Gå til innhold

Staten har økt prisen på privatisteksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å ha tre priskategorier?

En billig for nye fag

En litt dyrere for å ta et fag som privatist som du hadde på vgs

En veldig dyr for å ta fag man tidligere har tatt som privatist eller dersom man tidligere ikke har møtt opp på eksamen.

Anonymous poster hash: e6224...40a

"

  • 1000 kroner for eit nytt fag (fag der du ikkje har karakter frå før)
  • 2000 kroner når du har karakter i same eller tilsvarande fag frå før." (kilde: http://www.hordaland.no/privatist)

Så det er litt billigere for folk som ikke har hatt faget før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"

  • 1000 kroner for eit nytt fag (fag der du ikkje har karakter frå før)
  • 2000 kroner når du har karakter i same eller tilsvarande fag frå før." (kilde: http://www.hordaland.no/privatist)

Så det er litt billigere for folk som ikke har hatt faget før.

Jeg mente å dele opp den siste kategorien i to, hvor det straffer seg å ikke møte til eksamen, eller å ta opp et tidligere PRIVATISTFAG som privatist. og at den første kategorien er billigere.

Anonymous poster hash: e6224...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente å dele opp den siste kategorien i to, hvor det straffer seg å ikke møte til eksamen, eller å ta opp et tidligere PRIVATISTFAG som privatist. og at den første kategorien er billigere.

Anonymous poster hash: e6224...40a

Det har alltid vært dyrere å ta opp fag som man allerede har eksamen i. Jeg synes ikke 2000 høres så skrekkelig mye ut for å ta en eksamen du allerede har karakter i. Det er ikke noe du MÅ ha for å få studiekompetanse med andre ord, det er bare fordi man har lyst til å forbedre karakteren

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente å dele opp den siste kategorien i to, hvor det straffer seg å ikke møte til eksamen, eller å ta opp et tidligere PRIVATISTFAG som privatist. og at den første kategorien er billigere.

Anonymous poster hash: e6224...40a

Men det handler da ikke om hva man har gjort tidligere. Det handler om hva man gjør nå. Det er flere som ikke har tatt et fag før som heller ikke møter til eksamen. Det er flere som ikke har tatt privatisteksamen før, men som har hatt faget tidligere, som heller ikke møter til eksamen. Det vil jo da ikke løse noe.

Anonymous poster hash: 0f721...fab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært dyrere å ta opp fag som man allerede har eksamen i. Jeg synes ikke 2000 høres så skrekkelig mye ut for å ta en eksamen du allerede har karakter i. Det er ikke noe du MÅ ha for å få studiekompetanse med andre ord, det er bare fordi man har lyst til å forbedre karakteren

jeg strøk så jeg MÅ jo ha karakteren

Anonymous poster hash: 4ac11...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg strøk så jeg MÅ jo ha karakteren

Anonymous poster hash: 4ac11...c16

... les igjen "1000 kroner for eit nytt fag (fag der du ikkje har karakter frå før"

Strøk du, så har du ikke karakter i faget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Phoenix

... les igjen "1000 kroner for eit nytt fag (fag der du ikkje har karakter frå før"

Strøk du, så har du ikke karakter i faget

Er ikke 1 en karakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 1 en karakter?

1 er ikke bestått, så det er ikke en karakter - jeg vil i hvertfall ikke anse det som en karakter?

Anonymous poster hash: dbf82...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke stryk (1) telles som karakter, men det står det sikkert mer info om på nettsidene der man melder seg til privatisteksamen.

Og som det står tidligere i tråden, stryker du på eksamen får du konte gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man stryker så burde man ihvertfall måtte ut med 2000.

Anonymous poster hash: 58c39...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

1 er ikke bestått, så det er ikke en karakter - jeg vil i hvertfall ikke anse det som en karakter?

Anonymous poster hash: dbf82...210

Jeg bare lurer jeg. Mener å huske lærerne våre preike i vei om at 1 var den dårligste karakteren du kunne få. Noen år siden jeg gikk på VGS nå, men ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt mongolid!!! KLIKKER I VINKEL!!! SATAN I HÆLVETE!!!!!!!!! ÅÅÅÅÅÅÅH



Anonymous poster hash: c6bfd...25b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det pga regjeringen? Isåfall bytter jeg parti. Helvete, er mye penger! Samt gebyret til Lånekassen som ble omtalt på nyhetene igår. Hva er poenget med å flå STUDENTER ???

Anonymous poster hash: c5125...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pga regjeringen? Isåfall bytter jeg parti. Helvete, er mye penger! Samt gebyret til Lånekassen som ble omtalt på nyhetene igår. Hva er poenget med å flå STUDENTER ???

Anonymous poster hash: c5125...b1c

De som tar opp fag fra videregående er vel ikke studenter? Studenter er allerede subsidiert meget godt, en eksamen koster nok mange ganger 2000kr pr student å gjennomføre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok iallfall tre fag som privatist og bøe jaggu betegnet som student både av lånekassen og skolen :-D Var iallfall ikke arbeidstaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva var egentlig poenget med å kverulere.... Jeg er helt sikker på at du skjønte hva jeg mente og hva poenget var? Stå opp på det andre benet imorgen da, vær så snill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var egentlig poenget med å kverulere.... Jeg er helt sikker på at du skjønte hva jeg mente og hva poenget var? Stå opp på det andre benet imorgen da, vær så snill..

Jeg er uenig med deg, synes at det er rett og rimelig at satsene for privatisteksamen er skudd opp.

Videregående skole og høyere utdanning er gratis i Norge, Lånekassen har meget gode vilkår som sammen legger til rette for at veldig mange kan studere. Det er nesten ikke mulig å få det bedre enn hvordan norske elever og studenter har det.

Som det har blitt belyst flere ganger i denne tråden blir privatistordningen brukt i et annet omfang enn hva som er i utgangspunktet ment, og da synes jeg det er rett og rimelig at brukerne av denne ordninga tar regningen.

Har selv studert i utlandet og fått kjenne på hvordan andre land behandler studenter både med muligheter og økonomisk. Flere hundre tusen i året er det vanlig å betale for universitetsutdanning, dette er i land der gjennomsnittsinntekten er mye lavere enn her. På toppen av det hele blir det ikke gitt mange sjanser, du får en eller to sjanser på en eksamen, ved stryk så er det ut. 2000kr er veldig billig for de mulighetene som potensielt åpnes, det er et privilegium å få studere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg, synes at det er rett og rimelig at satsene for privatisteksamen er skudd opp.

Videregående skole og høyere utdanning er gratis i Norge, Lånekassen har meget gode vilkår som sammen legger til rette for at veldig mange kan studere. Det er nesten ikke mulig å få det bedre enn hvordan norske elever og studenter har det.

Som det har blitt belyst flere ganger i denne tråden blir privatistordningen brukt i et annet omfang enn hva som er i utgangspunktet ment, og da synes jeg det er rett og rimelig at brukerne av denne ordninga tar regningen.

Har selv studert i utlandet og fått kjenne på hvordan andre land behandler studenter både med muligheter og økonomisk. Flere hundre tusen i året er det vanlig å betale for universitetsutdanning, dette er i land der gjennomsnittsinntekten er mye lavere enn her. På toppen av det hele blir det ikke gitt mange sjanser, du får en eller to sjanser på en eksamen, ved stryk så er det ut. 2000kr er veldig billig for de mulighetene som potensielt åpnes, det er et privilegium å få studere.

Det er vel ikke et privilegium, Norge er avhengig av en velutdannet befolkning for å kunne være med internasjonalt i fremtiden.

Anonymous poster hash: c6d6f...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke et privilegium, Norge er avhengig av en velutdannet befolkning for å kunne være med internasjonalt i fremtiden.

Anonymous poster hash: c6d6f...900

Utdanning slik vi kjenner det i Norge er et privilegium.

Vi er avhengige av at noen tar høyere utdanning, ikke at alle kan ta det. Om ikke lånekassen hadde eksistert ville det fortsatt vært studenter. Dette hadde da vært barn fra familier med god råd, mest sannsynlig der foreldre er advokater, leger osv, som vi ser i mange andre land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...