Gå til innhold

Vil du si man er FOR ung til å få barn når man er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er virkelig sá forskjellig med máten hver person ser pá det.

For eksempel i USA sá virker det pá meg som om mange der borte fár barn nár de er mellom 18-23, jeg pleide á skrive med ei i fra Canada som giftet seg da ho var 18 og fikk fórste barnet hennes da ho var 19, og ikke lenge etterpá fikk ho sitt andre barn. Ho ónsket seg flere barn, men sá var ho godt fornóyd med rollen som husmor og sá tror jeg mannen hadde veldig god lónn.

Kommer helt an på hvor i USA. Det er der som det er her, at folk får barn tidligere på bygda. Forskjellene mellom New York og Kansas er jo som Oslo og Finnmark.

USA har også et bredt "bibelbelte" i sørstatene og det er flere konservative som venter med sex til ekteskapet og da gifter de seg også tidlig.

Anonymous poster hash: 61df5...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SunflowerPenguin

Kommer helt an på hvor i USA. Det er der som det er her, at folk får barn tidligere på bygda. Forskjellene mellom New York og Kansas er jo som Oslo og Finnmark.

USA har også et bredt "bibelbelte" i sørstatene og det er flere konservative som venter med sex til ekteskapet og da gifter de seg også tidlig.

Anonymous poster hash: 61df5...009

Det kan godt vaere mulig. Synes egentlig at det er store forskjeller mellom Oslo og New York, men skjónner máten du próver á forklare det pá. ;)

Endret av SunflowerPenguin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har sagt; ungt ja, ikke for ungt.

Jeg fikk selv barn ved 20 og 22, jeg syns det var ungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk mitt første barn som 23-åring, og mentalt var jeg veldig klar for det. Det har gått bra, selv om jeg gjerne skulle hatt "mer på stell" først (ferdig utdannelse, forutsigbar jobb osv), men det sa du jo var uvesentlig i diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22 år og gravid. Syns ikke det er for ungt. Er gift, begge har fast jobb, hus og bil. Hvorfor vente?

Anonymous poster hash: 640e9...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 og 22 år?

Uavhengig av alt annet rundt som "har dere bra nok økonomi da?","har dere reist og opplevd nok ennå da?" Osv.

Bare lurer på om du reagerer når du hører om jenter som er blitt gravide som 20 år.

Anonymous poster hash: 7a4d6...eab

Ja, jeg synes det er alt for tidlig. Du sier man skal se "uavhengig av alt rundt", men det er i mine øyne umulig. Jeg synes en bør få seg en utdannelse og en viss økonomisk plattform før man setter i gang med barn. Det er også en kjensgjerning st de færreste forhold innledet før/i 20-årsalderen blir varige (selv om det selvsagt forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er alt for tidlig. Du sier man skal se "uavhengig av alt rundt", men det er i mine øyne umulig. Jeg synes en bør få seg en utdannelse og en viss økonomisk plattform før man setter i gang med barn. Det er også en kjensgjerning st de færreste forhold innledet før/i 20-årsalderen blir varige (selv om det selvsagt forekommer.

Men hvem har sagt at man ikke kan ha fått seg utdannelse og økonomi som 20 åring?? Er mange som har det, så det å gå etter alder blir for dumt.

Før i tiden var det jo unormalt å få barn så sent som 30 årene...

Anonymous poster hash: 640e9...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem har sagt at man ikke kan ha fått seg utdannelse og økonomi som 20 åring?? Er mange som har det, så det å gå etter alder blir for dumt.

Før i tiden var det jo unormalt å få barn så sent som 30 årene...

Anonymous poster hash: 640e9...a26

Er det virkelig mange som er ferdig med utdannelse og har fått seg en økonomisk plattform allerede som 20-åring? Imponerende, i såfall. I min verden er man ferdig med utdannelse først når man er 24-25 år, og etter det tar det gjerne et par år før man f.eks. investerer i bolig.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mange som er ferdig med utdannelse og har fått seg en økonomisk plattform allerede som 20-åring? Imponerende, i såfall. I min verden er man ferdig med utdannelse først når man er 24-25 år, og etter det tar det gjerne et par år før man f.eks. investerer i bolig.

Ikke alle som tar lange utdannelser skjønner du.

Både jeg og samboer var ferdig som lærling i juli. Og vi var begge 20 år da. Nå er vi 21 og har egen bolig. Det er det foresten mange andre på vår alder som også har her vi bor.

Vi bor på et lite sted, og her er det helt vanlig, også det å få barn tidlig. Men bor man i Oslo feks så har jeg innrykk av at det er mer vanlig å være ferdig med utdannelse og bolig når man er ca 25/26, så ikke rart de heller ikke føler seg klar for barn på det tidspunktet.

Så synes det blir feil å si at "man er for ung til å få barn når man er 20, man er ikke ferdig med utdannelse og har nok ikke ting på plass ennå"

Anonymous poster hash: 7a4d6...eab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som tar lange utdannelser skjønner du.

Både jeg og samboer var ferdig som lærling i juli. Og vi var begge 20 år da. Nå er vi 21 og har egen bolig. Det er det foresten mange andre på vår alder som også har her vi bor.

Vi bor på et lite sted, og her er det helt vanlig, også det å få barn tidlig. Men bor man i Oslo feks så har jeg innrykk av at det er mer vanlig å være ferdig med utdannelse og bolig når man er ca 25/26, så ikke rart de heller ikke føler seg klar for barn på det tidspunktet.

Så synes det blir feil å si at "man er for ung til å få barn når man er 20, man er ikke ferdig med utdannelse og har nok ikke ting på plass ennå"

Anonymous poster hash: 7a4d6...eab

Ja, skjønner det :). Tror knapt jeg har kjent noen som var i den situasjonen i 20-årsalderen.

Men jeg står likevel fast ved at de aller fleste trenger å "snuse litt mer rundt" før de etablerer seg med barn, da har forholdet mye større sjanse for å bli varig. Men som sagt - finnes sikkert noen hederlige unntak, selv om JEG ikke skjønner at det er slik hast med å påta seg fullt voksenansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 og 22 år?

Uavhengig av alt annet rundt som "har dere bra nok økonomi da?","har dere reist og opplevd nok ennå da?" Osv.

Bare lurer på om du reagerer når du hører om jenter som er blitt gravide som 20 år.

Anonymous poster hash: 7a4d6...eab

Dette er strengt tatt individuelt. Noen mødre på 20 år kan være godt voksne mentalt å være en aller tiders mor mens andre 20 åringer igjen kan være umodne som prioriterer fest og morro foran barnet sitt.

Sett begge tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer HELT ann på hvordan dere er som personer, og hvor klare dere føler dere. Jeg kjenner ei som ikke var mer enn 15 år da hun ble gravid, ungen er nå 6 år og det gikk (mot alle odds) utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner det :). Tror knapt jeg har kjent noen som var i den situasjonen i 20-årsalderen.

Men jeg står likevel fast ved at de aller fleste trenger å "snuse litt mer rundt" før de etablerer seg med barn, da har forholdet mye større sjanse for å bli varig. Men som sagt - finnes sikkert noen hederlige unntak, selv om JEG ikke skjønner at det er slik hast med å påta seg fullt voksenansvar.

Skjønner godt hva du mener også :)

Anonymous poster hash: 4fc8e...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk barn da jeg var 18, eneste som jeg hadde var en leid leilighet og bil. Brintøft å ta siste året på allmenfag med et spedbarn, og enda tyngre å ta 3 års sykepleierutdannelse mens ungen var mellom 1 og 4. Men det gikk. Barnet er nå 13 år, jeg jobber som helsesøster, har giftet meg og bygget hus og fått alt på stell. Nå ser jeg egentlig bare fordeler med det. Barnet er stort og klarer seg mye selv, vi voksne er mer fri til å gjøre hva vi vil, og vi er bare såvidt 30. Men tviler på om jeg vil anbefale det. De 4 første årene var beintøffe. Har aldri vært så sliten i mitt liv som jeg var på utdanningsfesten da jeg var ferdig sykepleier. Og det var ingen dans på roser å bygge hus like etterpå, ei heller å starte på videreutdanning 2 år etter utdannelsen, samtidig med at barnet startet på skolen. Men er som sagt glad for det nå. Men flere barn vil vi ikke ha. Nå synes vi det er fint med frihet, bleier og nattevåk frister ikke.

Anonymous poster hash: 8ca56...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som tar lange utdannelser skjønner du.

Både jeg og samboer var ferdig som lærling i juli. Og vi var begge 20 år da. Nå er vi 21 og har egen bolig. Det er det foresten mange andre på vår alder som også har her vi bor.

Vi bor på et lite sted, og her er det helt vanlig, også det å få barn tidlig. Men bor man i Oslo feks så har jeg innrykk av at det er mer vanlig å være ferdig med utdannelse og bolig når man er ca 25/26, så ikke rart de heller ikke føler seg klar for barn på det tidspunktet.

Så synes det blir feil å si at "man er for ung til å få barn når man er 20, man er ikke ferdig med utdannelse og har nok ikke ting på plass ennå"

Anonymous poster hash: 7a4d6...eab

Mitt argument for at det er for ungt handler ikke mest om bolig, utdannelse osv. men rett og slett stabiliteten på et forhold. Bruddraten for såpass unge par er ekstrem og de som holder sammen livet ut er i en veldig liten minoritet.

Om man har god råd eller ikke er ikke like viktig ift. oppvekst som om mor og far holder sammen. Når man har såpass mange år igjen fertilitetsmessig ser jeg ingen grunn til å få barn såpass tidlig når man KAN vente og vite med mer sikkerhet at forhold (ekteskapet) vil vare.

Anonymous poster hash: 61df5...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke!! Jeg ble gravid ble gravid når jeg var 20 og ble mamma når jeg var 21 år :) moren min fødte meg da hun var 22 år, og det er 24 år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...