Gå til innhold

Hva kan man gjøre med Tailgaters?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung og kvikk sjåfør.

Lærte normene om fartsgrensene fra jeg var ung tenåring av min far.

50-55

60-70

70-80

80-90

90-110

altså det er "normalt" å ligge 5 - 10 over fartsgrensen.

Har man gpsen på så ser man også at om jeg fks kjører i 100 på speedometeret kjører jeg egentlig bare i 93(ikke at verken gps eller speedometeret er 100% nyaktig)

men kjører man på de der "skiltene" som sier fartsgrensen, kjører jeg i 58 så får jeg opp 53 som fart.

Og slik har jeg kjørt i 9 år, aldri krasjet eller havnet i noen form for ulykke(heller ALDRI bot).

jeg er en ganske forsiktig sjåfør, folk sier også jeg er behagelig å sitte på med, da jeg bremser i god tid, tar fine luker og stresser lite.

jeg har så og si 0 "road rage" og har nok den høyeste terskelen i min by før jeg tuter eller noe lignende.

MEN jeg blir ganske sint over alle sidde tailgaterene, suver, rånere og tyske bilder, som på død og liv skal ligge helt oppi meg for en hver pris.

spesielt nå som det er mørkt fra 15.00 og lysene brenner seg inn i speilene mine.

det er ubehagelig, farlig og frekt..

jeg følger alltid trafikken og har en fin flyt, er ikke typen som lager kø men heller tar igjen de som ligger 10 under.

da bor jeg i storby og det er så og si nesten ingen gode plasser å kjøre forbi annet en på 4 felts veiene, så hvorfor ligge helt oppi meg når du

A - ikke kan kjøre forbi

B - jeg ikke kjører for sein (heller lit over)

C - du risikerer mitt og ditt liv med å ligge så langt oppi meg

Hva skal\kan man gjøre da?

jeg blir jo mer fokusert på hva som skjer bak meg en foran meg, noe som er farlig.

jeg føler et stort behov for å kjøre seinere, for om det skulle være slik at om jeg måtte brå bremse så vil skaden bli mindre om farten er lavere.

jeg kjører ofte til siden når jeg får slike i rumpa, men ofte er man i en "kolonne" og det å kjøre av siden for å slippe tailgaiteren til bilen foran vil sinke alle.

Jeg har prøvd å blinke med baklysene, men bare 1 av 10 tar hintet.

Det føles som om sjåfører gjør dette med vilje? hva er greia? hvorfor gjøre dette på normale sjåfører som holder fartsgrensen (+) ?



Anonymous poster hash: 6e9ee...0c2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brems forsiktig, da vil bremselysene komme på uten at farten din reduseres noe særlig. Dette kan skremme dem litt bakover. Om det ikke hjelper, og de ikke kan kjøre forbi, reduser hastigheten med 20-30 km/t til de tar hintet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sette på tåkelysene :P Det er helt jævlig å kjøre bak folk med tåkebaklysene på. Så da kjører de vel enten forbi eller legger seg lengre bak.

Eller du kan bare overse dem. Det gjør jeg. Kjører hver dag på svingete krøtterstier med bakker og uten midtstripe med lastebil. De første dagene ble jeg helt stresset og glodde mer i speilet enn på veien omtrent, pga disse som lå og trøkket i hekken på meg. Nå sjekker jeg bare på rettstrekkene, de få stedene det går an å kjøre forbi om man er tøff nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bremser forsiktig eller setter på varsellampen en kort stund.

Dersom det ikke hjelper, viser jeg fingeren og kjører skikkelig sakte til de tar hintet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser lett for å se om det hjelper. Hvis ikke sakker jeg farten. Og hjelper ikke det bråbremser jeg kort. Det er sjelden jeg slepper forbi. Det skjer kun dersom jeg kjører under fartsgrensen og det er på grunn av det at de kjører tett på meg.

Folk må lære seg å holde avstand, spesielt nå som det er glatt. I tillegg bør folk skjerpe seg mht lysbruken. Fælt med disse tåkelysidiotene som hele tiden skal kjøre det i samband med nærlys.



Anonymous poster hash: 298e4...5e4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pumpebremser. Fungerer ikke det, bråbremser jeg og kjører saaakte.

Akkurat det er trafikkfarlig og jeg vil ikke anbefale noen å følge det rådet.

Når du gjør dette er du til fare for andre og deg selv i trafikken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å sette på tåkelysene om det er mørkt ute, eller trå forsiktig på bremsene, uten å miste noe fart. Om det ikke fungerer, sakker jeg farten og gir tegn med samme metode.

Jeg er veldig enig i at å trå hardt på bremsene kan være livsfarlig!

Generelt ser jeg for mange av disse i trafikken, særlig blant lastebilsjåfører! Da pleier jeg å senke farten veldig i en oppoverbakke, hvor jeg speeder på til fartsgrensen når lastebilen er på vei opp. Tunglasten gjør at den ikke kan akselerere og jeg får avstand fra den :)

Til dere som gjør slik TS beskriver i trafikken, gi faen og legg dere lengre bak andre bilister! Særlig viktig nå som vintersesongen kommer!



Anonymous poster hash: 22403...176
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt ser jeg for mange av disse i trafikken, særlig blant lastebilsjåfører! Da pleier jeg å senke farten veldig i en oppoverbakke, hvor jeg speeder på til fartsgrensen når lastebilen er på vei opp. Tunglasten gjør at den ikke kan akselerere og jeg får avstand fra den :)

Anonymous poster hash: 22403...176

Greit å ha visshet om at lastebilen faktisk er uten last før du drar et slik stunt, siden tomme lastebiler på ingen måte har problemer med å holde følge med deg, og en irritert tungtransport ikke er kjekt å ha 5 cm unna støtfangeren. :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er trafikkfarlig og jeg vil ikke anbefale noen å følge det rådet.

Når du gjør dette er du til fare for andre og deg selv i trafikken.

Jeg blir forbannet nok til å ikke bry meg om det der og da. Men for å si det slik; jeg bremser forskjellig avhengig av om jeg er i en 80-sone eller en 30-sone. Helt dust kan man da ikke være, selv om den som ligger i ræva er det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forbannet nok til å ikke bry meg om det der og da. Men for å si det slik; jeg bremser forskjellig avhengig av om jeg er i en 80-sone eller en 30-sone. Helt dust kan man da ikke være, selv om den som ligger i ræva er det :)

Du må tenke på det der med pumpebremsingen kan gå stygt ut over de som ligger bak denne tailgateren. Du kan medføre kollisjoner lenger bak, som du ikke er klar over...

Du må nok slutte med den adferden der og lære deg bedre framgangsmåter.

Du får nok mere ut av å bruke tåkelys og gradvis slakke ned til sneglefart, slik det sies over her...

Men folk må huske på at det faktisk ikke er lov å ligge under fartsgrensen av samme grunn som det er farlig å plutselig smelle på bremsen.

Man skaper et uforutsigbart trafikkbilde for andre bilister langt bakover på veien på den måten, og er langt mere irriterende - og farlig i trafikken- enn den man forsøker å signalisere til.

Det kan jeg si med en gang, at der jeg ser noen opptre sånn og får med meg skiltnummeret, ringer jeg politi.

Signaliser at de skal kjøre forbi deg. Det er måten å gjøre dette på.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke på det der med pumpebremsingen kan gå stygt ut over de som ligger bak denne tailgateren. Du kan medføre kollisjoner lenger bak, som du ikke er klar over...

Du må nok slutte med den adferden der og lære deg bedre framgangsmåter.

Du får nok mere ut av å bruke tåkelys og gradvis slakke ned til sneglefart, slik det sies over her...

Men folk må huske på at det faktisk ikke er lov å ligge under fartsgrensen av samme grunn som det er farlig å plutselig smelle på bremsen.

Man skaper et uforutsigbart trafikkbilde for andre bilister langt bakover på veien på den måten, og er langt mere irriterende - og farlig i trafikken- enn den man forsøker å signalisere til.

Det kan jeg si med en gang, at der jeg ser noen opptre sånn og får med meg skiltnummeret, ringer jeg politi.

Signaliser at de skal kjøre forbi deg. Det er måten å gjøre dette på.

Hvordan pumpebremsing er trafikkfarlig forstår jeg ikke. Da har i så fall jeg blitt opplært på kjøreskole til å gjøre farlige handlinger i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få en definisjon på tailgater? Aldri hørt uttrykket før :plystre:



Anonymous poster hash: 80b47...8a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Du må tenke på det der med pumpebremsingen kan gå stygt ut over de som ligger bak denne tailgateren. Du kan medføre kollisjoner lenger bak, som du ikke er klar over...

Du må nok slutte med den adferden der og lære deg bedre framgangsmåter.

Du får nok mere ut av å bruke tåkelys og gradvis slakke ned til sneglefart, slik det sies over her...

Men folk må huske på at det faktisk ikke er lov å ligge under fartsgrensen av samme grunn som det er farlig å plutselig smelle på bremsen.

Man skaper et uforutsigbart trafikkbilde for andre bilister langt bakover på veien på den måten, og er langt mere irriterende - og farlig i trafikken- enn den man forsøker å signalisere til.

Det kan jeg si med en gang, at der jeg ser noen opptre sånn og får med meg skiltnummeret, ringer jeg politi.

Signaliser at de skal kjøre forbi deg. Det er måten å gjøre dette på.

Det er da ikke hennes problem at andre ikke holder forsvarlig avstand. Tåkelys er forresten kun til bruk ved kraftig redusert sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke hennes problem at andre ikke holder forsvarlig avstand. Tåkelys er forresten kun til bruk ved kraftig redusert sikt.

Hun har tatt førerkort.

Da vet hun at hun ikke skal forårsake trafikkulykker og at det er 1.ste pri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få en definisjon på tailgater? Aldri hørt uttrykket før :plystre:

Anonymous poster hash: 80b47...8a0

En bilist som kjører omtrent inntil støtfangeren din bak, og stresser deg, så du hele tiden føler du må øke farten for å ikke bli krønsjet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan pumpebremsing er trafikkfarlig forstår jeg ikke. Da har i så fall jeg blitt opplært på kjøreskole til å gjøre farlige handlinger i trafikken.

Når du bremser sånn, forplanter det seg bakover i køen og du kan forårsake kollisjoner.

At du ikke forstår det er underlig.

Jeg lurer på hvilken kjørelærer du har hatt? o.O

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pumpebremsing er trafikkfarlig forstår jeg ikke. Da har i så fall jeg blitt opplært på kjøreskole til å gjøre farlige handlinger i trafikken.

Pumpebremsingen din kan du bruke i nedoverbakker der du er redd for å ikke stoppe der du skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Hun har tatt førerkort.

Da vet hun at hun ikke skal forårsake trafikkulykker og at det er 1.ste pri.

Jepp, og derfor skal en holde avstand til trafikken foran.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og derfor skal en holde avstand til trafikken foran.

Nemlig. Det skal man også.

Men det innebærer også at man skal holde avstand til dem bak....

Noe som gjør at folk som kjent blir stresset av disse idiotene som klenger på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...