Gå til innhold

Fløyelsmyk dagbok


Zenobia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mente den med krysset :)

 

Den heter pirat. Er vel noe om å borde andre, og ikke bli bordet selv, men det kan sikkert 159 utdype :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hay! (Du har kraften i deg)

 

 

Alle de forskjellige fasene av livet du har vært igjennom, finnes inni deg – i bevisstheten og hukommelsen. De forestillingene du fikk med deg som liten, lever fortsatt inne i deg. Hvis foreldrene dine hadde firkantede oppfatninger, kan dét være grunnen til at du slår strengt ned på hver minste lille feil du gjør. Det må være utrygt å våkne om morgenen når det bare venter kjeft.

 

Hay siterer forfatteren John Bradshaw, som hevder at vi bærer med oss 25 000 timer med foreldre-lydfiler på vår indre mp3-spiller. Det er ikke det minste merkelig at vi uavlatelig sier Nei! til oss selv, eller forteller oss selv at vi burde. Men!

 

Det er du, og bare du, som styrer livet ditt nå.

 

Du kan bruke resten av livet ditt til å bebreide foreldrene og omgivelsene dine under oppveksten, men det eneste du oppnår med det, er at du holder deg selv fast i en offer-rolle. Det vil aldri hjelpe deg til å oppnå de godene du ønsker. Vi er nødt til å komme over våre foreldres begrensninger.

 

Et kjæledyr elsker deg betingelsesløst. Gjør det samme selv. Vær glad og lykkelig over at du er i live og finnes her på Jorden. Akseptér deg selv helhjertet – Du er det mennesket som du alltid kommer til å leve sammen med. Ditt forhold til deg, varer livet ut.

 

(Hay mener at alle har både en voksen og et barn inni seg, og foreslår aktiviteter for begge. Hun anbefaler boka Self-Parenting av John Pollard III, for de som ønsker å gå dypere til verks.)

 

Hva ville du aller helst høre foreldrene dine si til deg da du var barn? Si akkurat disse setningene til deg selv – hver dag i én måned, mens du ser deg i speilet. Se hva som skjer!

 

 

120694amtl4adb8a.gif

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter dagen med en dose Hay:

 

 

Ved å lære mer om foreldrene våre, kan vi få øye på det mønsteret som har gjort dem slik de er, og dermed skjønne hvorfor de behandler oss slik de gjør.

 

Hay synes det virker som om flere og flere unge mennesker føler seg overveldet av forpliktelsene i livet og heller velger å gi opp, enn å holde ut og oppleve det mangfoldet av eventyr som livet har å by på.

 

For å få spillerom til å være oss selv, må vi gi andre det samme spillerommet. Det vi sender ut, får vi alltid tilbake. Spør du dine foreldre:

 

Hva slags forhold vokste du opp under?

Hvilke kår hadde kjærligheten i familien deres?

Hvordan straffet foreldrene dine deg?

 

Vær voksen, og kall foreldrene dine ved navn. Hvis de fortsatt "trykker på knapper" hos deg, er det fordi du ikke lar dem få merke tydelig nok hva du virkelig føler. Du har rett til ditt liv. Du har rett til å være voksen. Bestem deg for hva det er du trenger, og fortell det så til dem.

 

Våre meninger, tanker og begreper om livet og om oss selv og andre blir alltid sannheter for oss. Valg og ansvar gir oss styrken tilbake, og setter oss i stand til å handle uten å føle oss som ofre for systemet. Ett viktig spørsmål å stille seg selv før man handler, er:

 

Vil dette føre til at jeg får det bedre med meg selv?

 

 

Det er ikke opp til oss å forandre et annet menneske. Når vi lærer å leve oss inn i våre foreldres oppvekstforhold, kan vi lettere se dem i et nytt og kjærligere lys. 

 

 

961634fn0q60ji2b.gif

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det altså så masse lurt som står skrevet! :jepp: *lese/tenkeetter/lese/tenkeetter*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacklost

Jeg har bare lest igjennom en av postene dine her Zenobia. En av disse dagene skal jeg ta å lese meg igjennom hele tråden og kose meg :Nikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg at du burde, Winza. Det står mye smart som gjelder en selv og hvordan en kan få et litt bedre liv.

Både for seg selv og sammen med andre. Alt starter med en selv. Positiv egoisme kaller jeg det for. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo: til de trådbesøkende :hjerte:

 

Dagens Hay:

 

 

Kraften vi har i oss, er alltid parat til å oppfylle våre største drømmer, og umiddelbart gi oss all mulig velstand. Problemet er at vi ikke er åpne for å ta imot det vi får. De fleste tenker som regel at de ønsker seg det og det. Men overflod og suksess handler egentlig om aksept. Når du ikke får det du ønsker, skyldes det at du på et eller annet punkt ikke gir deg selv lov.

 

Ærlighet er en kjærlighetserklæring til oss selv. Å være virkelig ærlig på alle plan og på alle områder i livet, krever stor selvransakelse og oppmerksomhet. Hay mener at ærlighetens viktigste verdi ligger i at alt det vi sender ut i livet, kommer tilbake til oss. Den kjærligheten vi gir oss selv, åpner opp for den kjærligheten livet gir oss.

 

Vi har ansvaret for å skape våre egne opplevelser. Imidlertid ønsker vi ikke alltid å ta dette ansvaret. Det er mye lettere å gi et eller annet utenfor oss selv skylden når noe går galt.

 

Vi er fantastiske og fortjener det aller beste. Planeten vi lever på, har en overflod av velstand. Det gode kommer alltid til oss gjennom den rette bevisstheten. Når vi tar noe som ikke tilhører oss, gir vi i virkeligheten universet beskjed om at vi ikke føler oss verdige til å fortjene noe; at vi ikke er gode nok, eller at det ikke er nok til alle. Hvis vi tror at vi må være lumske og beregnende og kare til oss for å oppnå det gode, skaper vi høye murer, som hindrer oss i å oppleve overflod og glede i livet.

 

Arbeidet med bevisstheten er en foredling av alt vi sier, tenker og gjør. Når vi fullt ut forstår at tankene våre skaper virkeligheten, bruker vi virkeligheten som tilbakemelding, slik at vi stadig vet hva det er vi skal forandre på i neste omgang.

 

Når vi ser inn i oss selv med ærlighet og uforbeholden kjærlighet, lærer vi mye om vår egen styrke. Å være fullstendig ærlig helt ned til siste binders, er noe vi velger av kjærlighet til oss selv. Ærlighet hjelper oss slik at vi kan leve et lettere og bedre liv.

 

 

621641xy2arhaa2t.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hay igjen!


Altfor ofte fornekter man det gode fordi man tror at man ikke kan oppnå det. Alt er et speilbilde av det du tror og mener du fortjener. Klærne dine, bilen din, hjemmet ditt – de avspeiler hvordan du har det med deg selv. Heldigvis er det igjen slik at de tankene vi har om oss selv, kan forandres.

Hay siterer dr. Bernie Siegel: "Mange mennesker.. føler seg uelsket og ikke verd å elske. Slike mennesker henter frem ulike typer forsvar mot å dele sine dypeste følelser med andre. Fordi de føler en stor tomhet inni seg, betrakter de etter hvert alle mellommenneskelige forhold og transaksjoner som noe de kan tilfredsstille det indre suget med.. De elsker utelukkende hvis de får noe igjen for det."

Forholdet ditt til andre mennesker er viktig fordi det alltid avspeiler hvordan du har det med deg selv. Når du savner kjærlighet, betyr det simpelthen at du savner kjærlighet og støtte fra det viktigste mennesket du kjenner – deg selv. Når vi er avhengig av at noen sørger for oss slik at vi ikke selv trenger å ha ansvar for alt, blir vi avhengige. Når du er i stand til å bidra til å oppfylle dine egne behov, vil du ikke lenger være så trengende, så avhengig.

Når du virkelig elsker deg selv, blir du harmonisk, rolig og trygg. Du vil se deg selv reagere på en ny måte i forbindelse med forskjellige mennesker og situasjoner. Når din kjærlighet til deg selv vokser, vokser selvrespekten, og de eventuelle forandringene som du mener er nødvendig å gjøre, vil være lettere å gjennomføre, når du vet at det er de riktige for deg.

Når noen gir deg en gave, skal du smile og si takk. Det kommer en tid da du hjelper andre. Og vi må være takknemlige for det vi allerede har. Slik tiltrekker vi oss flere gode ting i livet. Lær å ta imot med takk, for universet anser vår villighet til å ta imot som noe annet enn et rent bytte av goder.


"Jeg er åpen og mottagelig for fantastiske og gode opplevelser som dukker opp i livet mitt.

Dette fortjener jeg og jeg er klar til å ta imot, selv om jeg ikke har gjort meg fortjent til det."
 

 

1079616znza90am49.gif

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om dette er mulig å kjøpe på cd? Det hadde vært så fint å ligge og slappe av med øretelefoner

og få sånn god veiledning nesten verbalintravenøst. Rett inn i harddisken og hjertet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du burde bli forfatter :):tommel:

 

Jeg prøver! Snart skal jeg få ny signatur – og det vil være et sitat fra min neste (og akk så uutgitte, og uferdige :fnise: ) roman.

 

Jeg lurer på om dette er mulig å kjøpe på cd? Det hadde vært så fint å ligge og slappe av med øretelefoner

og få sånn god veiledning nesten verbalintravenøst. Rett inn i harddisken og hjertet. :)

 

Da jeg søkte, fant jeg den bare på engelsk: The power is within you Lenken er til denne boken (norsk), men om du søker på lydbøker, kommer den opp. Boken hun utga før denne, heter "Du kan helbrede ditt liv". Den finnes i lydbok på norsk.

 

Liker uttrykket verbalintravenøst :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

:tommelopp:

 

Jeg følte på meg at det var på sin plass at jeg geleidet denne fine fløyelsboka over i august måned. 

Herved er det fullbragt! :opplyser:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...