Gå til innhold

Staten har økt prisen på privatisteksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo fordi privatisteksamener skal i større grad betale seg selv.

Anonymous poster hash: 365c3...779
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke fullføre vgs innen sommer pga dette. Selve sonans nettgymnas ble alt for dyrt, og tenkte bare å melde meg opp til eksamen, men nei. Change in plans! Når man skal ta flere fag og i tillegg kjøpe bøker (som også er nokså dyre) så blir det noen ekstra tusenlapper man ikke har.

I min eksamen møtte 3 av 9 opp, men å straffe de som møter opp?!

Siden ''kun'' 9 av 10 lykkes på sonans, skal man da doble prisen slik at folk sikkert prioriterer nettkurset mere? Slik at kanskje 19 av 20 lykkes? Det ender jo med at færre melder seg opp til det i det hele tatt.

Slike ''løsninger'' (heller straffer) er så lettvinte og korttenkte at det skulle ikke vært lov!

Forslaget om depositum som man får tilbake om man møter opp var en grei løsning.

Men det er alltid de friterte kyllinghjernene som skal komme med de ''geniale'' løsningene, dessverre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt idiotisk, vet ikke hvordan jeg skal ha råd til å betale 4000kr fordi jeg strøk i to fag å må ta dem for å fullføre påbygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor de gjør sånt. Jeg har blitt så deprimert etter jeg fikk vite det at jeg vurderte å slutte med utdanningen som privatist og gå på NAV! Grein mye for å si det sånn. Skulle ta 9 eksamener som privatist i år, har ikke noe motivasjon lenger for å i det hele tatt gjøre lekser. Jeg er alltid så flink til å spare, men når jeg plutselig må bruke alt jeg har spart på eksamen, ser jeg ikke vitsen med noe lenger.

Hva er problemet med at mange ikke møtte opp på eksamen? Man får jo ikke pengene tilbake når man ikke møter opp, så de har jo aldri tapt noe på det?

Syns livet er urettferdig av og til...

Anonymous poster hash: c2d54...4c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 grunner til at jeg er sterkt provosert av den økte avgiften:

1. Elever som sliter på skolen (f.eks. dysleksi eller andre lærevansker), har tidligere i det minste kunnet gjort et forsøk på å bestå et fag, da det ville vært en overkommelig kostnad å ta eksamen på ny. Nå kan økt avgift føre til at en ikke tør ta sjansen - dette kan medføre større frafall i den videregående skolen - som igjen er et stort tap for samfunnet.
  2. Elever som av ulike grunner (sykdom e.l.) ligger på etterskudd kunne blitt ferdige med vgs på normert tid ved å ta det eller de fagene eleven manglet som privatist ved siden av normal skolegang. Men i og med at avgiften har økt fra 800 til 2000 for å ta opp fag, kan dette medføre at elever ikke tar sjansen på å prøve å bli ferdige på normert tid, i frykt for å måtte betale 2000 for å ta faget på nytt igjen neste semester dersom de er uheldige og stryker. Dette gjør også at disse elevene må ha skoleplass for enda et skoleår - som igjen er dyrere for staten.

:rasende:

Anonymous poster hash: 26a2b...435
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor de gjør sånt. Jeg har blitt så deprimert etter jeg fikk vite det at jeg vurderte å slutte med utdanningen som privatist og gå på NAV! Grein mye for å si det sånn. Skulle ta 9 eksamener som privatist i år, har ikke noe motivasjon lenger for å i det hele tatt gjøre lekser. Jeg er alltid så flink til å spare, men når jeg plutselig må bruke alt jeg har spart på eksamen, ser jeg ikke vitsen med noe lenger.

Hva er problemet med at mange ikke møtte opp på eksamen? Man får jo ikke pengene tilbake når man ikke møter opp, så de har jo aldri tapt noe på det?

Helt enig! Skjønner deg godt :hug: Hadde planer om å bli ferdig med VGS til sommeren, men ender opp med å bruke et ekstra år på skole p.g.a. det blir for dyrt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kunne jo heller gjort det slik at økningen heller ble et depositum. De som møter opp og tar eksamen får mellomlegget tilbake og betaler ikke mer enn det det kostet i utgangspunktet, mens de som ikke møter opp mister disse pengene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det koster staten massevis av penger å holde en eksamen (leie av lokale, vakter, sensorer). Så når folk melder seg opp og så ikke gidder å møte har staten sløst bort penger på folk som "ikke gidder". Den økte avgiften skal unngå at folk melder seg opp for så å "ikke gidde", og også sørge for at folk dekker mer av kostnaden selv. Privatisteksamen er ikke gratis, og så langt er det skattebetalerne som har betalt.

Jeg syns det er bra prisen øker, for å få slutt på alle de som tar en eksamen ørten ganger til de får en god karakter. Men jeg syns samtidig det burde komme en støtteordning for de som tar fagene som privatist fordi de av ulike grunner har falt ut av vanlig vgs. Målet bør være å unngå folk som tar et fag ørten ganger for å øke snittet (for eksempel fordi de vil inn på medisin) eller unngå at folk melder seg på uten å dukke opp, men samtidig hjelpe de som har havnet litt utenfor til å fullføre vgs.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg en god grunn for hvorfor de i hele tatt gidder å gjøre det der? Det er så smålig av den norske stat.

Anonymous poster hash: f6365...94b

Kan du virkelig ikke tenke en eneste grunn? Elever har aldri tatt privatisteksamener så mye som i dag. Dette er en enorm utgift for staten. I tillegg kommer problemet med at mange ikke møter opp engang. En høyere pris vil i større grad forhindre dette. I tillegg handler det jo om hvor mange ganger man faktisk skal ta opp eksamener. Poenggrensene i den ordinære kvoten til for eksempel medisin blir jo dratt opp, så det er nesten umulig å komme inn uten alle tilleggspoeng samt forbedring av fag. Dette koster utrolig mye for staten. Så er det jo også snakk om å la den siste karakteren bli stående, noe jeg håper skjer etter hvert. Dette vil også bidra til at folk tenker seg litt gjennom før de melder seg på og passer på å øve til eksamen og møte opp.

Anonymous poster hash: 0f721...fab

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Elever som av ulike grunner (sykdom e.l.) ligger på etterskudd kunne blitt ferdige med vgs på normert tid ved å ta det eller de fagene eleven manglet som privatist ved siden av normal skolegang. Men i og med at avgiften har økt fra 800 til 2000 for å ta opp fag, kan dette medføre at elever ikke tar sjansen på å prøve å bli ferdige på normert tid, i frykt for å måtte betale 2000 for å ta faget på nytt igjen neste semester dersom de er uheldige og stryker. Dette gjør også at disse elevene må ha skoleplass for enda et skoleår - som igjen er dyrere for staten.

Enig i dette punktet. Det burde være mulighet for å melde seg av et fag i vanlig vgs, og i stedet melde seg opp gratis som privatist. Privatistordningen er uansett billigere enn vanlig vgs (for statens del). Med så mange som faller ut av vgs bør det være et mål å få flest mulig gjennom vgs på alternative måter.

Men at karakterforbedrerne må betale mer gjør meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipe greier, foreslår at de som er misfornøyde skriver til Kunnskapsdepartementet v/Torbjørn Røe Isaksen å klager. Hjelper ikke å bare uttrykke sin misnøye her. Send mail til: [email protected]

Anonymous poster hash: 98337...b27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det koster staten massevis av penger å holde en eksamen (leie av lokale, vakter, sensorer). Så når folk melder seg opp og så ikke gidder å møte har staten sløst bort penger på folk som "ikke gidder". Den økte avgiften skal unngå at folk melder seg opp for så å "ikke gidde", og også sørge for at folk dekker mer av kostnaden selv. Privatisteksamen er ikke gratis, og så langt er det skattebetalerne som har betalt.

Jeg syns det er bra prisen øker, for å få slutt på alle de som tar en eksamen ørten ganger til de får en god karakter. Men jeg syns samtidig det burde komme en støtteordning for de som tar fagene som privatist fordi de av ulike grunner har falt ut av vanlig vgs. Målet bør være å unngå folk som tar et fag ørten ganger for å øke snittet (for eksempel fordi de vil inn på medisin) eller unngå at folk melder seg på uten å dukke opp, men samtidig hjelpe de som har havnet litt utenfor til å fullføre vgs.

Hvem må betale for den som ikke får arbeid fordi de ikke har vgs eller mer utdannelse og må få dagpenger og kanskje etterhvert blir ufør grunnet psykiske problemer? Hva tror du en ufør med psykolog, medisiner ++ koster samfunnet i året? I løpet av et liv?

Anonymous poster hash: c6d6f...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei det suger nå som jeg er i ferd med å omskolere meg (endre vitnemål fra generelt til spesielt) #dårligtiming :ninja: Da blir det bare jobbing til våren og endring av planer og håpe at det fungerer dødsdårlig sånn at de setter ned prisene til nesteneste års budsjett

Tviler på det.

Jeg ble kjempe sur da jeg fant ut av det. Holder på med å forbedre vitnemålet mitt for å ta høyere utdanning, og jeg skal ha 10 eksamner til våren(!!!) og jeg må betale 20 000 kr for dette og ikke 7500 som jeg trodde.. Hadde vært fint om det bare var en stor spøk, men nei :(

Så kjedelig for deg. :(

Skal ikke fullføre vgs innen sommer pga dette. Selve sonans nettgymnas ble alt for dyrt, og tenkte bare å melde meg opp til eksamen, men nei. Change in plans! Når man skal ta flere fag og i tillegg kjøpe bøker (som også er nokså dyre) så blir det noen ekstra tusenlapper man ikke har.

I min eksamen møtte 3 av 9 opp, men å straffe de som møter opp?!

Siden ''kun'' 9 av 10 lykkes på sonans, skal man da doble prisen slik at folk sikkert prioriterer nettkurset mere? Slik at kanskje 19 av 20 lykkes? Det ender jo med at færre melder seg opp til det i det hele tatt.

Slike ''løsninger'' (heller straffer) er så lettvinte og korttenkte at det skulle ikke vært lov!

Forslaget om depositum som man får tilbake om man møter opp var en grei løsning.

Men det er alltid de friterte kyllinghjernene som skal komme med de ''geniale'' løsningene, dessverre.

Hva har sonans med eksamensutgift å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sprettert: Staten har bommet på budsjettinnstramming denne gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 grunner til at jeg er sterkt provosert av den økte avgiften:

1. Elever som sliter på skolen (f.eks. dysleksi eller andre lærevansker), har tidligere i det minste kunnet gjort et forsøk på å bestå et fag, da det ville vært en overkommelig kostnad å ta eksamen på ny. Nå kan økt avgift føre til at en ikke tør ta sjansen - dette kan medføre større frafall i den videregående skolen - som igjen er et stort tap for samfunnet.
  2. Elever som av ulike grunner (sykdom e.l.) ligger på etterskudd kunne blitt ferdige med vgs på normert tid ved å ta det eller de fagene eleven manglet som privatist ved siden av normal skolegang. Men i og med at avgiften har økt fra 800 til 2000 for å ta opp fag, kan dette medføre at elever ikke tar sjansen på å prøve å bli ferdige på normert tid, i frykt for å måtte betale 2000 for å ta faget på nytt igjen neste semester dersom de er uheldige og stryker. Dette gjør også at disse elevene må ha skoleplass for enda et skoleår - som igjen er dyrere for staten.

:rasende:

Nå er vel hovedfokuset å få alle gjennom VGS da. Dersom de klarer det behøver de jo ikke å melde seg opp til privatisteksamen. For noen fungerer selvsagt privatistordningen, men det er jo ikke å legge skjul på at staten alltid har fokusert på gjennomføring av VGS og forhindre at folk dropper ut.

Det siste argumentet ditt forstår jeg ikke helt. Dersom de ligger på etterskudd på grunn av sykdom kan de få et egendefinert opplegg i samarbeid med skolen (for eksempel å dele opp antall fag over 4 år i stedet for 3). Det er vel ingen skoler som oppfordrer til å ta privatisteksamen på egenhånd dersom det foreligger en grunn til at man ligger bak (som kan dokumenteres selvsagt). Hovedfokuset er jo som skrevet å få de igjennom VGS, på normert tid eller ikke. At noen som har en sykdom som går utover arbeidsevne (for eksempel) koster staten mer penger enn noen som ikke har det er jo ikke akkurat noe nytt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sprettert: Staten har bommet på budsjettinnstramming denne gang...

Hvorfor? Tydelig at du ikke forstår hvorfor de gjør det og hvor stort problem det faktisk er at det er så mange som ikke møter opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er så vidt meg bekjent veldig lenge siden sist avgiften på privatisteksamen økte. Ergo har det blitt billigere og billigere å ta privatisteksamen for hvert år. Så avgiftsøkningen er faktisk helt betimelig. Den er nok nå omtrent på samme nivå som da forrige avgift ble satt dersom man regulerer for økt lønn etc.

Anonymous poster hash: 365c3...779

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem må betale for den som ikke får arbeid fordi de ikke har vgs eller mer utdannelse og må få dagpenger og kanskje etterhvert blir ufør grunnet psykiske problemer? Hva tror du en ufør med psykolog, medisiner ++ koster samfunnet i året? I løpet av et liv?

Well this escalated quickly. Du er ganske rask med å hoppe til konklusjoner her. Det er da ingen som har begrenset tilgangen til å ta opp eksamener. Det har bare blitt dyrere. Uansett finnes det vanlig VGS som staten oppfordrer til å ta (også voksenopplæring) mtp at du skriver de som "ikke har VGS".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne økte prisen fører til at man ender opp som ufør med psykiske problemer tror jeg ikke man har sjans uansett.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den lille avgiften man betalte tidligere dekket jo ikke alle avgifter til lokale, vakter, sensorer etc. Derfor var det et kjempestort problem at så mange ikke møtte opp. Så jo, de har tapt på det. Uansett er ikke privatisteksamener noe man har rett på. Jeg synes det er ganske skrekkelig at vi har slike holdninger i Norge, som er et av få land der skolen er gratis. Det er faktisk ikke meningen at man skal ta hele VGS som privatist. Privatistordningen var vel heller ment for de som av litt mer tungtveiende grunner ikke klarte et par fag. I tillegg skulle det gi muligheten til de som har strøket i et eller flere fag å få studiekompetanse. At det har utviklet seg slik som det har var vel ikke noe staten hadde sett for seg. Derfor er det på sin plass at det blir strammet inn.

Ja, det er kjedelig for de som skal ta 10++ eksamener, men det har vel heller aldri vært meningen at man skal ta så mange fag som privatist. Jeg kjenner flere på mitt kull som har forbedret hvert eneste fag de har, og noen flere ganger. Dette har blitt en enorm utgift for staten.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...