Gå til innhold

Urettferdig i forhold til eldre søsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men da er dere godt i gang. Evt kan du og din søster kjøpe sammen. Ikke ta imot hjelp fra foreldre dersom det skaper vonde følelser hos dine eldre søsken.

Jeg syntes vell det ikke er vi som er urimelige og burde gi oss i denne situasjonen. Det skal sies at det for det meste er hun søsteren vår som er så imot det, og som er veldig flink på å dra med seg de to andre på at dette er urettferdig.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes dette er smålig av søsknene dine TS. Spesielt når det bare er prinsippet det er snakk om, de vil jo ikke selv ha et lån, de unner bare ikke dere det... Syntes det er rart at de reagerer sånn. Hvordan er forholdet deres ellers? Er det mye sjalusi blandt dere søsken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes vell det ikke er vi som er urimelige og burde gi oss i denne situasjonen. Det skal sies at det for det meste er hun søsteren vår som er så imot det, og som er veldig flink på å dra med seg de to andre på at dette er urettferdig.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Jeg tviler ikke på at du ikke opplever deg som urimelig. Du får jo alle godene. Hvorfor skulle du syns det var urimelig.

Saken er at dette (tydeligvis) skaper vonde følelser for noen av søsknene dine. Det burde du, din søster og dine foreldre ta hensyn til.

Du har fått skissert gjennom tråden her, masse forslag til alternative løsninger. Du er fortsatt forholdsvis ung regner jeg med.

1. spar

2. kjøp leilighet sammen med din søster

3. Lån penger av dine foreldre med faste renter og avdrag som betales tilbake. Jeg synes betaligsplanen godt kan godkjennes av dine eldre søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant de eldste i en større søskenflokk. Det skiller 11 år mellom eldste og yngste. Da jeg bodde hjemme hadde vi ikke råd til dyre ferier, men ferierte i Norge på besøk hos slekt og venner. Jeg husker det som kjempefine ferier, som jeg ønsker å gi mine barn, selv om vi har råd til flere sydenturer i året. Mine yngre søsken fikk etter hvert sydenturer hvert år, da det er mye billigere å reise med to barn enn med fem. Jeg ser på det som helt naturlig, og det kunne ikke ramlet meg inn å mene at dette er forskjellsbehandling! Man gir barna sine den ferien man selv evner å gi, og det at de ikke evnet å ta alle med til syden, skal da ikke bety at da får ingen reise til syden!

Jeg ser ikke mine foreldres ressurser som noe jeg har rett på - de kan fordele midlene sine akkurat slik de ønsker selv. Om mine søsken får hjelp til å komme inn på boligmarkedet om noen år, enten det er i form av lån, gave eller at de stiller som kausjonister, så får de selvfølgelig gjøre det. Uten at jeg skal komme og kreve noe tilsvarende, som jeg faktisk ikke har behov for!

Jeg tror at en del av de som svarer i tråden her ikke vet hvordan det er i en større søskenflokk. Foreldre kan rett og slett ikke gi likt til alle, for da ender de opp med å ikke kunne gi noe til noen, eller de må gi så lite at det egentlig ikke teller. Har man bare to barn, så er det enklere å fordele ressursene på de to.

Gi etter evne, og få etter behov. Hjelp er ikke en rettighet, men noe man får når man trenger det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

seriøst? jeg skjønner ikke hvordan man kan tenke sånn i en familie... Jeg unner mine eldre søsken all hjelp de har fått. Jeg syntes det er kjemepositivt at mamma har sittet så mye barnevakt, da får jo tantebarna mine god kontakt med besteforeldrene sine og det unner jeg dem masse! Jeg gleder meg på deres vegne. Når jeg sitter barnevakt for mine tantebarn så tar jeg selvfølgelig ikke betalt for det, fordi de er familie så støtter vi hverandre...

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Du snakker som om det er flere generasjoner mellom dere søsken, det er 15 år som du sier og jeg antar at du har tenkt å få barn du og etterhvert? Tror du virkelig at 70-åringer ikke er istand til å sitte barnevakt, eller hjelpe å pusse opp? Dine nieser og nevøer kommer helt sikkert også til å kunne stille opp som barnevakt. Slik har det ihvertfall vært i vår familie hvor det er stor aldersforskjell på søskenbarna.

Om du velger å ta imot lånetilbudet fra dine foreldre så er det viktig at dere snakker sammen slik at både dere og deres foreldre er klar over hvilken splid slikt kan føre til i en familie. Og man må være villig til å ta den risikoen dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at du ikke opplever deg som urimelig. Du får jo alle godene. Hvorfor skulle du syns det var urimelig.

Saken er at dette (tydeligvis) skaper vonde følelser for noen av søsknene dine. Det burde du, din søster og dine foreldre ta hensyn til.

Du har fått skissert gjennom tråden her, masse forslag til alternative løsninger. Du er fortsatt forholdsvis ung regner jeg med.

1. spar

2. kjøp leilighet sammen med din søster

3. Lån penger av dine foreldre med faste renter og avdrag som betales tilbake. Jeg synes betaligsplanen godt kan godkjennes av dine eldre søsken.

Vi kommer ikke til å gå for noen av disse alternativene vi kommer til å si tusen takk til våre foreldre og så kommer vi til å ta imot lånet med god sanvittighet. Om min søster syntes dette er så blodig urettferdig at hun vil skapen en familiekonflikt ut av det får være på hennesk kappe. Jeg tror for øvrig ikke hun kommer til å gjøre det, men hun kommer nok til å være sur en stund....

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er urettferdig. Min søster har fått mye mer enn meg fordi behovene har Vært ulike, og det syns jeg er helt greit. Jeg får den samme oppmerksomhet på andre måter enn økonomisk. For vår familie er det viktig at alle kommer greit ut med de utgangspunkt vi har.

Anonymous poster hash: 79d35...856

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er urettferdig. Min søster har fått mye mer enn meg fordi behovene har Vært ulike, og det syns jeg er helt greit. Jeg får den samme oppmerksomhet på andre måter enn økonomisk. For vår familie er det viktig at alle kommer greit ut med de utgangspunkt vi har.

Anonymous poster hash: 79d35...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småelig av dine søsken. De er godt etablert nå og har ingen behov for mor og fars penger til å kjøpe bolig, noe dere andre søsken har. Kan hende jeg er unormal, men jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan oppegående mennesker med sine grunnleggende behov dekket blir til apekatter så fort penger er inne i bildet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke mulighet til det nå nei, og enda mindre i fremtiden....

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Merkelig. Du har tydeligvis regnet inn barnepass og oppussingshjelp i regnestykket som viser at dette er penger du fortjener, ettersom dette er hjelp du ikke kommer til å få i framtiden når foreldrene dine blir eldre. Samtidig synes du dine eldre søsken bare får tåle at dere yngre søsken hadde en "bedre" oppvekst fordi foreldrene deres fikk bedre råd etterhvert. Så du ser bare hvor de har fått mer enn deg, men der du har fått mer enn dem synes du de bare får tåle det og ikke være misunnelige? Sjarmerende.

Anonymous poster hash: 42b9a...942

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lösningen blir derfor. Dere to yngste får låne penger som betales tilbake. Alt dere har fått mer av i barndommen, går på samme kontoen som barnepass og oppussing til de eldste.

Når arvens tid kommer, skal de ev. "lånene" trekkes for deg og din søster, dvs. at dere får mindre enn søskenene. Dette er helt rettferdig og TS oppfatter jeg som ego om hun ikke forstår at de eldste synes det blir urettferdig at de kanskje ikke fikk leve i sus og du som unge, fordi det ikke var anledning, mens dere hele tiden skal skumme fløten.

Med denne løsningen, vil det bli likt for alle. Alt bør dessuten skrives hos advokat og alle bør få en kopi av avtalen, slik at det ikke kan misforståes når foreldrene deres går bort.

Anonymous poster hash: 6a655...f4f

Tungvint eller ikke. Dette syns jeg også er den beste løsningen. BArn samme hvilken alder skal behandles likt. Elskes likt og få likt. Kunne ikke ramla meg inn å analysere hvem som fortjener mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det absolutt må være likt - og jeg sier ikke at det må det, men det er jo tydeligvis opplest og vedtatt at man må gi alle helt likt hele tiden :rolleyes: - så får dere regne ut hvilken prosent du og ditt søsken skal få i forhold til kjøpesummen, og så får de eldre barna lik prosent i forhold til sin kjøpesum.

Dvs: Dere får 200 000 av en kjøpesum på 2 millioner. Dvs 10%.

Dine søsken betalte i sin tid 300 000 for sitt hus (tall tatt ut av luften, men det var ekstremt billig på den tiden). Da får de 10% av dette, dvs 30 000 kr.

Dette er jo det som blir mest rettferdig. (Eller, i forhold til mine verdier er det mest rettferdige at de eldre søsknene holder munn, og forstår at ikke alt er likt her i verden.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer ikke til å gå for noen av disse alternativene vi kommer til å si tusen takk til våre foreldre og så kommer vi til å ta imot lånet med god sanvittighet. Om min søster syntes dette er så blodig urettferdig at hun vil skapen en familiekonflikt ut av det får være på hennesk kappe. Jeg tror for øvrig ikke hun kommer til å gjøre det, men hun kommer nok til å være sur en stund....

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Så da startet du bare denne diskusjonen for å fremheve hvor smålig du synes dine søsken er. Jeg håper ikke dette skaper splid i familien, så du mister mer enn du er klar over i dag.

Sørg i iallfall for at alt blir gjort på rette måten, så de største ikke bare blir snytt for rentepenger og tapte muligheter tidligere i livet. Skriv dette ordentlig og ha en betalingsplan som kan dokumenteres, og det som ikke er betalt når arven skal fordeles, det blir trukket i fra for deg og din søsters del.

Anonymous poster hash: 1c002...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslo tidligere i tråden at dere kunne betale renter på lånet. Men hvis foreldrene dine har god råd, kan jo også de sette av penger til de eldste barna som tilsvarer pengene dere sparer på rentefritt lån. Det er jo arvepengene deres som går til dette. Ja, de har fått masse hjelp av foreldrene deres, og det er gull verdt. Jeg ville heller hatt det enn økonomisk hjelp. Men dere har hatt en "rik" oppvekst, og nå skal plutselig dere få masse penger (rentepenger).

Ellers er jeg personlig for at de som trenger hjelp får hjelp. Men det er vel forskjell på å få en ekstra vinterjakke uten at de andre får, enn å få store pengesummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en dårlig idé å forskjellsbehandle barna økonomisk, med mindre familien er særdeles harmonisk og alle synes det som skjer er OK. Det handler ofte ikke om pengene i seg selv, men at det for de aller fleste er mer eller mindre sårt at foreldrene forfordeler en eller flere av søsknene. Siden penger er veldig enkelt å måle, er det veldig lett å merke det når noe fordeles skjevt.

Forøvrig så TRENGER man ikke egenkapital til leilighet når man flytter hjemmefra, fordi ingen trenger egen leilighet når de flytter hjemmefra. Jeg kjenner folk som bor i kollektiv mens de jobber og sparer penger, og jeg kjenner mennesker som bor i en leilighet foreldrene har kjøpt som en investering og betaler billig leie, der søsknene har nytt godt av denne fordelen etter tur. Noen betaler leie eller kjøper seg inn hos en kjæreste, noen leier billig og sparer, noen kjøper en bitteliten leilighet så de ihvertfall kommer seg inn på boligmarkedet og bor nærmest på hybel i noen år.

En annen løsning er at foreldrene kjøper seg inn i leiligheten uten å låne bort noen penger - så kan "barnet" kjøpe ut foreldrene etter hvert som det får bedre lønn og bedre råd, eller la foreldrene eie en andel til leiligheten skal selges.

Endret av guttemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er irriterte over at det er noen der som skummer fløten hele tiden.

Litt teit å bli irtitert for når de selv svømmer i penger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg foreslo tidligere i tråden at dere kunne betale renter på lånet. Men hvis foreldrene dine har god råd, kan jo også de sette av penger til de eldste barna som tilsvarer pengene dere sparer på rentefritt lån. Det er jo arvepengene deres som går til dette. Ja, de har fått masse hjelp av foreldrene deres, og det er gull verdt. Jeg ville heller hatt det enn økonomisk hjelp. Men dere har hatt en "rik" oppvekst, og nå skal plutselig dere få masse penger (rentepenger).

Ellers er jeg personlig for at de som trenger hjelp får hjelp. Men det er vel forskjell på å få en ekstra vinterjakke uten at de andre får, enn å få store pengesummer.

Nei, det er ikke arvepengene deres. Det er foreldrenes egne, oppsparte penger. Voksne folk i dag har ikke behov for arv, og det blir mer og mer vanlig at foreldregenerasjonen bruker det de har mens de er i livet, og at det ikke er noe særlige verdier igjen til barna. Og det er selvfølgelig helt rett og rimelig. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...