Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Jeg skyter inn noen spørsmål her igjen, håper det er greit :)

Jeg har hatt 2 UVI etter at jeg ble gravid. Ble ferdig med antibiotikakur for over en uke siden.

Så nå kjenner jeg at jeg svir i blæren hvis den har noe i seg men kun hvis jeg trykker utpå magen.

Har dere andre det også sånn eller betyr dette at jeg får UVI nr 3 nå..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skyter inn noen spørsmål her igjen, håper det er greit :)

Jeg har hatt 2 UVI etter at jeg ble gravid. Ble ferdig med antibiotikakur for over en uke siden.

Så nå kjenner jeg at jeg svir i blæren hvis den har noe i seg men kun hvis jeg trykker utpå magen.

Har dere andre det også sånn eller betyr dette at jeg får UVI nr 3 nå..?

Jeg har aldri vært plaget med UVI, hverken under graviditet eller ellers, så jeg vet ikke helt om det er vanlig å få mye av ifbm graviditet. Men jeg må tisse konstant, og kjenner at det ofte er vanskelig å få tømt blæra skikkelig, særlig på morgenen. Kanskje det har noe med saken å gjøre? :vetikke:

Hvis det er en ny UVI, ville jeg diskutert med legen om det er ting du kan gjøre for å forebygge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere må gå til svangerskapskontroll hos lege. Her fyller det ut et skjema som du skal ha med deg på hver kontroll etterpå, både hos lege og jordmor. Du tar med urinprøve som sjekkes og det måles blodtrykk. Legen tar ikke ultralyd, men pleier å sjekke hjertelyden. Etter hvert så måles magen og dette fylles også inn i skjemaet.

Skal man ta med urinprøve til legen på første kontroll?

Vi ble veldig dårlig informert da legen bekreftet graviditeten, er derfor jeg spør.

Og får man høre hjertelyden på første kontroll?

Endret av Matelskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ta med urinprøve til legen på første kontroll?

Vi ble veldig dårlig informert da legen bekreftet graviditeten, er derfor jeg spør.

Og får man høre hjertelyden på første kontroll?

Ja, ta med urinprøve på første kontroll. Urinen sjekkes på alle kontroller i svangerskapet.

Det skal litt til for å klare å finne hjertelyden rundt 12 uker, så de færreste leger prøver. Det skaper fort mer usikkerhet enn noe annet. Det går nok fint på noen, men vil være avhengig av så mye - hvor langt opp av bekkenet livmoren har kommet, om morkaken ligger foran eller bak i livmoren, sikkert også vekt etc.

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ta med urinprøve på første kontroll. Urinen sjekkes på alle kontroller i svangerskapet.

Det skal litt til for å klare å finne hjertelyden rundt 12 uker, så de færreste leger prøver. Det skaper fort mer usikkerhet enn noe annet. Det går nok fint på noen, men vil være avhengig av så mye - hvor langt opp av bekkenet livmoren har kommet, om morkaken ligger foran eller bak i livmoren, sikkert også vekt etc.

Okei, tusen takk for svar :D:D

Håper vi blir litt bedre informert på neste legebesøk, syns det er litt ekkelt å vite så lite om hva som skal skje osv :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tusen takk for svar :D:D

Håper vi blir litt bedre informert på neste legebesøk, syns det er litt ekkelt å vite så lite om hva som skal skje osv :-(

Opplegget er ganske standard, jeg lenket til en sak her tidligere, der det står godt beskrevet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært plaget med UVI, hverken under graviditet eller ellers, så jeg vet ikke helt om det er vanlig å få mye av ifbm graviditet. Men jeg må tisse konstant, og kjenner at det ofte er vanskelig å få tømt blæra skikkelig, særlig på morgenen. Kanskje det har noe med saken å gjøre? :vetikke:

Hvis det er en ny UVI, ville jeg diskutert med legen om det er ting du kan gjøre for å forebygge...

Jeg hadde UVI da jeg var lita og aldri etter jeg ble voksen. Siden jeg har hatt det 2 ganger nå og kanskje 3 under graviditeten velger jeg å tro at det er graviditetsrelatert. Har ikke endret noen vaner hverken hygienemessig eller annet :)

Men jeg vet ikke om det er UVI jeg har nå eller om det bare er en graviditetsgreie?

Hvis dere presser på blæra utenfra med hånden, svir det da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere må gå til svangerskapskontroll hos lege. Her fyller det ut et skjema som du skal ha med deg på hver kontroll etterpå, både hos lege og jordmor. Du tar med urinprøve som sjekkes og det måles blodtrykk. Legen tar ikke ultralyd, men pleier å sjekke hjertelyden. Etter hvert så måles magen og dette fylles også inn i skjemaet.

Det er kun legen som kan gi deg medisiner og sykemelding, så det er viktig å gå til både lege og jordmor.

Forskjellen på tidlig ultralyd uke 8 og 12 er forsåvidt størrelsen på fosteret. De kan i uke 12 se om det er indiksjoner på Downs (nakkefold), men det er noen som nekter å oppgi slike opplysninger til de som er på ultralyden. Jeg gikk selv til tidlig ultralyd privat og har fått flotte bilder i både 2D og 3D, så det er verdt det dersom en har lyst :)

Ok. Spiller det noen rolle om jeg går til svangerskapskontroll eller ul først? Sistnevnte har jeg fått time til i uke 12. Må jeg ha vært på den før ul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde UVI da jeg var lita og aldri etter jeg ble voksen. Siden jeg har hatt det 2 ganger nå og kanskje 3 under graviditeten velger jeg å tro at det er graviditetsrelatert. Har ikke endret noen vaner hverken hygienemessig eller annet :)

Men jeg vet ikke om det er UVI jeg har nå eller om det bare er en graviditetsgreie?

Hvis dere presser på blæra utenfra med hånden, svir det da? :)

Prøvde nå og tror ikke jeg kjenner noe svie altså. :( Men jeg er jo bare 4 + 6 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde UVI da jeg var lita og aldri etter jeg ble voksen. Siden jeg har hatt det 2 ganger nå og kanskje 3 under graviditeten velger jeg å tro at det er graviditetsrelatert. Har ikke endret noen vaner hverken hygienemessig eller annet :)

Men jeg vet ikke om det er UVI jeg har nå eller om det bare er en graviditetsgreie?

Hvis dere presser på blæra utenfra med hånden, svir det da? :)

Er 8+5 idag (klokken er jo over 24) og jeg kjenner ingen svie når jeg presser på blæra.

Men da jeg var rundt 5 uker, hadde jeg noe som virket som en UVI, bare at det kun var fra morgenen til formiddagen. Heldigvis sluttet det midt i uke 6 :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Spiller det noen rolle om jeg går til svangerskapskontroll eller ul først? Sistnevnte har jeg fått time til i uke 12. Må jeg ha vært på den før ul?

Nei det spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde nå og tror ikke jeg kjenner noe svie altså. :( Men jeg er jo bare 4 + 6 da.

Er 8+5 idag (klokken er jo over 24) og jeg kjenner ingen svie når jeg presser på blæra.

Men da jeg var rundt 5 uker, hadde jeg noe som virket som en UVI, bare at det kun var fra morgenen til formiddagen. Heldigvis sluttet det midt i uke 6 :-D

Tusen takk, greit for meg å sjekke :P

Så da er det nok UVI på meg igjen.

Alt man skal bekymre seg for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter!

Melder meg inn i klubben :)

Jeg og mannen hadde prøvd et par måneder, men så plutselig bestemte jeg meg for å vente med barn til ferdig utdanning(1,5 år igjen) og noen års arbeidserfaring. Følte meg veldig fornuftig og fornøyd med valget :fnise: Vi hadde bestemt oss for å få oss hund i stedet, besøkte en kennel - dagen etterpå lyste to røde streker mot meg! Vi er kjempeglad, spent og litt redd. Første barnet:) Hadde mens 18. desember, så ifølge terminkalkulator er jeg 6+1 på vei. Clearblue viste på mandag 2-3(4-5 uker), så mistenker at EL kom litt seint.

Har hatt mensmurringer/ligamentstrekker, ømme bryster, må ha mat litt oftere, er varm. I tillegg våkner jeg 4-5-tiden om natta hver dag!! Må tisse, men er lys våken etter det.. Det er litt slitsomt. Nå har jeg begynt å legge meg 21 hver kveld for å få nok søvn. Andre her som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Melder meg inn i klubben :)

Jeg og mannen hadde prøvd et par måneder, men så plutselig bestemte jeg meg for å vente med barn til ferdig utdanning(1,5 år igjen) og noen års arbeidserfaring. Følte meg veldig fornuftig og fornøyd med valget :fnise: Vi hadde bestemt oss for å få oss hund i stedet, besøkte en kennel - dagen etterpå lyste to røde streker mot meg! Vi er kjempeglad, spent og litt redd. Første barnet:) Hadde mens 18. desember, så ifølge terminkalkulator er jeg 6+1 på vei. Clearblue viste på mandag 2-3(4-5 uker), så mistenker at EL kom litt seint.

Har hatt mensmurringer/ligamentstrekker, ømme bryster, må ha mat litt oftere, er varm. I tillegg våkner jeg 4-5-tiden om natta hver dag!! Må tisse, men er lys våken etter det.. Det er litt slitsomt. Nå har jeg begynt å legge meg 21 hver kveld for å få nok søvn. Andre her som har det sånn?

Velkommen i klubben!

Jeg hadde det akkuratt likt som deg, 4-5 tiden HVER natt! Noen ganger stod jeg bare opp og vasket huset/trente fordi jeg var så våken :) Det er blitt bedre nå :) Også mensmurringer, vondt i brystene og oftere mat, det har jeg fortsatt nå, er 7,3 på vei:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så godt å høre at det blir bedre! Det gir meg et lite håp. Jeg sitter og jobber med studiene et par-tre timer når jeg står opp. Da får jeg ihvertfall brukt denne tida til noe fornuftig! Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer og velkommen, Merenwen! :hallo: Jeg var student da jeg fikk første, gikk veldig fint!

Graviditet og søvn er utfordrende, altså. Det blir liksom aldri helt bra. Her har det gått seg til igjen et par år etter fødsel... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen dager hvor jeg ikke klarer holde øynene oppe etter jobb. Og så er jeg sulten hele tiden, men klarer ikke spise noe før jeg er stappmett! Men ellers har jeg lite plagsomme symptomer , så generelt over er jeg veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover godt på morgenkvisten, men søvnmønsteret ellers er ikke noe å skryte av. Sovner som en stein på sofaen hver ettermiddag, og selv om jeg er trøtt hele kvelden blir jeg liggende våken i lang tid etter at jeg har lagt meg. :roll: I dag skal jeg ut og spise med noen fra jobb, det er bursdag og kommer sikkert til å bli god stemning, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare en kveld uten å sove litt først. :ler:

Glemte jo å si velkommen og gratulerer til Merenwen! :goodbye:

Endret av juliane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...