Gå til innhold

Urettferdig i forhold til eldre søsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det tenkte jeg også.

Jeg har kjøpt hus, og tar gjerne imot et rentefritt (slik TS skulle få) lån på noen 100 K som jeg kan plassere i boligen. Hadde vært gull!

Anonymous poster hash: 44eb5...9af

Nei de har ikke helt nedbetalt, men nok til at de nå begynner å kjøpe seg hytter, ferdighus og båter... Så de sitter godt i det.jeg vil presisere at sette er noe mine foreldre har tilbudt seg og ikke noe jeg gar bedt om eller egentlig bestemmer over...

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der har du forklaringen.

Selv om dine eldre søsken kom tidligere inn i boligmarketed er det nok ikke gjeldfrie enda men betaler fremdeles 4% rente. Mens du (og din søster) allerede har fått en oppvekst som var ganske annerledes økonomisk sett, skal dere nå i tillegg få en stor gave i form av et rentefritt lån. Jeg syns ikke det er smålig i det hele tatt, jeg hadde også sagt fra fordi det er en gave av stor verdi og ja, det er forskjellsbehandling på stor plan.

Anonymous poster hash: 23772...8ce

Ja det er forskjellsbehandling men sånn er det jo. De er masse eldre enn oss og har fått masse vi ikke får ( spreke besteforeldre til barna sine, far som har hjulpet dem å pusse opp) og vi får mye de ikke får... Det er umulig at det blir helt likt...

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har foreldrene dine involvert dere som søsken i denne "krangelen" i det hele tatt?

Har de lovt dere rentefritt "lån" før de hadde spurt søsknene hva de følte om dette, kanskje?

For dette er jo egentlig en konflikt mellom dine foreldre og dine søsken. Som går på at dine søsken føler seg urettferdig behandlet.

For meg hadde rentefritt lån blitt opplevd som en veldig dyr gave. Og jeg hadde faktisk forventet at foreldrene mine ga tilsvarende gaver til alle barna, ikke bare noen, nå som de har råd til det.

Alternativt må dere kunne klare å betale renter på lånet til foreldrene. (Og søsknene må kunne få muligheten til tilsvarende lån, til noe de ønsker seg.)

Hvorfor skal ikke dere klare å betale for dere selv, når søsknene deres klarte å betale for seg selv?

Hvorfor skal ikke dere lære at verden er hard, og ting koster penger?

Ja, tidene er annerledes nå. Det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Det er vanskeligere å få jobber uten fagbrev, og bankene krever mer egenkapital.

Men dere har altså vokst opp i ett hjem med høyt forbruk. (Og det har ikke dine søsken. De har lært å bruke det de har.)

Nå er dere voksne, og dere må "avlære forbruket". Dere må lære dere å spare til det dere ønsker dere. Å jobbe for det dere vil ha. Og å arve, gjenbruke og finne smarte løsninger. Selv om det ikke er moderne, og ikker er nytt, og ikke siste modell heller. Kanskje burde dere finne dere ett billigere sted å bo, enn det dere har sett for dere? Få hjelp av søsknene til å pusse opp, kanskje? (De kan sikkert stille opp, selv om foreldrene deres er for gamle. Og de stiller sikkert som barnevakter og, når den tid kommer.)

Det virker som dagens unge mener at de skal kunne kjøpe sin første bolig alene. Og gjerne med en gang de er ferdige med studier. (For foreldrene kan jo bare hjelpe til...)

Det har da vært mange år nå, der man sjelden kom seg inn på boligmarkedet før man var 30. Om man da ikke var to som kjøpte sammen.

Og så er det mange foreldre som glemmer at det er god læring i det å vite hvor mye jobb som ligger bak penger. Det er ikke noe som kommer av seg selv, og hvertfall ikke MYE penger.

Her tror jeg dine foreldre må ta debatten med dere alle sammen. Og se begge sider av saken, og alle aspekter. Hvilke følelser er det som gjør at dine søsken protesterer på dette? Hvordan oppleves dette for dem? Er dette noe som har bygget seg opp over lang tid? Føler de at det er en pågående forskjellsbehandling? At de også idag får mindre fra foreldrene "fordi de ikke trenger det?"

Hva med ferieturer med familien? Har dine voksne søsken noen gang fått tilbud om å reise med foreldrene? Kanskje reiser dere på "jenteturer med mor" også, uten at de eldre søsknene får tilsvarende tilbud?

Så må det da avklares i fellesskap. Hva forventer dere, hva forventer søsknene, og hva forventer deres foreldre? Kan dere finne en løsning som alle blir fornøyde med?

Anonymous poster hash: 3af94...469

Ja det har de. Mine søsken ønsker ikke tilsvarende lån, det er de helt klare på. De har så de greier seg. På grunn av egenkapitalen så kommer vi yngste oss ikke inn på markedet uten hjelp. Alle mine eldre søsken greide å kjøpe seg leilighet på dagen da de gikk ut i 100 % jobb, og var mye yngre enn det vi er når vi får kjøpt.

Vi trenger ikke noen "lærdom i verdien av penger", herlighet vi er voksne mennesker og vet at penger ikke vokser på trær og at man må spare, det har jeg gjort fra jeg var 18 år, men det er ikke i nærheten av hva jeg trenger for å kjøpe meg en liten leilighet.

De er alt for opptatt med 100% jobb og sin egen kjærnefamilie til å ha tid til å pusse på våre hjem, så det er usansynlig.

Det siste der var tilfellet for mine søsken. de kunne gå rett til banken da de var ferdig emed studier og fikk lån på dagen og kjøpte sin første leilighet i en mye yngre alder enn oss...

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg var litt stygt jeg. Det tester dem på en måte. Er det virkelig nødvendig? Sånn sett kan man si at det allerede er splid i familien når de har protestert allerede.

Anonymous poster hash: 6a146...53e [/acron

Er det ikke det TS spør om da? Må du ha det inn med teskjei?????

Anonymous poster hash: ef1b6...33f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sparer jo masse i å ikke ha renter. Og hvor gamle er foreldrene? For jeg hadde nok trodd de ikke hadde blitt krevd tilbake. Spørs hvor høyt lån dere får, men kan ikke foreldrene låne ut penger til de eldre også? De har nok gjeld på hus - kanskje de vil kjøpe båt eller hytte?

Alt kommer ann på hvor mye penger det er snakk om. Dersom det er nok til å faktisk kjøpe en leilighet eller hus så synes jeg de kunne behandlet barna sine likt da det er veldig stor forskjellsbehandling. Ja de har nok mere tid med foreldrene før de dør, men det er en viss grense mellom hvor langt man kan bruke det ''du har lengre mamma-tid''-kortet. En mamma kan aldri gi likt til alle ungene på kronen og ting avhenger av tid og penger der og da, men såpass stor forskjell hadde jeg også reagert på.

Det kan oppleves for veldig sårt for den som ikke får samme tilbud.

Vet at du er låst på at det å få barnepass og alt de får ikke kan måles i penger, men det er jo fordi det er du som har fått den store fordelen. Vet at du vil forsvare dette med at viss det var motsatt hadde du bare smilt på deres vegne, men det er så lett for deg å si.

Synes det er moren gjør en feil. Jeg hadde ikke takket nei til et slikt tilbud, så at de blir sur på deg for å takke ja er som at mannen har vært utro - og bli sint på damen som var med på det.



Anonymous poster hash: 332b8...443
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at de eldste reagerer.

Det er jo selvfølgelig veldig surt for de eldste, når de yngste får mer hjelp av foreldre enn det de fikk.

Da får man jo følelsen av at de yngre er favorittene i søskenflokken, og det er ikke en god følelse. :jolie:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere sparer jo masse i å ikke ha renter. Og hvor gamle er foreldrene? For jeg hadde nok trodd de ikke hadde blitt krevd tilbake. Spørs hvor høyt lån dere får, men kan ikke foreldrene låne ut penger til de eldre også? De har nok gjeld på hus - kanskje de vil kjøpe båt eller hytte?

Alt kommer ann på hvor mye penger det er snakk om. Dersom det er nok til å faktisk kjøpe en leilighet eller hus så synes jeg de kunne behandlet barna sine likt da det er veldig stor forskjellsbehandling. Ja de har nok mere tid med foreldrene før de dør, men det er en viss grense mellom hvor langt man kan bruke det ''du har lengre mamma-tid''-kortet. En mamma kan aldri gi likt til alle ungene på kronen og ting avhenger av tid og penger der og da, men såpass stor forskjell hadde jeg også reagert på.

Det kan oppleves for veldig sårt for den som ikke får samme tilbud.

Vet at du er låst på at det å få barnepass og alt de får ikke kan måles i penger, men det er jo fordi det er du som har fått den store fordelen. Vet at du vil forsvare dette med at viss det var motsatt hadde du bare smilt på deres vegne, men det er så lett for deg å si.

Synes det er moren gjør en feil. Jeg hadde ikke takket nei til et slikt tilbud, så at de blir sur på deg for å takke ja er som at mannen har vært utro - og bli sint på damen som var med på det.

Anonymous poster hash: 332b8...443

De er 68 og 69 år. lånet er på ca 200 000 hver... Nedfbetalingsplanen er på 5 år. Det vet jeg ikke om de kan, men det er uansett uaktuelt da mine eldre søsken ikke ønsker noe lån, de vil bare ikke at vi skal få, de har både båt og hytte. Det at det er VI som har fått den største fordelen er jeg ikke enig i, men det har jeg skrevet før.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at de eldste reagerer.

Det er jo selvfølgelig veldig surt for de eldste, når de yngste får mer hjelp av foreldre enn det de fikk.

Da får man jo følelsen av at de yngre er favorittene i søskenflokken, og det er ikke en god følelse. :jolie:

Økonomisk sett ja. Men de eldste har fått tid, med foreldrene og masse masse barnepass ( min mor har jobbet gratis som dagmamma til samtlige av sine 8 barnebarn) praktisk hjelp, pappa har pusset opp for alle de tre eldste på ett eller annet tidspunkt. Eldste søsteren min og familien bodde til og med hjemme hos mamma og pappa gratis i 4 måneder da oppussingen av huset deres stod på som værst.

Som dere skjønner har vi verdens snilleste og mest selvoppofrende foreldre som strekker seg langt for å gi alle sine 5 barn det beste de kan. Nå har de mulighet og har tilbudt oss yngste dette og det har jeg ikke dårlig sanvittighet for, er bare takknemmelig.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk sett ja. Men de eldste har fått tid, med foreldrene og masse masse barnepass ( min mor har jobbet gratis som dagmamma til samtlige av sine 8 barnebarn) praktisk hjelp, pappa har pusset opp for alle de tre eldste på ett eller annet tidspunkt. Eldste søsteren min og familien bodde til og med hjemme hos mamma og pappa gratis i 4 måneder da oppussingen av huset deres stod på som værst.

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Så du kommer aldri til å be om hjelp til barnepass og oppussing når den dagen kommer? Tror jeg ikke et sekund på..

Anonymous poster hash: 42b9a...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

De er 68 og 69 år. lånet er på ca 200 000 hver... Nedfbetalingsplanen er på 5 år. Det vet jeg ikke om de kan, men det er uansett uaktuelt da mine eldre søsken ikke ønsker noe lån, de vil bare ikke at vi skal få, de har både båt og hytte. Det at det er VI som har fått den største fordelen er jeg ikke enig i, men det har jeg skrevet før.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Jeg forstår dem godt. Et rentefritt lån på 200.000 er en svært verdifull gave.

At de har båt og hytte har ingenting med denne saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kommer aldri til å be om hjelp til barnepass og oppussing når den dagen kommer? Tror jeg ikke et sekund på..

Anonymous poster hash: 42b9a...942

Foreldrene begynner alt å bli gamle. De kommer neppe til å ha mulighet til å stille opp med oppussing og barnepass i like stor grad. Det er jo forskjell på en 50-åring og en 70-åring når det gjelder mulighet og energi til å stille opp med praktisk hjelp.

Jeg forstår dem godt. Et rentefritt lån på 200.000 er en svært verdifull gave.

At de har båt og hytte har ingenting med denne saken å gjøre.

En verdifull gave, som de andre ikke ønsker. De vil bare at søsknene ikke skal få det ...

Anonymous poster hash: ef08a...e86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du kommer aldri til å be om hjelp til barnepass og oppussing når den dagen kommer? Tror jeg ikke et sekund på..

Anonymous poster hash: 42b9a...942

De har ikke mulighet til det nå nei, og enda mindre i fremtiden....

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart arveoppgjør mellom søsken ofte ender opp med uvennskap og krangling. I det ene tilfellet har foreldrene stilt opp som barnevakt, i det andre tilfellet har de stilt opp som oppussere, og i det tredje tilfellet har de stilt opp med penger. Hva veier mest? Tid eller penger?

Jeg har lyst å si at jeg hadde takket ja til et rentefritt lån på 200 K. Om det var aller siste mulighet til å få seg noe eget. Men likevel; det hadde gitt meg mye mer å kjempe meg inn på boligmarkedet på egenhånd. Å jobbe hardt for noe skaper en vanvittig god mestringsfølelse. Vår tids generasjon er kanskje litt for godt vant til å få det meste i hendene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Foreldrene begynner alt å bli gamle. De kommer neppe til å ha mulighet til å stille opp med oppussing og barnepass i like stor grad. Det er jo forskjell på en 50-åring og en 70-åring når det gjelder mulighet og energi til å stille opp med praktisk hjelp.

En verdifull gave, som de andre ikke ønsker. De vil bare at søsknene ikke skal få det ...

Anonymous poster hash: ef08a...e86

Har du regnet på hva de sparer på rentefritt lån over 5 år?

Hvis ikke så bør du gjøre det ...

Om ikke de eldste i søskenflokken har behov for et rentefritt lån så bør de i det minste få de pengene som låntakerne sparer i rente ved disse lånene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det har de. Mine søsken ønsker ikke tilsvarende lån, det er de helt klare på. De har så de greier seg. På grunn av egenkapitalen så kommer vi yngste oss ikke inn på markedet uten hjelp. Alle mine eldre søsken greide å kjøpe seg leilighet på dagen da de gikk ut i 100 % jobb, og var mye yngre enn det vi er når vi får kjøpt.

Vi trenger ikke noen "lærdom i verdien av penger", herlighet vi er voksne mennesker og vet at penger ikke vokser på trær og at man må spare, det har jeg gjort fra jeg var 18 år, men det er ikke i nærheten av hva jeg trenger for å kjøpe meg en liten leilighet.

De er alt for opptatt med 100% jobb og sin egen kjærnefamilie til å ha tid til å pusse på våre hjem, så det er usansynlig.

Det siste der var tilfellet for mine søsken. de kunne gå rett til banken da de var ferdig emed studier og fikk lån på dagen og kjøpte sin første leilighet i en mye yngre alder enn oss...

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Hvorfor klarer ikke dere unge å spare opp til egenkapital? En mindre leilighet i større byen (type stavanger /oslo) ligger på ca. 2 500 000. En egenkapital ¨på dette beløpet vil bety ca. 375 000.

Min datter (19) har tatt et friår fra skolen. Hun har fulldagsjobb og kveldsjobb vedsiden av. Hun sparer alt hun får fra fulltidsjobben (15 000) og lever på det hun tjener "ved siden av". Har satt seg som mål å spare 200 000 i løpet av dette året.

Dersom ts studerer og bor (gratis) hjemme. Ta opp studielån, sett på sparekonto og bruk som egenkaptial til bolig når utdannelse er ferdig. studielån er et billig og gunstig lån med mange fordeler.

Dette er fullt mulig for de fleste.

Endret av lulle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regnet på hva de sparer på rentefritt lån over 5 år?

Hvis ikke så bør du gjøre det ...

Om ikke de eldste i søskenflokken har behov for et rentefritt lån så bør de i det minste få de pengene som låntakerne sparer i rente ved disse lånene.

seriøst? jeg skjønner ikke hvordan man kan tenke sånn i en familie... Jeg unner mine eldre søsken all hjelp de har fått. Jeg syntes det er kjemepositivt at mamma har sittet så mye barnevakt, da får jo tantebarna mine god kontakt med besteforeldrene sine og det unner jeg dem masse! Jeg gleder meg på deres vegne. Når jeg sitter barnevakt for mine tantebarn så tar jeg selvfølgelig ikke betalt for det, fordi de er familie så støtter vi hverandre...

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klarer ikke dere unge å spare opp til egenkapital? En mindre leilighet i større byen (type stavanger /oslo) ligger på ca. 2 500 000. En egenkapital ¨på dette beløpet vil bety ca. 375 000.

Min datter (19) har tatt et friår fra skolen. Hun har fulldagsjobb og kveldsjobb vedsiden av. Hun sparer alt hun får fra fulltidsjobben (15 000) og lever på det hun tjener "ved siden av". Har satt seg som mål å spare 200 000 i løpet av dette året.

Dette er fullt mulig for de fleste.

Vi har spart og fortsetter og spare, og det er i den prisklassen vi tenker ja, når så våre foreldre tilbyr seg å hjelpe så tar vi gladelig imot.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spart og fortsetter og spare, og det er i den prisklassen vi tenker ja, når så våre foreldre tilbyr seg å hjelpe så tar vi gladelig imot.

TS

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Men da er dere godt i gang. Evt kan du og din søster kjøpe sammen. Ikke ta imot hjelp fra foreldre dersom det skaper vonde følelser hos dine eldre søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...