Gå til innhold

Staten har økt prisen på privatisteksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok? Fint for deg?

Jepp, for sånne som meg, så betyr ikke denne regelendringen noe som helst, for vi jobber hardt når det trengs. :)

Anonymous poster hash: d516c...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan ikke plusses nok. Privatistordningen er blitt en uting.

Så du har aldri gjort feil og mener det er best å ikke endre retning i livet når man innser feilene sine?

Anonymous poster hash: c6d6f...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du hun i eksempelet ovenfor skal gjøre? Det er flere som må utsette studiene i 1 år eller 2 som har skrevet i denne tråden. Dette vil samfunnet tape på da de nok betaler mer i skatt når de har fått utdannelse og bedre jobber. Altså et år er kanskje 30 000 mindre i skatt, for å spare 5000. Smart?

Anonymous poster hash: c6d6f...900

Hun får bare utsette det da, hvis hun ikke har spart seg opp en buffer og tatt i betraktning at denne endringen er diskutert i flere år - den var ikke akkurat uventet.

Så må du også se dette i en større helhet. Dette gjelder ikke bare brukeren over, men dette gjelder alt for mange privatister som koster staten flesk. At noen få må utsette studier er en lav pris å betale for å bli kvitt alle de useriøse som melder seg på uten å følge opp, eller redusere antallet som forbedrer karakterer i årevis. Vi har litt å tjene skattemessig også på å få folk til å gi opp for eksempel medisinstudiet i tide, så de kanskje kommer seg ut i et bedre betalt jobb nå og ikke om 15 år når de endelig er ferdig med karakterforbedringer og studier...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

Utrolig mange med forskjellige angstplager som ikke har fullført VGS og mangler noen fag. Sjakktrekk å øke prisen på eksamen da mange er redde nok for å stryke fra før. Sikkert mange som kommer til å unngå å melde seg opp nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt strålende. Også enig i at det er noe kort "frist", men det skulle bare mangle at man betaler noe som minner om den faktiske kostnaden for å ta opp fag. Jeg mener det burde vært et gratis forsøk for de som tar hele VGS som privatist uten å koste en krone i undervisning underveis, men ikke for alle som bare tar opp for å forbedre karakterer. Den evinnelige forbedringen av karakterer man ikke gadd å anstrenge seg for på VGS for å komme inn på prestisjestudier får folk gjerne bedrive - men da på egen regning.

Så dette er kjempefint. VGS er gratis og noe alle har rett på. Å gjøre deler av VGS "på nytt" når man har et gyldig vitnemål, bare et man ikke personlig synes er godt nok, er og bør heller ikke være gratis eller så mye billigere enn det faktisk koster det offentlige. Det å subisidiere privatisteksamen såpass var en fin og hyggelig ting å bruke litt penger på den gangen privatisteksamen-muligheten ble brukt slik den var tiltenkt, nemlig til små og nødvendige endringer i/utfylling av vitnemålet. Nå som bruken er mangedoblet på relativt kort tid måtte noe gjøres, og dette var helt riktig måte å reagere på.



Anonymous poster hash: 147e7...ad9
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye følelser og lite substans fra de som mener dette er en grusom endring, synes jeg. "Skal det ikke være lov å ombestemme seg??" og denslags. Selvsagt er det lov, men totalbildet er at det offentlige til nå har subsidiert hver eneste privatist med en veldig stor andel av pengene det koster å ta opp et fag. Det var greit nok da volumet var lite. Nå har bruken av privatisteksamen eksplodert, og de fleste som bruker det gjør det bare for å forbedre karaktene for å gjøre opp for laber VGS-innsats. Antallet privatister oppe til eksamen er mangedoblet, utgiften for staten er det samme, og de som står for den enorme økningen er ikke de som har et godt begrunnet behov for en sjanse til, det er de som bare skal inn på enda bedre studier enn de egentlig gjorde seg fortjent til på VGS uten noen god grunn til det. Det er synd at noen det er lett å føle med blir skadelidende, men summen av at det nå blir lagt om er utvilsomt positiv.



Anonymous poster hash: 147e7...ad9
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Så du har aldri gjort feil og mener det er best å ikke endre retning i livet når man innser feilene sine?

Anonymous poster hash: c6d6f...900

Jeg har gjort feil, men ingen som er så store, go jeg har til og med brukt privatistordningen selv da jeg gikk på VGS. Jeg mener at det ikke kan være uendelig amnge muligheter til å starte fra scratch. Før eller siden er man nødt til å ta konsekvensene av de valgene man har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at de setter opp med såpass kort frist, ser at den er kjip for dem som allerede har planlagt å ta opp fag denne våren. Jeg er generelt for gratis utdannelse, men merker likevel at jeg ikke synes denne prisøkningen er så ille. Det var også veldig billig før. Har tatt en muntlig privatisteksamen selv, og jeg tok sikkert opp 45 minutter av to personers tid (sensor og eksaminator) - det koster ganske mye mer i lønn enn 300kr som jeg betalte..

(...)

Endringen ble varslet før sommeren. https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/Dyrere-privatisteksamen/id763127/?regj_oss=50

De som har strøket i et fag, får jo muligheten til å ta opp igjen eksamen gratis:

"– Jeg minner om at privatistordningen er et tilbud som kommer i tillegg til det ordinære undervisningstilbudet, som er gratis. I dag har elever rett til å ta en gratis ny eksamen på skolen sin, dersom de stryker, sier Røe Isaksen."

Anonymous poster hash: 365c3...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringen ble varslet før sommeren. https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/Dyrere-privatisteksamen/id763127/?regj_oss=50

De som har strøket i et fag, får jo muligheten til å ta opp igjen eksamen gratis:

"– Jeg minner om at privatistordningen er et tilbud som kommer i tillegg til det ordinære undervisningstilbudet, som er gratis. I dag har elever rett til å ta en gratis ny eksamen på skolen sin, dersom de stryker, sier Røe Isaksen."

Anonymous poster hash: 365c3...779 [/acron

jeg fikk ikke ny mulighet til å ta opp ny gratis eksamen når jeg strøk i et fag 2011/2012

Anonymous poster hash: 4ac11...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk ikke ny mulighet til å ta opp ny gratis eksamen når jeg strøk i et fag 2011/2012

Anonymous poster hash: 4ac11...c16

Har du krav på jfr Forskrift til Opplæringslova:

"§ 3-34.Ny eksamen for elevar i vidaregåande opplæring

Ein elev som får karakteren 1 ved ordinær eksamen, har rett til ny eksamen i faget ved første etterfølgjande eksamen. Eleven beheld då standpunktkarakteren i faget.

Dersom eleven ikkje går opp til første etterfølgjande eksamen, må han eller ho ta faget som privatist, og standpunktvurderinga i faget fell bort."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en sammenligning vel. En som man kanskje ser tydligere hva å øke prisen hadde gjort siden for noen er det ''bare 2000'' dersom de bare tar et fag, men mange skal/skulle ta flere.

Tror du skjønte det.

Nei, jeg forstår ikke hva sonans sin reklamering har med økningen av eksamensavgiften å gjøre. Uansett så dreier det seg ikke om at folk ikke lykkes på eksamen. De her vi snakker om møter jo ikke opp, noe som er et stort problem i seg selv.

Det er uansett ikke meningen at man skal ta opp massevis av fag med privatistordningen. I tillegg har de jo allerede hatt dette faget fra før av når de skal ta det opp igjen. Det er bra det strammes opp. I tillegg kan jo hvem som helst få god karakter i fagene når de prøver mange nok ganger. Det er jo derfor poenggrensene til medisin blant annet har økt noe voldsomt i ordinær kvote (i tillegg til tilleggspoengene). Det er drøssevis som tar opp alle fagene sine på vitnemålet for å komme inn på slike studier som medisin, psykologi profesjon, odontologi etc. Dette er misbruk av privatistordningen. Når du skal bytte ut hele vitnemålet ditt (når du allerede har gått på VGS) er det på sin rette plass at man finansierer dette selv.

jeg fikk ikke ny mulighet til å ta opp ny gratis eksamen når jeg strøk i et fag 2011/2012

Anonymous poster hash: 4ac11...c16

Var det eksamen da?

Anonymous poster hash: 0f721...fab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg forstår ikke hva sonans sin reklamering har med økningen av eksamensavgiften å gjøre. Uansett så dreier det seg ikke om at folk ikke lykkes på eksamen. De her vi snakker om møter jo ikke opp, noe som er et stort problem i seg selv.

Det er uansett ikke meningen at man skal ta opp massevis av fag med privatistordningen. I tillegg har de jo allerede hatt dette faget fra før av når de skal ta det opp igjen. Det er bra det strammes opp. I tillegg kan jo hvem som helst få god karakter i fagene når de prøver mange nok ganger. Det er jo derfor poenggrensene til medisin blant annet har økt noe voldsomt i ordinær kvote (i tillegg til tilleggspoengene). Det er drøssevis som tar opp alle fagene sine på vitnemålet for å komme inn på slike studier som medisin, psykologi profesjon, odontologi etc. Dette er misbruk av privatistordningen. Når du skal bytte ut hele vitnemålet ditt (når du allerede har gått på VGS) er det på sin rette plass at man finansierer dette selv.

Var det eksamen da?

Anonymous poster hash: 0f721...fab

ja fikk 1 på nynorsk skriftlig eksamen og strøk dermed i faget. engelsk eksamen var min egen feil i den forstand at jeg ikke møtte opp og var dum nok til å ikke levere sykemelding.

Anonymous poster hash: 4ac11...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja fikk 1 på nynorsk skriftlig eksamen og strøk dermed i faget. engelsk eksamen var min egen feil i den forstand at jeg ikke møtte opp og var dum nok til å ikke levere sykemelding.

Anonymous poster hash: 4ac11...c16

Da skulle du ha hatt krav på konteeksamen i nynorsk.

Anonymous poster hash: 0f721...fab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir sikkelig oppgitt over enkelte her. Det er utrolig frustrende som student, hvor vi allerede får ganske lite i både stipend og lån, at vi nå skal betale 2000 kr pr eksamen. Jeg skal bytte om hele mitt vitnemål, men det er fordi jeg rett og slett var umoden da jeg gikk på vgs og gikk på feil linje. Jeg har allerede fullført en utdanning, men har funnet ut av at det ikke var riktig for meg. Jeg følger drømmen min, og ingenting annet. Det er mulig å endre drømmer etterhvert som man vokser og blir moden. Ser at det ikke er så mange som er villig til å sette seg inn i vår situasjon.. Jeg gråt den dagen jeg fant ut av dette, og jeg blir enda sint over at det har blitt som det har blitt. Skatten går jo til regjeringens dyre telefonregning, privatfly og for å ikke at "snille" Norge skal hjelpe alle uland..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sikkelig oppgitt over enkelte her. Det er utrolig frustrende som student, hvor vi allerede får ganske lite i både stipend og lån, at vi nå skal betale 2000 kr pr eksamen. Jeg skal bytte om hele mitt vitnemål, men det er fordi jeg rett og slett var umoden da jeg gikk på vgs og gikk på feil linje. Jeg har allerede fullført en utdanning, men har funnet ut av at det ikke var riktig for meg. Jeg følger drømmen min, og ingenting annet. Det er mulig å endre drømmer etterhvert som man vokser og blir moden. Ser at det ikke er så mange som er villig til å sette seg inn i vår situasjon.. Jeg gråt den dagen jeg fant ut av dette, og jeg blir enda sint over at det har blitt som det har blitt. Skatten går jo til regjeringens dyre telefonregning, privatfly og for å ikke at "snille" Norge skal hjelpe alle uland..

Det er ingen som sier noe annet enn at det er mulig å "endre drømmer". Akkurat det med "mer moden" skal jeg la ligge, utover å påpeke at det du skriver om "regjeringens dyre telefonregning og privatfly" og "hjelpe alle uland.." tilsier at det fortsatt er en del å gå på. Jeg datt selv ut av VGS og hentet meg inn som privatist senere. Poenget er likevel at ikke samfunnet ka ha ansvar for å subsidiere det å "endre drømmer" når man enn vil. Det er enormt bortskjemt å føle at man burde få en "do-over" av VGS-fagene nesten gratis når man har fått det hele betalt av felleskassa i flere år og så ombestemmer seg.

Jeg tok som sagt eksamen som privatist selv, og jeg skjønner at det er frustrerende å måtte betale fullpris for ting man tidligere har fått betalt av andre, men privatistordningen er ikke tiltenkt dette her. Den er tiltenkt å gjøre små utfyllinger hos de som mangler fag og små endringer hos de som bare må gjøre noe småtteri. Da var det greit nok å spleise på det. Nå som det i all hovedsak er en ordning som er til for å forbedre karakterer man er misfornøyd med, og antallet slike eksamener er mangedoblet på relativt kort tid, da må man gjøre endringer. Det er helt greit at man ombestemmer seg, det er ikke alle som helt klarer å peile ut en retning allerede i tenårene (men det må jo være slik at man velger da, kan ikke akkurat gå og vente i årevis), men det å ombestemme seg slik kan ikke være noe samfunnet tar omtrent hele regningen for.

Nå er det ikke meningen å være fryktelig krass her, men en viss reality check er nødvendig. Ingen har sagt at det ikke er legitimt å ombestemme seg, og ingen sier at det ikke er noen det er synd på som blir skadelidende av dette. Jeg er student selv og skal overleve i Oslo med studielån som hovedinntekt, og det er trangt økonomisk. Men noe måtte gjøres da ordningen skled fullstendig ut, og det er ikke rimelig at alle skal dele regningen for at noen er misfornøyde med det de selv gjorde på VGS og ikke vil ta til takke med de studie- og jobbmulighetene de har. Derfor er dette gode nyheter. At de som må betale mer ikke er fornøyde med å måtte betale mer er ikke akkurat noen overraskelse, det må man bare regne med.

Anonymous poster hash: 147e7...ad9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sikkelig oppgitt over enkelte her. Det er utrolig frustrende som student, hvor vi allerede får ganske lite i både stipend og lån, at vi nå skal betale 2000 kr pr eksamen. Jeg skal bytte om hele mitt vitnemål, men det er fordi jeg rett og slett var umoden da jeg gikk på vgs og gikk på feil linje. Jeg har allerede fullført en utdanning, men har funnet ut av at det ikke var riktig for meg. Jeg følger drømmen min, og ingenting annet. Det er mulig å endre drømmer etterhvert som man vokser og blir moden. Ser at det ikke er så mange som er villig til å sette seg inn i vår situasjon.. Jeg gråt den dagen jeg fant ut av dette, og jeg blir enda sint over at det har blitt som det har blitt. Skatten går jo til regjeringens dyre telefonregning, privatfly og for å ikke at "snille" Norge skal hjelpe alle uland..

Naturligvis kan man endre drømmer etterhvert, men å regne med at onkel Stat skal betale for det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir sikkelig oppgitt over enkelte her. Det er utrolig frustrende som student, hvor vi allerede får ganske lite i både stipend og lån, at vi nå skal betale 2000 kr pr eksamen. Jeg skal bytte om hele mitt vitnemål, men det er fordi jeg rett og slett var umoden da jeg gikk på vgs og gikk på feil linje. Jeg har allerede fullført en utdanning, men har funnet ut av at det ikke var riktig for meg. Jeg følger drømmen min, og ingenting annet. Det er mulig å endre drømmer etterhvert som man vokser og blir moden. Ser at det ikke er så mange som er villig til å sette seg inn i vår situasjon.. Jeg gråt den dagen jeg fant ut av dette, og jeg blir enda sint over at det har blitt som det har blitt. Skatten går jo til regjeringens dyre telefonregning, privatfly og for å ikke at "snille" Norge skal hjelpe alle uland..

Jeg blir også veldig oppgitt over enkelte her.

Du har fullført VGS.

Du studerer og får studielån hvorav 40% (!!) av dette blir omgjort til stipend ved bestått eksamen.

Du planlegger å bytte om hele ditt vitnemål på grunn av din egen umodenhet som ung og blir gretten fordi eksamensgiften har økt på grunn av at dette er rådyrt for staten.

Aner du hvor mye din skolegang har kostet staten? Gjennomføringen din av VGS samt studiet du går på nå er fullstendig bortkastet fordi du nå skal bytte hele vitnemålet ditt ut. På hvilken måte gagner dette staten og samfunnet? Å komme med argumenter om at man har lov til å endre mening er fullstendig meningsløse. Det er ingenting som hindrer dere i å endre deres vitnemål. Det er ingenting som hindrer dere i å studere mer. Det er ingenting som hindrer dere i å endre yrke. Det er kun eksamensavgiften som har økt - grunnet årsaker som er nevnt flere ganger her. Jeg ser frem til å se noen virkelige argumenter som ikke har opphav i sin egen personlige gevinst.

At du i det hele tatt trekker inn det du gjør her i innlegget viser at du fortsatt er svært umoden. Du vil ikke at skatten skal gå til å hjelpe u-land, der det faktisk er mennesker som lider, men at staten skal dekke din regning for privatisteksamener på grunn av at du har ombestent deg, det vil du?! Bortskjemt og egoistisk tankegang.

Anonymous poster hash: 0f721...fab

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også veldig oppgitt over enkelte her.

Du har fullført VGS.

Du studerer og får studielån hvorav 40% (!!) av dette blir omgjort til stipend ved bestått eksamen.

Du planlegger å bytte om hele ditt vitnemål på grunn av din egen umodenhet som ung og blir gretten fordi eksamensgiften har økt på grunn av at dette er rådyrt for staten.

Aner du hvor mye din skolegang har kostet staten? Gjennomføringen din av VGS samt studiet du går på nå er fullstendig bortkastet fordi du nå skal bytte hele vitnemålet ditt ut. På hvilken måte gagner dette staten og samfunnet? Å komme med argumenter om at man har lov til å endre mening er fullstendig meningsløse. Det er ingenting som hindrer dere i å endre deres vitnemål. Det er ingenting som hindrer dere i å studere mer. Det er ingenting som hindrer dere i å endre yrke. Det er kun eksamensavgiften som har økt - grunnet årsaker som er nevnt flere ganger her. Jeg ser frem til å se noen virkelige argumenter som ikke har opphav i sin egen personlige gevinst.

At du i det hele tatt trekker inn det du gjør her i innlegget viser at du fortsatt er svært umoden. Du vil ikke at skatten skal gå til å hjelpe u-land, der det faktisk er mennesker som lider, men at staten skal dekke din regning for privatisteksamener på grunn av at du har ombestent deg, det vil du?! Bortskjemt og egoistisk tankegang.

Anonymous poster hash: 0f721...fab

Eksamensavgift skulle det selvfølgelig stå. Ikke eksamensgift.

Anonymous poster hash: 0f721...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bruke meg selv som eksempel! ferdig i jobb 01.01.15 har hatt 12000kr i lønn, etter regninger og husleie er det ikke noe til overs. fristen for påmelding til privatist eksamen er iløpet av januar, da har jeg 5000kr i livsopphold og kan umulig betale 4000kr for eksamen... min eneste mulighet er å vente til neste høst med å ta eksamen. så studiene blir utsatt 1, 5 år

Anonymous poster hash: 4ac11...c16

Halve summen burde du ha spart uansett, siden du uansett skulle betale for eksamen nå til våren. Og kreditt på 2000 kr kan alle over 18 år få seg, så ser ikke helt problemet ditt her? Så har du 45 dager å betale kreditten din på - rentefritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha tre priskategorier?

En billig for nye fag

En litt dyrere for å ta et fag som privatist som du hadde på vgs

En veldig dyr for å ta fag man tidligere har tatt som privatist eller dersom man tidligere ikke har møtt opp på eksamen.



Anonymous poster hash: e6224...40a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...