AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #81 Skrevet 7. desember 2014 Jeg er mann og vil nok ikke han en kvinne på over 25 år om jeg skal ha barn. Anonymous poster hash: f2365...a09
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #82 Skrevet 7. desember 2014 "Det stemmer,men dette er uansett en ubetydelig nedgang.De fleste får barn,enten de er 28 eller 35 så lenge de er friske." Dette er jeg helt uenig i! "Fruktbarheten til en kvinne på 30 år er bare halvparten av hva den var når hun var 20. En kvinne på 35 år har bare 20 % av den fruktbarheten hun hadde da hun var 20.",jf. http://www.nrk.no/trondelag/forstegangsfodende-er-for-gamle-1.8178333 Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Det spiller jo ikke så stor rolle om du er uenig. Faktum er at mange kvinner i 30-årene får barn - enten du liker det eller ei. Hvis 20 år er for gammelt får du satse på en 16 åring da.Begynner å tro dette er en trolletråd,for tviler på du er så omsvermet som du vil ha det til. Anonymous poster hash: aadc9...763 2
Gjest Verify Skrevet 7. desember 2014 #83 Skrevet 7. desember 2014 (endret) 30-50 kanskje. Hadde nok ikke kastet bort 20 årene på familie tror jeg. Vil heller reise over hele verden, bo overalt, jobbe med mye forskjellig og møte hundrevis av forskjellige mennesker. Så drar man hjem når man er 30, jobber, sparer og kjøper leilighet. Så kan man etterhvert tenke på familie. God plan Edit: Jeg er 22 i dag. Endret 7. desember 2014 av Verify 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #84 Skrevet 7. desember 2014 Jeg er mann og vil nok ikke han en kvinne på over 25 år om jeg skal ha barn. Anonymous poster hash: f2365...a09 Synd for deg om du møter drømmedama, og hun er 26 år gammel da Anonymous poster hash: aadc9...763 3
Gjest Pop! Skrevet 7. desember 2014 #85 Skrevet 7. desember 2014 Med hvem da? Man leser om menn som ikke vil ha barn før de blir eldre, menn som synes det er morsommere med dataspill enn unger etc etc etc. Skal kvinner bare ta en mann da, selv om det ikke er noe kjemi overhodet bare fordi de kan risikere å bli "for gamle" en gang? Jeg synes faktisk det er opp til hver enkelt kvinne. Ingen er like, noen er "late bloomers" og ville ikke vært i stand til å være en mor i tidlig alder, andre igjen vil greie det helt fint. Synes egentlig sånne utsagn er tildels "kvinnefiendtlige". Leger har ikke nødvendigvis rett. Kim Kardashian fikk høre av tre leger at hun bare kunne glemme å bli mor: http://www.designntrend.com/articles/28566/20141203/kim-kardashian-reveals-three-doctors-couldnt-pregnant-future-having-more.htm 3
Sandie Skrevet 7. desember 2014 #86 Skrevet 7. desember 2014 Med hvem da? Man leser om menn som ikke vil ha barn før de blir eldre, menn som synes det er morsommere med dataspill enn unger etc etc etc. Skal kvinner bare ta en mann da, selv om det ikke er noe kjemi overhodet bare fordi de kan risikere å bli "for gamle" en gang? Jeg synes faktisk det er opp til hver enkelt kvinne. Ingen er like, noen er "late bloomers" og ville ikke vært i stand til å være en mor i tidlig alder, andre igjen vil greie det helt fint. Synes egentlig sånne utsagn er tildels "kvinnefiendtlige". Leger har ikke nødvendigvis rett. Kim Kardashian fikk høre av tre leger at hun bare kunne glemme å bli mor: http://www.designntrend.com/articles/28566/20141203/kim-kardashian-reveals-three-doctors-couldnt-pregnant-future-having-more.htm Helt enig.Og med hvem skal de få barn da?Dette er et svært viktig poeng. Det er lett for leger og andre såkalte eksperter i 50-60 årene,(som er oppvokst i en helt annen tid),å si at "Kvinner bør få barn når de er i 20-årene" etc..Ut ifra et biologisk ståsted stemmer dette ja.Men som du påpeker:Hvem skal disse kvinnene få barn sammen med? Jevnaldrende menn er ofte uaktuelle.Få menn vil bli fedre tidlig i 20-årene.Menn som er i 30- og 40-årene vil kanskje ha barn,men kvinner i begynnelsen av 20-årene vil ofte anse disse som for gamle, og på et helt annet sted i livet enn dem selv.Derfor er det en logisk brist i dette resonnemanget. Utviklingen med å vente lengre med å få barn har både fordeler og ulemper,og man kan mene hva man vil men den er nok kommet for å bli.Tviler sterkt på at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødnde vil bli 23 år igjen uansett hvilke økonomiske støtteordninger som måtte komme for å lokke folk til å få barn tidligere.Både kvinner og menn i 20-årene vil ha frihet og muligheten til å realisere seg selv før de etablerer seg.Virker som mange av disse ekspertene ikke klarer å forstå det. Jeg tror utviklingen vil gå i retning av at flere kvinner i fremtiden vil fryse ned egg i 20-årene.Dette er jo blitt utbredt i andre land allerede. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #87 Skrevet 7. desember 2014 Det spiller jo ikke så stor rolle om du er uenig. Faktum er at mange kvinner i 30-årene får barn - enten du liker det eller ei. Hvis 20 år er for gammelt får du satse på en 16 åring da.Begynner å tro dette er en trolletråd,for tviler på du er så omsvermet som du vil ha det til. Anonymous poster hash: aadc9...763 Du skrev: "Det stemmer,men dette er uansett en ubetydelig nedgang." Og det var dette jeg var uenig med deg i, og jeg gav deg en referanse for hvorfor jeg var uenig i dette. Fall i fruktbarhet fra 100 % til 50 %, er ikke en ubetydelig nedgang. "Faktum er at mange kvinner i 30-årene får barn - enten du liker det eller ei." Jeg har selvfølgelig overhodet ingenting i mot at kvinner får barn i 30-årene!!! Hadde det vært opp til meg skulle jeg ønske at både kvinner og menn kunne vært fruktbare mye lengre enn hva de faktisk er! Men jeg ser at mitt utsagn ble misforstått da jeg fremhevet hele og ikke bare deler av utsagnet ditt. At de fleste 28 og 35-åringer får barn kan godt hende. Men en på 35 må prøve mye lengre da hun i snitt bare vil være 20 % så fruktbar som en som er i begynnelsen av 20-årene. Videre vil en som er 28 år, da ha mulighet for å få flere barn enn en som er 35. "Hvis 20 år er for gammelt får du satse på en 16 åring da.Begynner å tro dette er en trolletråd,for tviler på du er så omsvermet som du vil ha det til." Her ilegger du meg meninger som jeg ikke har ytret. Jeg ville aldri ha satset på en som var 20 eller 16 år. Dette er alt for ungt. Anonymous poster hash: 16be2...fa9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #88 Skrevet 7. desember 2014 Spørsmål: Når føler dere at det begynner å haste med å stifte familie? Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Nå Anonymous poster hash: 24b34...6f8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #89 Skrevet 7. desember 2014 Nå Anonymous poster hash: 24b34...6f8 Hvor gammel er du? Anonymous poster hash: 16be2...fa9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #90 Skrevet 7. desember 2014 Spørsmål: Når føler dere at det begynner å haste med å stifte familie? Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Leste nylig om en kvinne som er 50 år som skal bli mamma. Hun fikk også barn da hun var 48 år. http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article10365786.ece Men en gang før 40 mener jeg ei dame bør ha stiftet familie om hun vil det. Etter det så er det nok ikke så lett. Ideelt sett er rundt 30 år fint. Da er man ferdig med utdannelse og er trolig etablert med bolig og fast jobb. Man bør heller ikke stifte familie for tidlig da man ikke har økonomi og har heller ikke levd nok til at man bør gjøre det. Så en gang 23 år som tidligst og 39 som senest og ideelt rundt 30 en gang mener jeg. Anonymous poster hash: 3fb6d...85e
Gjest Pop! Skrevet 7. desember 2014 #91 Skrevet 7. desember 2014 Så en gang 23 år som tidligst og 39 som senest og ideelt rundt 30 en gang mener jeg. Helt greit å mene det..men så må vi huske på at livet ikke alltid blir slik man forventer at det blir. Hva med dem som kanskje ikke kommer i et forhold før de er 30, og når de er 38 så splittes forholdet opp. Da må man begynne helt på nytt og vips! er man over 40. For min del så plager man ingen andre om man får barn senere enn 39 år. Om kvinner får barn når de er 45 eller til og med 50 og lever til (det er studier som viser at kvinner som får barn senere lever lengre) 100 så er jo barna fremdeles ikke for unge. Og så må man huske på at ung alder ikke nødvendigvis tilsier at barna får ha mamma hele livet. 1
guttemann Skrevet 7. desember 2014 #92 Skrevet 7. desember 2014 Skal kvinner bare ta en mann da, selv om det ikke er noe kjemi overhodet bare fordi de kan risikere å bli "for gamle" en gang? Jeg har aldri sagt at kvinner skal noe som helst. Men det er sikkert flere som med fordel kunne tenkt litt mer over mulighetene for å få barn - hvis man vil ha dem da. Se på Verify over her, som nevner å begynne å spare til bolig når man er 30 og få barn når det er i boks. Det er åpenbart en dårlig plan hvis man vil ha barn, men nå tror jeg ikke innlegget hennes var en alvorlig livsplan. Enkelte derimot tror i fullt alvor at det aldri er for Sent så lenge man er under 40. Det er dessverre mange det ikke stemmer for. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du nevner Kim Kardashian. En anekdote om noen som har fått til noe legene sa ikke gikk er verdiløs - som de aller fleste andre anekdoter. Det finnes menn over 90 og kvinner over 55 som har fått barn, men det er ikke noe særlig smart å planlegge livet sitt etter det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #93 Skrevet 7. desember 2014 Jeg har aldri sagt at kvinner skal noe som helst. Men det er sikkert flere som med fordel kunne tenkt litt mer over mulighetene for å få barn - hvis man vil ha dem da. Se på Verify over her, som nevner å begynne å spare til bolig når man er 30 og få barn når det er i boks. Det er åpenbart en dårlig plan hvis man vil ha barn, men nå tror jeg ikke innlegget hennes var en alvorlig livsplan. Enkelte derimot tror i fullt alvor at det aldri er for Sent så lenge man er under 40. Det er dessverre mange det ikke stemmer for. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du nevner Kim Kardashian. En anekdote om noen som har fått til noe legene sa ikke gikk er verdiløs - som de aller fleste andre anekdoter. Det finnes menn over 90 og kvinner over 55 som har fått barn, men det er ikke noe særlig smart å planlegge livet sitt etter det. Men slik samfunnet er lagt opp, både for kvinner og menn - så er det ikke enkelt å etablere seg hvis man ikke har det økonomiske og jobbmessige i boks.Helst skal man ha en utdannselse og eie egen bolig. Kravene for å "overleve" som familie er blitt større nå enn før. Leser nettop i avisen om alenemødre som ikke har råd til å gi barna sine julegaver.Mange av disse er unge,de har liten eller ingen utdanning men har fått barn på biologisk riktig tidspunkt,altså tidlig i 20 årene eller sent i tenårene.Det er mange fattige barn i Norge og en stor andel har unge enslige forsørgere.Når jeg ser på Unge Mødre på tv,så lever jo de litt som i en boble.De lever på ulike trygdeytelser samtidig som deres egne mødre og andre slektninger stiller opp som barnevakt mens de selv ofte ikke jobber eller tar utdanning.Det er flere undersøkelser som viser det går dårlig med barn av slike mødre - og fedrene er ofte enten totalt fraværende eller ute av stand til å ta seg av barna sine. Så jeg synes det er bedre at man har en plan slik Verify skriver, enn de som er unge og bare tar sikte på å leve på trygd mens de får barn som vokser opp i fattigdom og uten trygge rammer. Anonymous poster hash: aadc9...763 1
Gjest Verify Skrevet 7. desember 2014 #94 Skrevet 7. desember 2014 Jeg har aldri sagt at kvinner skal noe som helst. Men det er sikkert flere som med fordel kunne tenkt litt mer over mulighetene for å få barn - hvis man vil ha dem da. Se på Verify over her, som nevner å begynne å spare til bolig når man er 30 og få barn når det er i boks. Det er åpenbart en dårlig plan hvis man vil ha barn, men nå tror jeg ikke innlegget hennes var en alvorlig livsplan. Enkelte derimot tror i fullt alvor at det aldri er for Sent så lenge man er under 40. Det er dessverre mange det ikke stemmer for. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du nevner Kim Kardashian. En anekdote om noen som har fått til noe legene sa ikke gikk er verdiløs - som de aller fleste andre anekdoter. Det finnes menn over 90 og kvinner over 55 som har fått barn, men det er ikke noe særlig smart å planlegge livet sitt etter det. Ey. Jeg sparer allerede til bolig da. Men når jeg er ferdig med å reise og oppleve verden når jeg nærmer meg 30 vil jeg spare litt før jeg stifter familie. Men sparing går relativt raskt. Det er en seriøs plan ja. Har ikke tenkt å kaste bort de gjeldsfrie 20 årene på familie når jeg er så fri og ung at jeg kan gjøre hva som helst. Og reise hvor som helst. Reiser faktisk snart til et annet land i 4 år. 2
guttemann Skrevet 7. desember 2014 #95 Skrevet 7. desember 2014 (endret) Det er selvfølgelig bra med en plan. Men en plan om å jobbe, reise og ha det gøy til man er 30, og så begynne å spare til bolig, og så få barn, er ingen god plan. Boligsparingen er det bare å få på plass med det samme, og ihvertfall før man er 30. Jentene på unge mødre (nå har jeg bare sett tre halve episoder, så skal være forsiktig med å generalisere) virker dumme som brød, og det er sjeldent noe godt utgangspunkt for å klare seg selv uansett om man har barn eller ikke. @Verify, Ok, da høres det jo ikke så dumt ut dette. Utenlandsopphold er utrolig lærerikt, så lenge man ikke fester bot alle pengene, men sparer noe også. Men husk at plutselig faller du pladask og er gift som 26-åring. Planer står for fall. Endret 7. desember 2014 av guttemann
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #96 Skrevet 7. desember 2014 Det er selvfølgelig bra med en plan. Men en plan om å jobbe, reise og ha det gøy til man er 30, og så begynne å spare til bolig, og så få barn, er ingen god plan. Boligsparingen er det bare å få på plass med det samme, og ihvertfall før man er 30. Jentene på unge mødre (nå har jeg bare sett tre halve episoder, så skal være forsiktig med å generalisere) virker dumme som brød, og det er sjeldent noe godt utgangspunkt for å klare seg selv uansett om man har barn eller ikke. @Verify, Ok, da høres det jo ikke så dumt ut dette. Utenlandsopphold er utrolig lærerikt, så lenge man ikke fester bot alle pengene, men sparer noe også. Men husk at plutselig faller du pladask og er gift som 26-åring. Planer står for fall. Det er da mange som følger en slik plan,får barn i starten av 30-årene, ett nytt barn i midten av 30- og kankje et tredje når man nærmer seg 40. For de fleste er dette en helt grei plan. Anonymous poster hash: aadc9...763 2
guttemann Skrevet 7. desember 2014 #97 Skrevet 7. desember 2014 Det er da mange som følger en slik plan,får barn i starten av 30-årene, ett nytt barn i midten av 30- og kankje et tredje når man nærmer seg 40. For de fleste er dette en helt grei plan. Anonymous poster hash: aadc9...763 Jeg tror ikke det er så mange som sparer til bolig på et år. Begynner man å spare til bolig når man er tredve, kan man ikke akkurat kjøpe en tre-fire roms med plass til barn, eller rekkehus i sentrale strøk før man er 35. Å finne en mann man vil ha barn med, og bli trygg på denne mannen, pleier ofte å ta noen år, det også... Nå har hun uansett presisert at hun ikke skulle begynne sparingen da, bare spare mer noen år, og at det var en bit av diskusjonen hadde du antakelig fått med deg om du leste hele innlegget du siterte og innlegget til Verify som jeg svarer på.
Zouk Skrevet 7. desember 2014 #98 Skrevet 7. desember 2014 Spørsmål: Når føler dere at det begynner å haste med å stifte familie? Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Jeg VET at det for kvinner begynner å haste fra midten av 30-årene (generelt, det kan være ganske store forskjeller fra kvinne til kvinne). Men jeg FØLER ikke at det haster for meg (og jeg er 38 år). Jeg har innsett at det kanskje ikke blir barn på meg, og lever greit med det. Men hvis jeg treffer en mann jeg ønsker å dele livet med (og han ønsker det samme) prøver jeg gjerne på barn selvom jeg skulle være i 40-årene. 1
Christiania_Oslo Skrevet 7. desember 2014 #99 Skrevet 7. desember 2014 Jeg er 27 år og vil ikke stresse med barn nå. Det er SÅ mange som får barn tidlig i 20 årene,og når ungene er tenåringer skal plutselig foreldrene "ta igjen"tiden de mistet ved å ha barn. Da er det plutselig ut på fylla etc. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #100 Skrevet 8. desember 2014 Når noen har problemer med å få barn tidlig i 30-årene er det oftest relatert til andre ting enn alder. Det er vanligvis snakk om ulike sykdomstilstander. Det må også nevnes at i tilfeller der par har problemer med å få barn kan årsakene like ofte tilskrives mannen som kvinnen.Anonymous poster hash: aadc9...763 Godt poeng! Mange av dem som ikke kan få barn i trettiåra, var ikke fruktbare i tyveåra heller. De bare visste det ikke enda. (Er forresten 34 år og gravid med nummer to. Ble gravid på første forsøk.)Anonymous poster hash: 17090...7ad 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå