Gå til innhold

Tror du på "konspirasjonsteorier"?


Summers

Anbefalte innlegg

Synes det virker som nesten ingen jenter tror på "konspirasjonsteorier", forklaringer på verden som strider mot hva man hører på skolen og i de tradisjonelle mediene.

Er det fordi kvinner bryr seg mindre om politikk, fordi de er mer autoritetstro eller er det en annen forklaring?

Tenker ikke på de mest ekstreme konspirasjonsteoriene, men de som er ganske plausible, f.eks bilderberg/illuminati.

Samtidig ser man f.eks en drøss med kvinner på forumet som tror på tarotkort.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det virker som nesten ingen jenter tror på "konspirasjonsteorier", forklaringer på verden som strider mot hva man hører på skolen og i de tradisjonelle mediene.

Er det fordi kvinner bryr seg mindre om politikk, fordi de er mer autoritetstro eller er det en annen forklaring?

Tenker ikke på de mest ekstreme konspirasjonsteoriene, men de som er ganske plausible, f.eks bilderberg/illuminati.

Samtidig ser man f.eks en drøss med kvinner på forumet som tror på tarotkort.

Jeg skriver under på kritisk sans; Tarot er mer plausibel enn bilderberg/illuminati konspirasjonene.

Akkurat denne typen konspirasjonsteorier tror jeg faktisk handler om at kvinner skjønner sosiale kontekster bedre; bilderberger/illuminati baserer seg på en utrolig forenklet sosial modell som ikke fungerer i virkeligheten, noe som passerer rett forbi folk som fokuserer på abstrakt og ideologisk tenking.

Når jeg tenker litt etter, tror jeg du finner at de fleste utopiske samfunnsstrukturer er drømt opp av menn, med mulig unntak av Ayn Rand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du på da, Summers? Selv tror jeg at det er mye bak kulissene som vi ikke vet.mange teorier har vist seg å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Synes ikke folk skal bruke ord som "konspirasjonsteorier" hvis ikke det er snakk om noe konkret i hvert enkelt tilfelle, er jo ikke til å bli klok på hva noen mener egentlig.

Sånn ellers tenker jeg at politiet må da vel være opptatt av å gjøre seg opp tanker om mulige konspirasjoner i den ene eller andre sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det har med kritisk sans å gjøre. Det er mange godt utdannede kvinner på kg, fler enn menn (ikke rart siden dette er et kvinneforum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig ikke trodd at kvinnene på KG skulle si at menn har mer kritisk sans enn kvinner.

Hva tror du på da, Summers? Selv tror jeg at det er mye bak kulissene som vi ikke vet.mange teorier har vist seg å stemme.

Jeg tror det er en liten elite som styrer den vestlige verden(og dermed også resten av verden) i det skjulte. Det har ikke noe å si hva man stemmer på, politikken blir den samme uansett. Eksempler, privatiseringen under Stoltenberg1. Hvor mange stemte på AP for å få den største privatiseringen i Norges historie? Eller bomingen av Libya. Ingen opposisjon på Stortinget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig ikke trodd at kvinnene på KG skulle si at menn har mer kritisk sans enn kvinner.

Jeg tror det er en liten elite som styrer den vestlige verden(og dermed også resten av verden) i det skjulte. Det har ikke noe å si hva man stemmer på, politikken blir den samme uansett. Eksempler, privatiseringen under Stoltenberg1. Hvor mange stemte på AP for å få den største privatiseringen i Norges historie? Eller bomingen av Libya. Ingen opposisjon på Stortinget.

Mye spill bak kulissene med andre ord. Det å ikke tro på alt som blir servert I media er å ha et kritisk syn, nemlig å ikke tro blindt på alt som flertallet tror på bare fordi vi blir fortalt at "Det er sånn" Å Være litt kritisk mener jeg er sunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spill bak kulissene med andre ord. Det å ikke tro på alt som blir servert I media er å ha et kritisk syn, nemlig å ikke tro blindt på alt som flertallet tror på bare fordi vi blir fortalt at "Det er sånn" Å Være litt kritisk mener jeg er sunt.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg tror det er en liten elite som styrer den vestlige verden(og dermed også resten av verden) i det skjulte. Det har ikke noe å si hva man stemmer på, politikken blir den samme uansett. Eksempler, privatiseringen under Stoltenberg1. Hvor mange stemte på AP for å få den største privatiseringen i Norges historie? Eller bomingen av Libya. Ingen opposisjon på Stortinget.

Dette handler mere om manglende kunnskap om hvordan de politiske prosessene virker og hva som påvirker politikk. For å unnskylde deg, dette er ikke noe uvanlig problem, mange politikere bommer på dette.

Her har du noen myter om politiske prosesser som skaper problemer; de forklarer alle paradoksene du viser til:

1. Politiske partier har statisk politisk ideologi.

Med unntak av NKP, er det ingen Norske partier som har klart å opprettholde en statisk politisk ideologi over noe tidsrom. Alle partier beveger seg relativt fritt i det politiske landskapet og jo større bevegelse de har, jo større suksess og flere velgere vil de kunne hente opp. Ett resultat av dette er partier ofte kjemper om de samme velgerene, hvilket er den egentlige konfliktlinjen mellom f.eks Høyre, Ap og FrP. Grunnen er pkt. 2

2. Landets politikk bestemmes ved valg.

Nei, det VELGES ved valg. Hva du har å velge mellom, bestemmes på de enkelte landsmøtene 6-12 måneder FØR valg. Så vil du ha virkelig påvirkning på politiske prosesser, må du : melde deg inn i ett parti, stille frivillig opp til programkommiteen, og underbygge argumentene dine godt nok til at programkommiteen setter forslaget ditt opp som anbefalt. Alt som skjer etterpå dette, er formaliteter. Hvis du virkelig skal se eksempel på hvor vellykket man kan påvirke en politisk prosess på denne måten, foreslår jeg at man studerer hvordan Ottar fikk vedtatt sex-kjøpsloven. Hvilket forklarer hvorfor, selv om vår politiske styre kan påvirkes av veldig få mennesker , ikke kan snakke om at det styres av en "elite".

3. Partipolitikk styrer samfunnet.

Kun i overskuddstid og kun når ett parti har over 50 % av stortinget. Hvilket ikke kan skje lenger. Den VIKTIGE politiske arenaen i Norge er forholdet mellom NHO og LO. Grunnlaget for politisk styring, er penger; uten overskudd av penger, ender politikk med ren administrasjon.

Dette er faktisk viktig å skjønne; de fleste kontroversielle politiske beslutninger på stortinget er i utgangspunktet fundamentert i en eller annen konfliktlinje mellom arbeidsgiver og arbeidstakerorgansiasjonene; våre politiske muligheter er definert av våre økonomiske muligheter.

4. Lokalpolitikk definerer globalpolitikk

Det finnes områder i verden der dette er mulig. I Norge har det historisk aldri vært mulig, og vi har bygd vårt samfunn fra begynnelsen av vår bosetning her på å innfinne oss med det.

LIVSGRUNNLAGET i landet Norge er 100% avhengig av handel. Vi har overskudd av en del ressurser, vi har underskudd på en mengde varer og mennesklige ressurser; for at dette skal balansere ut; MÅ vi handle. Og fordi handelsvolumet naturlig nok reflekterer befolkningen, har vi liten reell handelsstyrke. Man skal reflektere over at etter at Russland begynte å skru ned gassstrømmen gjennom ukraina, rettet EU blikket mot USA for å erstatte fremtidige gassleveranser, selv om de er nødt å lever på tank og vi har pipeline direkte til EU.

All internasjonal handel er definert av Globalpolitikk, så våre lokalpolitiske målsetninger , er stort sett definert av vår nasjons globalpolitiske evner. Dette er grunnlaget til hvorfor vi er i EØS, NATO, WHO, FN, hvorfor Norske politikere og næringslivsledere deltar på seminarer arrangert av Bilderberger group og hvorfor disse ulike organsiasjonen har så stor makt over lokalpolitiske Norge.

For å putte det litt i perspektiv: det er demokratisk sett mere politisk makt i form av ansatte og/eller økonomisk verdi i de utenlandske selskapene som deltar ved en Bilderberger middag, enn det er i hele Norge. Og det faktum at vi fortsatt har noen som helst signifikans, demonstrerer hvor dyktig vi likevel er på å drive globalpolitikk.

Så vi kan lokalpolitisk nekte å være med i EU og vi kan være kritisk til USA's involvering i midtøsten, men når det geopolitiske presset kommer til Stortinget, har vi strengt tatt ikke noe vi skulle ha sagt.

Ingenting av dette er skjult. Stort sett hele lista her er strengt tatt offentlig og burde være velkjent. Noe krever å ha fulgt med i historietimene og samfunnsfag, men det er ingen ting som kreever mere enn ungdomskolen for å skjønne. Beklageligvis er bevistheten for å faktisk kunne noe i disse fagene, desverre litt lav på det aldersnivået.

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner tror på alternativmedisin. Det er omtrent samme greia.

Jeg er skeptiker.

Hilsen kvinne

Anonymous poster hash: 41997...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trollkarlen

Det er litt gøy med konspirasjonsteorier. Sånne skikkelige med reptiler osv. Bruker å se slike videoer på youtube. Det er litt sånn som sci-fi/fantasy i underholdning.
Jeg tror menn liker tanken på at de ser noe andre ikke ser. Hvor dumme er ikke alle andre?! Det er jo tydelig hva som skjer her!!

Krystall healing og slikt alternativ tullball. Det er interessant for kvinner. Kjempe spennende! Legene vet ikke hva de prater om, de vil bare tjene penger på piller og dyre operasjoner! Alt kan bli leget av å meditere under stenger av metall som er formet som en pyramide!

Ser ut til at menn er dratt mer til det som er i den fysiske verden, mens kvinner elsker det som har med ånder å gjøre. Sånn generelt, det er jo overlappinger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig skal se eksempel på hvor vellykket man kan påvirke en politisk prosess på denne måten, foreslår jeg at man studerer hvordan Ottar fikk vedtatt sex-kjøpsloven. Hvilket forklarer hvorfor, selv om vår politiske styre kan påvirkes av veldig få mennesker , ikke kan snakke om at det styres av en "elite".

Det er typisk småting man debatterer for å få velgerne til å tro det har noe å si hva en stemmer på. Hvor mye debatt har det ikke vært om sexkjøpsloven og legenes reservasjonsrett? Enormt, men dette er fillesaker. Folk som kjøpte sex gjorde det i det skjulte uansett.

Bombingen av Libya derimot hadde INGEN debatt på Stortinget. Statsminsteren og utenriksministeren tok noen telefoner til de andre partilederne og så var det gjort. Vi gikk til krig mot et annet land, det finnes knapt noe mer alvorlig man kan gjøre. Hvor var "antikrigspartiet" SV?

EU? Vi stemte nei to ganger, men er likevel i praksis med i EU. Vi vedtar alle direktivene fra Brussel uten å mukke.

Og sånn er det med alle viktige saker, det har ikke noe å si hva folk stemmer, politikken blir styrt av eliten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at folk som har rusa seg på andre ting enn alkohol lettere får en følelse av å ha "skjønt noe som de fleste andre ikke skjønner."

Da skal jeg heller leve et naivt liv.

Anonymous poster hash: edc65...c02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Synes det ser ut som sånt kommer fra begge kjønn, både konspirasjoner og overtro. Har både kvinnelige og mannlige Facebook-venner som poster om vaksinemotstand, homeopati, kvantefysikk og chemtrails.

Jeg tror på det som er vitenskapelig bevist, men jeg er skeptisk der også. Jeg vet at det finnes mye dårlig forskning og at den ikke alltid er nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tro noen ganger.

F.eks. dette med om USA var på månen i 1969. Det var midt under den kalde krigen. Det var et kappløp mellom Sovjet og USA, og det var klart at det var viktig å være først. Så om det er scenesatt og juks hadde ikke vært utenkelig. Så ved å se på ulike teorier ang. den saken er på mange måter troverdig.



Anonymous poster hash: f8576...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som tror på f.eks. Illuminati, og som også tilfeldigvis er kvinne.

Jeg har ingen tro på politikere og systemer, eller nasjoner og maktsentre, - man kalle meg en anarkist i dette livet. Jeg har fortsatt troen på å "ta vare på jorda" og i dette livet har kjærlighet, humanitet og nestekjærlighet en stor rolle i mitt liv, og dette handler om å ta vare på alt liv for å kunne føre oss videre inn i fremtiden med en høyere bevissthet sånn at hele vår rase (planeten jorda) kan oppnå å leve i kjærlighet under (i) fysisk manifestasjon.

Jeg tror altså på en høyere bevissthet, at vi alle (alt liv) er en og tilhører samme energi. Dermed eksisterer det for eksempel ingen guder i min tro, for "gud" er i oss alle og har ingenting med f.eks menneskeskapt organisert (illuminati) religion å gjøre, som er bygd på kapitalisme og forsøk på makt.

Og her kommer sammenhengen med astrologi og antikk tro, der sammenhengen mellom oss og naturen, planetene, stjernene og vår måne, vår sol inn i bildet. Jeg har troen på at energiene utenfor vår fysiske (og lille) planet, påvirker alt liv her hos oss så vel som med alt annet rundt oss.

Vi eksisterer i utgangspuktet ikke i det hele tatt, all vår masse er energi. Men vi opplever å bli født, leve et kort "fysisk" liv (igjen og igjen), -og alt som er rundt oss og i oss vil ha påvirkning for hvert av våre fysiske liv, vår sjel (som er hovedsenteret for energi i fysisk manifestasjon, og som ikke tilhører en fysisk masse, men beveger seg) og selvsagt vår evne/mulighet til å oppnå en høyere bevissthet. Ikke bare for hver og en av oss, -men fordi vi alle er linket sammen, for det "kollektive" energisenteret alt liv er med på å skape.

Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle klare å beskrive noe så stort med få ord så det er muligens litt rotete beskrevet (og veldig mangelfullt), er også vant til å snakke på engelsk..

Men ja, jeg går vel kanskje lengre enn de fleste

Endret av Colargol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at folk som har rusa seg på andre ting enn alkohol lettere får en følelse av å ha "skjønt noe som de fleste andre ikke skjønner."

Da skal jeg heller leve et naivt liv.

Anonymous poster hash: edc65...c02

Nei, det handler ikke om "en følelse av å ha skjønt noe som de fleste andre ikke skjønner." Det handler om å ikke tro på alt man får servert uansett hvor lite troverdig det er. Alt trenger ikke være sant bare fordi det kommer fra en autoritet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...