Gå til innhold

Har uføre rett til å kose seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er mye debatt om uføre her inne for tiden. Lurer da på følgende:

Hvor mye kan uføre kose seg i hverdagen?

På mange av innleggene her inne, er det det reneste ramaskrik mot uføre. De er friske nok til å jobbe, de skulle hatt mye mindre i trygd, de skal ikke få reise noe sted og de bør snarest finne seg noe å gjøre.

Så, hvor mye er det tillatt for en ufør å kose seg i hverdagen? Før de seriøst må dra seg på jobb igjen siden de ikke er syke nok lengre?



Anonymous poster hash: 3317f...ad5
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye er vanskelig å svare på, men det må da jammen være rom for å kunne kose seg på gode dager. Det er et helvete å være syk og hjemmeværende, så om det kommer en anledning hvor en kan glemme dette for en liten stund, så syns jeg det bør være lov uten at alle rundt skal mene så mye om det.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis uføre klager:

De skal være glade for at de får noe!

Hvis uføre forteller om noe godt:

De fortjener ikke trygden, de har det for godt!



Anonymous poster hash: 5ced0...c7a
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de skal få lov til å kose seg så mye de vil og klarer.



Anonymous poster hash: 1c052...9d2
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salvesen

De kan selvsagt få kose seg så mye de vil, men rent økonomisk finnes det en grense for hva det offentlige kan ta seg råd til å sponse. Det å "kose seg" trenger ikke nødvendigvis å være så dyrt.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at KG`er ikke ska bestemme når uføre er friske nok til å jobbe. Uføre kan kose seg så mye de vil, når de vil. Det er forskjell på å kose seg, og å jobbe 7.5 timer hver dag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg oppfatter i det offentlige rom at om en ufør koser seg for mye, skaper det fort misnøye. Da er visst ikke personen syk nok lengre...

"Han kan umulig være så syk som han vil ha det til" "Hun er nå frisk nok til å være på byen". "Jeg så han i handlekøen på Rema i går". "Hun var nå ute og jogget ganske så tidlig i dag"



Anonymous poster hash: 3317f...ad5
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er forskjell på å kose seg

om det er å sette seg ned på en benk utenfor butikken fordi smertene sier at no trenger kroppen en pause og la den pausen bli fem minutter lenger enn nødvendig fordi en koser seg med å nyte synet av småfugler eller nyte noen varmende solstråler

eller kose seg med en bok en har fått i gave mens en ligger rett ut og ikke klarer å reise seg opp å gå på do engang og trenger avledning s en ikke kjenner på do trangen før bena vil samarbeide igjen

finne mye "kos" som er helt gratis , og ikke en dyr restaurant middag med vin og tur på byen etterpå med påfølgende drosjetur, men selvfølgelig er det også lov en gang i blandt, det kan jo vere at pengene for den koseturen er en gave eller oppspart til over lang tid som en belønning til seg selv

så syns alle skal kose seg jeg på den måten en finner det best selv om det er å stoppe opp og nyte et hverdagsøyeblikk eller en nyte en bursdag på byen f.ex. om den er påspandert eller oppspart til selv



Anonymous poster hash: a11b6...5cf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en svensk tegneserietegner, som har en tegning av et barn som spør sin far (antagelig foran tv'en i stua):

Barn: Pappa, hva er sosialdemokrati?

Far: Jo, det er at alle skal ha det like ille!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en pause fra jobb kan være godt.
Å aldri ha noen jobb å gå til er ikke godt.

Å spise en sjokolade er godt.
Å aldri kunne spise noe annet enn bare sjokolade er ikke godt.

Den som tror at uføre "går hjemme og koser seg" er helt på bærtur.

"I et selskap fikk en hyggelig fyr vite at min kone hadde fått uføretrygd. Da glapp det ut av ham: «Så hun går hjemme og koser seg». «Ja, hun går hjemme og koser seg med smertene sine», svarte jeg. Han ble skamfull og samtalen tok brått slutt."

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Forbannelsen-ved-a-bli-ufor-6280910.html



Anonymous poster hash: 5ced0...c7a
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Nei det skal bare sitte i et hjørne i mørket å spise på tørt brød og drikke et halvt glass med vann. :sarkasme::sarkasme::sarkasme:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har vi enda noen hippie-sosialister som mener at det å være ufør skal handle mest mulig om å ''kose seg'' Dette er noe utlendingene jobber hardt for , fordi de ser ikke noen verdi i å bidra til et annet lands samfunn. Også har du alle som droppet ut av skole/jobb og fant ut hvor lett det var å få en diagnose kun ved å fortelle hvor sliten man var der og da, også skal man få trygd resten av livet... Nei vettu hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste til syden ei uke i høst, holdt på å gå på veggen av å bare være hjemme. Fikk ikke gjort så jævlig mye utover å ligge på stranda rett utenfor hotellet og lese, men fy faen det var godt! Alt stresset jeg bærer på her hjemme - som er en del av det som gjør at sykdommen ikke bedrer seg - bare rant av meg. Ingen krav, ingen forventninger, ingen mas, jeg gjorde akkurat som jeg ville, og slappet av så mye som jeg greide. Vondt hadde jeg selvfølgelig da også, dårlig var jeg hele tiden, og jeg måtte ta tidlig kveld nesten hver dag, og tilbringte nok en del tid på hotellrommet mer enn man "skal" på sydenferie, men når jeg kom hjem følte jeg meg som et nytt menneske. Hvis den formen bare hadde holdt seg (dvs, hvis ikke jeg fikk hverdagen slengt i trynet med en gang jeg kom inn døra her hjemme) kunne jeg faktisk ha diskutert med lege og nav om å så smått prøve meg i arbeid igjen. Fikk forsåvidt ferien av mamma, fordi hun mente jeg måtte komme meg bort før jeg møtte veggen fullstendig. Skal jeg ha dårlig samvittighet for det fordi "syke mennesker ikke har rett til å kose seg siden de ikke jobber"?



Anonymous poster hash: 38038...374
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg tror folk kanskje ikke ser så mye til, er oss uføre som er ufør med meget god grunn. Istedet fokuseres det heller på de som "lever av staten fordi de er late og ikke gidder å jobbe".

Jeg koser meg ikke med lønnen, det får jeg for lite til. Jeg prioriterer å spare, slik at jeg kan klare meg som pensjonist. Selvfølgelig, har jeg lyst på enten nye klær eller noe annet, unner jeg meg det. Men det er ikke slik at jeg er rik av den grunn. Det handler bare om hva en bruker pengene sine på :) Jeg hadde ikke klart meg, hadde jeg ikke fått en husleieinntekt på en leilighet jeg eier. Jeg har to lån, betaler mye i skatt, og må virkelig prioritere hva jeg skal bruke pengene på. For nei, jeg tjener ikke mye, og hvor det kommer fra, skulle jeg likt å visst! Men jeg koser meg når jeg kan og vil :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste til syden ei uke i høst, holdt på å gå på veggen av å bare være hjemme. Fikk ikke gjort så jævlig mye utover å ligge på stranda rett utenfor hotellet og lese, men fy faen det var godt! Alt stresset jeg bærer på her hjemme - som er en del av det som gjør at sykdommen ikke bedrer seg - bare rant av meg. Ingen krav, ingen forventninger, ingen mas, jeg gjorde akkurat som jeg ville, og slappet av så mye som jeg greide. Vondt hadde jeg selvfølgelig da også, dårlig var jeg hele tiden, og jeg måtte ta tidlig kveld nesten hver dag, og tilbringte nok en del tid på hotellrommet mer enn man "skal" på sydenferie, men når jeg kom hjem følte jeg meg som et nytt menneske. Hvis den formen bare hadde holdt seg (dvs, hvis ikke jeg fikk hverdagen slengt i trynet med en gang jeg kom inn døra her hjemme) kunne jeg faktisk ha diskutert med lege og nav om å så smått prøve meg i arbeid igjen. Fikk forsåvidt ferien av mamma, fordi hun mente jeg måtte komme meg bort før jeg møtte veggen fullstendig. Skal jeg ha dårlig samvittighet for det fordi "syke mennesker ikke har rett til å kose seg siden de ikke jobber"?

Anonymous poster hash: 38038...374

Av nysgjerrighet, hva er det som er så ille hjemme kontra i syden? Hva er dette hverdagsmaset du snakker om? Hvorfor var det ikke stressende å ligge der nede, kontra å ligge eks. på sofaen hjemme?

Mener ikke å være frekk, men jeg skjønner ikke helt hvorfor 1 uke et sted du angivelig er like dårlig er mindre stressende enn å være syk hjemme?

Anonymous poster hash: a39ba...7dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å ta en pause fra jobb kan være godt.

Å aldri ha noen jobb å gå til er ikke godt.

Å spise en sjokolade er godt.

Å aldri kunne spise noe annet enn bare sjokolade er ikke godt.

Den som tror at uføre "går hjemme og koser seg" er helt på bærtur.

"I et selskap fikk en hyggelig fyr vite at min kone hadde fått uføretrygd. Da glapp det ut av ham: «Så hun går hjemme og koser seg». «Ja, hun går hjemme og koser seg med smertene sine», svarte jeg. Han ble skamfull og samtalen tok brått slutt."

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Forbannelsen-ved-a-bli-ufor-6280910.html

Anonymous poster hash: 5ced0...c7a

Dey er plenty av uføre her på forumet som påstår det ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hva er det som er så ille hjemme kontra i syden? Hva er dette hverdagsmaset du snakker om? Hvorfor var det ikke stressende å ligge der nede, kontra å ligge eks. på sofaen hjemme?

Mener ikke å være frekk, men jeg skjønner ikke helt hvorfor 1 uke et sted du angivelig er like dårlig er mindre stressende enn å være syk hjemme?

Anonymous poster hash: a39ba...7dc

Hvorfor reiser du på ferie? For å oppleve noe annet enn det som er hjemme 365 dager i året? For å få litt varme? For å bryte rutinene litt? Hvorfor slapper du ikke bare av etter jobben på din egen sofa?

Anonymous poster hash: 9be2a...36f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har vi enda noen hippie-sosialister som mener at det å være ufør skal handle mest mulig om å ''kose seg'' Dette er noe utlendingene jobber hardt for , fordi de ser ikke noen verdi i å bidra til et annet lands samfunn. Også har du alle som droppet ut av skole/jobb og fant ut hvor lett det var å få en diagnose kun ved å fortelle hvor sliten man var der og da, også skal man få trygd resten av livet... Nei vettu hva...

Vet ikke om dette var ironi, eller om du bare er en drittsekk. Om det var det første, var det ikke morsomt. Om det var det andre, så får du ha lykke til videre i livet (du kan trenge det).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hva er det som er så ille hjemme kontra i syden? Hva er dette hverdagsmaset du snakker om? Hvorfor var det ikke stressende å ligge der nede, kontra å ligge eks. på sofaen hjemme?

Mener ikke å være frekk, men jeg skjønner ikke helt hvorfor 1 uke et sted du angivelig er like dårlig er mindre stressende enn å være syk hjemme?

Anonymous poster hash: a39ba...7dc

Jeg kan godt se det. Hjemme blir man bare liggende med de samme tankene kvernene, mens i et annet miljø vil man få andre tanker og impulser.

Anonymous poster hash: ff21b...7a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...