Gå til innhold

Hva kan man gjøre med Tailgaters?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest brutal_mann

Nemlig. Det skal man også.

Men det innebærer også at man skal holde avstand til dem bak....

Noe som gjør at folk som kjent blir stresset av disse idiotene som klenger på deg.

Jepp, flat pedal, alle sammen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så bråbremse ikke aktuelt (farlig)

og tåke lys er uaktuelt (ulovlig og farlig)

jeg har funnet ut at beste løsningen for å minske stresset er å senke farten MYE.

fks om jeg kjører 80+ - (alt etter forholdene) i en 70 sone og det ikke er mulighet for å kjøre forbi.

så kan jeg først ta på bremse lyset og se om de tar hintet, men man merker når folk er aggressive tailgatere og ikke bare er trøtte og "henger" seg på den foran.

kan man da fks bremse fra 80 + - ned til 50? for slik jeg ser det, så er det jo mye mindre farlig å krasje i 50 en i 70-80 som fart sonen er.

en gang fikk jeg en ordentlig råner i rumpa, han blinket med lysene, svaiet bak meg og var en ordentlig drittsekk.

jeg valgte å stoppe pent og pyntelig helt opp midt i veibanen for så å krype ut på veiskulderen(grøfta) og slippe han forbi.

om man senker farten når man får en slik i rumpa, kan man få bot for å ligge under farts grensen? hvor mye er FOR mye under farts grensen?

Jeg kan også fks i en 60 sone bremse ned i 30 kmt for så å fint gasse opp til 60 igjen, om om han ikke tar hintet da holde på slik å svaie mellom 30-60-30 for å prøve å få han til å ta hintet.

det beste er vel alltid å slippe tailgatere forbi og håpe de ikke tar livet av en 3 barns familie rundt neste sving!



Anonymous poster hash: 6e9ee...0c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste er vel alltid å slippe tailgatere forbi og håpe de ikke tar livet av en 3 barns familie rundt neste sving!

Anonymous poster hash: 6e9ee...0c2

Jeg vil tro det, ja. For det er ikke deg som er trafikkpolitiet her i landet.

Men hvis du er bekymret kan du jo merke deg nummerskiltet og ta deg en telefon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hjelper ikke det bråbremser jeg kort. Det er sjelden jeg slepper forbi. Det skjer kun dersom jeg kjører under fartsgrensen og det er på grunn av det at de kjører tett på meg.

Anonymous poster hash: 298e4...5e4

Du skulle aldri hatt lappen merker jeg...

"Det er sjelden jeg slipper forbi" ...? du HAR å slippe forbi!

Du har absolutt ingen rett til å bestemme hvor fort noen skal kjøre. Ikke vet du hvorfor vedkommende kjører som de gjør heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt ser jeg for mange av disse i trafikken, særlig blant lastebilsjåfører! Da pleier jeg å senke farten veldig i en oppoverbakke, hvor jeg speeder på til fartsgrensen når lastebilen er på vei opp. Tunglasten gjør at den ikke kan akselerere og jeg får avstand fra den :)

Anonymous poster hash: 22403...176

Det er virkelig lov å tenke..

Han veier et tosifret antall tonn, og må ha momentet og farten for å i det hele tatt komme opp bakken.

Med overlegg og vilje gjør du at han må bruke krabbegir osv for å komme opp...

Hva faen feiler det deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle aldri hatt lappen merker jeg...

"Det er sjelden jeg slipper forbi" ...? du HAR å slippe forbi!

Du har absolutt ingen rett til å bestemme hvor fort noen skal kjøre. Ikke vet du hvorfor vedkommende kjører som de gjør heller.

Det er klart. Vi som kjører etter fartsgrensene skulle aldri hatt sertifikatet.

Jeg slipper forbi når jeg selv kjører saktere enn fartsgrensene, men det er sjeldent at jeg gjør det kun fordi en drittsekk skal kjøre fort. Da får vedkommende kjøre forbi når han/hun har anledning. Jeg kjører selv forbi når det er muligheter til det, jeg presser aldri for å komme meg forbi.

Hvorfor andre kjører fort bryr jeg meg fint lite om, så lenge det ikke er utrykningskjøretøy. Jeg kjører til tider fort jeg også, men jeg forventer ikke at andre skal gi meg fri vei, det er jeg selv ansvarlig for å få dersom jeg skal bryte fartsgrensene.

Folk som ligger i hekken på andre tenker ikke langt. Plutselig må bilen foran bremse kraftig, og da har man jævelen bak plantet greit i bakenden på bilen. Det er lite gøy. Og på denne årstiden er det ekstra viktig med avstand. Det er slike personer som ikke burde hatt sertifikatet.

Og bare for å ha sagt det: Dersom noen blinker med lysene og tydelig viser at de vil forbi, ja da slipper jeg forbi. Men folk som kun ligger etter så nært som mulig slipper jeg ikke forbi når jeg selv ligger i faetsgrensen eller litt over. Da får de pokker meg vise at de vil forbi.

Anonymous poster hash: 298e4...5e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet løsningen :)

Om de tailgaiter det uten noen "god" grunn, altså at man følger fartsgrensen(+) og det bare er ungdom\drittsekk som gjør det fordi det er "tøft" og liker å "plage" andre bilister, så er det så lett som å spyle rutene

Om de holder 1003)+) avstand så er ikke dett at bilen foran spyler rutene noe problem :)

det er også helt ufarlig å spyle rutene, spesielt nå om vinteren så spyler jeg de hyppig pga salt på veiene.

TS



Anonymous poster hash: 6e9ee...0c2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn var vi på ferie i Pyreneene. Hadde en Renault 5 tett bak oss i sikksakksvingene. Tidvis så tett at lysa forsvant for mor i bakspeilet, og det var på 90-talket da man fortsatt kunne se bakover i en bil.

Mor trykket kort på bremsene for å varsle fyren om at det ikke var greit. Han overreagerte veldig, fikk sleng på bilen, stupte 150m ned, og der ble også et kors satt opp. Mor tok det tungt, men politiet i landsbygda var tydelig på at alle der trodde at guttungen skulle dø på denne måten - han var en hissig sjåfør.

Var stas å bli flydd hjem på NAF-fly. Skjønte ikke alvoret før jeg ble mye eldre.

Anonymous poster hash: 12e35...f15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart. Vi som kjører etter fartsgrensene skulle aldri hatt sertifikatet.

Jeg slipper forbi når jeg selv kjører saktere enn fartsgrensene, men det er sjeldent at jeg gjør det kun fordi en drittsekk skal kjøre fort. Da får vedkommende kjøre forbi når han/hun har anledning. Jeg kjører selv forbi når det er muligheter til det, jeg presser aldri for å komme meg forbi.

Hvorfor andre kjører fort bryr jeg meg fint lite om, så lenge det ikke er utrykningskjøretøy. Jeg kjører til tider fort jeg også, men jeg forventer ikke at andre skal gi meg fri vei, det er jeg selv ansvarlig for å få dersom jeg skal bryte fartsgrensene.

*) Folk som ligger i hekken på andre tenker ikke langt. Plutselig må bilen foran bremse kraftig, og da har man jævelen bak plantet greit i bakenden på bilen. Det er lite gøy. Og på denne årstiden er det ekstra viktig med avstand. Det er slike personer som ikke burde hatt sertifikatet.

Og bare for å ha sagt det: Dersom noen blinker med lysene og tydelig viser at de vil forbi, ja da slipper jeg forbi. Men folk som kun ligger etter så nært som mulig slipper jeg ikke forbi når jeg selv ligger i faetsgrensen eller litt over. Da får de pokker meg vise at de vil forbi.

Anonymous poster hash: 298e4...5e4

Leker politi du ja.. Hva vet du om hvorfor vedkommende kjører så fort som h*n gjør? Er du synsk? Hvem har gitt deg denne politimyndigheten du føler at du har?

Utdrag fra f.eks trafikkreglene..

Denne er det mange som ikke vet om:

§5-1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre

Denne forstår visstnok ikke du.

§12-4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Og ja, vi kan godt ta opp VTL §3 også, men en overtredelse rettferdiggjør ikke en annen.

Svar til det du skrev der jeg skrev "*)":

Tailgatere er ikke morsomt. Hadde en tidligere idag som lå relativt nærme.. Jeg slapp bare gassen, og vedkommende tok hintet. Mellomrom er veldig fint. (Med mindre vedkommende ligger under fartsgrensa.... )

Eller tviholder på venstre felt når de burde vært / er ledig i høyre felt. (LEs hva jeg siterte lengre opp Trafikkregler §5-1)

Men.........

Det skal ikke være nødvendig å blinke med lysene.. Blinker de har du allerede ligget i veien for dem for lenge. Slike el-dioter og audioter i venstrefeltet forstår ikke dette.. MAN SKAL HOLDE TIL HØYRE SÅ LANGT DET ER MULIG! §5-1!

De HAR jo vist at de vil forbi ved at de tok deg igjen! (Tar utgangspunkt i at vi snakker om flerfelt)

Om vi snakker ett felt hver vei (Var det riktig med "ett" der? o.O) så er det veldig lett å forstå om vedkommende vil forbi eller ikke.

Ligger vedkommende nærme deg? Ja, vedkommende vil forbi. Skal du slippe dem forbi? Ja det skal du.

Ligger vedkommende i passe lengde fra din bil? Vedkommende vil antagelig forbi, men bryr seg ikke.. Behøver du gjøre noe? nah

Ligger vedkommende langt bak deg og skaper kø? Vedkommende skulle faenmeg holdt seg hjemme.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet løsningen :)

Om de tailgaiter det uten noen "god" grunn, altså at man følger fartsgrensen(+) og det bare er ungdom\drittsekk som gjør det fordi det er "tøft" og liker å "plage" andre bilister, så er det så lett som å spyle rutene

Om de holder 1003)+) avstand så er ikke dett at bilen foran spyler rutene noe problem :)

det er også helt ufarlig å spyle rutene, spesielt nå om vinteren så spyler jeg de hyppig pga salt på veiene.

TS

Anonymous poster hash: 6e9ee...0c2

Jeg er enig og uenig. Enkelte har spylerne stilt inn så jævlig at selv med godt mellomrom på sommeren, så blir jeg som motorsyklist nedspylt av spylervæske.

På vinteren kjører jeg bil, så da er det ikke no stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor trykket kort på bremsene for å varsle fyren om at det ikke var greit. Han overreagerte veldig, fikk sleng på bilen, stupte 150m ned, og der ble også et kors satt opp. Mor tok det tungt, men politiet i landsbygda var tydelig på at alle der trodde at guttungen skulle dø på denne måten - han var en hissig sjåfør.

Anonymous poster hash: 12e35...f15

Jasså.. Datter/sønn til en morder.

Hun skulle selvfølgelig bare ha sluppet gassen... Hvorfor presset hun på bremsen?

Slikt som det der hadde man forhåpentligvis bltt dømt for her i Norge.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker politi du ja.. Hva vet du om hvorfor vedkommende kjører så fort som h*n gjør? Er du synsk? Hvem har gitt deg denne politimyndigheten du føler at du har?

Utdrag fra f.eks trafikkreglene..

Denne er det mange som ikke vet om:

§5-1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre

Denne forstår visstnok ikke du.

§12-4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Og ja, vi kan godt ta opp VTL §3 også, men en overtredelse rettferdiggjør ikke en annen.

Svar til det du skrev der jeg skrev "*)":

Tailgatere er ikke morsomt. Hadde en tidligere idag som lå relativt nærme.. Jeg slapp bare gassen, og vedkommende tok hintet. Mellomrom er veldig fint. (Med mindre vedkommende ligger under fartsgrensa.... )

Eller tviholder på venstre felt når de burde vært / er ledig i høyre felt. (LEs hva jeg siterte lengre opp Trafikkregler §5-1)

Men.........

Det skal ikke være nødvendig å blinke med lysene.. Blinker de har du allerede ligget i veien for dem for lenge. Slike el-dioter og audioter i venstrefeltet forstår ikke dette.. MAN SKAL HOLDE TIL HØYRE SÅ LANGT DET ER MULIG! §5-1!

De HAR jo vist at de vil forbi ved at de tok deg igjen! (Tar utgangspunkt i at vi snakker om flerfelt)

Om vi snakker ett felt hver vei (Var det riktig med "ett" der? o.O) så er det veldig lett å forstå om vedkommende vil forbi eller ikke.

Ligger vedkommende nærme deg? Ja, vedkommende vil forbi. Skal du slippe dem forbi? Ja det skal du.

Ligger vedkommende i passe lengde fra din bil? Vedkommende vil antagelig forbi, men bryr seg ikke.. Behøver du gjøre noe? nah

Ligger vedkommende langt bak deg og skaper kø? Vedkommende skulle faenmeg holdt seg hjemme.

Jeg er selvsagt ikke synsk, men jeg gir blaffen i hvorfor andre er ute og kjører. Regner med at det gjelder de fleste av oss.

Som sagt, viser man at man vil forbi, ja da skal jeg selvsagt slippe forbi. Men tailgaters gjør som regel ikke det. De bare ligger der. Og mange gjør det bare fordi de ikke følger helt med. De kjører rett og slett i sin egen verden. Jeg kjenner flere av denne typen og de forklarer enkelt at de ikke tenker at de ligger så nærme. De som vil forbi, ja de kjører forbi når de har anledning til det. Og når det er anledning til det, og de f.eks. setter på blinklyset, ja da er jeg så hensynsfull at jeg bremser og gir fri vei. Men at jeg skal stoppe opp midt i en sving (jepp, kjører som regel på svingete vestlandsveier) for å slippe forbi noen som kanskje ikke har tenkt seg forbi, det er trafikkfarlig det. Man skal se et stykke framover for å kunne passere.

Jeg er selv en sjåfør som ofte tar igjen trafikk, men jeg har hodet såpass med meg at jeg ikke legger meg i hekken på den foran. Jeg plasserer meg en god del meter bak. Og det er ikke alltid slik at jeg ønsker å kjøre forbi den foran, selv om jeg har tatt igjen vedkommende.

Ser du skriver at man ikke skal bremse, men kun slippe gassen. Si meg, forstår du faren med det? Den som da ligger i hekken på deg ser registrerer ikke at farten på bilen foran kan/er i ferd med å reduseres. Bremselyset gir et tydelig tegn på at farten registreres.

Anonymous poster hash: 298e4...5e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selvsagt ikke synsk, men jeg gir blaffen i hvorfor andre er ute og kjører. Regner med at det gjelder de fleste av oss.

A) Man skal se et stykke framover for å kunne passere.

B) Og det er ikke alltid slik at jeg ønsker å kjøre forbi den foran, selv om jeg har tatt igjen vedkommende.

C) Ser du skriver at man ikke skal bremse, men kun slippe gassen. Si meg, forstår du faren med det? Den som da ligger i hekken på deg ser registrerer ikke at farten på bilen foran kan/er i ferd med å reduseres. Bremselyset gir et tydelig tegn på at farten registreres.

Anonymous poster hash: 298e4...5e4

Hvorfor leker du politi da? Du bestemmer ikke hvem som skal forbi deg eller ikke..

A) Hehe.. Kommer virkelig ann på .. Mange tenker ikke mer enn 50 meter foran bilen sin.

Jeg f.eks prøver se så langt fram jeg kan, det vil si at på noen steder kan man til og med se om det er greit å kjøre forbi i sving eller ikke. (Obs! Jeg gjør dette kun med MC)

Når man nærmer seg en stikkvei f.eks, kan man noen ganger allerede før man kommer dit se gjennom hagen til personen på hjørnet og se om det kommer bil..

B) Haha, at du tillater en sinke å stoppe deg er vel din sak. Om jeg tar igjen noen er det da en selvfølge at jeg vil forbi sinken.

c) Ok da, jeg bremset utrolig forsiktig i tillegg, bare nok til at lysene kom på. :)

Virker som enkelte mener man skal bremse slik at h*n bak virkelig kjenner det..

Men hva gjør det om h*n kjører i meg om jeg kjører bil..? det er virkelig h*ns problem..

Kan jo også "blinke" med tåkelyset bak da..

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker ikke politi.

Det kommer ikke an på. Man må se langt nok fram til å kunne forsikre seg om at det ikke kommer bil i motsatt kjørefelt. Her er det snakk om svingete vestlandsveier og ikke flerfelts motorveier. Og i 80-soner nytter det ikke å kun se noen meter foran seg før man satser på å kjøre forbi. Da går det oftest et liv eller flere.

Hvem sier at jeg tar igjen en sinke? Folk som kjører etter fartsgrensen er ikke sinker. Og det er heller ikke poenget. Poenget er at man skal ha avstand til bilen/kjøretøyet foran seg. Om jeg tar igjen noen endrer det ikke på det faktumet at man skal holde avstand.



Anonymous poster hash: 298e4...5e4
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker ikke politi.

Det kommer ikke an på. Man må se langt nok fram til å kunne forsikre seg om at det ikke kommer bil i motsatt kjørefelt. Her er det snakk om svingete vestlandsveier og ikke flerfelts motorveier. Og i 80-soner nytter det ikke å kun se noen meter foran seg før man satser på å kjøre forbi. Da går det oftest et liv eller flere.

Hvem sier at jeg tar igjen en sinke? Folk som kjører etter fartsgrensen er ikke sinker. Og det er heller ikke poenget. Poenget er at man skal ha avstand til bilen/kjøretøyet foran seg. Om jeg tar igjen noen endrer det ikke på det faktumet at man skal holde avstand.

Anonymous poster hash: 298e4...5e4

Jo, det kommer faktisk helt ann på.

Noen steder kan man faktisk se langt fram, f.eks en del veier jeg har kjørt på som ligger inntil havet/en innsjø der kan man se langt fram. Da kan man også se om det MEST SANNSYNLIG er trygt å kjøre forbi på et litt uoversiktlig sted.

Jeg er selvfølgelig enig i at det ikke holder å se 50 meter foran seg, du trodde ikke jeg mente det var riktig å kun se foran bilen?!?!?

Folk som kjører saktere enn øvrig trafikk er sinker, uavhengig av fartsgrense.

Jeg kjørte fra drammen til oslo igår, da møtte jeg på en bil som lå i 80-90 når resten(NEI, ikke bare meg.. Alle de andre bilene.....) lå i ca 110.

Det er en sinke. De må fjernes fra veien, de skaper farlige situasjoner.

Eller mener du kanskje at alle andre skal følge sinkens hastighet fordi.. Vel, sinken har jo betalt veiavgift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man skal følge fartsgrensene (du vet, de runde skiltene som står langs veien som viser ulike tall). Om du mener at det er feil er revnende likegyldig.

Og man skal ikke satse på hva som er mest sannsynlig med tanke på sikt framover ved forbikjøring. Det er en del idioter som brenner seg på det, og som dessverre tar med seg andre i grava. Jepp, har vært vitne til det. Det er ikke pent.



Anonymous poster hash: 298e4...5e4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal følge fartsgrensene (du vet, de runde skiltene som står langs veien som viser ulike tall). Om du mener at det er feil er revnende likegyldig.

Og man skal ikke satse på hva som er mest sannsynlig med tanke på sikt framover ved forbikjøring. Det er en del idioter som brenner seg på det, og som dessverre tar med seg andre i grava. Jepp, har vært vitne til det. Det er ikke pent.

Anonymous poster hash: 298e4...5e4

Man skal følge øvrig trafikk, uavhengig om hva som står på skiltene.

jeg er helt enig i at man ikke skal satse, men gjør man ikke det hver gang man kjører forbi? Jo.

Du evner helt klart ikke forstå hva jeg sier...

Mange bilister følger med foran bilen sin (Altså i utganspunktet langt nok fram), men hadde de beveget blikket ENDA lengre frem kunne de sett om det kom noen imot lenge før.

Vanskelig å komme med konkret eksempel.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke AndreasBR har kjørt mye i storbyer som vestlandet eller østlandet, hvor omtrent eneste fine plass å kjøre forbi er 4 felts veier, og hvor det er så mye bil hele døgnet at selv om man har fine strekk å kjøre forbi så er det alltid biler imot på de strekkene.

og forbikjøringer er ALLTID en risiko.

Tailgaitere er mobbere, det er ikke folk som har det travelt eller lignende, det er folk som ikke er modne i hodet og tror at ved å sitte i en metalkasse på 4 hjul så er de udødelige...



Anonymous poster hash: 6e9ee...0c2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kjører saktere enn øvrig trafikk er sinker, uavhengig av fartsgrense.

Jeg kjørte fra drammen til oslo igår, da møtte jeg på en bil som lå i 80-90 når resten(NEI, ikke bare meg.. Alle de andre bilene.....) lå i ca 110.

Det er en sinke. De må fjernes fra veien, de skaper farlige situasjoner.

.

Maks fartsgrense mellom Drammen og Oslo er 100. De som kjører i fartsgrensen eller tett oppunder følger loven, det gjør ikke du. Det er dermed du og resten av saueflokken som kjører for fort som skaper de farlige situasjonene. Om du presterer å møte biler på den ruta der, så burde du vel egentlig ikke kjørt bil i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...