Gå til innhold

Tror du på "konspirasjonsteorier"?


Summers

Anbefalte innlegg

De som tror på konspirasjonsteorier har ofte høye tanker om egen intelligens og kritisk tenking. De ser det som sitt samfunnsoppdrag; å gjennomskue og ta de på toppen.

Det ligger kanskje mer for menn.

Mens tarot, healing, alternativ medisin etc. appelerer mer til folk med høye tanker om sin egen sosiale intelligens, intiusjon og følelsesliv. Det er vel mer kvinnelige egenskaper.

Selv om det virker som det går mest hånd i hånd. Sprøyt eller sprøyt, uansett innpakning.

Jeg LIKTE denne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan man si at man ikke tror på konspirasjonsteorier? Det som sies da er at man ikke tror på noe annet enn det som er status quo.

Man skal alltid være kritisk, ikke bare til teorier fra folk men også det som blir sagt av autoritære personer. Igjennom menneskets historie har det alltid vært massene som har slitt, alltid. Det kommer ikke til å forandre seg. Og grunnen til det er at massene har alltid blitt kontrollert av noen som IKKE tenker på deres beste, og "demokratiet" vi har i dag er ikke en forandring til den slags behandling.

Så lenge folket har noen enkelt individer som skal representere alle, så kommer korrupsjon og konspirasjoner til å forekomme. Hvis hele folket skulle stemme på lover og diverse, så hadde det blitt litt vanskelig å kjøpe opp 51% av stemmene. Så nå i dag har de jo et par hundre bare, som de trenger å kjøpe opp for å kontrollere hele norges befolkning og skjebne.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk må ha autoritære figurer over seg. Hvis alle sammen stemmer direkte på lover så blir korrupsjon innen politikk ikke-eksisterende. Dere må skjønne dette!

Anonymous poster hash: 8f2fb...7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, og jeg eeeelsker konspirasjonsteorier!

Har lest flere bøker om emnet, og tilbringer gjerne bakrus-søndagen med å se dokumentarer om det.

Men det er vel ingen av dem jeg faktisk tror på.

Det eneste må vel være hvordan kristendommen ble til, dersom man kan kalle oppfinnelsen av Gud og Jesus for en konspirasjon. Det er nok en litt vid definisjon av begrepet, men konspirasjonsteoretikere som Zeitgeist-folka har jo hoppet på det med nebb og klør. Og drar den litt for langt. Men underholdende er det :)

Men ja.. man må jo ha et kritisk blikk på det. Ironisk nok er disse konspirasjonsteoretikerne som hevder å være så opptatt av å finne "sannheten", fryktelig opptatt av å tviholde på sin teori/fantasi og avvise all fakta som motsier den. Jeg synes kanskje det er det mest spennende med konspirasjonsteorier, se hvordan og hvorfor de oppstår, og hvor de går feil. Det er et interessant fenomen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, og jeg eeeelsker konspirasjonsteorier!

Har lest flere bøker om emnet, og tilbringer gjerne bakrus-søndagen med å se dokumentarer om det.

Men det er vel ingen av dem jeg faktisk tror på.

Det eneste må vel være hvordan kristendommen ble til, dersom man kan kalle oppfinnelsen av Gud og Jesus for en konspirasjon. Det er nok en litt vid definisjon av begrepet, men konspirasjonsteoretikere som Zeitgeist-folka har jo hoppet på det med nebb og klør. Og drar den litt for langt. Men underholdende er det :)

Men ja.. man må jo ha et kritisk blikk på det. Ironisk nok er disse konspirasjonsteoretikerne som hevder å være så opptatt av å finne "sannheten", fryktelig opptatt av å tviholde på sin teori/fantasi og avvise all fakta som motsier den. Jeg synes kanskje det er det mest spennende med konspirasjonsteorier, se hvordan og hvorfor de oppstår, og hvor de går feil. Det er et interessant fenomen.

Synes jeg var en veldig ovenfra og ned holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man si at man ikke tror på konspirasjonsteorier? Det som sies da er at man ikke tror på noe annet enn det som er status quo.

Man skal alltid være kritisk, ikke bare til teorier fra folk men også det som blir sagt av autoritære personer. Igjennom menneskets historie har det alltid vært massene som har slitt, alltid. Det kommer ikke til å forandre seg. Og grunnen til det er at massene har alltid blitt kontrollert av noen som IKKE tenker på deres beste, og "demokratiet" vi har i dag er ikke en forandring til den slags behandling.

Så lenge folket har noen enkelt individer som skal representere alle, så kommer korrupsjon og konspirasjoner til å forekomme. Hvis hele folket skulle stemme på lover og diverse, så hadde det blitt litt vanskelig å kjøpe opp 51% av stemmene. Så nå i dag har de jo et par hundre bare, som de trenger å kjøpe opp for å kontrollere hele norges befolkning og skjebne.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk må ha autoritære figurer over seg. Hvis alle sammen stemmer direkte på lover så blir korrupsjon innen politikk ikke-eksisterende. Dere må skjønne dette!

Anonymous poster hash: 8f2fb...7bb

100% enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal alltid være kritisk, ikke bare til teorier fra folk men også det som blir sagt av autoritære personer.

Anonymous poster hash: 8f2fb...7bb

Helt enig i dette. Og stiller du deg like kritisk til konspirasjonstankene som du gjør til autoritære personer, så vil du se at det ikke henger sammen og totalt mangler ordentlig dokumentasjon for alle de ville påstandene som kommer frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på de mest kjente og ville teoriene, men jeg tror nok det er endel mydigheten i flere land har holdt skjult opp gjennom årene og fremdeles er skjult for oss.

Vel, det hadde vært spennende om Roswell-teorien var sann da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg var en veldig ovenfra og ned holdning.

Og det kom fra deg?

Spar meg.

Du er nedlatende ovenfor både kvinner og de som ikke tror på konspirasjoner.

Jeg tror ikke på de aller fleste populære konspirasjonsteorier, det er fordi jeg er en skeptiker, ikke fordi jeg er kvinne som liksom i kraft at mitt kjønn har mer hang til tarot enn å tro at den amerikanske regjering sto bak 9/11. Jeg tror ikke på noen av delene, jeg er en kvinne av vitenskapen, jeg er kritisk og rasjonell, og jeg kjøper ikke noe før det er godt nok dokumentert eller argumentert for.

Og innse det, akkurat som med astrologi, tarot, healing og nærkontakt med "den andre siden", så har alle de som tror på det veldig LYST til å tro på det, du har en kognitiv bias som gjør at du oppfatter og fortolker alt til å støtte teorien din og lukker ute det som ikke gjør det. Det er derfor disse teoriene kan leve selv om de gjerne er tuftet mer på mangel på bevis enn tilstedeværelse av dem, indisier, falske dokumenter, direkte faktafeil o.l. Og det er derfor jeg synes det er å kaste stein i glasshus når man anklager andre for å være "blinde" eller "sauer".

Konspirasjoner finnes helt klart, se på Watergate o.l., men de jeg tenker på som er de mest kjente og kanskje er villest (og som jeg synes er mer spennende) tror jeg ikke på.

OK, jeg kom nå på en konspirasjonsteori jeg har trodd på veldig lenge, og som nå ser ut til å slutte å være en teori til etterlatte og begynner å bli tatt opp i retten: At Scandinavian Star var påtent av mannskapet ifb forsikringssvindel

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette. Og stiller du deg like kritisk til konspirasjonstankene som du gjør til autoritære personer, så vil du se at det ikke henger sammen og totalt mangler ordentlig dokumentasjon for alle de ville påstandene som kommer frem.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombingen av Libya var ingen krig, i ordets rette betydning, det var intet ønske fra hverken Norge eller andre om å invadere og overta landet.

Det var en målrettet militær kampanje for å 1) beskytte sivile mot en diktators overgrep og 2) fjerne denne diktatoren fra makten.

Om kampanjen var en suksess eller om man oppnådde målene er en annen diskusjon.

Men, krig - det var det ikke.

Militær kampanje, internasjonal operasjon, humanitær aksjon,osv, osv går igjen i mediane i stedet for å kalle grisen for sitt rette navn: krig.

Og det er ikke bare deg og myndighetene som tyr til denne propagandaretorikken, det er de vestlige mediene også. Man skal være bra naiv om man ikke forstår at media gjør alt for å legitimere "vestlige interesser" der hvor de kommer i konflikt med land som ikke ønsker å slutte seg i rekkene. Sjekk også ut dekningen av hva som skjer og skjedde i Ukraina og krim. Det var ikke mye objektivitet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nedlatende ovenfor både kvinner og de som ikke tror på konspirasjoner.

Jeg er selvsagt ikke nedlatende overfor kvinner og jeg har kun kommet med saklig kritikk av det å ikke tro på noen konspirasjonsteorier. Jeg er selvsagt åpen for at konspirasjonsteoriene jeg tror på ikke stemmer, kritikken går på de som har null kritisk sans og bare kjøper de offisielle historiene på default.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patriakatiet er navnet på en av to arrangementet relatert til arv og verdioverføring i samfunnet. Det er hverken vagt eller uhåndgripelig, selv om mange femminister tendenserer til å se på det som ett mere omfattende fiende og problemspekter enn det er.

I utgangspunktet ikke, nei, men du avskriver "mange femminister" litt for kjapt her. Det er ikke første bruker som har monopol på et ords betydning, og dette har definitivt utviklet seg raskt i de senere år. "Det er ikke det det betyr" er farlig nærme "...men ekte feminister", etc.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan man si at man ikke tror på konspirasjonsteorier? Det som sies da er at man ikke tror på noe annet enn det som er status quo.

Man skal alltid være kritisk, ikke bare til teorier fra folk men også det som blir sagt av autoritære personer. Igjennom menneskets historie har det alltid vært massene som har slitt, alltid. Det kommer ikke til å forandre seg. Og grunnen til det er at massene har alltid blitt kontrollert av noen som IKKE tenker på deres beste, og "demokratiet" vi har i dag er ikke en forandring til den slags behandling.

Så lenge folket har noen enkelt individer som skal representere alle, så kommer korrupsjon og konspirasjoner til å forekomme. Hvis hele folket skulle stemme på lover og diverse, så hadde det blitt litt vanskelig å kjøpe opp 51% av stemmene. Så nå i dag har de jo et par hundre bare, som de trenger å kjøpe opp for å kontrollere hele norges befolkning og skjebne.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk må ha autoritære figurer over seg. Hvis alle sammen stemmer direkte på lover så blir korrupsjon innen politikk ikke-eksisterende. Dere må skjønne dette!

Anonymous poster hash: 8f2fb...7bb

Konspirasjonsteorier er teorier som ikke har noen underbyggende argumenter annet enn at mangelen av fakta bekrefter at noen skjuler noe.

Det at Area 51 er en militær hemmelig base brukt til bokstavelig talt UFO testing var ikke en konspirasjonsteori (og bare så denne ikke blir misforstått: UFO står for Uidentifisert Flygende Objekt), heller ikke at NSA drev med overvåking.

Det er når man begynner dra fram Illuminati, og kobler det mot helt ordinære geopolitieks hensyn og kun argumenteerer, med at "nei, det finnes ingen lekasjer fra dette hemmelige kartellet fra mennesker , men de legger igjen symboler alle steder".

Problemet med direkte demokrati er todelt. For det første er det den enkleste demokratiske prosessen å korrumptere. Grunnen er at det er ENKELT å påvirke opinion. Typisk vil du alltid kunne flytte 2/3 av alle stemmer akkurat hvor du ønsker dem, basert på helt vanlige og lett tilgjengelige manipulerende mekanismer. Det er litt derfor folkeavstemningene i Ukraina ikke direkte kan ansees som "folkets vilje"; det er stor sjangse for at flertallet av velgerene ikke har ringelse anelse om hvilke konsekvenser valget deres vil få over lengre perspektiv.

Demokratiprossesser som den Norske er ikke umulig å påvirke, men åpenheten i forberedelsene i prosessen, gjør den umulig å direkte styre.

Værre er det at direkte demokrati stort sett ikke har noen helthetlig plan;direkte demokrati er nærsynt og lokalt forankret og har vansker med å ta vare på store systemer og lange perspektiv. Det gjør at direkte demonkrati er mere effektivt når man skal gi inntrykket av demokratiske prosesser enn det er å bruke ved REELLE demokratiske prosseser.

Faktisk er den største svakheten i ALLE demokratiskem prosser folks deltagelse. Det være seg å sette seg inn i saker, bruke høringsinstansene, være medlemer i parti og organisasjoner og delta i valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konspirasjonsteorier er teorier som ikke har noen underbyggende argumenter annet enn at mangelen av fakta bekrefter at noen skjuler noe.

Feil.

Fra SNL:

Konspirasjon, en sammensvergelse eller komplott. En konspirator er en som konspirerer eller en sammensvoren. Konspiratorisk, gjerne brukt om noe som er preget av sammensvergelse, noen som er hemmelighetsfull.

Og en konspirasjonsteori er da selvsagt teorier eller spekulasjoner om ovennevnte fenomen.

Konspirasjoner har det vært mye av opp gjennom historien, og en av de mest kjente og nyeste er vel NSA som overvåker så og si hele verdens befolknings kommunikasjon.

En som hadde pratet om NSA ville altså vert en konspirasjonsteoretiker, og det er ingen ting i veien for at en konspirasjonsteoretiker kan bruke fakta for å understøtte sine teorier. F.eks kunne han ha brukt flere andre NSA ansatte som har uttalt seg før Snowden kom ut, eller budsjetter som går til NSA, eller ansatte i tele og teknologiselskaper som har blitt bedt om å installere bakdører og tilgang for NSA til sine systemer og data.

Og denne konspirasjonsteoretikeren ville altså som vi nå vet ha hatt helt rett.

Anonymous poster hash: cf606...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man si at man ikke tror på konspirasjonsteorier? Det som sies da er at man ikke tror på noe annet enn det som er status quo.

Anonymous poster hash: 8f2fb...7bb

Det er det da virkelig ikke. Jeg kan fint mene at folk tar feil, eller være uenig i konsensus, uten å mene at det er en eller annen sammensvergelse som i det skjulte står bak det jeg er uenig i. En konspirasjonsteori er en idé om at en eller annen sammensvergelse står bak noe og forsøker å holde en sannhet skjult fra flertallet, og det er helt meningsløst å påstå at dét er eneste måte å være uenig i status quo på.

Å mene at noen bevisst og systematisk tilbakeholder informasjon for å hindre allmennheten i å forstå er en konspirasjonsteori. Å være uenig i det etablerte uten å mene at det står en eller annen sammensvergelse og vet den egentlige sannheten er ikke en konspirasjonsteori.

Anonymous poster hash: 1384a...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Konspirasjonsteorier er triste greier. Ikke bare er det en total mangel på historisk, politisk eller vitenskapelig historie/forståelse som oftest ligger til bunn. Det er også i mange tilfeller så utrolig lite gjennomtenkt.

9/11 er et fint eksempel. Samme hva man mener om USAs utenrikspolitikk, spesielt i midtøsten, så er det milevis derfra til at presidenten dreper over 3000 av sine egne landsmenn. Jeg bryr meg ikke engang om den logiske bristen ved at en maktperson er villig til å med kaldt blod drepe så mange av sine egne landsmenn, men det virker ikke som konspirasjon fans ikke forstår hvor utrolig vanskelig det ville vært å holde noe slik hemmelig.

Jeg prøvde faktisk å diskutere dette med lillebroren min igår, som ikke klarer å skille mellom sin egen anti USA holdning og usannsynligheten av 9/11 konspirasjonsteoriene.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

konspirasjon fans ikke forstår hvor utrolig vanskelig det ville vært å holde noe slik hemmelig.

Hvor vanskelig var det å holde NSA sitt program hemmelig?

Husk at dette ikke bare involverte statelige ansatte, men også et stort antall private tele, og teknologiselskaper pluss en rekke private etterretnings og programvare selskaper.

Anonymous poster hash: cf606...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig var det å holde NSA sitt program hemmelig?

Husk at dette ikke bare involverte statelige ansatte, men også et stort antall private tele, og teknologiselskaper pluss en rekke private etterretnings og programvare selskaper.

Anonymous poster hash: cf606...356

Hvilket NSA program snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...