Gå til innhold

Urettferdig i forhold til eldre søsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går da ut i fra at pengene de låner vekk er på en sparekonto den dag i dag? Da renter de seg jo - på sparekontoen. Men selvsagt; Om foreldrene dine bruker mer penger jo mer de har, så spiller deg jo ingen rolle for storesøsknene dine. Da ville jo rentepengene også blitt brukt opp.

De er ikke på en høyrentekonto nei, de er investert i forskjellige ting. Det er det jo ingen som vet da, det er uansett deres penger og ikke min søsters. Foreldrene våre skal uansett (forhåpentligvis) leve i mange mange år til og hva de gjør med de pengene de selv har tjent er opp til dem.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For et lån på 200 000 betalt ned med like beløp hver måned og med 4% rente ville man man

betalt totalt ca 24 000 kr i renter. Etter skatt er dette lånet verdt i underkant av 18 000 kr.

Anonymous poster hash: e3120...bad

Beste sparerente i landet ligger på 3,5% (som ikke da inkluderer de som er under 35, noe jeg vil anta at foreldrene til TS ikke er), men det er igjen selvsagt ikke sikkert at vedkommendes foreldre har nettopp denne renten. Om de tar pengene ut fra en konto med 2,25% rente, så er det nettopp dette det faktiske beløpet som "tapes", da det er 2,25% av 200.000 som ikke blir en renteinntekt, om du skal se på det sånn.

Regner med du egentlig tenker på hvilken rente banken ville tatt for et lån på 200.000, men det synes jeg ikke er relevant for TS sine søsken. De kan jo ikke kreve at TS sine foreldre (og da senere deres arv) skal ha en inntekt på 4% mer for gitt lånebeløp, fordi det er det TS ville betalt i banken.

Anonymous poster hash: 6661e...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke på en høyrentekonto nei, de er investert i forskjellige ting. Det er det jo ingen som vet da, det er uansett deres penger og ikke min søsters. Foreldrene våre skal uansett (forhåpentligvis) leve i mange mange år til og hva de gjør med de pengene de selv har tjent er opp til dem.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Håper det ordner seg og at søsteren din ikke lager kvalme i julen i år, TS!

Anonymous poster hash: 6661e...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg og at søsteren din ikke lager kvalme i julen i år, TS!

Anonymous poster hash: 6661e...c14

Takk for det :smilyblomst: hehe, ja det var det da... Får satse på at hun tar seg sammen og ikke gjør det. :P

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste sparerente i landet ligger på 3,5% (som ikke da inkluderer de som er under 35, noe jeg vil anta at foreldrene til TS ikke er), men det er igjen selvsagt ikke sikkert at vedkommendes foreldre har nettopp denne renten. Om de tar pengene ut fra en konto med 2,25% rente, så er det nettopp dette det faktiske beløpet som "tapes", da det er 2,25% av 200.000 som ikke blir en renteinntekt, om du skal se på det sånn.

Regner med du egentlig tenker på hvilken rente banken ville tatt for et lån på 200.000, men det synes jeg ikke er relevant for TS sine søsken. De kan jo ikke kreve at TS sine foreldre (og da senere deres arv) skal ha en inntekt på 4% mer for gitt lånebeløp, fordi det er det TS ville betalt i banken.

Anonymous poster hash: 6661e...c14

Altså, vi vet ikke hvor mye avkastning foreldrene ville fått på sin alternative investering, som ifølge ts ikke er en bankkonto. Tok utgangspunkt i (en noe høy) lånerente for å finne en øvre grense for hvor stor gaven er, altså fordelen TS får som hennes eldre søsken ikke får.

Gitt at lånet tilbakebetales som planlagt er altså ikke denne gaven i seg selv så stor at jeg hadde reagert.

Faktisk har min søster fått tilsvarende beløp årlig gjennom hele studietiden, uten at jeg fikk det samme - det var til og med på min oppfordring, da jeg visste at hun hadde det trangt og jeg ikke hadde det. Jeg har fått andre økonomiske fordeler som ikke er like lett å måle i kroner og øre, som f.eks mulighet til å bo gratis hos mine foreldre mens jeg var student.

Anonymous poster hash: e3120...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

De er ikke på en høyrentekonto nei, de er investert i forskjellige ting. Det er det jo ingen som vet da, det er uansett deres penger og ikke min søsters. Foreldrene våre skal uansett (forhåpentligvis) leve i mange mange år til og hva de gjør med de pengene de selv har tjent er opp til dem.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Da håper jeg at de og dere er forberedt på et dårlig og kanskje for alltid ødelagt forhold til dine søsken. Har sett flere familier bli ødelagt av lignende disposisjoner fra foreldres side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det :smilyblomst: hehe, ja det var det da... Får satse på at hun tar seg sammen og ikke gjør det. :P

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Eller du kan bli flinkere til å styre din privatøkonomi sånn at du slipper å mase på dine gamle foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan bli flinkere til å styre din privatøkonomi sånn at du slipper å mase på dine gamle foreldre.

Jeg har aldri mast på dem, det er de som har tilbudt. Det er ikke dårlig styring av min økonomi som gjør at jeg ikke kan kjøpe bolig i min alder.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg at de og dere er forberedt på et dårlig og kanskje for alltid ødelagt forhold til dine søsken. Har sett flere familier bli ødelagt av lignende disposisjoner fra foreldres side.

Slik jeg ser det er det kanskje like greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Slik jeg ser det er det kanskje like greit.

For deg, kanskje.

Min familie har heldigvis alltid sett verdien av å bevare et like godt forhold til alle barna og for barna seg imellom. Det samme har jeg bestandig satt høyt når det gjelder mine barn, derfor har jeg sørget for at ingen kan sette spørsmål ved min fordeling av arv hverken nå eller når jeg ikke er her lenger.

At mine barn skulle bli uvenner på grunn av at en av dem følte seg urettferdig behandlet ville vært grusomt.

Jeg har sett dette på nært hold i min manns familie og jeg er sjeleglad for at det ikke er min familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For deg, kanskje.

Min familie har heldigvis alltid sett verdien av å bevare et like godt forhold til alle barna og for barna seg imellom. Det samme har jeg bestandig satt høyt når det gjelder mine barn, derfor har jeg sørget for at ingen kan sette spørsmål ved min fordeling av arv hverken nå eller når jeg ikke er her lenger.

At mine barn skulle bli uvenner på grunn av at en av dem følte seg urettferdig behandlet ville vært grusomt.

Jeg har sett dette på nært hold i min manns familie og jeg er sjeleglad for at det ikke er min familie.

Jeg ville ikke hatt et forhold til smålige eldre søsken som ikke haddw unnet meg å få råd til å kjøpe meg leilighet og blitt sure på foreldre og forventer at fordi de ikke fikk så skal heller ingen andre få. Blir dessuten og kvalm av barn som mener de kan kreve at foreldre må spare til arv for barna. Det er foreldrenes penger. De gjør hva f.en de vil med de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...