Gå til innhold

Staten har økt prisen på privatisteksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå koster nytt fag 1000 og forbedring 2000.

Hva tenker dere? Dette vil jo bare gjøre det enda vanskeligere å få folk gjennom og enda tyngre om man skulle mislykkes første gang. Folk vil jo bli ruinert.

http://www.hordaland.no/privatist



Anonymous poster hash: c6d6f...900
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen gi meg en god grunn for hvorfor de i hele tatt gidder å gjøre det der? Det er så smålig av den norske stat.



Anonymous poster hash: f6365...94b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke dette gjort fordi at det er ett stort problem med at folk ikke møter opp?

Men ja, jeg ser poenget. 1.000 kroner eller 2.000 er ikke akkurat småpenger. Enda verre blir det om du skal ha flere eksamener som du skal ta opp.

Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjedelig for de med dårlig råd. Lånekassen kan dekke skolepenger og vanlig lån/stipend dersom man går på sonans eller annen privatskole, men dette dekker ikke selve eksamen. Jeg ser logikken ved at de ønsker at de som melder seg på faktisk møter opp, men dette kan ramme hardt for de med lite penger, og de som trenger mange eksamener.



Anonymous poster hash: e6224...40a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i hele Norge eller bare i Hordaland som linken sier?

Anonymous poster hash: e7c52...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg tok opp fag for noen år siden, da det kostet 3xx for nytt fag, og 7xx for å ta tidligere fag på nytt. Alle eksamenene jeg tok var fag jeg hadde hatt fra før, men jeg krysset likevel av for at fagene var nye, og ingen sjekket dette opp. Sparte flere tusen. Rektor på privatskolen jeg gikk på antydet til meg at jeg kunne gjøre dette, selv om han ikke sa det direkte.



Anonymous poster hash: e6224...40a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette i hele Norge eller bare i Hordaland som linken sier?

Anonymous poster hash: e7c52...514

Dette gjelder hele norge så vidt jeg har skjønt

Anonymous poster hash: e6224...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "heldigvis" bare to fag jeg skal ta opp som privatist til våren. Fullførte videregående som privatist over de to forrige skoleårene, og har totalt vært oppe i 13 eksamner. Hadde blitt vanskelig å fullføre på så kort tid til den prisen. Jeg har alltid møtt opp til alle jeg har meldt meg opp i, men ser problemet. Siste eksamen jeg hadde var det fem påmeldte og bare jeg som kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg tok opp fag for noen år siden, da det kostet 3xx for nytt fag, og 7xx for å ta tidligere fag på nytt. Alle eksamenene jeg tok var fag jeg hadde hatt fra før, men jeg krysset likevel av for at fagene var nye, og ingen sjekket dette opp. Sparte flere tusen. Rektor på privatskolen jeg gikk på antydet til meg at jeg kunne gjøre dette, selv om han ikke sa det direkte.

Anonymous poster hash: e6224...40a

De gangene jeg har meldt meg opp går dette automatisk, har ikke sett noe sted man kan krysse av for om man har hatt faget tidligere eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har meldt meg opp går dette automatisk, har ikke sett noe sted man kan krysse av for om man har hatt faget tidligere eller ikke.

Okei, kanskje de har skjønt at veldig mange har gjort som meg..

Anonymous poster hash: e6224...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det automatisk for alle fagene er registrert i en database.

Ja, gjelder alle fylker fordi det er staten som fastsetter avgiftene.



Anonymous poster hash: c6d6f...900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har meldt meg opp går dette automatisk, har ikke sett noe sted man kan krysse av for om man har hatt faget tidligere eller ikke.

Jeg kunne også krysse av når jeg meldte meg opp.

Er dette i hele Norge eller bare i Hordaland som linken sier?

Anonymous poster hash: e7c52...514

Hele Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var høsten 2012, tror jeg, eller våren 2013. :) Men fint om det går av seg selv nå!

Åja, såpass! Har ikke lagt merke til dette jeg. Men ærlighet varer lengst har jeg hørt så ville nok krysset av riktig uansett :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, såpass! Har ikke lagt merke til dette jeg. Men ærlighet varer lengst har jeg hørt så ville nok krysset av riktig uansett :)

Enig :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tjohei det suger nå som jeg er i ferd med å omskolere meg (endre vitnemål fra generelt til spesielt) #dårligtiming :ninja: Da blir det bare jobbing til våren og endring av planer og håpe at det fungerer dødsdårlig sånn at de setter ned prisene til nesteneste års budsjett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder fra nå av? Da blir det endring av planene her også, hadde planlagt ( og skaffet bøker allerede) å ta tre eksamener i vår, men da har jeg ikke råd til flere enn ett. Har ikke fullført grunnkurs en gang, og er snart 30 år.

Synes det kunne vært slik at man betalte ekstra i "depositum" som man fikk tilbake når man tok eksamenen. Da hadde det bare straffet de som ikke møtte opp. Evt at det i tillegg var dobbel pris for å forbedre fag.

Skjønner jo hvorfor de gjør det, var ingen andre enn meg som møtte opp til eksamen der jeg tok det i desember, men synd at alle andre også skal bli straffet. Staten tjener vel mer på at flere har vgs og lettere kan skaffe seg jobb?

Anonymous poster hash: 1ae2d...28a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kjempe sur da jeg fant ut av det. Holder på med å forbedre vitnemålet mitt for å ta høyere utdanning, og jeg skal ha 10 eksamner til våren(!!!) og jeg må betale 20 000 kr for dette og ikke 7500 som jeg trodde.. Hadde vært fint om det bare var en stor spøk, men nei :(

Endret av Drammensjenta
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte fullpris høst 2011. Våren 2012 sa mattelæreren vår at ingen sjekket om man trykket på nytt fag, så jeg gjorde det på alle sammen :D Høsten etterpå gikk det ikke lengre.. så de har nok merka at mange har gjort det.

Men de nye prisen. Herregud, så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...