Zenobia Skrevet 10. september 2015 Forfatter #181 Del Skrevet 10. september 2015 Hay, nest siste epistel: Enhver forandring må begynne med oss selv; den må komme innenfra. Hay omtaler forandring som en indre rengjøring. Hvis du tar litt ad gangen, vil etter hvert hele jobben bli gjort. Forandring er noe vi ønsker at de andre skal besørge, ikke sant? Vi ønsker ikke å forandre oss, men vi vil gjerne ha andre til å forandre seg, slik at vi kan få et annet og bedre liv. Forandring betyr at vi frigjør oss fra følelsen av isolasjon, adskillelse, ensomhet, sinne, frykt og smerte. Ingenting vil bli forandret utenfor oss før vi skaper de indre forandringene, og er innstilt på å gjøre det mentale arbeidet som skal til. Hvilke positive ting kan du gjøre for deg selv i år som du ikke gjorde i fjor? Hva kunne du tenke deg å gi slipp på i år av ting du klynget deg til i fjor? Hva kunne du tenke deg å forandre på i livet ditt? Er du parat til å gjøre det? Når du er klar til å forandre deg, er det bemerkelsesverdig hvordan omgivelsene hjelper deg – idét du er villig til å forandre deg! Fra det øyeblikket du bestemmer deg for å skape en forandring, til det punktet da du ser resultater, svinger du mellom det gamle og det nye, frem og tilbake mellom det som var og det du ønsker. Det tar tid å bli sterk i det nye. Ros deg selv for hvert lille skritt du tar. Hva gjør du til daglig for å ha det godt med deg selv? Hay siterer forfatteren Gerald Jampolsky, som sier at valget står mellom frykt og kjærlighet – og at kjærlighet er å gi slipp på frykten. Ønsker du å gjøre kjærlighet til en mer varig tilstand i deg? Ønsker jeg virkelig å forandre meg? Hvilke mennesker knytter jeg meg til nå? Hvorfor gjør jeg det? Undersøk tankene og følelsene dine. Vær ærlig mot deg selv. Vil du helst fortsette å klage over det du savner i livet? Finn ut hva du tenker og tror. Husk, du kan ikke stå for andre menneskers forandring. . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 10. september 2015 Forfatter #182 Del Skrevet 10. september 2015 *krmt* Blekket ditt er veldig svakt i dag. *myse* Ble det bedre nå? Nå er det snart slutt Jeg har andre bøker 'på luringa'. Skal se hva det blir til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 10. september 2015 #183 Del Skrevet 10. september 2015 Mye bedre! Dette er bare så sant, Z. Undres igjen på om den finnes på cd...jeg hadde trengt å få den intravenøst mens jeg ligger og dormer...eller hviler. Det kunne ha blitt min lille snille hjelper som sitter på skuldrene mine og guider meg (håndmater mitt sinn) til å leve et bedre liv. Jeg ser frem til alt som måtte komme fra dine "tasteknåtter". Jeg er en trofast leser skjønner du. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 23. september 2015 Forfatter #184 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) Hay, siste epistel: Planeten vår, Jorden, har ALT å by på som vi overhodet kan få bruk for. Den er organisert slik at livet her kan utfolde seg i fullkommen likevekt og harmoni. Allikevel kjenner menneskehetens grådighet ingen grenser, og den gjør sitt beste for å ødelegge planetens potensial. Et lite barn som blir elsket og får oppmuntring, blir sterk og selvsikker som voksen. Mange av oss er oppvokst i familier der fordommer hørte med i hverdagen. Den og den var ikke bra nok. For at vi selv skulle føle oss bedre, så vi ned på andre mennesker. Så lenge vi ser at en annen ikke er bra nok, gjenspeiler vi imidlertid i virkeligheten at vi selv ikke er gode nok. Husk at vi alle er hverandres speil. Er det ikke godt og frigjørende å kunne forandre ting vi ikke liker? Første steg er å bli oppmerksom på problemet. Hva trenger du å for å nå dithen at du er det lykkeligste og sterkeste menneske i verden? For å kunne være hele mennesker, må vi akseptere alt ved oss selv. La derfor hjertet ditt åpnes, og gjør rikelig plass der inne til alle sider ved deg selv – både det du er stolt av og det du skammer deg over. Du er vakker. Vi er alle vakre. Når hjertet er fullt av kjærlighet til deg selv, har du også mye mer å gi til andre. La denne kjærligheten fylle rommet ditt. Du er fullkommen, hel og komplett, og alt er godt i din vidunderlige verden. Og slik er det! Når vi er ærlige mot oss selv, er vi i stand til å få til det utroligste. Endret 23. september 2015 av Zenobia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 23. september 2015 #185 Del Skrevet 23. september 2015 Fint innlegg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 23. september 2015 Forfatter #186 Del Skrevet 23. september 2015 ^ Takk Jeg skal finne en annen bok å ekstrahere fra. Det blir samtidig en fin repetisjon for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 23. september 2015 #187 Del Skrevet 23. september 2015 Jeg skal vaske meg regelmessig i "dagens innlegg" fra deg, Z. Det er sannheter på sannheter der og jeg skal ta det til meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 23. september 2015 #188 Del Skrevet 23. september 2015 ^ Takk Jeg skal finne en annen bok å ekstrahere fra. Det blir samtidig en fin repetisjon for meg. Harry Potter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 23. september 2015 Forfatter #189 Del Skrevet 23. september 2015 Har ikke no' Harry Dessuten er det bare fra selvhjelps-/populærpsykologibøker jeg vil komme med epistler fra Jeg var i sin tid en populær hobbyspykolog for venner og mer perifere personer som kom til å krysse min vei. Noen få utvalgte har jeg beholdt, men der går assistansen begge veier. Livet er for fascinerende til ikke å diskuteres, reflekteres over og rett og slett undres over. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 23. september 2015 #190 Del Skrevet 23. september 2015 Og jeg undres på om jeg ikke burde tenke på å legge meg snart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 23. september 2015 Forfatter #191 Del Skrevet 23. september 2015 Og jeg undres på om jeg ikke burde tenke på å legge meg snart. He he da er vi to. Jeg har inntatt horisontalen, men i en ubekvem posisjon med skrivemulighet. God natt til deg, Hoppetaujenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 23. september 2015 #192 Del Skrevet 23. september 2015 Jeg sitter her ved kg-roret og har inntatt nattevaktposituren, med stor langkikkert og har ved nok til å lage et vardebål om det trengs. Natta, horisontale kvinne. Zov gøtt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 24. september 2015 Forfatter #193 Del Skrevet 24. september 2015 Nå har den horisontale kvinnen blitt delvis vertikal igjen. Jeg skal vaske meg regelmessig i "dagens innlegg" fra deg, Z. Det er sannheter på sannheter der og jeg skal ta det til meg. Har du forresten lett på nett etter Hay-lydbok? Setter pris på lesere, da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 24. september 2015 Forfatter #194 Del Skrevet 24. september 2015 Jeg hadde lyst til å skrive fra den første jeg leste:"Gjør det! Bli kvitt innvendingene og nå dit du vil", av John-Roger & Peter McWilliams, men akk! Jeg har gitt den bort. Den neste var en bok jeg lånte på biblioteket:"Form ditt eget liv", så den utgår også. Hmmm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 24. september 2015 Forfatter #195 Del Skrevet 24. september 2015 Fant én i hylla som heter "Sats på deg selv", av Laura Berman Fortgang. Den er det noen år siden jeg leste. Repeterer med å notere noen strøtanker derfra. Innledning: Viljen til å høre sannheten og prøve nye måter å gjøre ting på, har bragt mange dit de ønsker. Boken er skrevet for dem som er beredt til å ta større kontroll over sitt eget liv. Hvis man føler seg som et offer, har man en jobb før man kommer dit. De som tar seg tid og skaper en struktur for å arbeide med hvilket liv de vil ha, vil finne det mye lettere å utføre jobben. Er du villig til å utvikle deg personlig, slik at du kommer dit du vil? Er du åpen for nye måter å gjøre ting på? Har du tid og ressurser til å investere i deg selv? Gjenspeiler målene dine egentlig hvem du er som person? Definér suksess slik du ser den selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 25. september 2015 Forfatter #196 Del Skrevet 25. september 2015 Sats på deg selv, notater fra 1. kapittel: Du har rett til å like det du holder på med. Det å like arbeidet sitt, åpner døren til å like livet. Du kan bli fremragende dyktig når du uttrykker kjerneverdiene dine. Hvordan? Svaret er å finne frem til hvem du er, oppdage hvilke verdier du har, og orientere deg omkring dem. Når man minner andre om hvem de egentlig ønsker å være, vokser de. Stadig flere folk finner ut hva som er viktig for dem, og handler deretter. Boken retter seg både mot ledere og ansatte. Ved første øyekast, to motsetninger, men autokratisk lederskap er passé. Noen hevder at man ikke arbeider for bedriften, men for seg selv. Karrièren er din egen bedrift. Du må tenke som en selvstendig næringsdrivende. Du har en jobb å gjøre – nemlig å ordne livet ditt slik du vil ha det. Vil du mestre livet ditt, eller skal det mestre deg? Vil du la omstendighetene styre deg, eller vil du fastsette betingelsene? 1. Vurder hvor du befinner deg nå. 2. Finn ut nøyaktig hvor du ønsker å være. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 26. september 2015 Forfatter #197 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Sats på deg selv, notater fra 2. kapittel: Hvis du føler at du "sitter fast" i en situasjon i livet, har du på et eller annet tidspunkt bestemt deg for å finne deg i for mye. Deretter begynte du å synke stadig dypere ned i den ubevisste sonen. Det er her du legger deg ned og lar deg overkjøre av livet. Du har oversett alle tegn på at en forandring må til, fordi det er lettere enn å gjøre noe med det. Har tilværelsen din blitt vanskelig fordi du har tillatt den å bli det? Et verktøy for å forandre livet til det bedre, er grensesetting. Avbryter folk deg når du snakker? Sløser noen med tiden din? Snakker noen til deg på en fornærmende måte? (Må ikke forveksles med at man er hårsår) Tar andre mennesker æren for dine idéer? I sin enkleste form, er grensen ordet NEI! Grenser er tenkte linjer som stenger andre menneskers handlinger og adferd ute. Hvis du har latt grensene rundt deg bryte sammen, er tiden inne til å ta igjen det tapte. Tiden din er dyrebar. Går noen i livet ditt ut fra at du alltid er tilgjengelig? Husk: Du finner deg ikke i hva som helst lenger. Mellommenneskelige grenser er usynlige; du må klargjøre dem for at andre skal vite om dem. (Det kan føles som om man oppdrar sine omgivelser.) Mennesker som ikke respekterer grensene dine, må du søke å unngå helt. Det kan bety å sparke noen mennesker ut av livet ditt – du slutter da å investere følelsesmessig i relasjonen du har med dem. Personer som ikke svarer på ærlige tilbakemeldinger og direkte anmodninger om å forandre på noe, er ikke villige til å forandre adferd. Vi må se i øynene at vi ikke kan forandre andre mennesker. Den eneste utveien for å komme videre når du har forsøkt å rydde opp uten hell, er å komme deg vekk. 1. Stopp alle som overskrider grensene dine. 2. Fortell dem hva de gjør. 3. Be dem om å slutte med det. 4. Instruér dem om forandringen du vil få til. 5. Takk dem når de forandrer adferd. Hvis de ikke vil samarbeide: 6. Krev at de stopper. (Å avlære folk adferdsvaner overfor deg, kan kreve at du er både rimelig og tålmodig) Siste utvei: 7. Gå din vei, uten kamp. Tenk over saken: Hvilke tre ting hindrer deg oftest, noe en grense kunne ha satt en stopper for? Få grensene på plass. Grenser virker ikke dersom de andre ikke vet at de er der Å sitte fast har ofte å gjøre med at du glemmer hva du driver med, og hvorfor du driver med akkurat dét. Kanskje må du våge å gjøre det du liker best? Hvis du ikke verdsetter deg selv, hvorfor skal andre gjøre det? Du forblir det du finner deg i å være. Inngå en avtale med deg selv om aldri å finne deg i å være en lite verdsatt person igjen – noensinne. Endret 5. oktober 2015 av Zenobia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 26. september 2015 #198 Del Skrevet 26. september 2015 *skal lese med lupe litt senere - nå er det nyheter og tv-tid* 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter #199 Del Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Sats på deg selv - notater fra 3. kapittel, del I Slites du mellom trangen til å sette ned tempoet, og den gode følelsen av å være overmenneskelig? Er du en adrenalinjunkie? Du er ikke det du gjør; du er verdifull fordi du er den du er. Kan du skape tid til å arbeide med jobben, og ikke bare i den? De som lykkes med dette, lærer å gjøre mindre, og oppnår mer. De arbeider smartere, og bevarer sin effektivitet. Dette fordrer at man finner adrenalinutløserne – og fjerner dem! Etter hvert som man blir mindre avhengig av adrenalin, ser man situasjoner klarere enn før. Er du avfallsplass for andres uløste problemer? Hvis du liker å være helt, er det jo kjekt å ha problemer. Lær opp dine medarbeidere til å tenke seg om før de kommer løpende til deg. Slutt å verdsette deg selv og andre ut fra prestasjoner. Den kyniske verdsetter andre ut fra de resultatene de produserer for ham/henne, og ikke noe særlig mer. De har trengt dem for å oppnå et resultat, det er det hele. Begynn å gi menneskene rundt deg din anerkjennelse. Inspirér dem. Når de ser seg selv i lys av hvordan du beskriver dem, vokser de på stedet. Du får frem det beste i dem når du lar dem realisere sine evner og muligheter. Si sannheten. Vektlegg de sterke sidene deres, fortell dem hvor de lurer seg selv, og hvor de kan forbedre seg. La andre få lede deg ved å spørre dem hvordan du kan bidra til at de gjør en bedre jobb. Endret 22. desember 2015 av Zenobia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 5. oktober 2015 #200 Del Skrevet 5. oktober 2015 pausefisk -----> Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå