Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Med første barn var jeg mest kvalm i uke 7-11 tror jeg, håper du slipper unna. Det er ikke noe gøy...

******

Noen som har fått spesielle matpreferanser? Jeg er 5 uker i morgen (begynner på uke 6) og har fått veldig craving på egg i ulike varianter, melk og appelsin. Kaffe orker jeg ikke, selv om jeg ikke er noe særlig kvalm enda.

Kokt skinke fra Grøstadgris! :ler: Jeg har ikke lyst på annen kokt skinke, men den fra Grøstadgris, altså. Nammmm. Særlig med økologisk agurk på - for økologisk smaker helt klart bedre enn konvensjonell... Også har jeg mindre lyst på søtt enn vanlig. Måtte det vare! :lol: I går var det sushi for alle penga. Så da ble det det til middag. (Vi lagde selv, og jeg tror ikke akkurat at jeg blir sushikokk med det første... Men det smakte godt. Hadde "bare" laks, så da ble det nigiri sushi med agurk og avocado til.) Ah, matgreiene er rare når man er gravid... Håper ikke jeg får igjen den aversjonen jeg hadde mot kylling i første svangerskap, den var litt upraktisk. Jeg kastet opp bare av synet, og måtte gjemme vekk et matblad med kylling på forsiden og sånt. :fnise:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokt skinke fra Grøstadgris! :ler: Jeg har ikke lyst på annen kokt skinke, men den fra Grøstadgris, altså. Nammmm. Særlig med økologisk agurk på - for økologisk smaker helt klart bedre enn konvensjonell... Også har jeg mindre lyst på søtt enn vanlig. Måtte det vare! :lol: I går var det sushi for alle penga. Så da ble det det til middag. (Vi lagde selv, og jeg tror ikke akkurat at jeg blir sushikokk med det første... Men det smakte godt. Hadde "bare" laks, så da ble det nigiri sushi med agurk og avocado til.) Ah, matgreiene er rare når man er gravid... Håper ikke jeg får igjen den aversjonen jeg hadde mot kylling i første svangerskap, den var litt upraktisk. Jeg kastet opp bare av synet, og måtte gjemme vekk et matblad med kylling på forsiden og sånt. :fnise:Utrolig merkelig egentlig :fnise:

Utrolig merkelig hva man får lyst på, og ikke minst hva man ikke får lyst på :fnise: Jeg spydde bare jeg tenkte på peanøttsmør sist jeg var gravid, spent på om det blir samme denne gangen. Og så fikk jeg veldig lyst på loff, som jeg aldri pleier spise. Men du, hvordan gjør du det med sushi? Fryser du fisken først eller? Det høres veldig godt ut.. Sist turde jeg ikke spise det i det hele tatt *overhysterisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått skikkelig dilla på brunost, jeg som ikke har spist det siden barneskolen, og nå spiser jeg det hver dag :fnise:

Har fått mindre lyst til godteri (heldigvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt bare sulten!! Spiser mer enn gjerne to middager, og er fremdeles sulten når jeg legger meg... Våkner gjerne i 5-tiden av at det rumler :flire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt bare sulten!! Spiser mer enn gjerne to middager, og er fremdeles sulten når jeg legger meg... Våkner gjerne i 5-tiden av at det rumler :flire:

Samme her, føler egentlig ikke jeg gjør annet enn å spise om dagen :fnise:

Edit: smileyfeil

Endret av Frk.mh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

******

Noen som har fått spesielle matpreferanser? Jeg er 5 uker i morgen (begynner på uke 6) og har fått veldig craving på egg i ulike varianter, melk og appelsin. Kaffe orker jeg ikke, selv om jeg ikke er noe særlig kvalm enda.

Jeg klarer ikkje tanken på tomat, kjenner jeg har lyst å spy bare jeg ser det i fruktavdelingen på butikken :-(

Egg og appelsin var jeg veldig glad i før jeg ble gravid, men nå er det bare sånn bob bob.

Samme med sjokolade, var en sjokoman før, men nå må jeg nesten tvinge det i meg.

Men har litt hekta på bringebærsorbet og knekkebrød, det er blitt et must i huset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hekta på noe (enda), men har utrolig vonde brystknopper! Ingen kvalme i sikte enda heller. Tror heller ikke jeg har lagt på meg noe, uten at jeg har sjekket vekta.

Og en ting jeg synes er rart: jeg pleier å være plaget med uren hud, men nå er den så fin som jeg ikke kan huske den har vært! Jeg trodde da det skulle være omvendt; at huden ble verre :vetikke: Men for all del - jeg klager ikke!! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått no dilla enda, trodde jeg hadde taco dilla men den forsvant veldig fort (heldigvis)

Hadde Vært deilig med melkedillan jeg hadde sist sv.skap 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg spiser hele tiden, ellers blir jeg småkvalm. Selv om jeg har vært flink å trene syns jeg at jeg har fått en liten "bump" nederst på magen som ikke forsvinner når jeg trekker inn magen. Er jo bare luft så tidlig, men syns det er litt avslørende likevel siden jeg er ganske slank til vanlig.. Er 5 uker i dag, sist jeg var gravid kom kvalmen når jeg var akkurat 6 uker, så jeg forbereder meg på at dette er siste uka uten spykvalme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å bestille tidlig ultralyd. Jeg har også fått time til svangerskapskontroll i uke 12. Skal jeg droppe svangerskapskontrollen hos lege? Skjer det noe der, som ikke skjer på ultralyden?
Hilsen helt uerfarne meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på bomullstrusa :) hva kan de fortelle på UL i uke 12 som de ikke kan fortelle i uke 8/9?

Kan de finne ut om barnet evt er sykt/defekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere må gå til svangerskapskontroll hos lege. Her fyller det ut et skjema som du skal ha med deg på hver kontroll etterpå, både hos lege og jordmor. Du tar med urinprøve som sjekkes og det måles blodtrykk. Legen tar ikke ultralyd, men pleier å sjekke hjertelyden. Etter hvert så måles magen og dette fylles også inn i skjemaet.

Det er kun legen som kan gi deg medisiner og sykemelding, så det er viktig å gå til både lege og jordmor.

Forskjellen på tidlig ultralyd uke 8 og 12 er forsåvidt størrelsen på fosteret. De kan i uke 12 se om det er indiksjoner på Downs (nakkefold), men det er noen som nekter å oppgi slike opplysninger til de som er på ultralyden. Jeg gikk selv til tidlig ultralyd privat og har fått flotte bilder i både 2D og 3D, så det er verdt det dersom en har lyst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken uke gikk du på ultralyd, ablaze? :)

Hvilke tanker har dere dersom fosteret har downs? Jeg klarer ikke å forestille meg hva jeg ville tenkt. Eller dersom det skulle være en sykdom hvor barnet bare ville leve i noen år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg var på UL ca uke 12. Tenker jeg går ca samme tidspkt like mange ganger nå også, slik at jeg har de samme bildene :)

Jeg klarer ikke ta stilling til det nå. Jeg bare krysser fingrene for at alt er bra, for jeg vet hva min mann mener om det og jeg klarer ikke si om jeg er enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var på UL i uke 12 sist. Ville helst se at alt var ok før vi fortalte det til noen. Syns det var helt fantastisk å se en sprellende mini-baby når man ikke merket noe særlig til den, utover kvalme etc. Hun sjekket uoppfordret for Downs ++ uten at vi hadde tenkt noe over hva vi skulle gjort om ikke alt var ok. Tok UL først og fremst for å se at det var noen der inne ;) Denne gangen skal jeg ha tidlig UL i uke 9 (ikke jeg som valgte tidspunkt), så jeg vet ikke om vi tar i uke 12 også. Får se.. syns det var en fin opplevelse sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner litt behov for å ta en ultralyd i uke 8-9 eller noe, klarer liksom ikke helt å tro på at det faktisk skal gå bra, så tror jeg trenger en bekreftelse før jeg klarer å glede meg helt over graviditeten. Har ikke lyst til å fortelle noen før jeg vet at det ser ok ut heller. Men så vil jeg jo gjerne ha en i uke 12-14 også da, for å sjekke for avvik. Er det fryktelig hysteriske å ta to tidlige UL? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere fått henvisning til UL, første gang i uke 8/9 pga blødninger og med oppfølging i uke 11, andre fordi jeg hadde mistet så mange ganger i forkant av graviditeten, da ble det UL i uke 6, 8 og 12. Får se hvordan det blir denne gangen, håper i grunnen at jeg ikke får grunn til å få henvisning, og i tilfelle blir det vel privat UL i ca uke 12.

I forhold til det med Downs - jeg (vi) bestemte oss allerede med første for å tenke på det om det skulle blir aktuelt. Det har det jo ikke blitt. Man er jo dessuten slettes ikke garantert at det oppdages, hverken tidlig eller på OUL. I tillegg har jeg venner som har opplevd at andre ting har gått galt (fødselsskade), og jeg har vel i grunnen landet på at man aldri har noen garantier. (Ikke meningen å skremme vannet av folk her, altså, men det er så små marginer noen ganger. :()

Jeg har visst fått time til første svangerskapskontroll allerede neste uke, jeg. :klo: Jeg sendte inn på SMS-tjenesten til legesenteret, med info om at jeg trengte nettopp første svangerskapskontroll, med nødvendige datoer etc, og forventet å få time om tre-fire uker. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...