladelig skatt, for å få gratis skole, sykehus og hjelp av myndighetene når behovet skulle dukke opp.

Faktum er at velferdstaten slik vi kjenner den i dag, er på god vei til å bli spist opp av folk som utnytter og spekulerer i økonomiske stønader.

Alle vet at hadde det ikke vært for oljen ville ikke Norge hatt det systemet som vi har idag... syns det er bra (og på høy tid) at myndighetene bruker så store ressurser på trygdesvndel... og med de avsløringer som har dukket opp, er det tydeligvis et behov for den type avsløringer. + det som blir avslørt er antageligvis kun toppen av isfjellet...

Det jeg vil til livs er alle gratis passasjerene, de som snylter på staten, de som tar uten å gi tilbake... uansett kjønn, diagonse, rase, religion eller seksuell legning. de som bevist utnytter myndighetenes og de svakes ordninger...

Jeg mener alle kan jobbe litt. naive myndigheter har i for lang tid sydd puter under armene oss late, bortskjemte nordmenn.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som misforstår her; jeg er også gla, og setter stor pris på det velferdssystemet vi har i dag, og er villig til å strekke meg langt for å beholde det. Jeg betaler gladelig skatt, for å få gratis skole, sykehus og hjelp av myndighetene når behovet skulle dukke opp.

Faktum er at velferdstaten slik vi kjenner den i dag, er på god vei til å bli spist opp av folk som utnytter og spekulerer i økonomiske stønader.

Alle vet at hadde det ikke vært for oljen ville ikke Norge hatt det systemet som vi har idag... syns det er bra (og på høy tid) at myndighetene bruker så store ressurser på trygdesvndel... og med de avsløringer som har dukket opp, er det tydeligvis et behov for den type avsløringer. + det som blir avslørt er antageligvis kun toppen av isfjellet...

Det jeg vil til livs er alle gratis passasjerene, de som snylter på staten, de som tar uten å gi tilbake... uansett kjønn, diagonse, rase, religion eller seksuell legning. de som bevist utnytter myndighetenes og de svakes ordninger...

Jeg mener alle kan jobbe litt. naive myndigheter har i for lang tid sydd puter under armene oss late, bortskjemte nordmenn.....

Nei, det er ikke alle som kan jobbe - selv litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jobbe ja, men får ikke, pga arbeidsgivere ikke tar inn folk som ikke kan yte 110%.

Endret av Gjest
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som misforstår her; jeg er også gla, og setter stor pris på det velferdssystemet vi har i dag, og er villig til å strekke meg langt for å beholde det. Jeg betaler gladelig skatt, for å få gratis skole, sykehus og hjelp av myndighetene når behovet skulle dukke opp.

Faktum er at velferdstaten slik vi kjenner den i dag, er på god vei til å bli spist opp av folk som utnytter og spekulerer i økonomiske stønader.

Alle vet at hadde det ikke vært for oljen ville ikke Norge hatt det systemet som vi har idag... syns det er bra (og på høy tid) at myndighetene bruker så store ressurser på trygdesvndel... og med de avsløringer som har dukket opp, er det tydeligvis et behov for den type avsløringer. + det som blir avslørt er antageligvis kun toppen av isfjellet...

Det jeg vil til livs er alle gratis passasjerene, de som snylter på staten, de som tar uten å gi tilbake... uansett kjønn, diagonse, rase, religion eller seksuell legning. de som bevist utnytter myndighetenes og de svakes ordninger...

Jeg mener alle kan jobbe litt. naive myndigheter har i for lang tid sydd puter under armene oss late, bortskjemte nordmenn.....

Men her er det jo snakk om UFØRE, ikke snyltere!? Det må da vel ha begynt å gå opp for folk at det er kjempeforskjell på å være ufør og å snylte på staten? Og ja, mange (ikke alle) har mulighet til å jobbe litt, men det er ingen som vil ansette noen som kan jobbe LITT, når det er så jævlig mange andre som kan jobbe MYE som også vil ha jobben..

Anonymous poster hash: 38038...374

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du vil frem. Jeg mener oppriktig at Navere ikke skal få mer penger enn det som er strengt nødvendig. Er det bevist at du blir friskere av å reise til syden 4 ganger i året? Javel, da må vi som jobber betale for at du skal reise til syden 4 ganger i året. Er det derimot ikke bevist at du blir friskere av å reise bort? Da skal du heller ikke ha råd til å reise bort. Du skal ha akkurat nok til mat, medisiner og tak over hodet.

Anonymous poster hash: d5400...f9d

Diskuterer vi navere eller uføre her? For du skjønner at det er en stor forskjell. Selvfølgelig skal syke mennesker ha penger nok til å kose seg iblant. Det er jo ikke de sykes feil at de ikke kan jobbe!

Navere gidder jeg ikke diskutere engang. Du får lage en egen tråd hvis det er de du vil diskutere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å få fokus på ung-ufør/uføre.

Mange er engasjerte å får frem sine egne personlige meninger om ung-ufør/uføre.

Det å se hvem som faktisk er og ikke er blant de "opplyste" er interessant 👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mange som misforstår her; jeg er også gla, og setter stor pris på det velferdssystemet vi har i dag, og er villig til å strekke meg langt for å beholde det. Jeg betaler gladelig skatt, for å få gratis skole, sykehus og hjelp av myndighetene når behovet skulle dukke opp.

Faktum er at velferdstaten slik vi kjenner den i dag, er på god vei til å bli spist opp av folk som utnytter og spekulerer i økonomiske stønader.

Alle vet at hadde det ikke vært for oljen ville ikke Norge hatt det systemet som vi har idag... syns det er bra (og på høy tid) at myndighetene bruker så store ressurser på trygdesvndel... og med de avsløringer som har dukket opp, er det tydeligvis et behov for den type avsløringer. + det som blir avslørt er antageligvis kun toppen av isfjellet...

Det jeg vil til livs er alle gratis passasjerene, de som snylter på staten, de som tar uten å gi tilbake... uansett kjønn, diagonse, rase, religion eller seksuell legning. de som bevist utnytter myndighetenes og de svakes ordninger...

Jeg mener alle kan jobbe litt. naive myndigheter har i for lang tid sydd puter under armene oss late, bortskjemte nordmenn.....

Jeg har vært ufør i flere år, etter mange år i arbeidslivet. Etterhvert har jeg klart å bedre helsa, så siden sommeren har jeg jobbet litt. Det er jeg veldig glad for, ettersom jeg mistrives veldig med å være utenfor arbeidslivet. Og jeg er en av de heldige som har kunne bedre helsa, det er ikke alle som kan det.

Da jeg ble ufør, hadde jeg lange perioder med smerter, og da var jeg glad for hver smertefrie dag. At jeg kunne være litt som før de dagene, gjøre ting jeg pleide å gjøre osv. Så fikk jeg flere smertefrie dager, og etterhvert smertefrie perioder, og da tenkte jeg det kunne være en god ting å prøve seg ut i arbeid igjen. Mange blir ikke bedre i helsa, men dårligere etterhvert som tiden går. Jeg vet ikke hvordan det ender med meg til slutt, men så langt kan jeg jobbe litt.

Det var ikke så lett å få/finne en jobb, selv om jeg har lang utdannelse og mye kompetanse. Mange har bruk for ekstravakter/ekstrahjelp, men det er stort sett i fysisk krevende jobber som butikk og pleie/omsorg. Det kunne ikke jeg ta, for da ville jeg fort bli verre igjen. Det tok nesten 1 år å finne en jobb som passet for helsa, og hvor arbeidsgiver ville ha meg. Og som passet inn i reglene for Statens Pensjonskasse, som i tillegg til NAV utbetaler trygd til meg. De to har ulike regelsett, og Statens Pensjonskasse er mye strengere enn NAV på regler sånn sett.

Alle som har jobbet mer enn 2 år (tror jeg) innen stat og/eller kommune har krav på uførepensjon fra Statens Pensjonskasse, KLP eller andre selskaper kommunene bruker. Også mange i privat sektor har slike ordninger med ulike selskap, som igjen har sine regler. Men det er også mange som har kun NAV å forholde seg til, og da er det langt enklere.

Det er altså ikke så enkelt å jobbe litt når du først er blitt ufør. Først skal helsa bedres såpass at du KAN det, deretter må du få deg en jobb som "passer" til de ulike reglementene. Også må man faktisk overtale arbeidsgiver til å gi jobben til deg, selv om det er flere "friske" som vil ha den. Høres det enkelt ut å jobbe LITT?

Også er det sånn at om du IKKE jobber, blir du kritisert for det.

Og om du jobber litt, blir du kritisert for det også, for da får du jo penger (lønn) for jobben i tillegg til trygd, og da kan du jo finne på å kose deg litt mer. Uføre skal jo helst jobbe gratis!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at uføre har like stor rett til å kose seg som alle andre. Om vi nå skal snakke om kos som en rettighet. Kos kan være å ta en kopp kaffe ute på trappa en tidlig sommerdag, eller ha julemiddag med familien. Kos kan være små trivsels-og lykkeøyeblikk i hverdagen. Det å gå i fjæra og kjenne lukta av sjø, det å ta et glass vin med gode venner osv.

Kos trenger ikke å være dyrt, det er noe alle har råd til, det handler mest om hva en selv opplever som kos.

Jeg koser meg faktisk akkurat nå, her jeg sitter med laptopen foran peisen. Hvem er de som tror at jeg ikke har rett til det? Skulle jeg heller sittet i et iskaldt rom med votter på? Kan hende jeg hadde smugkost meg litt likevel med en kopp te.

Jeg ser det som en viktig del av livet å kunne kose seg, og kanskje særlig for de som ikke har det så lett. Det er med på å opprettholde livskvalitet og livsglede. Er man ufør, og er vant til mange dårlige dager, setter man kanskje også mer pris på de små gledene? Og så kan man kose seg helt gratis bare man klarer å finne et koseøyeblikk.

Nå har jeg hatt en tung periode med mye smerter og søvnløshet. Det er ikke lett å komme seg gjennom dagene når hver eneste bevegelse betyr smerter. Jeg sliter om særlig om vinteren. Da hjelper det litt på at man klarer å finne koseøyeblikk for bl.a å unngå depresjon. Men det er ikke lett når det er på det verste. Det er nesten skremmende å tenke tilbake på at sånn var de fleste dagene for et par år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ufør i flere år, etter mange år i arbeidslivet. Etterhvert har jeg klart å bedre helsa, så siden sommeren har jeg jobbet litt. Det er jeg veldig glad for, ettersom jeg mistrives veldig med å være utenfor arbeidslivet. Og jeg er en av de heldige som har kunne bedre helsa, det er ikke alle som kan det.

Da jeg ble ufør, hadde jeg lange perioder med smerter, og da var jeg glad for hver smertefrie dag. At jeg kunne være litt som før de dagene, gjøre ting jeg pleide å gjøre osv. Så fikk jeg flere smertefrie dager, og etterhvert smertefrie perioder, og da tenkte jeg det kunne være en god ting å prøve seg ut i arbeid igjen. Mange blir ikke bedre i helsa, men dårligere etterhvert som tiden går. Jeg vet ikke hvordan det ender med meg til slutt, men så langt kan jeg jobbe litt.

Det var ikke så lett å få/finne en jobb, selv om jeg har lang utdannelse og mye kompetanse. Mange har bruk for ekstravakter/ekstrahjelp, men det er stort sett i fysisk krevende jobber som butikk og pleie/omsorg. Det kunne ikke jeg ta, for da ville jeg fort bli verre igjen. Det tok nesten 1 år å finne en jobb som passet for helsa, og hvor arbeidsgiver ville ha meg. Og som passet inn i reglene for Statens Pensjonskasse, som i tillegg til NAV utbetaler trygd til meg. De to har ulike regelsett, og Statens Pensjonskasse er mye strengere enn NAV på regler sånn sett.

Alle som har jobbet mer enn 2 år (tror jeg) innen stat og/eller kommune har krav på uførepensjon fra Statens Pensjonskasse, KLP eller andre selskaper kommunene bruker. Også mange i privat sektor har slike ordninger med ulike selskap, som igjen har sine regler. Men det er også mange som har kun NAV å forholde seg til, og da er det langt enklere.

Det er altså ikke så enkelt å jobbe litt når du først er blitt ufør. Først skal helsa bedres såpass at du KAN det, deretter må du få deg en jobb som "passer" til de ulike reglementene. Også må man faktisk overtale arbeidsgiver til å gi jobben til deg, selv om det er flere "friske" som vil ha den. Høres det enkelt ut å jobbe LITT?

Også er det sånn at om du IKKE jobber, blir du kritisert for det.

Og om du jobber litt, blir du kritisert for det også, for da får du jo penger (lønn) for jobben i tillegg til trygd, og da kan du jo finne på å kose deg litt mer. Uføre skal jo helst jobbe gratis!

Utrolig bra innlegg!TAKK

Og det siste avsnittet ditt treffer spikeren på hodet(dessverre får man vel si)

Anonymous poster hash: ed831...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår godt at du ikke skrev dette innlegget under fullt nick. Og jeg ser heller ikke ironiflagget...

Hva med bare å stappe alle uføre inn på egne "hjem" - der de kan få servert 3 måltider pr dag, en seng på en sovesal og mulighet til å dusje en gang i blant? Thats it. Trenger ikke noe mer - for det kan jo oppleves som hygge eller kos.

Jeg er ikke fornøyd med å betale for dine dyre luksusvaner i et av verdens rikeste land. Familien din skulle hatt ansvar for deg og din økonomi. Da hadde det kanskje vært litt vanskeligere å erklære seg selv som for syk til å jobbe ...

Anonymous poster hash: d5400...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fornøyd med å betale for dine dyre luksusvaner i et av verdens rikeste land. Familien din skulle hatt ansvar for deg og din økonomi. Da hadde det kanskje vært litt vanskeligere å erklære seg selv som for syk til å jobbe ...

Anonymous poster hash: d5400...f9d

Tror du det å bli ufør er et valg? Er det noe alle ønsker seg?

Uføre er syke, og skal fortelle deg at det er fint lite luksusbiler for de fleste.

Som skattebetaler er jeg lite fornøyd med å sponse skattelette for de rikeste. Men jeg sponser mer enn gjerne velferdsgoder. Heldigvis er det ikke hver enkelt skattebetaler som bestemmer hva deres lille bidrag skal gå til!

Anonymous poster hash: 58ca2...1fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fornøyd med å betale for dine dyre luksusvaner i et av verdens rikeste land. Familien din skulle hatt ansvar for deg og din økonomi. Da hadde det kanskje vært litt vanskeligere å erklære seg selv som for syk til å jobbe ...

Anonymous poster hash: d5400...f9d

Så du ville vært mer fornøyd med å forsørge din mor/far eller begge med alle de kostnadene det medfører, hvis de ble uføre? Bolig, mat, lege ++. Kanskje du måtte deltatt i forsørgelsen av en tante eller onkel også. Og hva om barnet ditt fikk en skade eller sykdom, så du måtte forsørge der også?

Det er virkeligheten i mange andre land. Der kan man ikke bare kjøre sitt eget løp, som man gjør her i Norge. Du kan spare for å kjøpe deg bolig og til å dra på ferie. Planlegge økonomi framover, og vite at ingen plutselige ting annet enn renteendring påvirker det. Om du hadde måttet forsørge dine nærmeste, så måtte du brukt både sparepenger og mer til på det. Så jeg tror du skal være glad for at staten tar den forsørgerbyrden.

Jeg tror du må forstå at DU har bedre økonomi i lengden fordi du slipper et sånt forsørgeransvar. Og slipper å tenke på at din økonomi er avhengig av at slektninger holder seg friske nok til å være i arbeid. Sånn sett kan DU planlegge framtida di uten å måtte tenke på at du skal sette av penger til forsørgelse av slekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...