Gå til innhold

Fløyelsmyk dagbok


Zenobia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jaja, så ble det appelsinmarsipan fra Nidar. Den er historie nå. Noen pastiller igjen i en Dent-eske. Men nå er det lenge til det skal handles igjen.

Hva skal jeg si? At fredag er en elendig handledag? :jolie: Lørdag også. Og mandag. Tirs- ons- torsdag derimot :)

Hva har jeg kommet opp i nå, da? 1,5? Hmfr. Det var bare en pose med 136g nydelig konfekt. Det føles som om jeg har spist en halvkilo! Marsipan er mektig. Nidar skriver "Velkommen til en verden av det absolutt beste vi noensinne laget." Som en erfaren Nidar-marsipanspiser, må jeg si meg enig. Særlig når man kan skylle ned :arwen:  med cognac :sukk:

 

Det ble forresten rosmarinsjysaus med løk i til lammet. Det var uforskammet godt :Nikke:

Endret av Zenobia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da menneske og skal være det mens man lever. Man blir ikke veldig glad av å måtte leve nesten på "vann og brød". Jeg har mine perioder jeg også og vet at når det virkelig går trått i motbakkene, da kommer jammen motstrømmen og tar en også. Det blir TUNGT! ...og alt en vil ha er det man ikke skal ha. I dag er dagen for å praktisere sin menneskelighet syns jeg. Personlig skal jeg ha ferdigoppkuttet fint brød som jeg småsvir lett i kjøkkenapparaturen og har smør og marmelade på *knasknas* ...og det finnes ikke antydning til formildende omstendigheter og anti-kalorier i det pålegget. Og det er deilig! Rett og slett syndeFRITT...fordi jeg fortjener å kose meg akkurat i dag. JO, DET GJØR JEG TENK!!!
*haha...der verbaltrakk jeg raskere en den dårlige samvittighetsskyggen min klarte gitt og jeg vant duellen* :fnise: 

Fløyelsdamen på vannvogna i forhold til alt godt-godt >>> :klem: <<< Romslige Hoppetussa som vil henne vel!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Personlig skal jeg ha ferdigoppkuttet fint brød som jeg småsvir lett i kjøkkenapparaturen og har smør og marmelade på *knasknas* ...og det finnes ikke antydning til formildende omstendigheter og anti-kalorier i det pålegget. Og det er deilig! Rett og slett syndeFRITT...fordi jeg fortjener å kose meg akkurat i dag. JO, DET GJØR JEG TENK!!!
*haha...der verbaltrakk jeg raskere en den dårlige samvittighetsskyggen min klarte gitt og jeg vant duellen* :fnise: 

Fløyelsdamen på vannvogna i forhold til alt godt-godt >>> :klem: <<< Romslige Hoppetussa som vil henne vel!

:laugh:  Takk for at du forlenger livet mitt med en god latter!

Det du skriver om ristet brød minner meg om noe jeg gjorde som tenåring: lagde krutonger i stekepanne med hvitost og oregano på (hvis det ikke var potetgull hjemme, f.eks.)

Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet for konfekten i går; jeg skylder rett og slett på at det var en glipp at jeg handlet på en fredag. Da må man regne med at det gikk som det gikk :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nyss begynt å bruke quinoa.

Forberedelser til middagen:
Banket & marinért entrecôte.

Gjenstår:
Varm opp vann til quinoa-skylling
Skjær opp og stek squash
Skyll og kok quinoa
Skjær opp tomater
Rens avocado. Skives? Blandes i quinoa? Husker ikke hva jeg tenkte her.
Stek kjøttet
 

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Nå måtte jeg google gitt. Fru Z er i ferd med å gå i frø?  :ninja:  

:laugh: Nå venter jeg bare på at marineringen skal få virke lenge nok.. Så får vi se hvordan det blir med frøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få litt musikk til arbeidet...mens vi først er inne på matlaging etc. Fin låt og fin gammel film syns jeg. :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sangen lagret, Hoppe :takke:

Å blande avocadoen med quinoaen var en god idé. Frøfølelsen ble mer kremete. Neste gang kanskje jeg puréer dem? Hadde vurdert en koriandersaus, men droppet det. Ble nok smak allikevel. Savnet løk, og squashen ble ikke innertier. Squash og avocado blir.. tamt. Så den ble spist litt for seg. Stekt løk neste gang.

Altså: Frisk, oppkuttet tomat, stekt løk og quinoa/avocadopuré til neste entrecôte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør såmenn starte din egen lille restaurant syns jeg.  :spise:  Trenger ikke å være stor. 
En sittespiseplass på gulvet bak deg i skrivehulen will do for min del. :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Du bør såmenn starte din egen lille restaurant syns jeg.  :spise:  Trenger ikke å være stor. 
En sittespiseplass på gulvet bak deg i skrivehulen will do for min del. :jepp: 

Haha, nei jeg er egentlig ikke så interessert i mat, bare glad i å spise GOD mat :ler: når jeg først spiser. Du skal få hedersplassen i senga på skrivestuen; ingen skal behøve å sitte på gulvet der. (Ikke plass)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Oijjoijjoijj! Invitert rett til sengs gitt.... Jatakk! :laugh: 

:tongue:

 

- - -

Forberedelser til dagens:
Kok opp grønnsakbuljong (dobbel styrke). Ha i makaroni
Skjær brød i terninger. Stek i panne med smør og edamer = krutonger
Kok egg
Fres løk og hvitløk i gryta. Tilsett tomatpuré og mais. Laurbærblad? La hermetisk tomat m/chili koke sammen med dette. Spe underveis med buljong fra makaronien til suppa. Sjekk smak & konsistens underveis.

Tror jeg ikke bruker stavmikser her. Eller..?  ..fordi jeg glemte maisen.

Tomt for tomatpuré! Settes på handlelista..
Smake til med noe sitron isteden?

 

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på den appelsinmarsipanen .. var det mye eller lite appelsinsmak? Og var det mørk sjokolade? :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg lurer litt på den appelsinmarsipanen .. var det mye eller lite appelsinsmak? Og var det mørk sjokolade? :)

 

Bare et hint av appelsinsmak. :sikle: Og mørk sjokolade. Jeg var egentlig skeptisk, men stolte på at det ikke smakte appelsin med litt marsipan, siden det er Nidar og de kan marsipan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Zenobia skrev:

Bare et hint av appelsinsmak. :sikle: Og mørk sjokolade. Jeg var egentlig skeptisk, men stolte på at det ikke smakte appelsin med litt marsipan, siden det er Nidar og de kan marsipan.

Mmm høres perfekt ut! Dette må smakes snart :Nikke: Nidar kan marsipan ja. Litt for godt :laugh:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en pose fiken her om dagen. Jeg er på 40. dag, og er oppe i 2 poeng (holder altså ikke nullen), og er fornøyd med det.

Middag i dag? Skal søke på nettet etter Shepher's pai. Hvis noe frister, blir det dét. Vi får se.

Shepherd's pai-notat:
Chili, hvitløk, løk, herm.tomat, karbonadedeig, salt. Steke, så putre putre med garam masala
Blomkål.
Potetmos m/melk fra pose med ekstra melk.
Edamer øverst.

175°C i 30min.

Blomkål gikk greit, men hva med.. en blanding av biter av stangselleri og squash?

 

Endret av Zenobia
Notere før jeg glemmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men...dag 40? Hva er opplegget her, hvis man kan få sånne opplysninger?  :klo: 
Moses gikk i 40 dager og netter og...du ser hvordan det gikk med ham! :opplyser: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2018 den 15.39, Hoppetaujenta skrev:

...men...dag 40? Hva er opplegget her, hvis man kan få sånne opplysninger?  :klo: 
Moses gikk i 40 dager og netter og...du ser hvordan det gikk med ham! :opplyser: 

Dager inkludert 25. januar :mrgreen: (se under)

På 25.1.2018 den 21.08, Zenobia skrev:

1. snacks- og snopfrie dag i 2018.

Og nå er vi på 42. dag, og kan rapportere om at poeng fortsatt er 2!! Handledag i dag, og er helt uten snacks & snop i huset. Rom, cointreau & brandy derimot.. :nigo:  (Tre av ingrediensene i cocktailen 'Between the sheets' )

Det er slutt på potetgullfråtsingen :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...