Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som vi alle vet så har det vært en eksplosjon av alene mødre i nordiske land.

Dette er et helt nytt fenomen så vi vet ikke enda de langsiktige konsekvensene av at barn må vokse opp uten en far.

Det jeg lurer litt på er, hvorfor planlegger ikke dagens nordiske kvinner fremtiden litt mer?

Jeg skjønner ikke helt logikken bak denne utviklingen. Er det ikke bedre å tenke litt fornuftig å vente til man får barn til man er i et stabilt forhold som har vart over 1-3 år ?

Jeg syntes det høres uendelig mer fornuftig ut enn å fly på byen hver helg å ha tusenvis av ONS, så når man først får barn så aner man ikke engang hvem far er fordi det går helt i snurr hos damene etter de har ligget med tusenvis av menn

Er like vanlig i NYC og London.

Du vet lite om årsakene men hevder man må kjenne hverandre i 1-3 år først: tror du ikke aleneforeldre har kjent hverandre såpass da?

De jeg kjenner som har brutt samboerforholdet / skilt seg (om de var gift) hadde kjent hverandre godt på forhånd og var godt voksne og erfarne da de fikk sitt første barn. Antall år de hadde kjent hverandre før de fikk barn var 2-8 år: felles for alle var at unntakstilstanden med spedbarn tok knekken på parforholdene.

Anonymous poster hash: a646f...e5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja for barn har det så forferdelig i 2014 at de ikke kan vokse opp uten at foreldrene bor sammen, gratulerer!

Anonymous poster hash: 2e201...71d

Har aldri sagt at barn ikke kan vokse opp uten foreldre som er sammen. Det eneste jeg har sagt og spurt om er om dette er optimalt for barnet?

Det er en grunn til at kjernefamilien far+mor har vært en gjenganger i alle kulturer opp igjennom historien. Og kanskje det er en grunn til det?

Vi vet rett og slett ikke enda for den generasjonen med ONS barn har ikke vokst opp enda.

• Liker 1
Skrevet

Er like vanlig i NYC og London.

Anonymous poster hash: a646f...e5f

Det er absolutt ikke like vanlig i NYC eller London nei. Norge og norden generelt ligger på topp når det kommer til ONS statestikken.

Ingen andre land i verden (utenom norden) kommer engang i nærheten av norges statestikk når det kommer til løssluppenhet.

• Liker 1
Skrevet

Det er absolutt ikke like vanlig i NYC eller London nei. Norge og norden generelt ligger på topp når det kommer til ONS statestikken.

Ingen andre land i verden (utenom norden) kommer engang i nærheten av norges statestikk når det kommer til løssluppenhet.

Vil gjerne se forskning og seriøs over denne "statistikken" din :P

Skrevet

Vil gjerne se forskning og seriøs over denne "statistikken" din :P

"

Norway

If there's one place to make sure you bring a big box of condoms to, it's Norway; 53 percent of the population claims to be unsatisfied with the amount of sex they're getting (Durex, 2005). And then it's probably best to get checked out afterwards. Norway has the dubious honour of being the place where most people have unprotected sex — 73 percent according to the same poll. Greece is second with 70 percent. Unsurprisingly, Norwegians also top the Sexually Transmitted Infection league table — 21 percent admit to having had one. And, to round off what is emerging to be a pretty seedy reputation, Norway wins at one-night stands too — 70 percent of the survey respondents have had one."

http://travel.ninemsn.com.au/world/654937/in-statistics-love-around-the-world

Skrevet

"

Norway

If there's one place to make sure you bring a big box of condoms to, it's Norway; 53 percent of the population claims to be unsatisfied with the amount of sex they're getting (Durex, 2005). And then it's probably best to get checked out afterwards. Norway has the dubious honour of being the place where most people have unprotected sex — 73 percent according to the same poll. Greece is second with 70 percent. Unsurprisingly, Norwegians also top the Sexually Transmitted Infection league table — 21 percent admit to having had one. And, to round off what is emerging to be a pretty seedy reputation, Norway wins at one-night stands too — 70 percent of the survey respondents have had one."

http://travel.ninemsn.com.au/world/654937/in-statistics-love-around-the-world

At 70% har hatt minst en ons, er jo ikke det samme som at gjennomsnittlig antall seksualpartnere er 20 stykker for en jente på 20, som ts påstår. Vi vet at antall partnere gjennom livet ligger på et gjennomsnitt mellom 3-12, alt etter hvilken gruppe man spør. De fleste undersøkelser peker vel på ca 6 som gjennomsnittet for kvinner og 7 for menn.
  • Liker 1
Skrevet (endret)

At 70% har hatt minst en ons, er jo ikke det samme som at gjennomsnittlig antall seksualpartnere er 20 stykker for en jente på 20, som ts påstår. Vi vet at antall partnere gjennom livet ligger på et gjennomsnitt mellom 3-12, alt etter hvilken gruppe man spør. De fleste undersøkelser peker vel på ca 6 som gjennomsnittet for kvinner og 7 for menn.

20 stykker er hentet ut fra løse luften, men det ligger jo uansett en viss sannhet i det han skrev. Man må gi skylden på prevensjon, samt stønader for at tendensen er blitt slik den er blitt. Om dette er bra eller ikke får en jo diskutere. Trenden er uansett at flere og flere antall barn vokser opp idag i splittede hjem kontra før.

En annen godsak er jo også at vi idag ligger på et lavt tall i antall skilsmissesaker her i Norge. Så de som får barn etter giftemål har igrunn større sjanse for at barnet vokser opp med en mor og en far enn de som ikke gifter seg før barnet kommer. Dette tyder jo bare på at planleggingen av barn ligger mer til grunn i disse tilfellene - logisk nok.

Som en liten "morrosak", så viser også undersøkelser at kvinner oftere ljuger i slike undersøkelser.

http://forskning.no/sex-psykologi-seksualitet-stub/2008/02/kvinner-lyver-om-sexlivet-sitt

Endret av Timza
Skrevet (endret)

20 stykker er hentet ut fra løse luften, men det ligger jo uansett en viss sannhet i det han skrev. Man må gi skylden på prevensjon, samt stønader for at tendensen er blitt slik den er blitt. Om dette er bra eller ikke får en jo diskutere. Trenden er uansett at flere og flere antall barn vokser opp idag i splittede hjem kontra før.

Som en liten "morrosak", så viser også undersøkelser at kvinner oftere ljuger i slike undersøkelser.

http://forskning.no/sex-psykologi-seksualitet-stub/2008/02/kvinner-lyver-om-sexlivet-sitt

Kan godt hende. De fleste barn som vokser opp i splittede hjem er uansett godt planlagte, så ts er ikke særlig virkelighetsnær i sine antagelser, synsinger mm. Skal man først starte en tråd om slike ting, får man holde seg til fakta.

Den største grunnen til at barn vokser opp i splittede familier er ikke stønader, da det er et fåtall mødre som lever av overgangsstønad, mens flertallet jobber. Den eneste,stønaden en har rett på da, er en ekstra barnetrygd på 970 kroner og eventuelt bidrag, dersom det ikke er delt bosted. Som vi vet så dekker ikke dette opp for det økonomiske svinnet ved å være to husstander.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

Kan godt hende. De fleste barn som vokser opp i splittede hjem er uansett godt planlagte, så ts er ikke særlig virkelighetsnær i sine antagelser, synsinger mm. Skal man først starte en tråd om slike ting, får man holde seg til fakta.

Det hjelper jo ikke hvis datidedens statistikk var at 5% av barn var uplanlagte for 100 år siden, mens nå idag er det 15% (uvirkelige tall for poengets skyld).

Det er jo fremdeles en uheldig tendens.

Wubwub er jo trollens far her inne, men syns det går litt mye mot person og ikke sak enkelte ganger. Forklaringen er jo som sagt bedre prevensjon som har gjort sex til noe kvinner også kan nyte, der hun også klarer seg helt fint hvis uhellet er ute. Om faren er med eller ikke spiller ikke så stor rolle lengre idag med staten som tar over enn før i tiden.

Egentlig syns jeg alenefedre og alenemødre får litt mye. Jeg syns det burde ligge litt mer i det å premiere par som faktisk har bodd sammen over 18 år ved å gi midler til utdannelse til ungen fremfor så mye midler for parter som forlater hverandre.

Skrevet

Det hjelper jo ikke hvis datidedens statistikk var at 5% av barn var uplanlagte for 100 år siden, mens nå idag er det 15% (uvirkelige tall for poengets skyld).

Det er jo fremdeles en uheldig tendens.

Wubwub er jo trollens far her inne, men syns det går litt mye mot person og ikke sak enkelte ganger. Forklaringen er jo som sagt bedre prevensjon som har gjort sex til noe kvinner også kan nyte, der hun også klarer seg helt fint hvis uhellet er ute. Om faren er med eller ikke spiller ikke så stor rolle lengre idag med staten som tar over enn før i tiden.

Egentlig syns jeg alenefedre og alenemødre får litt mye. Jeg syns det burde ligge litt mer i det å premiere par som faktisk har bodd sammen over 18 år ved å gi midler til utdannelse til ungen fremfor så mye midler for parter som forlater hverandre.

Jeg tror at samfunnet tjener inn en god del av disse pengene på grunn av ting som salg av strøm, utleie, boligbygging, økt forbruk som følge av at barn har dobbelt opp av ting i to hjem, møbler, biler, verktøy, kjøkkenutstyr osv.. Er helt sikkert flere butikker og entreprenører som måtte lagt ned om alle som har barn sammen fra i morgen av, bodde sammen for resten av livet og flere ville mistet jobben.
Skrevet

Barn har blitt oppdratt av "alenemødre" til alle tider. Menn har reist i krig, på havet, vært borte på jobb fra tidlig morgen til seint på kveld. Å si at fenomenet er nytt er, for året si det mildt, historieløst.

• Liker 1
Skrevet

Barn har blitt oppdratt av "alenemødre" til alle tider. Menn har reist i krig, på havet, vært borte på jobb fra tidlig morgen til seint på kveld. Å si at fenomenet er nytt er, for året si det mildt, historieløst.

Godt å se an noen endelig poengterer dette, tror det er mange som ikke tenker over dette. Bestemoren min har fortalt mye om at det slettes ikke var så enkelt før i tiden heller, den gang var det ingenting som het barnehage eller dagmamma, mødrene hadde ikke avlastning selv om det var like tøft som i dag, og oppdragelsen var hennes jobb. Hun gikk tre år alene med to små barn hjemme da bestefaren min var sjømann og reiste verden rundt, han reiste når minstebarnet var like under året, største var 3 år og de nettopp hadde mistet deres tredje barn to dager etter fødsel. Så selv om de var gift var hun 100 % alenemor i lange perioder. Ansvaret for barneoppdragelse sto for det aller meste på mødrene selv om fedrene var til stede, så flertallet av barna vokste var nok opp med en tilsynelatende alenemor enn i dag.

Anonymous poster hash: cce9e...1b6

• Liker 1
Skrevet

For å være ærlig så fatter jeg ikke poenget. Er det ingen (spess ts) som tenker på at de barna som nå vokser opp alene det er jo de samme barna som før ville vokst opp med en voldelig/aggressiv far eller at foreldrene krangler hele tiden, eller at en av dem ruser seg, at de er ulykkelige.. osv osv. Så hvis du tenker på barnas beste så finn heller ut hvordan du skal løse det. Problemet er jo ikke at mødre/fedre blir alene med barnet, det er jo heller en løsning på problemet. Problemet er jo at barna blir født med det første. at menn og kvinner ikke tar ansvar for prevensjon. Det er ikke vanlig å gå fra hverandre hvis man har et godt forhold. Det er ikke vanlig å kutte ut den ene forelderen hvis denne gjør en god nok jobb og det er overhode ikke vanlig å ha i snitt 20 sexpartnere. At mange har hatt EN ons sier ikke så mye, de fleste er i et forhold da de blir gravide.

Og der man har gode forhold men en er utro/forandrer seg så er det jo den personen som er problemet, ikke at mor blir alene. Du tar som vanlig helt feil tak i problemstillingene dine flubber.

Anonymous poster hash: e6a46...c47
Skrevet

For å være ærlig så fatter jeg ikke poenget. Er det ingen (spess ts) som tenker på at de barna som nå vokser opp alene det er jo de samme barna som før ville vokst opp med en voldelig/aggressiv far eller at foreldrene krangler hele tiden, eller at en av dem ruser seg, at de er ulykkelige.. osv osv. Så hvis du tenker på barnas beste så finn heller ut hvordan du skal løse det. Problemet er jo ikke at mødre/fedre blir alene med barnet, det er jo heller en løsning på problemet. Problemet er jo at barna blir født med det første. at menn og kvinner ikke tar ansvar for prevensjon. Det er ikke vanlig å gå fra hverandre hvis man har et godt forhold. Det er ikke vanlig å kutte ut den ene forelderen hvis denne gjør en god nok jobb og det er overhode ikke vanlig å ha i snitt 20 sexpartnere. At mange har hatt EN ons sier ikke så mye, de fleste er i et forhold da de blir gravide.

Og der man har gode forhold men en er utro/forandrer seg så er det jo den personen som er problemet, ikke at mor blir alene. Du tar som vanlig helt feil tak i problemstillingene dine flubber.

Anonymous poster hash: e6a46...c47

Vel jeg har muligens "løsningen" ? Bruk kondom når man har ONS med fremmede så slipper man ende opp med en potensiell voldelig eller rusmisbrukende mann som har null interresse av å oppdra et barn.

Og ikke bruke kondom når man har sex med fremmede er egentlig høl i hue nå som det er så mye kjønnssykdommer ute og går au.

Jeg er klar over at alle kan gjøre feil eller glemme ting i kampens hete og det kan bli barn ut av det. Da får man bare gjøre det beste ut av det om man ønsker barnet, ungen klarer seg sikkert mer enn fint med bare ei mor som foreldre i oppveksten.

Men jeg vet liksom ikke helt om dette er optimalt. For det her er en utvikling som de blir mer og mer av som årene går og jeg syntes det er leit.

Nå er ikke jeg en partypooper som mener jenter ikke skal få lov til å frese fra seg på byen helg etter helg for all del, men det jeg mener er at folk bør tenke litt frem i tid å planlegge litt mer.

Skrevet

Vel jeg har muligens "løsningen" ? Bruk kondom når man har ONS med fremmede så slipper man ende opp med en potensiell voldelig eller rusmisbrukende mann som har null interresse av å oppdra et barn.

Og ikke bruke kondom når man har sex med fremmede er egentlig høl i hue nå som det er så mye kjønnssykdommer ute og går au.

Jeg er klar over at alle kan gjøre feil eller glemme ting i kampens hete og det kan bli barn ut av det. Da får man bare gjøre det beste ut av det om man ønsker barnet, ungen klarer seg sikkert mer enn fint med bare ei mor som foreldre i oppveksten.

Men jeg vet liksom ikke helt om dette er optimalt. For det her er en utvikling som de blir mer og mer av som årene går og jeg syntes det er leit.

Nå er ikke jeg en partypooper som mener jenter ikke skal få lov til å frese fra seg på byen helg etter helg for all del, men det jeg mener er at folk bør tenke litt frem i tid å planlegge litt mer.

Og dette gjelder bare kvinnene da, eller? Denne kondomen er først og fremst deres ansvar, mener du?

Anonymous poster hash: 3b022...73b

• Liker 1
Skrevet

Og dette gjelder bare kvinnene da, eller? Denne kondomen er først og fremst deres ansvar, mener du?

Hvorfor spør du om det når teksten du siterer har svaret på det du spør om , " folk bør tenke litt frem i tid å planlegge litt mer." står det. Menn er folk, kvinner er folk. Ergo burde begge partner ta sine forhåndsregler å beskytte seg når de er ute på eventyr.

Skrevet

Det er absolutt ikke like vanlig i NYC eller London nei. Norge og norden generelt ligger på topp når det kommer til ONS statestikken

ONS statistikk??! Utgitt av SSB da, antar jeg ;) Fniiis.

Anonymous poster hash: 8ce3c...c8f

Skrevet

ONS statistikk??! Utgitt av SSB da, antar jeg ;) Fniiis.

Anonymous poster hash: 8ce3c...c8f

Det er mange undersøkelser som viser til at norden (sverige, danmark, norge) ligger soleklart på verdenstoppet i ONS, så det er ikke bare i langrenn norden dominerer for å si det sånn.

Ikke det at jeg umiddelbart tenker at dette er nødt til å være noe negativt da, såfremt folk husker gummien :)

Skrevet

Børn uden fædre risikerer at blive asociale

»En faderfigur er meget vigtig i barnets første tre-fem leveår,« siger Svend Aage Madsen, der er chefpsykolog på Rigshospitalet med speciale i fødselsområdet og medforfatter til bogen »Fædres tilknytning til spædbørn«.

Han forklarer, at et barn, der mangler en mandlig rollemodel i dets liv under opvæksten, kan få svært ved at få et parforhold til at fungere, når det bliver ældre.
...
At børn uden fædre kan have sværere ved at klare sig godt socialt bakkes op af ny forskning. Et canadisk studie af museunger viser, at de har svært ved at skabe nære relationer til andre mus, når de er vokset op uden en far.

For at undersøge hvordan museungerne blev påvirket, havde forskerne fjernet musenes fædre i 40 dage lige efter fødslen.

»Når man normalt sætter to dyr ind i det samme bur, undersøger de hinanden og rører ved hinanden, men når vi satte to mus, som var frataget deres far, ind i samme bur, ignorerede de hinanden,« forklarer forsker Gabriella Gobbi fra University Health Centre i Montreal i Canada til det videnskabelige tidsskrift New Scientist.

De canadiske forskere har foruden observationerne målt musenes reaktion på stoffet oxytocin, som normalt frigives, når man knytter sig socialt til andre. Her viste det sig, at musene frigav mindre end mus, der havde begge forældre.

http://www.b.dk/danmark/boern-har-brug-faderfigur

Altså er alenemødre til skade for barna.

Anonymous poster hash: 8b77d...11e
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor spør du om det når teksten du siterer har svaret på det du spør om , " folk bør tenke litt frem i tid å planlegge litt mer." står det. Menn er folk, kvinner er folk. Ergo burde begge partner ta sine forhåndsregler å beskytte seg når de er ute på eventyr.

Fint.

For det er første gang du gir uttrykk for noe slikt i denne tråden (som jeg ikke kan fatte at jeg svarte i - vel). Ellers er det jo iflg deg bare kvinner som ligger rundt og ikke tenker seg om, lzm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...