AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #61 Skrevet 6. desember 2014 Hvorfor spør du om hjelp her inne da hvis du har et flust av jenter i 20-årene som er interessert? Hvorfor skulle jeg ikke spørre medlemmene på forumets om deres tanker på emnet, bare fordi jeg kan date jenter i 20-årene? Informasjon om tema som er viktig for en er aldri en dum ting. Svarene jeg får herfra gir en god pekepinn på hvilken aldersgruppe jenter som er interessert i å starte familie, og gjør det dermed lettere å ta et bedre valg når det kommer til dating for min del. Anonymous poster hash: 16be2...fa9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #62 Skrevet 6. desember 2014 Hvorfor skulle jeg ikke spørre medlemmene på forumets om deres tanker på emnet, bare fordi jeg kan date jenter i 20-årene? Informasjon om tema som er viktig for en er aldri en dum ting. Svarene jeg får herfra gir en god pekepinn på hvilken aldersgruppe jenter som er interessert i å starte familie, og gjør det dermed lettere å ta et bedre valg når det kommer til dating for min del. Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Uansett vil ikke svarene her være til så stor nytte,da dette er svært individuelt. Du har allerede avskrevet damer på din egen alder,så da sitter du egentlig bare igjen med ett alternativ: Å håpe på å finne en under 30 eller 25 som vil etablere seg tidlig. Anonymous poster hash: aadc9...763 1
Sofia123 Skrevet 6. desember 2014 #63 Skrevet 6. desember 2014 Det jeg mente, som kanskje ikke kom klart fram klart nok var at hva dine venninner mener om saken ville veid mer dersom det var dem selv som svarte, og ikke deg. (Da det var en antagelse fra deg, jf. "kan ikke helt se for meg noen av de ønske å få barn med en som er et helt annet sted i livet og over 30.", men enig at min kommentar kanskje var litt kverulantisk ). Det jeg har spurt om var ganske enkelt om når jenter føler at det begynner å haste med å få barn, og deretter hvorfor min interesse for dette spørsmålet. Mine tidligere forhold er irrelevant i denne sammenhengen, og derfor et merkelig spørsmål. "Det er ikke et merkelig spørsmål. Det viser dobbeltmoralen din." Hva er dobbeltmoralsk ved å ha enkelte alderspreferanser når en ser etter en partner?(særlig mtp. at jenter har et kortere fruktbarhetsvindu enn hva menn har?). Er det dobbeltmoralsk når 99% av alle jenter har preferanse for menn som minimum er høyere enn dem selv? Du skrev "Hvorfor er det bare greit for deg å ha et forhold som ikke fungerte og derfor ikke har barn nå, men ikke for en kvinne?". Jeg har aldri uttalt meg om hva som er greit, eller ikke greit for en kvinne. Hun må gjerne ha hatt fem forhold for min del, men er hun over en viss alder vil dette medføre at hun ikke er en relevant parter for min del, jf. mine preferanser og ønsker. Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Det er min mening og deres, så når du spør jenter rundt den alderen er jo det relevant. Den er dobbelt moralsk fordi du skriver "TS her. Enig med deg. Man planlegger godt det som betyr mye for oss, og da familie og barn er ganske viktig, er det lurte å være føre var!" Det er greit at du ikke har fått deg barn enda, men ikke at en kvinne ikke har det. Da er hun uaktuell hvis hun er på din alder. Det er mange kvinner som får barn i 30 årene, hva er forskjellen på at de får det og deg? Det virker bare sært at det er greit at du nærmer deg 40 år når du får barn, men ikke en kvinne. 3
Sofia123 Skrevet 6. desember 2014 #64 Skrevet 6. desember 2014 Hvorfor skulle jeg ikke spørre medlemmene på forumets om deres tanker på emnet, bare fordi jeg kan date jenter i 20-årene? Informasjon om tema som er viktig for en er aldri en dum ting. Svarene jeg får herfra gir en god pekepinn på hvilken aldersgruppe jenter som er interessert i å starte familie, og gjør det dermed lettere å ta et bedre valg når det kommer til dating for min del. Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Hvis du har flust av 20 åringer å velge mellom kan du jo spørre de. Du burde jo ikke ha noe problem. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #65 Skrevet 7. desember 2014 Re: "hvorfor finner du deg ikke en på din egen alder?" Jeg har ikke noe i mot å date en på min egen alder, men: 1. For å date noen må en jo bli tiltrukket av dem, og for mitt vedkommende blir jeg mye sjeldnere tiltrukket av jenter som er på min egen alder, enn dem som er i 20-årene. 2. Jeg vil ha flere barn, helst to eller tre. Skal man starte familie, med barn og hele pakken, så trenger man tid til å bli kjent først, og trygg på at dette er en person som man vil starte familie med. Dette tar tid, og dersom jenten er 33 år når jeg treffer henne, og er klar for barn tidligst etter ett år, blir hun fort 35 før vi får startet. Dette er i seneste laget både mtp. flere barn og risiko for feil med fosteret. (Downs syndrom etc).Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Du virker ikke moden nok for kvinner på din egen alder...Anonymous poster hash: e08c4...64e 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #66 Skrevet 7. desember 2014 Uansett vil ikke svarene her være til så stor nytte,da dette er svært individuelt. Du har allerede avskrevet damer på din egen alder,så da sitter du egentlig bare igjen med ett alternativ: Å håpe på å finne en under 30 eller 25 som vil etablere seg tidlig. Anonymous poster hash: aadc9...763 "Uansett vil ikke svarene her være til så stor nytte,da dette er svært individuelt." Selvfølgelig er det individuelt! Hele poenget er jo å få et inntrykk av hva jenter i nevnte aldersgruppe tenker om saken, og dette vil gi en pekepinn som har en viss verdi. Ganske logisk. Det er alltid lurt å få mest mulig informasjon, før man tar et valg. Anonymous poster hash: 16be2...fa9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #67 Skrevet 7. desember 2014 "Uansett vil ikke svarene her være til så stor nytte,da dette er svært individuelt." Selvfølgelig er det individuelt! Hele poenget er jo å få et inntrykk av hva jenter i nevnte aldersgruppe tenker om saken, og dette vil gi en pekepinn som har en viss verdi. Ganske logisk. Det er alltid lurt å få mest mulig informasjon, før man tar et valg. Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Det logiske slik jeg ser det er å spørre vedkommende person direkte.Tilfeldige svar på et nettforum vil ikke gi en god nok pekepinn.Det hjelper lite hva folk her inne skriver så lenge den du møter er av en annen oppfatning. Anonymous poster hash: aadc9...763 1
guttemann Skrevet 7. desember 2014 #68 Skrevet 7. desember 2014 Det er mange kvinner som får barn i 30 årene, hva er forskjellen på at de får det og deg? Det virker bare sært at det er greit at du nærmer deg 40 år når du får barn, men ikke en kvinne. Hvis hun er er 35 før de begynner å prøve å få barn (som han sier, det bør gå noen år før man er trygge nok på hverandre til at man begynner med det), er jo sjansene for å få f.eks. tre barn blitt veldig mye mindre. Jada, det er mange som får barn uti 40-årene, men det er faktisk mange som sliter med å få barn overraskende tidlig i 30-årene. Er mange barn viktigere enn den eventuelle damen i seg selv, bør man prioritere å finne noen under 30. Det virker jo ikke så veldig romantisk å belge noen på grunn av eggstokkene, men han kan jo være heldig og finne noen han faller for i den aldersgruppen han ønsker. For å svare på TS sitt spørsmål, så er mitt inntrykk at mange damer slår seg til ro etter at de er ferdige med studier og så har jobbet to-tre år. Enkelte vil nok ikke ha barn så veldig fort av den grunn, men reise og oppleve ting sammen med en kjæreste. Noen er kronisk single og er alt for glad i oppmerksomhet fra stadig nye mennesker til å slå seg til ro før langt uti tredveårene, noen vil gifte seg mens de fortsatt er studenter, noen vil aldri ha menn og det finnes ikke noe fasitsvar, selvfølgelig. Men de fleste venninnene mine har endt opp med kjærester som har blitt samboere i løpet av to-tre år etter studiene, og et par av dem har fått sitt første barn mellom fire og seks år etter endt studie.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #69 Skrevet 7. desember 2014 Hvis hun er er 35 før de begynner å prøve å få barn (som han sier, det bør gå noen år før man er trygge nok på hverandre til at man begynner med det), er jo sjansene for å få f.eks. tre barn blitt veldig mye mindre. Jada, det er mange som får barn uti 40-årene, men det er faktisk mange som sliter med å få barn overraskende tidlig i 30-årene. Er mange barn viktigere enn den eventuelle damen i seg selv, bør man prioritere å finne noen under 30. Det virker jo ikke så veldig romantisk å belge noen på grunn av eggstokkene, men han kan jo være heldig og finne noen han faller for i den aldersgruppen han ønsker. For å svare på TS sitt spørsmål, så er mitt inntrykk at mange damer slår seg til ro etter at de er ferdige med studier og så har jobbet to-tre år. Enkelte vil nok ikke ha barn så veldig fort av den grunn, men reise og oppleve ting sammen med en kjæreste. Noen er kronisk single og er alt for glad i oppmerksomhet fra stadig nye mennesker til å slå seg til ro før langt uti tredveårene, noen vil gifte seg mens de fortsatt er studenter, noen vil aldri ha menn og det finnes ikke noe fasitsvar, selvfølgelig. Men de fleste venninnene mine har endt opp med kjærester som har blitt samboere i løpet av to-tre år etter studiene, og et par av dem har fått sitt første barn mellom fire og seks år etter endt studie. Når noen har problemer med å få barn tidlig i 30-årene er det oftest relatert til andre ting enn alder. Det er vanligvis snakk om ulike sykdomstilstander. Det må også nevnes at i tilfeller der par har problemer med å få barn kan årsakene like ofte tilskrives mannen som kvinnen. Anonymous poster hash: aadc9...763 2
Sandie Skrevet 7. desember 2014 #70 Skrevet 7. desember 2014 Er mange barn viktigere enn den eventuelle damen i seg selv, bør man prioritere å finne noen under 30. Det virker jo ikke så veldig romantisk å belge noen på grunn av eggstokkene, men han kan jo være heldig og finne noen han faller for i den aldersgruppen han ønsker. Hvis det er en slik prioritering man har i livet bør man vel strengt tatt vurdere om man passer til å etablere seg og ha barn i det hele tatt?Lurer på hva slags forhold det skal bli hvis man bare ser etter en fødemaskin.I så fall må jo det være bedre å importere en 19-årig U-lands kjøpebrud som kan gi en de 5 -10 barna man vil ha,fremfor å vente på at norske kvinner skal bli klare.For de fleste er dette i slutten av 20- og starten av 30-årene og det er nok ikke noe som kommer til å endre seg noe særlig. Ellers forstår jeg ikke helt problemstillingen til TS,men har jo sett at en del menn tenker slik.Felles for dem er at alle er single,nærmer seg 40 og er alt for kresne på alder og utseende hos damer.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #71 Skrevet 7. desember 2014 Det er min mening og deres, så når du spør jenter rundt den alderen er jo det relevant. Den er dobbelt moralsk fordi du skriver "TS her. Enig med deg. Man planlegger godt det som betyr mye for oss, og da familie og barn er ganske viktig, er det lurte å være føre var!" Det er greit at du ikke har fått deg barn enda, men ikke at en kvinne ikke har det. Da er hun uaktuell hvis hun er på din alder. Det er mange kvinner som får barn i 30 årene, hva er forskjellen på at de får det og deg? Det virker bare sært at det er greit at du nærmer deg 40 år når du får barn, men ikke en kvinne. "Den er dobbelt moralsk fordi du skriver "TS her. Enig med deg. Man planlegger godt det som betyr mye for oss, og da familie og barn er ganske viktig, er det lurte å være føre var!"" At det er dobbeltmoralsk er feil. Hvorfor? Jo fordi menn og kvinner har et ulik fruktbarhetsvindu og ulike perioder hvor attraktiviteten er på topp. Jenter er på denne toppen i 20-årene, mens menn er på denne toppen i begynnelsen til midten av 30-årene. Dette vises også nokså klart, ved at jenter ofte går etter litt eldre menn, og motsatt. At en mann som er på toppen av sin attraktivitet (begynnelsen av 30 årene) ser etter en jente som er på toppen av sin attraktivitet (20-årene) er lurt for begge parter. Dersom en mann i 40-årene imidlertid bare går etter 20-åringer, da kan man begynne å snakke om at dette er dobbeltmoralsk. Men jeg vil uansett si at begrepet vanskelig lar seg overføre på denne type problemstillinger ettersom menn og kvinner er såpass ulike når det gjelder til fruktbarhet og attraktivitet. Anonymous poster hash: 16be2...fa9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #72 Skrevet 7. desember 2014 Hvis du har flust av 20 åringer å velge mellom kan du jo spørre de. Du burde jo ikke ha noe problem. Ja, og så kan jeg spørre andre steder (eks kvinneguiden.no) for å få enda mer data til å gjøre et mer informert valg. Anonymous poster hash: 16be2...fa9
Sandie Skrevet 7. desember 2014 #73 Skrevet 7. desember 2014 "Den er dobbelt moralsk fordi du skriver "TS her. Enig med deg. Man planlegger godt det som betyr mye for oss, og da familie og barn er ganske viktig, er det lurte å være føre var!"" At det er dobbeltmoralsk er feil. Hvorfor? Jo fordi menn og kvinner har et ulik fruktbarhetsvindu og ulike perioder hvor attraktiviteten er på topp. Jenter er på denne toppen i 20-årene, mens menn er på denne toppen i begynnelsen til midten av 30-årene. Dette vises også nokså klart, ved at jenter ofte går etter litt eldre menn, og motsatt. At en mann som er på toppen av sin attraktivitet (begynnelsen av 30 årene) ser etter en jente som er på toppen av sin attraktivitet (20-årene) er lurt for begge parter. Dersom en mann i 40-årene imidlertid bare går etter 20-åringer, da kan man begynne å snakke om at dette er dobbeltmoralsk. Men jeg vil uansett si at begrepet vanskelig lar seg overføre på denne type problemstillinger ettersom menn og kvinner er såpass ulike når det gjelder til fruktbarhet og attraktivitet. Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Folk flest er på toppen av sin attraktivitet i 20-årene,dette gjelder både kvinner og menn. Men...hva er problemet egentlig? Du sier du har mange å velge mellom i den foretrukne aldersgruppen under 30 år. Hvorfor ikke spørre den du faktisk dater? 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #74 Skrevet 7. desember 2014 Hvis hun er er 35 før de begynner å prøve å få barn (som han sier, det bør gå noen år før man er trygge nok på hverandre til at man begynner med det), er jo sjansene for å få f.eks. tre barn blitt veldig mye mindre. Jada, det er mange som får barn uti 40-årene, men det er faktisk mange som sliter med å få barn overraskende tidlig i 30-årene. Er mange barn viktigere enn den eventuelle damen i seg selv, bør man prioritere å finne noen under 30. Det virker jo ikke så veldig romantisk å belge noen på grunn av eggstokkene, men han kan jo være heldig og finne noen han faller for i den aldersgruppen han ønsker. For å svare på TS sitt spørsmål, så er mitt inntrykk at mange damer slår seg til ro etter at de er ferdige med studier og så har jobbet to-tre år. Enkelte vil nok ikke ha barn så veldig fort av den grunn, men reise og oppleve ting sammen med en kjæreste. Noen er kronisk single og er alt for glad i oppmerksomhet fra stadig nye mennesker til å slå seg til ro før langt uti tredveårene, noen vil gifte seg mens de fortsatt er studenter, noen vil aldri ha menn og det finnes ikke noe fasitsvar, selvfølgelig. Men de fleste venninnene mine har endt opp med kjærester som har blitt samboere i løpet av to-tre år etter studiene, og et par av dem har fått sitt første barn mellom fire og seks år etter endt studie. Takk for et godt og utfyllende svar! Du er en av de få som faktisk leste hva jeg skrev, og svarte deretter! Anonymous poster hash: 16be2...fa9
guttemann Skrevet 7. desember 2014 #75 Skrevet 7. desember 2014 Når noen har problemer med å få barn tidlig i 30-årene er det oftest relatert til andre ting enn alder. Det er vanligvis snakk om ulike sykdomstilstander. Det må også nevnes at i tilfeller der par har problemer med å få barn kan årsakene like ofte tilskrives mannen som kvinnen. Anonymous poster hash: aadc9...763 Kvinner begynner å bli mindre fruktbare allerede i midten av 20-årene. Hvis hun (eller han, selvfølgelig) var mindre fruktbare i utgangspunktet, vil det bare bli verre jo eldre hun blir. Får barn for sent - Hva er det som gjør at så mange blir ufrivillig barnløse? - Dette henger sammen med hele samfunnsutviklingen vår som slettes ikke er tilpasset kvinners biologi. For kvinner er det fra naturens side lettest å få barn når de er i begynnelsen av 20-årene. Men mange venter til de er godt oppe i 30-årene før de gjør alvor av det. Først skal de gjøre seg ferdig med utdanningen, så skal de jobbe noen år for å få innpass på arbeidsmarkedet, så skal de ha bolig, og helt til slutt skal de altså stifte familie og få barn. Når de endelig har tatt avgjørelsen, kan det vise seg at det slett ikke var så lett som det de trodde. Det mange nemlig ikke vet, er at kvinners fertilitet synker med årene. Fra naturens side er jentebabyer født med et visst antall egg. Disse skal vedvare hele fertilitetsperioden. Ved hver menstruasjon mister man egg. Dermed tømmes lageret av egg, litt etter litt. Allerede etter 30-årsalderen blir det vanskeligere å få barn, og etter 35- årsalderen er det mange som erfaringsmessig får problemer. Årsaken er ikke bare at antallet egg minker, men at kvaliteten på eggene i tillegg avtar. Av den grunn burde samfunnsforholdene legges langt bedre til rette for at kvinner kunne få barn tidligere. Tom Tanbo ved Seksjon for barnløshet ved Rikshospitalet. Link: http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/barnloes.htm
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #76 Skrevet 7. desember 2014 Kvinner begynner å bli mindre fruktbare allerede i midten av 20-årene. Hvis hun (eller han, selvfølgelig) var mindre fruktbare i utgangspunktet, vil det bare bli verre jo eldre hun blir. Tom Tanbo ved Seksjon for barnløshet ved Rikshospitalet. Link: http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/barnloes.htm Det stemmer,men dette er uansett en ubetydelig nedgang.De fleste får barn,enten de er 28 eller 35 så lenge de er friske. Menns fruktbarhet avtar også: Nyere forskning viser at mannens fruktbarhet synker raskt i 40-årene. Er du blitt 45 år og ikke har stiftet familie, bør du gjøre noe med det om du ønsker barn, er rådet fra forskerne. En nyere undersøkelse med prøverørsbefruktning viste at 60 % av pasientene ble gravide når mannen var 41-år, men bare 35 % av befruktningene ble vellykket for 45 år gamle menn. Den brasilianske studien ble presentert på den årlige konferansen til American Society for Reproductive Medicine. I studien ble egg fra unge, friske kvinner befruktet av sperma fra menn over 40. Forskjellene i antallet graviditeter kunne derfor tilskrives mannens alder. http://www.klikk.no/foreldre/bligravid/article836572.ece Hittil har det vært forsket lite på menns fruktbarhet,men nå kommer det mer fokus på dette.Jeg synes det er bra,siden mange menn lever i villfarelsen om at de kan utsette familieforøkelse i det uendelige. Anonymous poster hash: aadc9...763 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #77 Skrevet 7. desember 2014 Folk flest er på toppen av sin attraktivitet i 20-årene,dette gjelder både kvinner og menn. Men...hva er problemet egentlig? Du sier du har mange å velge mellom i den foretrukne aldersgruppen under 30 år. Hvorfor ikke spørre den du faktisk dater? Dette er feil. "Men...hva er problemet egentlig? :klo:" Problemet/målet med denne tråden var å finne ut når dere jenter normalt er ute etter å starte familie. Og dette har jeg fått flere gode svar på, hvilket er bra for min del! At noen damer har problemer med de spørsmålene jeg har reist, får du spørre dem om. "Du sier du har mange å velge mellom i den foretrukne aldersgruppen under 30 år. Hvorfor ikke spørre den du faktisk dater?" Hvem sier at jeg ikke gjør dette? Og som jeg har sagt mange mange ganger, så er det ALDRI dumt å gjøre et mest mulig informert valg, hvilket deriblant omfatter å spørre jenter i denne aldersgruppen på et forum. Anonymous poster hash: 16be2...fa9
Sandie Skrevet 7. desember 2014 #78 Skrevet 7. desember 2014 Dette er feil. "Men...hva er problemet egentlig? :klo:" Problemet/målet med denne tråden var å finne ut når dere jenter normalt er ute etter å starte familie. Og dette har jeg fått flere gode svar på, hvilket er bra for min del! At noen damer har problemer med de spørsmålene jeg har reist, får du spørre dem om. "Du sier du har mange å velge mellom i den foretrukne aldersgruppen under 30 år. Hvorfor ikke spørre den du faktisk dater?" Hvem sier at jeg ikke gjør dette? Og som jeg har sagt mange mange ganger, så er det ALDRI dumt å gjøre et mest mulig informert valg, hvilket deriblant omfatter å spørre jenter i denne aldersgruppen på et forum. Anonymous poster hash: 16be2...fa9 Den beste måten å få en pekepinn om dette på er jo å bare sjekke statistikken over alder for førstegangsfødende i Norge. Hvis du ikke finner noen i ønsket alder som vil ha barn, er jo utlandet et mulig alternativ.De får jo barn mye tidligere enn oss. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #79 Skrevet 7. desember 2014 Den beste måten å få en pekepinn om dette på er jo å bare sjekke statistikken over alder for førstegangsfødende i Norge. Hvis du ikke finner noen i ønsket alder som vil ha barn, er jo utlandet et mulig alternativ.De får jo barn mye tidligere enn oss. Ja, enig i det, og det er også gjort. Men dette gir ikke hele bildet. Statistikken forteller ikke hele bildet om når jenter sier de syntes det begynner å haste, eller fra når av de faktisk er klar. Da skader det ikke å få høre medlemmene på kvinneguiden sine synspunkter om dette. Det er jo tross alt meningsutveksling og spørsmål slike forum er til for! Anonymous poster hash: 16be2...fa9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #80 Skrevet 7. desember 2014 Det stemmer,men dette er uansett en ubetydelig nedgang.De fleste får barn,enten de er 28 eller 35 så lenge de er friske. Menns fruktbarhet avtar også: Nyere forskning viser at mannens fruktbarhet synker raskt i 40-årene. Er du blitt 45 år og ikke har stiftet familie, bør du gjøre noe med det om du ønsker barn, er rådet fra forskerne. En nyere undersøkelse med prøverørsbefruktning viste at 60 % av pasientene ble gravide når mannen var 41-år, men bare 35 % av befruktningene ble vellykket for 45 år gamle menn. Den brasilianske studien ble presentert på den årlige konferansen til American Society for Reproductive Medicine. I studien ble egg fra unge, friske kvinner befruktet av sperma fra menn over 40. Forskjellene i antallet graviditeter kunne derfor tilskrives mannens alder. http://www.klikk.no/foreldre/bligravid/article836572.ece Hittil har det vært forsket lite på menns fruktbarhet,men nå kommer det mer fokus på dette.Jeg synes det er bra,siden mange menn lever i villfarelsen om at de kan utsette familieforøkelse i det uendelige. Anonymous poster hash: aadc9...763 "Det stemmer,men dette er uansett en ubetydelig nedgang.De fleste får barn,enten de er 28 eller 35 så lenge de er friske." Dette er jeg helt uenig i! "Fruktbarheten til en kvinne på 30 år er bare halvparten av hva den var når hun var 20. En kvinne på 35 år har bare 20 % av den fruktbarheten hun hadde da hun var 20.",jf. http://www.nrk.no/trondelag/forstegangsfodende-er-for-gamle-1.8178333 Anonymous poster hash: 16be2...fa9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå