Gå til innhold

Avskaffe besøk i kirken før juleferie for elever i skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faktisk er regelen at man skal melde om fritak:

Skolen skal gi informasjon i så god tid at foreldrene eller elevene som ønsker det, med rimelig frist, kan melde om fritak.

HEF skriver om det her:

http://www.human.no/skolegudstjenester

Et viktig poeng som vel ikke er tatt opp så langt i tråden, er at en gudstjeneste ikke skal være avslutningen på semesteret. En skoleavslutning må inkludere alle elevene.

Flere her mener både at man skal ha respekt for julas religiøse innhold og at det er så lite kristendom i julegudstjenestene at ingen tar skade av det. Hva er hensikten med disse gudstjenestene da, hvis de hopper bukk over det religiøse aspektet? Da er det jo kirken selv som ikke tar julas religiøse innhold på alvor, og det nekter jeg å tro. I en lenke gitt tidligere i tråden, sier Anders Johansen, prest i Greverud kirke i Oppegård:

- Her er det forkynnelse og deltakelse og bønn.

Vil folk være med på det, så vær så god, men reglene bør absolutt endres slik at det ikke er opptil hver skole å bestemme om man skal melde seg eller av gudstjenesten. Det riktige er å alltid gi to alternativer slik at elevene må melde seg et av dem.

Ellers slår det aldri feil: Når det nærmer seg jul, dukker det opp noen folk som virkelig viser sitt sanne kristne sinnelag ved å mene at ikke-kristne ikke har lov til å feire jul. Og idiotargumentene strømmer på: Solverv er 21. desember, så da kan du ikke feire 24. desember. Men siden ingen vet når Kristus eventuelt ble født og Bibelen ikke sier noe om det, er det opplagt at 25. desember er valgt som Jesu "fødselsdag" fordi det faller sammen med allerede eksisterende midtvintersfester. Så vær så snill, la oss som feirer solsnu få gjøre det, så kan dere feire Jesus alt dere orker. 24. desember er forresten ingen helligdag, selv om mange her later til å tro det.

En annen ting er at samfunnet ikke har lagt opp til at man skal feire solverv på selve dagen siden man bare har fri når den havner i helgen. Da kan vi like gjerne vente til vi får fri, eller hva? Og hva er galt med å feire sola i en hel uke? Vi vet at vi er avhengige sola, men ingen har klart å bevise at vi er avhengige av noen gud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg gikk på ungdomskolen, hadde vi ikke mye valg. Dersom du ikke hadde melding med grunn til at du ikke skulle være med, måtte du pent sitte gjennom prekenen.

Aktiviteten på skolen var lesing, eller juleverksted. Helt flott det, for en 14 åring som aldri i sitt liv har trodd på Gud, og har vært med på nok gudstjenester til å vite det at det ikke er noe hun er interessert i. For min del ville jeg heller gjort ekstra lekser heller enn å gå i kirka.

Men dersom jeg argumenterte med at jeg ikke trodde og derfor ikke så noen grunn til å gå, var ikke dette godt nok. Endte med at jeg fikk med melding hver gang det var Gudstjeneste. Unge mennesker bør få velge selv, ikke bli påtvunget religion.

Dette er nesten 10 år siden, men jeg har aldri vært religiøs og mislikt kirka så lenge jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig godt poeng. Slik det har blitt i dag har det tilnærmet gått sport i å droppe alt som er kjedelig og/eller alt man ikke er enig i sånn ved første øyekast, selv om det unektelig har vært en viktig del av norsk historie. I dag skal alt være relativt alltid og barna lærer ikke lenger noen faste verdier eller får faste holdepunkter i oppveksten. Det skaper over tid usikre mennesker, og den kostnaden må de ta i voksen alder når de får virkeligheten knallhardt i ansiktet som en knyttneve.

Nordmenn - i likhet med en del av sine europeiske medsøstre- og brødre - er i ferd med å utkonkurrere seg selv i favør av folk fra kulturer som holder beinhardt på sine egne tradisjoner og historier, og som er mye tøffere mot dem som prøver å utfordre disse. Her i Norge er vi derimot selvutslettende til de grader og hopper med klappende hender så raskt noen ber oss utradere deler av norsk historie.

Anonymous poster hash: 4ad05...f25

Veldig godt formulert. Helt enig.

Anonymous poster hash: dae20...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Julegudstjenestene fremmer ikke noe hat.

Den legitimerer en organisasjon og bevegelse som fremmer hat mot store grupper mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Den legitimerer en organisasjon og bevegelse som fremmer hat mot store grupper mennesker.

Men ikke under disse julegudstjenestene dere vil få avskaffet. Det er det jeg prøver å få fram her. Det blir ikke sagt noe i disse gudstjenestene som fremmer hat mot store grupper mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Men ikke under disse julegudstjenestene dere vil få avskaffet. Det er det jeg prøver å få fram her. Det blir ikke sagt noe i disse gudstjenestene som fremmer hat mot store grupper mennesker.

Vi klarer sikkert å fine koselige møter hos NS og Vigrid også, men det betyr ikke at det er riktig å møte opp og dermed implisitt støtte deres forkastelige meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Vi klarer sikkert å fine koselige møter hos NS og Vigrid også, men det betyr ikke at det er riktig å møte opp og dermed implisitt støtte deres forkastelige meninger.

Nå vet ikke jeg hvem NS og Vigrid er, men fram til jeg vet det velger jeg å tro at det er en vesentlig forskjell på den norske kirke som holder statsreligionen, og hva nå enn det var du nevnte der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom jeg argumenterte med at jeg ikke trodde og derfor ikke så noen grunn til å gå, var ikke dette godt nok. Endte med at jeg fikk med melding hver gang det var Gudstjeneste. Unge mennesker bør få velge selv, ikke bli påtvunget religion.

Når man går på skole, så er det vel ganske åpenbart at man stort sett skal følge skolens opplegg. Mener du religionsundervisning på samme måte er å bli påtvunget religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går på skole, så er det vel ganske åpenbart at man stort sett skal følge skolens opplegg. Mener du religionsundervisning på samme måte er å bli påtvunget religion?

En gudstjeneste er ikke det samme som religionsundervisning. Presten og læreren har forskjellige roller, akkurat som skolen og kirken har forskjellige roller.

Innlegget ditt rimer dårlig med avataren din. Har du aldri lest Farlig midtsommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gudstjeneste er ikke det samme som religionsundervisning. Presten og læreren har forskjellige roller, akkurat som skolen og kirken har forskjellige roller.

Innlegget ditt rimer dårlig med avataren din. Har du aldri lest Farlig midtsommer?

Jeg sa jo ikke at det er det samme. Poenget mitt var at det ikke er noe unikt å skulle følge timeplanen som skolen setter opp, og at et alternativt opplegg ikke skal ses på som en selvfølge.

Ikke lest den, nei. Hvordan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo ikke at det er det samme. Poenget mitt var at det ikke er noe unikt å skulle følge timeplanen som skolen setter opp, og at et alternativt opplegg ikke skal ses på som en selvfølge.

Ikke lest den, nei. Hvordan det?

I dette tilfellet skal et alternativt opplegg tas som en selvfølge. Skolene er faktisk pålagt å gjøre det.

Les boka. Snusmumrikken, som du har i profilbildet ditt, oppfordrer ikke akkurat ungene til å følge timeplanen.

Edit: Det står om det på svensk wiki:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Farlig_midsommar

Søk på Parkvakten, så ser du hva jeg mener.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet skal et alternativt opplegg tas som en selvfølge. Skolene er faktisk pålagt å gjøre det.

Les boka. Snusmumrikken, som du har i profilbildet ditt, oppfordrer ikke akkurat ungene til å følge timeplanen.

Edit: Det står om det på svensk wiki:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Farlig_midsommar

Søk på Parkvakten, så ser du hva jeg mener.

Jeg tok vel tydeligvis ikke slike ting i betraktning da jeg valgte profilbilde :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man går på skole, så er det vel ganske åpenbart at man stort sett skal følge skolens opplegg. Mener du religionsundervisning på samme måte er å bli påtvunget religion?

Nei, religionsundervisning er selvsagt en viktig del av skolegangen. Men jeg mener alle religioner bør bli undervist på lik linje. Med den kristne tradisjonen som er i Norge seg jeg hvorfor vi gjerne fokuserer mer på dette, og det er helt ok, men det bør ikke utgjøre over 50% av pensum slik det gjorde da jeg gikk på skolen, og det bør være fokus på religion i praksis og hvordan mennesker lever med religion.

Jeg mener at det å bli tvunget til å gå i kirken når man klart og tydelig uttrykker at man ikke tror, og dermed ikke ønsker å gå i gudstjeneste, bør respekteres, særlig dersom man er i ungdomskolealder og eldre. På videregående var forøvrig dette aldri et problem, da gudstjenester var frivillig og man fikk heller små oppgaver å fullføre som erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde heller jobbe for å fjerne den kristne troen bort fra Norge, i såfall burde man forby det å besøke kirken. Disse barna burde ikke bli indoktrinert med eventyr, og som senere kan føre til voldtekt, noe de pedofile prestene er gode på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kirkebesøk eller to kunne forsåvidt godt være en del av almendannelsen. Iallfall hvis det ble fulgt opp med noen visitter i moskeer og synagoger. Men obligatoriske gudstjenester for barn hører ingen steder hjemme. Hvis familiene vil ha barna sine indoktrinert, kan de sikkert besørge det selv. Det skal ikke være skolens oppgave.

Men er det da skolens oppgave å indoktrinere barna med feiring av Halloween, Lucia og laging av julepynt? Hvordan stiller du deg til at slike skikker blir ukritisk innlemmet i skoletiden uten et snev av kritisk syn på opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ved å delta i gudstjenester fra du er liten, så får du en kulturell tilhørighet, og tradisjonen blir "din," enten du er kristen eller ei. Det sørger for at folk vil være positive ovenfor kristendom.

Vi alle syns det er ok å indoktrinere barn for et felles mål som vi ser oss tjent med. Det kan f.eks være at barn skal lære at rasisme er galt, og menn og kvinner er likestilte, at vi lærer å lese, skrive og regne, at vi tvinger barna til å lese geografi og ha gym. Dette er fordi vi ser oss tjent med å fremme fellesskapsverdier på bekostning av det individuelle.

Den eneste forskjellen, er at kristendom har gått av moten. Hadde ikke kristendom gått av moten, hadde det vært en selvfølge at vi skulle tvunget barna på gudstjeneste.

Det er noe som oversees, og det er at det er positivt å GJØRE NOE annerledes i forbindelse med høytider. Opplevelser gir minner, og gir innhold til dager. Det går på mørke rom med lys, sang, farger, spise grøt, osv.

Humanetisk forbund burde få fingern ut av ræva og kjøpe skikkelige musikere som lager sanger på farsi, arabisk, div afrikanske språk blandet med norsk, og la tekstene omhandle vinter, jul, lys, pepperkaker, reinsdyr, flyvende tepper osv, slik at vi skaper et nytt og mer moderne juleunivers hvor multikulti-gjengen er med.

Å bruke kirken til dette bør være helt ok, så lenge det ikke er gudstjeneste, da dette er kulturarv og økonomiske verdier som kirken har grisket seg til fra resten av oss.

For verdiinnhold, så kan vi knytte feiringen opp mot noe ukontroversielt, som hverken spytter på religionene, eller er noe som er alt for knyttet opp mot en bestemt generasjon. F.eks kan man snakke om fordelene av at det ikke er mye vondhet rundt seg. Vri språket om til fordeler, slik at man ikke knytter det opp mot en moral, men gjør det mer universelt og uavhengig av tid og sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men skjønner ikke hva dere diskuterer, og tror dere er på villspor både den ene og den andre.

Jeg hari går PÅMELDT mitt barn på en juleMARKERING i kirken. Alternativet (som også måtte meldes på til), var julemarkering i teatersalen på skolen. Mitt barn valgte soleklart kirken, hun er ikke hjernevasket eller indoktrinert, og ikke blir hun det heller. Enkelte humanetikere er mer fanatiske og indokrtrinerende enn de fleste kristne jeg kjenner.

De skal synge julesanger, både her og der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart at det er krig i verden.........

Hører ikke til Den Norske Kirken, men ungene får delta på Julegudstjeneste og den som avslutter skoleåret. De får skriv med fra skolen om at de som ikke ønsker at barna skal delta må gi beskjed. Enkelt og greit. ER noen som har gjort det og ingen som ser skrått på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det da skolens oppgave å indoktrinere barna med feiring av Halloween, Lucia og laging av julepynt? Hvordan stiller du deg til at slike skikker blir ukritisk innlemmet i skoletiden uten et snev av kritisk syn på opprinnelse?

HAlloween og lucia er gøy. Og de lærer om lucia på skolen så det så. Skal vi ta vekk alt som er kjekt bare fordi du er redd barna skal bli hjernevaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...